Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2022, 17:37   #521
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Voor confederalisme is de steun van de PS nodig.
Voor onafhankelijkheid is de steun van Frankrijk of Duitsland en de UK en de VS nodig.
Een Vlaamse (ruime) meerderheid lijkt me voldoende.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2022, 17:48   #522
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb heeel goed gezocht, maar toch nergens gevonden dat het VB in Grimbergen een schepen levert.

https://www.grimbergen.be/gemeenteraad
U weet dan blijkbaar niet dat Vernieuwing de Grimbergse ,VB lijst is.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 26 januari 2022 om 17:48.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2022, 17:48   #523
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
U zegt geen Belgicist te zijn, maar toch staat in uw profiel als locatie "Bruxelles" i.p.v. "Brussel". Ik veroordeel u niet, maar het valt wel op.
Ja, toen ik mij hier registreerde, was er in Brussel nog sprake van 'flamandofobie' (het bijvoeglijk naamwoord vond ik nog toepasselijk). Ik wou een beetje de draak steken met de koppige ééntalig Franstaligen alhier.

Ondertussen kan ik inderdaad maar beter de locatie in mijn profiel aanpassen.

Ik ga dat zo snel mogelijk in orde brengen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2022, 17:51   #524
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor een Federale regering is er geen Vlaamse meerderheid nodig, maar een federale meerderheid van 76 zetels. Dus 4X8% langst Vlaamse zijde is voldoende om een federale meerderheid te kunnen vormen.
Zelfs 1X 18% is daarvoor voldoende.
Juist zoals voor de Vlaamse onafhankelijkheid enkel een Vlaamse meerderheid(50,1) % nodig is in het Vlaams Parlement.
Oud 26 januari 2022, 17:52   #525
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Zelf ben ik christendemocraat en stem ik al jaren op het CDA. En wat je in Nederland ziet is dat er voor grote veranderingen eigenlijk altijd één grote middenpartij nodig is. Logisch ook als je je bedenkt dat voor grote veranderingen een breed draagvlak noodzakelijk is.
Zodoende denk ik dat voor Vlaamse onafhankelijkheid (of confederalisme) steun van CD&V noodzakelijk is. Alleen (centrum)rechts lijkt me niet voldoende.
Inderdaad op dit moment hebben we nog 5 CD&V stemmen nodig in het Vlaams Parlement om de Vlaamse onafhankelijkheid te kunnen uitroepen.
Oud 26 januari 2022, 17:54   #526
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor confederalisme is de steun van de PS nodig.
Voor onafhankelijkheid is de steun van Frankrijk of Duitsland en de UK en de VS nodig.
De steun van Nederland zou ook al veel doen.

De UK zal ons al zeker steunen,het is onze oudste bondgenoot.Al in de tijd van Jacob van Artevelde.
Oud 26 januari 2022, 17:55   #527
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1) Ik woon en werk in Brussel. Mijn ervaringen zijn toch iets anders dan die van u. Ik merk een positieve evolutie, en dat sinds een kleine tien jaar.

2) Ik ben geen belgicist. Ik zou héél blij zijn mochten de Nederlanders hier binnen willen vallen en de boel overnemen. Spijtig genoeg zijn die mensen véél te braaf
Hoe komt het dan dat van alle Brusselse inwijkelingen die zich in Grimbergen komen vestigen er geen enkele Nederlands praat?
Oud 26 januari 2022, 18:00   #528
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb heeel goed gezocht, maar toch nergens gevonden dat het VB in Grimbergen een schepen levert.

https://www.grimbergen.be/gemeenteraad
Natuurlijk doen ze dat niet.

Citaat:
Vlaams Belanger zet stap opzij in Grimbergen: coalitie Open VLD-Vernieuwing-N-VA kan doorgaan

Luk Raekelboom stapt uit de fractie van Vernieuwing. Dat laat hij weten in een persbericht. De Open VLD-top had haar lokale leden in Grimbergen voor een ultimatum gesteld. Ze moesten ervoor zorgen dat de Vlaams Belanger een stap opzijzetten, anders mocht de coalitie tussen Open VLD, Vernieuwing en N-VA niet doorgaan.
Tobias Santens, Harald Scheerlinck
vr 09 nov 2018
15:54

"Uit mijn laatste gesprek met de lokale Open VLD-ploeg bleek dat de beslissing van de statutaire commissie onomkeerbaar was. In die omstandigheden is er geen andere beslissing mogelijk dan uit de fractie van Vernieuwing te stappen", aldus Raekelboom. "Dat valt mij ook menselijk heel zwaar. Enkel door die stap te zetten, kan de hele zaak gedeblokkeerd worden en kan de coalitie doorgaan."
Wat was er weer aan de hand in Grimbergen?

Vrij snel na de verkiezingsuitslagen op 14 oktober kondigden Open VLD, Vernieuwing en N-VA aan dat ze samen een nieuwe coalitie zouden vormen in Grimbergen. Maar dat was buiten Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten gerekend. Toen zij te horen kreeg dat één van de verkozenen - Luk Raekelboom - van Vernieuwing nog steeds lid is van Vlaams Belang en bovendien voor de partij werkt, beval ze een onderzoek door de statutaire commissie.

De Open VLD-commissie liet een tweetal weken later weten dat een coalitie met Vernieuwing enkel kon op één van drie voorwaarden: ofwel moest Raekelboom zijn partijkaart inleveren en z'n job bij Vlaams Belang opgeven, ofwel afstand doen van zijn zitje in de gemeenteraad of als onafhankelijk gemeenteraadslid zitten. Het is dus dat laatste geworden.
"Absurde interpretatie van cordon sanitaire"

De lijsttrekker van Open VLD Chris Selleslagh laat nu weten dat de weg openligt voor een coalitie tussen de lijst Vernieuwing, N-VA en de liberalen. "Voor ons is er nu niets meer dat een coalitie tegenhoudt", zegt Selleslagh. De drie partijen zitten morgenmiddag rond de tafel.
Lijst Vernieuwing had een mol in dienst van het Vlaams Blok in de gemeenteraad, wat maakte dat de liberalen de voorgestelde meerderheid niet wilden goedkeuren. Toen het object weg was, was het probleem ook weg en is de coalitie alsnog doorgezet.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11...itie-open-vld/
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2022, 18:01   #529
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad op dit moment hebben we nog 5 CD&V stemmen nodig in het Vlaams Parlement om de Vlaamse onafhankelijkheid te kunnen uitroepen.
Hoe ? Die stonden toch klaar voor de grote sprong te wagen tegen eind 2019 ?
Oud 26 januari 2022, 18:03   #530
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
en zolang de pseudo-Vlamingen van vld, vooruit, cd&v en groen diep blijven buigen en hun broek blijven afsteken voor de francofone eisen, zal een fed. regering kunnen gevormd worden. Benieuwd of n-va zich bij dat "selecte" groepje zal voegen.
De formatie van de regering Michel I geeft je eigenlijk het duidelijke antwoord wat prioritair is voor NVA.

Ik blijf me erover verbazen dat zoveel mensen denken dat partijretoriek uit verkiezingscampagnes nog enige waarde heeft NA de verkiezingen en dan meer bepaald tijdens coalitie besprekingen...
Oud 26 januari 2022, 18:09   #531
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist zoals voor de Vlaamse onafhankelijkheid enkel een Vlaamse meerderheid(50,1) % nodig is in het Vlaams Parlement.
Volgens welke regel in het internationale recht?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2022, 18:12   #532
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe komt het dan dat van alle Brusselse inwijkelingen die zich in Grimbergen komen vestigen er geen enkele Nederlands praat?
Raar verhaal : bij de verkiezingen van 2018 haalde de enige franstalige lijst GB-UF slechts 6,5% van de stemmen en één mager zeteltje.

Toch laat jij met je bewering doorschemeren dat er een franstalige tsunami door Grimbergen raast ?

Of gaat het hier om de spreekwoordelijke 'vijf man en ne paardekop' ?
Oud 26 januari 2022, 18:15   #533
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Volgens welke regel in het internationale recht?
De basis regel van de democratie.
Oud 26 januari 2022, 18:17   #534
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook bij Knack hebben ze nu eindelijk het licht gezien.

https://www.knack.be/nieuws/belgie/w...d-1823801.html

"Wallonië wankelt: 'De economische toestand is gevaarlijker dan die in Griekenland destijds' "
"De financiële toestand van het Waalse Gewest oogt beroerd. Zonder structurele bezuinigingen dreigt de schuld onbeheersbaar te worden, zegt de fine fleur van de Franstalige economen. Wallonië betaalt de prijs voor 'de buitengewone laksheid die het Waalse begrotingsbeleid sinds jaren kenmerkt."

"Annemans: U praat met een separatist. Dus het momentum dat zal ontstaan door het feit dat de Franstaligen - veel - geld nodig hebben, moeten de Vlamingen naar hun hand zetten.

Niet voor een klassieke Belgische ruil van geld voor een paar bevoegdheden. Wel voor een versnelling richting het ultieme akkoord over de sluiting van België.

Een akkoord waarvan ik al jaren zeg dat de Vlamingen eerst zelf uit België moeten stappen, om vervolgens met de Franstaligen te gaan onderhandelen over de voorwaarden van de boedelscheiding. "

Ja het beloofd nog spannend te worden bij de volgende verkiezingen.

De Vlaamse onafhankelijkheid komt er aan .
OK: Wallonie wankelt maar Bruxelles helpt het om zich recht te houden.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2022, 18:18   #535
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Hoe verklaart U het dan dat er sinds de komst van Vernieuwing ,

geen VB lijst meer deelneemt aan de gemeenteraadsverkiezingen in Grimbergen?

Terwijl het VB vroeger de grootste partij in Grimbergen was en nu Vernieuwing de grootste partij van Grimbergen is?
Oud 26 januari 2022, 18:20   #536
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De basis regel van de democratie.
Zoals in Catalonië?

Ken jij een voorbeeld waar het internationale recht toelaat dat een regio zich met een eenvoudige meerderheid afscheidt en vervolgens door de internationale gemeenschap erkend wordt?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2022, 18:21   #537
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Raar verhaal : bij de verkiezingen van 2018 haalde de enige franstalige lijst GB-UF slechts 6,5% van de stemmen en één mager zeteltje.

Toch laat jij met je bewering doorschemeren dat er een franstalige tsunami door Grimbergen raast ?

Of gaat het hier om de spreekwoordelijke 'vijf man en ne paardekop' ?
De Brusselse inwijkelingen zijn niet geïnteresseerd in de plaatselijke politiek en gaan amper stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen.
Oud 26 januari 2022, 18:22   #538
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
OK: Wallonie wankelt maar Bruxelles helpt het om zich recht te houden.
Die twee hebben elkaar gevonden ,maar wel zonder geld.
Oud 26 januari 2022, 18:22   #539
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Hoe verklaart U het dan dat er sinds de komst van Vernieuwing ,

geen VB lijst meer deelneemt aan de gemeenteraadsverkiezingen in Grimbergen?

Terwijl het VB vroeger de grootste partij in Grimbergen was en nu Vernieuwing de grootste partij van Grimbergen is?
"Laeremans heeft een lang verleden bij Vlaams Blok/Vlaams Belang. Van 1995 tot 2015 was hij lid van de partij. En ook minstens drie andere verkozenen van de lijst Vernieuwing hadden jarenlang een partijkaart van Vlaams Belang. Toch wil Laeremans niets horen over het doorbreken van het cordon sanitaire. "We hebben heel duidelijk alle banden met de partij doorgeknipt. Bovendien zijn we een lokale partij, wij willen geen uitspraken doen over de nationale politiek." Die bewering is niet helemaal juist. Gemeenteraadslid Luk Raekelboom is nog steeds lid van Vlaams Belang en parlementair medewerker voor de partij. Hij behaalde zondag een zetel voor Vernieuwing."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10...25/percentages
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2022, 18:24   #540
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Zoals in Catalonië?

Ken jij een voorbeeld waar het internationale recht toelaat dat een regio zich met een eenvoudige meerderheid afscheidt en vervolgens door de internationale gemeenschap erkend wordt?
Inderdaad Noorwegen heeft zich zo afgescheiden van Zweden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be