Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2005, 16:55   #521
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
"Belg" houdt meer in dan alleen de naam. Daarmee dat velen die daar niet mee konden leven, collaboreerden.
Wat dan?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2005, 17:54   #522
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was dus een leugen.
Een vraag stellen is volgens bubbel Yanneman al een leugen... Nogal merkwaardige redenering die de bubbels erop nahouden, als u het mij vraagt.

In ieder geval zijn er gesprekken gevoerd tussen de Duitse overheid en de Kerk met betrekking tot het benoemen van een aanlmoezenier in het Vlaams Legioen. Nu is de vraag of de kardinaal hiermee al dan niet heeft ingestemd.

Een vraag dus. Indien de kardinaal daar inderdaad mee had ingestemd, dan is duidelijk dat - wat heel normaal is als priester - het zieleheil van de gelovigen hem nauwer aan het hart lag dan een politieke stellingname te moeten nemen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2005, 18:49   #523
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Een vraag stellen is volgens bubbel Yanneman al een leugen... Nogal merkwaardige redenering die de bubbels erop nahouden, als u het mij vraagt.

In ieder geval zijn er gesprekken gevoerd tussen de Duitse overheid en de Kerk met betrekking tot het benoemen van een aanlmoezenier in het Vlaams Legioen. Nu is de vraag of de kardinaal hiermee al dan niet heeft ingestemd.

Een vraag dus. Indien de kardinaal daar inderdaad mee had ingestemd, dan is duidelijk dat - wat heel normaal is als priester - het zieleheil van de gelovigen hem nauwer aan het hart lag dan een politieke stellingname te moeten nemen.
Dan is het aan u om aan te tonen dat hij hiermee heeft ingestemd, en niet ik die moet aantonen dat hij hier niet mee heeft ingestemd. Simpel toch?

Nog een leuk weetje: de Katholieke Kerk en vele vooraanstaanden weigerden de begrafenisplechtigheid van collaborateurs te verzorgen.
Oud 25 augustus 2005, 18:56   #524
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan is het aan u om aan te tonen dat hij hiermee heeft ingestemd, en niet ik die moet aantonen dat hij hier niet mee heeft ingestemd. Simpel toch?
Waarom zou ik iets moeten aantonen? Ik stelde een vraag. Menslief, kennen de bubbels nu echt niet het verschil tussen een vraag en een stelling... Blijkbaar niet.

De archieven van kardinaal Van Roey zijn bij mijn weten niet openbaar gemaakt trouwens.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Jan van den Berghe on 25-08-2005 at 19:56
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Waarom zou ik iets moeten aantonen? Ik stelde een vraag. Menslief, kennen de bubbels nu echt niet het verschil tussen een vraag en een stelling... Blijkbaar niet.

De archieven van kardinaal Van Roey zijn bij mijn weten niet openbaar gemaakt trouwens.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Waarom zou ik iets moeten aantonen? Ik stelde vraag. Menslief, kennen de bubbels nu echt niet het verschil tussen een vraag en een stelling... Blijkbaar niet.

De archieven van kardinaal Van Roey zijn bij mijn weten niet openbaar gemaakt trouwens.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 25 augustus 2005 om 18:56.
Oud 25 augustus 2005, 18:57   #525
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Wat dan?
Ik ben fier een Belg te zijn. Ik ben een Vlaming in die zin dat de Belgische staat mij die naam heeft gegeven. Administratief dan wel te verstaan! Want historisch gezien, heb ik als Antwerpenaar, niets maar dan ook niets te maken met de 'Vlamingen'.

Wij werden allemaal als Belg geboren. Ik ben fier op mijn land in alle opzichten:

- Het ontstaan: in 1830 werden de hollanders uit onze contreien verjaagd, en daar ben ik blij om. Ik ben een Belg en daar ben ik fier op!
- De symboliek: de brabançonne, de driekleur, en andere nationale symbolen geven mij een warm gevoel. Ik ben een Belg en daar ben ik fier op!
- De mensen: ik voel me nauw verwant met de Belgen in het algemeen, ongeacht welke taal ze spreken. We hebben allen dezelfde oorsprong. Ik ben een Belg en daar ben ik fier op!
- Heden: Er zijn weinig landen in de wereld waar het zo goed leven is als in België.
- Internationale politiek: het is in de kleine dingen dat we groots kunnen zijn, zoals onlangs nog, de afzijdige houding van België ivm de oorlog in Irak. We hadden het aan het rechte eind! Ik ben een Belg en daar ben ik fier op!
- Keuken: wereldwijd geliefd
- Specialiteiten: bieren, wafels...

Zo kan ik nog tot morgen verder gaan.

Ik ben een Belg en daar ben ik fier op!
Oud 25 augustus 2005, 18:57   #526
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog een leuk weetje: de Katholieke Kerk en vele vooraanstaanden weigerden de begrafenisplechtigheid van collaborateurs te verzorgen.
Van welke grote figuren in de collaboratie werd de begrafenis geweigerd?
Oud 25 augustus 2005, 18:59   #527
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De archieven van kardinaal Van Roey zijn bij mijn weten niet openbaar gemaakt trouwens.
Wat bedoelde u dan met de tweede alinea (die in feite uw retorische vraag beantwoordde)

JVDB SCHREEF: Blijkbaar was het zieleheil van de soldaten hem belangrijker dan een politieke stellingname.
Oud 25 augustus 2005, 19:01   #528
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- Het ontstaan: in 1830 werden de hollanders uit onze contreien verjaagd, en daar ben ik blij om. Ik ben een Belg en daar ben ik fier op!
U moet dringend eens wat geschiedenis studeren. In 1830 werden de "hollanders" (sic) niet "uit onze contreien verjaagd". In dat jaar waren er nog volop Nederlandse troepen in de zuidelijke Nederlanden, wat er al wijst dat er eigenlijk geen sprake was van een zogezegde algemene opstand. Om uwe onwetendheid ook wat te verlichten: heel wat van die door u omschreven "hollanders" waren eigenlijk Vlamingen. Het leger dat bijvoorbeeld naar Brussels oprukte bestond grotendeels uit Vlaamse jongens. Zo "hollands" (sic) waren die "hollanders" (sic).
Oud 25 augustus 2005, 19:02   #529
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat bedoelde u dan met de tweede alinea (die in feite uw retorische vraag beantwoordde).
Dit is reeds uitgebreid uitgelegd. Leren lezen is een deugd die de bubbels nog altijd moeten aanleren, heb ik al eerder gemerkt.
Oud 25 augustus 2005, 19:03   #530
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- De symboliek: de brabançonne, de driekleur, en andere nationale symbolen geven mij een warm gevoel. Ik ben een Belg en daar ben ik fier op!
Over welke "andere nationale symbolen" heeft u het eigenlijk?
Oud 25 augustus 2005, 19:03   #531
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet dringend eens wat geschiedenis studeren. In 1830 werden de "hollanders" (sic) niet "uit onze contreien verjaagd". In dat jaar waren er nog volop Nederlandse troepen in de zuidelijke Nederlanden, wat er al wijst dat er eigenlijk geen sprake was van een zogezegde algemene opstand. Om uwe onwetendheid ook wat te verlichten: heel wat van die door u omschreven "hollanders" waren eigenlijk Vlamingen. Het leger dat bijvoorbeeld naar Brussels oprukte bestond grotendeels uit Vlaamse jongens. Zo "hollands" (sic) waren die "hollanders" (sic).
Collaborateurs met de duivel.
Oud 25 augustus 2005, 19:04   #532
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over welke "andere nationale symbolen" heeft u het eigenlijk?
Het Wapenschild, de Koning en de Koningin...
Oud 25 augustus 2005, 19:04   #533
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Aan Jan van den ontwijkenden Berghe:

Citaat:
Wat bedoelde u dan met de tweede alinea (die in feite uw retorische vraag beantwoordde)

JVDB SCHREEF: Blijkbaar was het zieleheil van de soldaten hem belangrijker dan een politieke stellingname.
Oud 25 augustus 2005, 19:05   #534
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Want historisch gezien, heb ik als Antwerpenaar, niets maar dan ook niets te maken met de 'Vlamingen'.
Neen? Blijkbaar eindigt de geschiedenis bij u dan ergens aan het begin van de 19e eeuw... Over de aantoonbare betekenisverschuiving van de woorden Vlaanderen en Vlaming heeft u waarschijnlijk nooit iets gelezen (nochtans gebruikt niemand minder dan Charles Rogier het woord "flamand" en "Flandre" al die algemene betekenis...).

En daarnaast heeft u waarschijnlijk er nog nooit van gehoord dat de stad Antwerpen en omgeving op een bepaald moment van hun geschiedenis deel uitmaakten van het graafschap Vlaanderen. Niets mee te maken, zei u ook alweer?!
Oud 25 augustus 2005, 19:06   #535
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aan Jan van den ontwijkenden Berghe:
Leren lezen, jongen!

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=522
Oud 25 augustus 2005, 19:07   #536
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van welke grote figuren in de collaboratie werd de begrafenis geweigerd?
De begrafenis werd vele collaborateurs niet geweigerd, wel een officiële katholieke begrafenis. Begrijpend leren lezen Janneman. Allicht een vak dat u onderricht.
Oud 25 augustus 2005, 19:10   #537
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- De mensen: ik voel me nauw verwant met de Belgen in het algemeen, ongeacht welke taal ze spreken. We hebben allen dezelfde oorsprong. Ik ben een Belg en daar ben ik fier op!
HAHAHAHA! "We hebben allen dezelfde oorsprong..." Bedoelt u nu werkelijk dat u aanhanger bent van merkwaardige bloed- en bodemtheorieën? Over een mythische oorspronkelijke bloedband die de "Belgen" met elkaar verbindt?

Laat ik nogmaals uw duister verstand verlichten: de Vlamingen zijn hoofdzakelijk afkomstig van de Salische Franken, met daarnaast wat plukjes Saksen, Friezen (beide in de kuststreken) en wat Gallo-Romeinen (slechts rond Komen-Waasten en Tongeren). De Walen daarenboven stammen grotendeels af van de Gallo-Romeinen en de Ripuarische Franken, waarbij de eerste groep de hoofdmoot uitmaakte. Van veel "dezelfde oorsprong" is er echt niet veel sprake.
Oud 25 augustus 2005, 19:11   #538
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De begrafenis werd vele collaborateurs niet geweigerd, wel een officiële katholieke begrafenis. Begrijpend leren lezen Janneman. Allicht een vak dat u onderricht.
Wel, we zullen de vraag terwille van u wat verduidelijken: van welke grote figuren uit de collaboratie werd de kerkelijke begrafenis geweigerd?
Oud 25 augustus 2005, 19:13   #539
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- Internationale politiek: het is in de kleine dingen dat we groots kunnen zijn, zoals onlangs nog, de afzijdige houding van België ivm de oorlog in Irak. We hadden het aan het rechte eind! Ik ben een Belg en daar ben ik fier op!
België stapte als klein kindje gewoon aan het handje van grote broer Frankrijk. Niets meer dan dat. Zoals zoveel stemt België haar buitenlandse politiek af op wat Frankrijk als eerste beslist. Dat was hier niet anders.
Oud 25 augustus 2005, 19:14   #540
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- De mensen: ik voel me nauw verwant met de Belgen in het algemeen, ongeacht welke taal ze spreken.
Waardoor voelt u zich dan verwant? Door welk(e) element(en)? Door dezelfde identiteitskaart?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be