![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw, in welke mate was er een "wil" aanwezig om te verfransen, maar ging men dat op een zachtere manier in muziek gieten, dan wel in welke mate was er eerder "markt vrijheid" en ging men de verfransende tendenzen van de markt niet "bijsturen". GEZIEN de elite nu eenmaal een voorkeur voor het Frans had, vanwege hun milieu en hun vorming, was er misschien gewoon geen enkele incentive om een "tweetalig" land te hebben en dus het "zwakke broertje" te beschermen met markt-bijsturende regels, maar hebben we hier gewoon het rauwe Darwinisme van culturen/talen die het in het vrije veld tegen elkaar opnemen zonder "steun voor de zwakke" ? Kortom, gezien bijvoorbeeld rechters nu eenmaal meestal een franstalige achtergrond hebben (want behorende tot de elite) gaan zij van hun vrijheid gebruik maken om hun job in het frans uit te voeren he. Er zijn geen circulaires van hoger hand die zeggen "rechters worden verondersteld een beetje te helpen om het Frans door te drukken in gans het land". Nee, dat gebeurde VANZELF, omdat het Frans reeds de elite in haar pocket had. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#522 |
Europees Commissaris
|
![]() de leeuw kruipt uit het dal en wordt koning van deze jungel
![]() |
#523 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
En dat cafés en winkels het Frans gingen hanteren was gewoon het effect van dit assimilatieproces. Er gebeurde wat moest gebeuren, de assimilatiepolitiek wierp haar vruchten af. En de gezagsdragers lachten in hun vuistje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#524 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En het Frans als taal in het leger en in het centrale bestuur van de Zuidelijke Nederlanden tijdens de Habsburgse Tijd, idem? Al die Engelstalige leenwoorden, opschriften, cursussen, … ook een gevolg van een assimilatiepolitiek?
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#526 |
|
![]() Welke regels waren er dan wel die burgers "dwongen" om in een "vreemde taal" te communiceren?
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
![]() |
![]() |
![]() |
#527 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() U houdt zich nu een beetje van de domme. We hebben het hier al uitgebreid over gehad. Alle communicatie met overheidsinstellingen verliep in het Frans. Nederlandstalige burgers werden dus wel degelijk (door de (lokale) overheid) gedwongen om in allerlei denkbare situaties in het Frans te communiceren. U probeert recht te praten wat overduidelijk krom is, m'n beste. Het komt uw geloofwaardigheid niet ten goede.
Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 18 juli 2022 om 09:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#528 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik zie dat mijn buur die ik niet graag heb, zich volstouwt met worsten elke zondag, en elke maand 5 kg aankomt, en ik laat hem doen, dan komt het mij goed uit dat hij binnenkort dood is. Maar je kan niet zeggen dat ik hem vermoord heb he ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#529 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#530 |
|
![]() Ga je nu beweren dat de wettelijk voorgeschreven taal van de gemeente- en provinciebesturen het Frans was?
![]() |
![]() |
![]() |
#531 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik weet niet beter of het gehele ambtenarenapparaat was Franstalig. Dus nee, daar kon je als simpele ziel dan niet met het Nederlands terecht.
Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 18 juli 2022 om 11:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#532 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: Laatst gewijzigd door BWarrior : 18 juli 2022 om 11:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#533 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#534 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ik begreep dat ge die feiten geen "regel" noemde maar een "incident". Maar dat neemt niet weg dat de feiten blijven wat ze zijn, hoe men ze ook benoemt. En dat maakt de diskussie een beetje steriel. We kunnen misschien besluitend stellen dat er weliswaar geen assimilatiepolitiek was, maar tengevolge van het gevoerde beleid wel een assimilatieresultaat ....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juli 2022 om 13:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#535 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#536 |
Europees Commissaris
|
![]() Ach, zijt er toch niet zo hard mee, hij doet zijn best...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juli 2022 om 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#537 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() neen, hij gebruikt Google Translate (en totaal verkeerd)
![]() |
#538 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#539 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een Waal moet harder strijden om serieus genomen te worden in Vlaanderen dan een Vlaming in Holland. Maar we mogen ons nooit in een slachtofferrol wentelen daarom en ons van onze beste kant tonen. Dat is het leven. Vaak ligt het effectief aan onszelf en we kunnen enkel verbeteren.
Laatst gewijzigd door Weyland : 18 juli 2022 om 13:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#540 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik vind het gebruik daarvan evenmin verkeerd als het gebruik van een woordenboek.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juli 2022 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |