![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#521 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#522 | |||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#523 |
|
Staatssecretaris
|
Ik heb vandaag eindelijk nog eens wat verstandige praat uit de mond van een politieker gehoord. Karel De Gucht over de Vlaamse houding naar Franstaligen in de Rand: "In Vlaanderen wonen nu eenmaal op bepaalde plekken Franstaligen. We moeten daarmee leven". Ik vind dat hij groot gelijk heeft. Alsof je de geschiedenis van een land zomaar eens even kan gaan wissen.
|
|
|
|
|
|
#524 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#525 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Laten we die dingen "geschiedenis" maken, door Vlaanderen onafhankelijk te maken en die taalstrubbelingen in de Vlaamse rand af te schaffen!
|
|
|
|
#526 |
|
Staatssecretaris
|
Brussel is de hoofdstad van een tweetalig land. Wat wil je? Het is toch normaal dat er in en rond zo'n stad een dergelijke evolutie is? En 't is nu toch niet zo dat Brussel armoede brengt bij de Vlamingen? Hoeveel Vlamingen verdienen er daar een goede boterham? Al dan niet door de voordelen van de meertaligheid (en ook wel de goede ligging) van het land?
Laatst gewijzigd door Wanne : 3 september 2007 om 18:33. |
|
|
|
|
|
#527 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#528 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#529 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Vlaanderen = Nederlands
Wallonië = Frans Brussel = tweetalig Nederlands/Frans Oostkantons = Duitstalig http://www.senate.be/doc/const_nl.html#t1 Citaat:
Artikel 4 van de Belgische Grondwet. Verplichte kennis voor iedereen die in die land woont. U gaat er wellicht prat op dat u Belgicist bent? |
|
|
|
|
|
|
#530 |
|
Staatssecretaris
|
De realiteit is dat Brussel economisch constant groeiende is en dat er bijgevolg veel franstaligen willen gaan wonen en dat er zelfs heel veel Engels gesproken wordt. Daar mag - wat mij betreft - eveneens rekening mee gehouden worden.
Laatst gewijzigd door Wanne : 3 september 2007 om 18:50. |
|
|
|
|
|
#531 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#532 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#533 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#534 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat wilt u nu precies duidelijk maken? U begint eerst over de Franstaligen in de Rand en nu verlegt u ineens het onderwerp naar het Brusselse Gewest? En dat daar veel Franstaligen wonen en er zelfs een behoorlijk mondje Engels gesproken wordt, waarom moet dat volgens u implicaties hebben op het eentalig Nederlandse karakter van Vlaanderen (dat maak ik blijkbaar toch op uit uw betoog)?
|
|
|
|
|
|
#535 |
|
Staatssecretaris
|
Ik vind dat er sowieso geen strikte scheiding tussen de gewesten hoeft te lopen.
|
|
|
|
|
|
#536 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Diegenen die het luidst staan te roepen dat ze de eenheid van het land verdedigen zijn dus doorgaans ook diegenen die het minst van allen respect hebben voor de grondwettelijke manier waarop dit land precies is ingericht.
|
|
|
|
|
|
#537 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Vlaanderen onafhankelijk, en gedaan met de zever! We zullen dan onze wetten wel doen respecteren!
|
|
|
|
#538 |
|
Staatssecretaris
|
Net zoals B.U.B. Maar wil dat daarom zeggen dat ik niet van mijn land hou? Allesbehalve. Ik vind gewoon dat België een beetje verkeerd geëvolueerd is en opnieuw moet herbronnen.
Laatst gewijzigd door Wanne : 3 september 2007 om 19:12. |
|
|
|
|
|
#539 |
|
|
Er werd mij een nieuw doel voor de petitie voorgeschoteld...
800 000 namen... Om welbekende reden... Een riscant doel. Ik vrees ervoor nu als wel al in de buurt geraken is dat al deftig |
|
|
|
|
|
#540 | |
|
|
Citaat:
Tsjah nen mens moet ergens op kunnen reclameren he |
|