![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland? | |||
onafhankelijk vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
234 | 34,41% |
de huidige belgische staat |
![]() ![]() ![]() |
190 | 27,94% |
een hereniging met Nederland |
![]() ![]() ![]() |
256 | 37,65% |
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 |
Minister
|
![]() volk (het ~, ~en/~eren, ~en/~eren, ~en)
1 de gemeenschap van bewoners van een land die afstamming, taal, zeden, overlevering gemeen hebben 2 de gezamenlijke bewoners van een staat in betrekking tot het staatshoofd of de regering, de onderdanen => natie 3 de lagere sociale klassen => canaille, crapuul, gemeen, gepeupel, goegemeente, grauw, het gemene volk, het gewone volk, janhagel, Jan Publiek, klootjesvolk, plebs, publiek, voetvolk, vulgus 4 een of meer mensen 5 groep bijen of andere in groepen levende insecten met eenzelfde woonplaats Hoe zou u aan de hand hiervan het Vlaamse volk definieren? 1. Afstamming gemeen? Toch niet meer in deze wereld die een dorp geworden is. Taal gemeen? Ik zie Amerika en het VK niet onmiddellijk een volk vormen, evenmin als Groningenaars en West-Vlamingen. Zeden gemeen? Onlangs verscheen nog een artikel over het succes van West-Vlamingen in hun scholing omdat ze zoveel gedisciplineerder zouden zijn. Overlevering gemeen? Antigoon is niet onmiddellijk een legende in Kortrijk. 2. Aha: een Belgisch volk bestaat dus wél! 3. Tenzij u dit wilt vereenzelvigen met Vlamingen. 4. Maar kijk eens aan: u bent een volk op uzelve! 5. Tja...
![]() |
#522 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gemeenschappelijke afstamming is niet absoluut te nemen: in ieder volk zijn er immers in de loop van de tijd mensen uit andere volkeren bijgekomen die zich vervolgens volkomen met het gastvolk hebben geassimileerd. Maar wie een beetje de familienamen van een bepaald volk nagaat, merkt een zekere graad van homogeniteit. Ik spreek hier natuurlijk over de Oude Wereld: in Vlaanderen als Nederland draagt de meerderheid van de bevolking Nederlandse familienamen. In Rusland Russische. En de vele Duitse familienamen (vooral onder de voormalige lagere adel) doet nu eenmaal het eerste gegeven niet teniet. Er is dus sprake van een grote gemene deler, naast natuurlijk de uitzonderingen. Taal is natuurlijk een factor van identiteit en een element dat natievormend is. Of dit absoluut moet worden genomen, hangt vaak af van een aantal andere elementen die ook natievormend zijn. Voor de Hongaren is taal een van de doorslaggevende factoren die het lidmaatschap met het Hongaarse volk uitdrukken; bij de Grieken is dat ook zo. Bij de Portugezen en Denen ook. Zeden gemeen? Ja, er zijn zaken die de Vlamingen kenmerken, o.m. werkijver, wat natuurlijk niet wegneemt dat dit bij de ene groep Vlamingen duidelijker naar voren komt dan bij de andere. Overlevering? Jazeker, en die gaat natuurlijk veel verder en dieper dan enkele plaatselijke legendes. Of meent u dat de Grieken geen volk vormen omdat de Pontos Grieken een heel eigen orale traditie hebben die men niet aantreft in de rest van Griekenland? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#523 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#524 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#526 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Einde discussie. (Doe geen moeite meer, ik verwacht toch geen zinnig antwoord. ![]()
![]() |
![]() |
#527 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#528 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#529 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#530 |
Staatssecretaris
|
![]() Laat Nederland Nederland maar blijven.
Kunnen we tenminste juichen als we Oranje weer eens verslaan tijdens een belangrijke voetbalmatch. |
![]() |
![]() |
![]() |
#531 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Och mensen toch...
Naar Nederland gaan... een katastroof... als wij uit de NL-talige regio van België bij Nederland zouden gevoegd worden... dan zijn wij nog veel slechter af dan op heden... Nederlanders zijn pedant... Nederlanders denken dat zij overal de besten zijn en dat anderen maar naar hun pijpen moeten dansen... Nederlanders misprijzen de NL-taligen van België.... ik ben voor een eigenheid van NL-taligen in België... wij Limburgers zijn ten onrechte in een Vlaanderen gestoten... Limburgers zijn geen Vlamingen maar Maas- en Rijnlanders en ze hebben van Vlaanderen niet veel te verwachten, want ze worden altijd uitgestoten... Brabanders en Antwerpenaars zijn ook geen Vlamingen, maar vormen samen met Noord-Brabant een aparte groep... en om terug on-topic te gaan... Nederland zoog ons uit voor 1830 en zal dat weer doen indien ze het nu bij ons hadden, gesteld dat ze dat willen want dat is niet zeker... wij zouden zeker slechter af zijn als nu... Ik pleit om op termijn over te gaan naar het Europa der Regio's... en de Eurregio Maas- en Rijn is een eigen regio.. met NL- en B-Limburgers, met Rijnlanders en Luikenaren... trouwens voor 20-30jaren geleden was Limburg heel erg samen verweven met Luik... het zijn de Vlaams-Nationalisten die dat kapotgemaakt hebben... de affiniteit tussen Limburg en Luik is in elk geval groter dan die met Antwerpen en zeker de Vlaanders...
![]() |
#532 |
Staatssecretaris
|
![]() Vlaanderen bij Nederland? Kom...even serieus blijven
![]() Dat is al even belachelijk als de huidige situatie, misschien nog stommer zelfs. De enige mogelijke redenen die ik kan vinden zijn een gemeenschappelijke taal en onze samenwerking op economisch vlak. Maar dat slaat op niks, zo kan franstalig Canada bij Frankrijk gaan en op economisch vlak werken we ook goed samen met Frankrijk. Geschiedkundig gezien is het even belachelijk, en dat betekent dat we een stukje Frankrijk moeten meenemen en ook Wallonië, want veel van die streken behoren ook tot de Nederlanden (Namen, Henegouwen, Luxemburg, om er maar enkele op te noemen). Ik hou ook niet zo van die geschiedkundige argumenten in zo'n geval, het verleden doet er niet zo veel toe (hoewel mijn confrators dat wel vinden...de zogezegde kunstmatige staat België), wat telt is het heden. We kunnen dan misschien ook teruggaan naar onze Keltische roots en België opsplitsen volgens de territoria van de Menapiërs, Eburonen, Aduatucen, Nerviërs, Caleti, enz. |
![]() |
![]() |
![]() |
#533 |
Staatssecretaris
|
![]() Limburg, Brabant en Antwerpen zijn Brabant, en idd niet Vlaanderen. Limburg was een deel van Brabant en niet een aparte streek.
Maar dat is dan ook wel weer een tijdje geleden hoor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#534 | ||
|
![]() Ik heb hier:
Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#535 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#536 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
maar die stamden uit een andere overheersing tengevolge van historische evenementen... Limburgers zijn Maas- en Rijnlanders...
![]() |
![]() |
#537 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
spotten ook... voor zolang het "intellectueel eerlijk" blijft... en dat een "over de riveieren Naderlander" de eigenheden vanhier niet begrijpt en soms grappig vindt... dat mag, hoor... trouwens omgekeerd ook... ook de taal omvat grappige dingen voor de ene en de andere... en als we daarover het gaan hebben, dan zijn we op weg voor een hele lange discussie... zoals hier beneden zegt men dat men bloed geeft... en daarboven dat men bloed doneert... wat is nu Vlaams en wat is Nederlands?? ![]()
![]() |
![]() |
#538 | ||
|
![]() Citaat:
In uw eerste bericht waren het nog "de Nederlanders", nu zijn het de "over de rivieren Nederlanders", als u eens op vakantie gaat in het noorden of oosten van Nederland zijn het alleen nog "de Hollanders" en als u echt meer mensen leert kennen blijkt het "een Hollander" te zijn die u niet graag mocht, waar u uw beeld van heel Nederland op heeft geprojecteerd. Kortom: allemaal vooroordelen uit de categorie "alle Belgen zijn dom en corrupt". Citaat:
Taalverschillen zijn er trouwens altijd binnen een taalgebied, het gaat er alleen om dat er een overkoepelende taal bestaat die iedereen begrijpt. Anders kunnen we de Franstalige Belgen ook wel afschrijven als Franstaligen en beter Waalstalig of Belgischtalig noemen, gezien de verschillen met het Frans in Frankrijk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#539 |
Banneling
|
![]() Wat is een regio? Wie heeft daarop een antwoord?
Finalement, on s'en fout. België blijft België en deelstaat van de Europese Unie. Alleen moet dat België terug unitair worden omdat dat goedkoper is, simpeler en efficiënter. Het Europa der regio's is een utopie die nergens in Europa leeft en door geen enkele huidige staat zal toegelaten worden, niet in het minst omdat het misbruikt kan worden door taalnationalisten zoals de flaminganten en omdat het totaal nutteloos is in de Europese Unie van vandaag met zijn open markt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#540 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik zou die clichés niet te veel volgen steenbok, Nederlanders zijn ook maar mensen hoor. Er mag wel een mentaliteitsverschil zijn, maar dit betekent niet dat er iets fout is met hun mentaliteit. We zijn gewoon anders op sommige vlakken, niets meer en niets minder.
Ik denk niet dat Nederland zich zou gedragen zoals tussen 1815-1830, de tijden zijn veranderd. |
![]() |
![]() |