Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2022, 06:38   #521
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De jure was er inderdaad geen assimilatie-politiek maar in feiten kwam het daarop wel neer.
Nederlandstalige kranten werden niet verboden zoals tijdens Napoleon.
De Belgische bestuurders hanteerden meer "de zachte hand".
De vraag is inderdaad of dat gewoon een "zachte assimilatie politiek" was, dan wel het "volgen van een natuurlijke tendens, zonder de minste poging om die natuurlijke tendens bij te sturen".

Maw, in welke mate was er een "wil" aanwezig om te verfransen, maar ging men dat op een zachtere manier in muziek gieten, dan wel in welke mate was er eerder "markt vrijheid" en ging men de verfransende tendenzen van de markt niet "bijsturen".

GEZIEN de elite nu eenmaal een voorkeur voor het Frans had, vanwege hun milieu en hun vorming, was er misschien gewoon geen enkele incentive om een "tweetalig" land te hebben en dus het "zwakke broertje" te beschermen met markt-bijsturende regels, maar hebben we hier gewoon het rauwe Darwinisme van culturen/talen die het in het vrije veld tegen elkaar opnemen zonder "steun voor de zwakke" ?

Kortom, gezien bijvoorbeeld rechters nu eenmaal meestal een franstalige achtergrond hebben (want behorende tot de elite) gaan zij van hun vrijheid gebruik maken om hun job in het frans uit te voeren he. Er zijn geen circulaires van hoger hand die zeggen "rechters worden verondersteld een beetje te helpen om het Frans door te drukken in gans het land". Nee, dat gebeurde VANZELF, omdat het Frans reeds de elite in haar pocket had.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 06:54   #522
Pol Dolf
Europees Commissaris

Pol Dolf's schermafbeelding

Standaard

de leeuw kruipt uit het dal en wordt koning van deze jungel
Oud 18 juli 2022, 06:57   #523
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Waar hij het het heeft over een assimilatie-politiek van overheidswege, is hij gewoon fout. Ja, er was een verfransing in het XIXde eeuwse België, maar die ging uit van de (Vlaamse) bevolking zélf. En niet alleen van de elite trouwens. Hoeveel Vlaamse cafés en winkels gingen het Frans niet hanteren, ofschoon daar geen enkele verplichting toe bestond?
U blijft ontkennen dat er sprake was van assimilatiepolitiek maar zegt het hier toch zelf. Verfransing = taal- en cultuurassimilatie. U verstopt zich steeds achter het feit dat de Belgische wetgevende macht dit assimilatieproces niet actief (met specifieke wetgeving) in gang zette. Maar een proces dat al gaande is (in nasleep van de Franse periode) doelbewust voort laten etteren is geen haar beter.

En dat cafés en winkels het Frans gingen hanteren was gewoon het effect van dit assimilatieproces. Er gebeurde wat moest gebeuren, de assimilatiepolitiek wierp haar vruchten af. En de gezagsdragers lachten in hun vuistje.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 08:01   #524
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
U blijft ontkennen dat er sprake was van assimilatiepolitiek maar zegt het hier toch zelf. Verfransing = taal- en cultuurassimilatie. .
Dus als leden van het Nederlands Hof met elkaar in het Frans communiceerden, een geplogenheid die duurde tot in jaren 1890, was dat volgens u ook assimilatie?

En het Frans als taal in het leger en in het centrale bestuur van de Zuidelijke Nederlanden tijdens de Habsburgse Tijd, idem?

Al die Engelstalige leenwoorden, opschriften, cursussen, … ook een gevolg van een assimilatiepolitiek?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 08:32   #525
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dus als leden van het Nederlands Hof met elkaar in het Frans communiceerden, een geplogenheid die duurde tot in jaren 1890, was dat volgens u ook assimilatie?

En het Frans als taal in het leger en in het centrale bestuur van de Zuidelijke Nederlanden tijdens de Habsburgse Tijd, idem?

Al die Engelstalige leenwoorden, opschriften, cursussen, … ook een gevolg van een assimilatiepolitiek?
Wanneer burgers door regelgeving 'gedwongen' worden om in een 'vreemde taal' te communiceren is er toch echt sprake van assimilatiepolitiek, m'n beste. U kunt dit onmogelijk blijven ontkennen zonder uw geloofwaardigheid te verliezen.
Oud 18 juli 2022, 09:27   #526
BWarrior

Standaard

Citaat:
Wanneer burgers door regelgeving 'gedwongen' worden om in een 'vreemde taal' te communiceren is er toch echt sprake van assimilatiepolitiek, m'n beste. U kunt dit onmogelijk blijven ontkennen zonder uw geloofwaardigheid te verliezen.
Welke regels waren er dan wel die burgers "dwongen" om in een "vreemde taal" te communiceren?
Oud 18 juli 2022, 09:53   #527
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Welke regels waren er dan wel die burgers "dwongen" om in een "vreemde taal" te communiceren?
U houdt zich nu een beetje van de domme. We hebben het hier al uitgebreid over gehad. Alle communicatie met overheidsinstellingen verliep in het Frans. Nederlandstalige burgers werden dus wel degelijk (door de (lokale) overheid) gedwongen om in allerlei denkbare situaties in het Frans te communiceren. U probeert recht te praten wat overduidelijk krom is, m'n beste. Het komt uw geloofwaardigheid niet ten goede.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 18 juli 2022 om 09:53.
Oud 18 juli 2022, 10:29   #528
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U verstopt zich steeds achter het feit dat de Belgische wetgevende macht dit assimilatieproces niet actief (met specifieke wetgeving) in gang zette. Maar een proces dat al gaande is (in nasleep van de Franse periode) doelbewust voort laten etteren is geen haar beter.
Ja en nee. De dingen op hun beloop laten omdat het U in de grond goed uitkomt is toch niet hetzelfde als iets "forceren met dwang" he.

Als ik zie dat mijn buur die ik niet graag heb, zich volstouwt met worsten elke zondag, en elke maand 5 kg aankomt, en ik laat hem doen, dan komt het mij goed uit dat hij binnenkort dood is. Maar je kan niet zeggen dat ik hem vermoord heb he
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 10:50   #529
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja en nee. De dingen op hun beloop laten omdat het U in de grond goed uitkomt is toch niet hetzelfde als iets "forceren met dwang" he.

Als ik zie dat mijn buur die ik niet graag heb, zich volstouwt met worsten elke zondag, en elke maand 5 kg aankomt, en ik laat hem doen, dan komt het mij goed uit dat hij binnenkort dood is. Maar je kan niet zeggen dat ik hem vermoord heb he
Dat vind ik een vergelijking die niet helemaal op gaat eerlijk gezegd. Hier een vergelijking mijnerzijds: Stel u bent werkgever, en u neemt een dame in dienst die door haar vorige werkgever slecht is behandeld. Bent u dan niet net zo fout als haar eerdere werkgever wanneer u besluit om haar eveneens slecht te behandelen?
Oud 18 juli 2022, 10:52   #530
BWarrior

Standaard

Citaat:
U houdt zich nu een beetje van de domme. We hebben het hier al uitgebreid over gehad. Alle communicatie met overheidsinstellingen verliep in het Frans.
Ga je nu beweren dat de wettelijk voorgeschreven taal van de gemeente- en provinciebesturen het Frans was?
Oud 18 juli 2022, 11:11   #531
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ga je nu beweren dat de wettelijk voorgeschreven taal van de gemeente- en provinciebesturen het Frans was?
Ik weet niet beter of het gehele ambtenarenapparaat was Franstalig. Dus nee, daar kon je als simpele ziel dan niet met het Nederlands terecht.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 18 juli 2022 om 11:11.
Oud 18 juli 2022, 11:45   #532
BWarrior

Standaard

Citaat:
Ik weet niet beter of het gehele ambtenarenapparaat was Franstalig.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 18 juli 2022 om 11:46.
Oud 18 juli 2022, 12:37   #533
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Niet in gans Vlaanderen, maar ja, de "verfransing" is nog steeds een proces dat doorgaat, ondanks alle strepen op de kaart. Brussel zelf is totaal verfranst. De omgeving van Brussel die 40 jaar geleden grotendeels Vlaams was, is grotendeels verfranst. Het omgekeerde zie je niet gebeuren. Je ziet geen knabbelen aan franstalig territorium waar grote delen vervlaamsen.
Neen, er is geen verfransing. Er zijn gewoon heel veel Franstaligen die in Vlaanderen wonen en dit kunnen bepaalde Vlaams-Nationalisten ?* la Kaproen en Zipper niet kunnen verdragen. Ze komen met schijnexcusen ?* la "knabbelen" of "zich niet willen aanpassen" terwijl hun standpunt het volgende is : dat alle Franstaligen die in Vlaanderen wonen, Vlaanderen verlaten omdat ze volgens hen niets in Vlaanderen hebben te zoeken. Ze hebben een gratis haat tegenover de Franstaligen en denken dat hen scheef bekijken of op hen spuwen, effecten zal hebben maar neen : als ze dit echt denken, zijn ze zeer naïef.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 12:52   #534
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hadden Jozef Schoep en zijn lotgenoten u haarfijn kunnen uitleggen.
Maar ik begreep dat ge die feiten geen "regel" noemde maar een "incident".
Maar dat neemt niet weg dat de feiten blijven wat ze zijn, hoe men ze ook benoemt. En dat maakt de diskussie een beetje steriel.
We kunnen misschien besluitend stellen dat er weliswaar geen assimilatiepolitiek was, maar tengevolge van het gevoerde beleid wel een assimilatieresultaat ....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juli 2022 om 13:01.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 13:09   #535
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Neen, er is geen verfransing. Er zijn gewoon heel veel Franstaligen die in Vlaanderen wonen en dit kunnen bepaalde Vlaams-Nationalisten ?* la Kaproen en Zipper niet kunnen verdragen. Ze komen met schijnexcusen ?* la "knabbelen" of "zich niet willen aanpassen" terwijl hun standpunt het volgende is : dat alle Franstaligen die in Vlaanderen wonen, Vlaanderen verlaten omdat ze volgens hen niets in Vlaanderen hebben te zoeken. Ze hebben een gratis haat tegenover de Franstaligen en denken dat hen scheef bekijken of op hen spuwen, effecten zal hebben maar neen : als ze dit echt denken, zijn ze zeer naïef.
Nu graag in het Nederlands

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 13:15   #536
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Nu graag in het Nederlands
Ach, zijt er toch niet zo hard mee, hij doet zijn best...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juli 2022 om 13:19.
Oud 18 juli 2022, 13:16   #537
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, zijt er toch niet zo hard me, hij doet zijn best...
neen, hij gebruikt Google Translate (en totaal verkeerd)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 13:17   #538
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Het ambtenarenapparaat was niet volledig Franstalig. Punt voor u. Eerlijk is eerlijk
Oud 18 juli 2022, 13:19   #539
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ach, zijt er toch niet zo hard me, hij doet zijn best...
Een Waal moet harder strijden om serieus genomen te worden in Vlaanderen dan een Vlaming in Holland. Maar we mogen ons nooit in een slachtofferrol wentelen daarom en ons van onze beste kant tonen. Dat is het leven. Vaak ligt het effectief aan onszelf en we kunnen enkel verbeteren.

Laatst gewijzigd door Weyland : 18 juli 2022 om 13:20.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 13:21   #540
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
neen, hij gebruikt Google Translate (en totaal verkeerd)
Ja, maar ook al zou dat zo zijn, dat is nu eenmaal gemaakt om te gebruiken he....
Ik vind het gebruik daarvan evenmin verkeerd als het gebruik van een woordenboek.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juli 2022 om 13:22.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be