![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nope, dat is macht.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Paulus. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#522 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als die koning niets te zeggen heeft, en toch zeer veel geld kost, dan is het toch duidelijk wat er moet gebeuren:
Iemand die niets te zeggen heeft en veel geld kost, moet afgeschaft worden. Laatst gewijzigd door luc broes : 30 januari 2007 om 18:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#523 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een president die wel iets te zeggen heeft, hoef ik ook niet.
![]() |
#524 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vanavond in Koppen: een Nederlandse kijk op het Belzieke koningshuis. (Na een al even leuke reportage over Michel Daerden)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Toch is dit ook gedekt door de ministeriële verantwoordelijkheid... Als de formateur later eerste minister wordt, wordt die benoeming ondertekent door de oude eerste minister, terwijl het ontslag van de oude eerste minister wordt ondertekent door de nieuwe...
![]() |
![]() |
#526 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Zoals ik al zei: het onooglijke kleine beetje "macht" dat de koning nog heeft, is zo verwaarloosbaar dat de term "dictatuur" in dit verband gewoon lachwekkend is. Ik vraag me trouwens af in hoeverre die zogezegde "macht" om een formateur te benoemen niet door de partijen gedirigeerd wordt...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#527 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kunt u dus eens aanduiden op welke vlakken Leopold III of Boudewijn I wel macht uitoefende, daar waar Albert II dat niet meer doet? Graag, want ik zie niet goed in waar uw bewering vandaan komt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#528 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Overeenkomstig zijn rechten kon Boudewijn I geweigerd hebben de abortuswet te ondertekenen. Alleen heeft hij deze stap niet willen zetten, omdat hij, zijn vaders lot indachtig, het voortbestaan van zijn eigen machtspositie alsook de monarchie vreesde. Daarom vroeg hij uitdrukkelijk aan Martens een oplossing uit te werken. Strikt genomen kon Boudewijn evenwel geweigerd hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#529 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit alles betekent niet dat de koning geen macht heeft. Wel dat er sprake is van gedeelde macht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#530 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
En dit alles was ook de bedoeling van de grondwetgever in 1831. Alle bevoegdheden die sinds 1831 op een andere manier zouden uitgeoefend zijn, zijn dan ook ongrondwettelijk. Feit is wel dat de koning via zijn audiënties, toegang tot regeringsdocumenten en contacten mogelijke enige invloed kan uitoefenen. Deze invloed is echter op geen enkele manier juridisch afdwingbaar (Le roi règne et ne gouverne pas). Nog een laatste opmerking, de praktijk van de formateur is niet geregeld. Werkelijk niets belet dus de politici om na de volgende verkiezing de Koning buiten de regeringsvorming te laten!!!
"De visionairen van vandaag zijn de realisten van morgen." H. Kohl Laatst gewijzigd door Judge : 30 januari 2007 om 19:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#531 |
Burgemeester
|
![]() De koning mag niet weigeren een besluit te ondertekenen!
![]() |
#532 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#533 |
Burgemeester
|
![]() -
"De visionairen van vandaag zijn de realisten van morgen." H. Kohl Laatst gewijzigd door Judge : 30 januari 2007 om 19:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#534 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() prins Filip botst met de realiteit, me dunkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#535 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#536 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Concreet? Wat deden Leopold I, Leopold II, Albert I, Leopold III of Boudewijn I wel wat Albert II nu niet meer doet? Dat is immers de vraag die ik stelde als repliek op de stelling dat de koninklijke macht nu niets meer voorstelt (waarin impliciet staat geschreven dat de koningen in België vroeger wel de facto en de jure macht hadden).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#537 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Buiten ieder democratisch toezicht dus...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#538 |
Burgemeester
|
![]() Nee, sorry dat is fout. Hij kan niet weigeren een wet te ondertekenen. Toen de koning toch weigerde hebben ze verklaard dat hij niet in staat was te regeren... .
![]() |
#539 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Wat ook zeker is, dat sinds de federalisering de koning heel wat minder tussenkomt.
![]() |
![]() |
#540 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, de koning kan weldegelijk weigeren te tekenen. In de grondwet staat niet dat hij daartoe gehouden is; wel dat hij een wet niet kan schorsen (maar dat is iets anders).
|
![]() |
![]() |