Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2024, 13:14   #54321
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Hoe bizar…..
Dat niet iedereen hetzelfde denkkader heeft als Uzelf?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2024, 16:20   #54322
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Niets fantasie aan, behalve dat m'n pensioenplannen misschien wel te hoog gegrepen zijn.
je leeft echt in een parallelle fantasiewereld , en ik heb daar niets op tegen, maar ik wil maar zeggen uw specimen is vrij uniek, en volledig buiten modaal, en totaal niet representatief voor rusland. Als je in BE woont en werkt is uw inkomen niet representatief voor RU, is uw leefwereld niet representatief, is uw taalgebruik niet representatief.. Je bent dus in niets ook maar niets represenatief, je bent in principe een migrant in BE, die volledig ontspoort leeft van zijn oorspronkelijke wereld. En bovendien weigert te integreren gelijk Orban in de nieuwe werkelijkheid.

Als je al weet hoe 'extreem' uw denkwereld is, het is niet omdat je russische spreekt, en de viool speelt van Putin dat je enige vorm van legitimiteit van 'correcte' denkwijze kunt etaleren. Je kunt hooguit beweren dat je iets meer kennis hebt van uw romantische visie op rusland omwille van uw roots en thats it..

Wat correct is, zal de toekomst uitwijzen, en waar de wereld naar toe gaat kun je maar alleen afwachten. Jij en ik weten niet wat en wie er gaat gebeuren in UKR en hoe die oorlog zal eindigen.. Wij weten dat allebei niet. En je kan dus ook niet vanuit historische perspectieven voorspellen hoe die oorlog gaat eindigen...

Ikzelf probeer ook een denkwijze te hanteren die losstaat van de 'pers' maar dat wil niet zeggen dat je verplicht bent om zo averechts te zijn dat alles dat het westen etaleert slecht zou zijn.

Maar als je dan toch een logisch denkkader wilt hanteren wel ik ga u eentje geven:

Rusland was vroeger RU+ volledig oostblok... Maar volledig oostblok is losgekoppeld en bij EU gevoegd... Dus RU is gehalveerd in industrieel potentieel vgl met vroeger..

Rusland moet je ook historisch eens de evolutie bekijken...

noem eens de oorlogen Westen-USSR waar er een duidelijke winnaar is ?

Vietnam > gewonnen tgn FR
Korea > gestabiliseerd, maar economisch is Zuid Korea veel rijker geworden dan Noord Korea

en daarna zijn er in feite geen rechtstreekse oorlogen meer gevochten tssn RU-Westen, wel onrechtstreekse, en daarvan zijn er idd dat RU gewonnen heeft bij gebrek aan westerse inmenging, en andere waar Ru verloren heeft... hangt dus vooral af van het verzet van de lokale bevolking tegen die inmenging

DUs als je één les kunt leren:
als een lokale bevolking zoveel weerstand biedt tegen een bezetter, type Afghanistan / Cambodja / Vietnam / Iran / dan kan een vijandig land onmogelijk dat land bezetten... Een guerilla oorlog van de lokale bevolking tegen een bestaande leiding, kan eventueel eindigen in een overwinning van de oorspronkelijke leiders, maar zelden zie je een oorlog waar een proxy land gaat bezetten type Tchetchenie die gewonnen wordt.. Tijdelijk kan er een overwinning zijn, maar op lange termijn keert dat probleem terug

Laatst gewijzigd door brother paul : 30 juli 2024 om 16:22.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2024, 16:50   #54323
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat niet iedereen hetzelfde denkkader heeft als Uzelf?
Nee, dat is normaal

Dat je zoiets post, vind ik bizar. Een herinnering aan een flauwe film. 950 woorden zelfs. En ook geen chat GPT tekst of zo. Zelf geschreven.

Relevantie? Met welk doel? Out of the blue.

Da’s gewoon…. Raar…
Oud 30 juli 2024, 16:53   #54324
Voltian
Minister-President

Standaard

Als het dan toch over Russische films gaat, heb je Leviathan toevallig gezien?…..
Oud 30 juli 2024, 18:30   #54325
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

French Military Jets Accidentally Display Russian Flags in Marseille Sky

https://thedailyguardian.com/french-...marseille-sky/

Laatst gewijzigd door tomm : 30 juli 2024 om 18:30.
Oud 30 juli 2024, 18:58   #54326
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Geen van beide, en voor de rest hoeft u geen moeite te doen:

< ik lieg altijd >
Ik merk dat ik naïef geweest ben.

Ik wordt soms als een wereldverbeteraar gezien. Mijn eerste regel daarbij is "verbeter de wereld, begin met uzelf...maar stop daar niet bij". Ik poog dat door schoonheid, zingeving, eerlijkheid , waarheid. Ik denk te gemakkelijk dat anderen ook zo denken. Wensdromen iemand een kogel door het hoofd te jagen heb ik nooit gehad. Ik denk waarschijnlijk te gemakkelijk dat dat voor anderen ook geldt.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2024, 19:04   #54327
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Als het dan toch over Russische films gaat, heb je Leviathan toevallig gezien?…..
Interessant dat U erover begint. Ik heb de film 2 keer gezien, en vind het een sterke, kunstzinnig gemaakte film, die een deel van de realiteit vertolkt in de Russische provinciesteden.

Het is een donkere film, met weinig hoop, en het hoofdpersonage gaat uiteindelijk, ondanks zijn aanvankelijke vestlust tegen de molens, een wreed en onrechtvaardig lot tegemoet. De film is uiteraard erg kritisch voor de Russische maatschappij, voor de politieke macht op lokaal niveau op de eerste plaats, de corruptie, en de kerk. Het is ook een gitzwarte kritiek op de Russische maatschappij als geheel (veel alcoholisme en lijdzaamheid), en ook wel op de mensheid, want sommige thema's zijn universeel, zoals de stiefzoon die z'n stiefmoeder niet wil aanvaarden hoewel die erg haar best doet, overspel omdat het vlees zwak is, hoewel men z'n partner niet wil kwetsen of kwijt raken, etc. .

Ewel, deze film werd niet verboden in Rusland, in tegendeel ze kreeg subsidies van het Russische Ministerie van Cultuur. Het past in een lange Russische en Sovjet traditie van donkere films, donkere boeken, etc. waar het hoofdpersonage, de held, uiteindelijk alles verliest en het recht niet zegeviert.

De Standaard schreef iets in de aard van, zoals ze ook deden betreffende de films van Kostunica "typisch Oost-Europees, alle waarden en normen worden ontdaan van ethiek, er is geen moraal, de held verliest, en er blijft enkel demoraliserend nihilisme over". Zoals dikwijls in het echte leven, nee?

Kun je mij enkele titels van recente westerse films geven, eveneens gesubsidieerd, die een even vernietigend en negatief beeld schetsen van de Westerse maatschappij? Ja goed Ken Loach en Trainspotting gaat een beetje in die richting.

Waar de Russen echter NIET tegen kunnen is dat deze film erg populair is in het Westen net omdat het zo'n negatief beeld van Rusland ophangt. Dat terwijl de westerse films die ze op de Russische markt loslaten meestal propaganda shit zijn.
Oud 30 juli 2024, 20:12   #54328
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Interessant dat U erover begint. Ik heb de film 2 keer gezien, en vind het een sterke, kunstzinnig gemaakte film, die een deel van de realiteit vertolkt in de Russische provinciesteden.

Het is een donkere film, met weinig hoop, en het hoofdpersonage gaat uiteindelijk, ondanks zijn aanvankelijke vestlust tegen de molens, een wreed en onrechtvaardig lot tegemoet. De film is uiteraard erg kritisch voor de Russische maatschappij, voor de politieke macht op lokaal niveau op de eerste plaats, de corruptie, en de kerk. Het is ook een gitzwarte kritiek op de Russische maatschappij als geheel (veel alcoholisme en lijdzaamheid), en ook wel op de mensheid, want sommige thema's zijn universeel, zoals de stiefzoon die z'n stiefmoeder niet wil aanvaarden hoewel die erg haar best doet, overspel omdat het vlees zwak is, hoewel men z'n partner niet wil kwetsen of kwijt raken, etc. .

Ewel, deze film werd niet verboden in Rusland, in tegendeel ze kreeg subsidies van het Russische Ministerie van Cultuur. Het past in een lange Russische en Sovjet traditie van donkere films, donkere boeken, etc. waar het hoofdpersonage, de held, uiteindelijk alles verliest en het recht niet zegeviert.

De Standaard schreef iets in de aard van, zoals ze ook deden betreffende de films van Kostunica "typisch Oost-Europees, alle waarden en normen worden ontdaan van ethiek, er is geen moraal, de held verliest, en er blijft enkel demoraliserend nihilisme over". Zoals dikwijls in het echte leven, nee?

Kun je mij enkele titels van recente westerse films geven, eveneens gesubsidieerd, die een even vernietigend en negatief beeld schetsen van de Westerse maatschappij? Ja goed Ken Loach en Trainspotting gaat een beetje in die richting.

Waar de Russen echter NIET tegen kunnen is dat deze film erg populair is in het Westen net omdat het zo'n negatief beeld van Rusland ophangt. Dat terwijl de westerse films die ze op de Russische markt loslaten meestal propaganda shit zijn.
Ja euh, gij begon erover he, met uw bizarre post…

Tekenend dat je trots zegt dat deze film NIET verboden werd in Rusland
Dat wil iets zeggen he…

Gesubsidieerde maatschappij zelfkritische westerse films? Hollywood, telt dat ook? (Die zijn niet gesubsidieerd denk ik, maar bon). Quasi alle Vietnamfilms? Born on the 4th of July, deer hunter, apocalypse now,… behoorlijk kritisch en bezwaarlijk propaganda.
Daarnaast, alles van Michael Moore? Of Elephant ober Columbine. Meer recent: don’t look up?…

Anyway, wat is de relevantie?…
Oud 30 juli 2024, 22:01   #54329
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die film dateert uit de late jaren 80. Toen kon maatschappijkritische kunst nog in Rusland. Moet je vandaag niet meer proberen.

Waarmee je zelf illustreert hoe de vrijheid op vlak van kunsten de voorbije 40 jaar is achteruit gegaan in Rusland.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2024, 22:13   #54330
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht

Ik word soms als een wereldverbeteraar gezien. Mijn eerste regel daarbij is "verbeter de wereld, begin met uzelf...maar stop daar niet bij". Ik poog dat door schoonheid, zingeving, eerlijkheid, waarheid. Ik denk te gemakkelijk dat anderen ook zo denken. Wensdromen iemand een kogel door het hoofd te jagen heb ik nooit gehad. Ik denk waarschijnlijk te gemakkelijk dat dat voor anderen ook geldt.

< schoonheid, zingeving, eerlijkheid, waarheid >

uiteraard, graag zelfs, hoe méér hoe liever.

Toen ik nog jonger was, speelde ik weleens onderstaand 'gedachten-experiment' om te weten te komen wat voor soort wereldvebeteraar ik zélf zou zijn:

ik mag gekleed in een onzichtbaar makende mantel per teletijd-machine en voorzien van enkele wapens naar keuze een reis maken naar om het even welke dag in het leven van Adolf Hitler.

Kortom: ik kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat "Mein Kampf" nooit geschreven geraakt, of dat de NSDAP niet ontstaat, ...

Maak ik der Führer af, en zo ja, wannéér precies?

(hetzelfde gedachten-experiment kan vanzelfsprekend ook met andere 'historische figuren' gespeeld worden: kandidaten genoeg, zou ik zeggen)

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2024, 23:20   #54331
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Die film dateert uit de late jaren 80. Toen kon maatschappijkritische kunst nog in Rusland. Moet je vandaag niet meer proberen.

Waarmee je zelf illustreert hoe de vrijheid op vlak van kunsten de voorbije 40 jaar is achteruit gegaan in Rusland.
De film dateert van 2013 of 2014.
Oud 30 juli 2024, 23:41   #54332
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan mij nog levendig een iets of wat platte Sovjet-film uit de late jaren 80 herinneren. Daar vinden enkele Russen een gat dat hen via allerlei tunnels naar Frankrijk leidt.
Citaat:
Ze vinden het mooi, het eten is er lekker, er is veel te zien, ze zijn blij, boeken een hotelletje in Montmartre, en vieren de dag op typisch Russische wijze met veel vodka en grote woorden. Echter, als ze de buren willen inviteren, bellen die zowaar de politie omdat ze te veel lawaai veroorzaken, ze worden uit hun hotel gezet midden in de nacht, en moeten op zoek naar een nieuw verblijf. Volledig onwetend belanden ze ergens in een louche HLM wijk vol Algerijnen, en men probeert hen te beroven, een Rus beroven is echter een slecht idee en de aanvallers druipen af al mankend en onder het bloed. Een van de Russen krijgt een poeder aangeboden, en begint zich bizar te gedragen.

, Maar goed, aan enkele rotzakken kan men geen heel land afmeten, besluiten ze, en vol enthousiasme beginnen ze aan hun tweede dag, ze nemen de metro naar het centrum. Een metro die bepaald niet zo mooi en goed onderhouden is als die van Moskou, maar soit, dat kon hun stemming niet verbrodden.
In het centrum van Parijs overal terrassen, zoals nog steeds, en ze zetten zich op zo'n terras met uitzicht op de Seine. Ze bestellen Franse specialiteiten, en genieten van de Franse keuken die in Rusland een bijna mythische status heeft. Maar het blijven Russen, dus ze komen lang niet toe met elk een karaf wijn. Ze bestellen er nog 20 meer, irriteren iedereen naast hen, en beginnen te mijmeren, en op alles dat ze zien en horen commentaar te hebben. Iemand in het gezelschap spreekt Frans.
Ze verwonderen zich dat mensen gewoon saaitjes blijven praten, zelfs niet dansen, en een hele avond doen over enkele glazen wijn of bier. De andere vragen wat ze nu eigenlijk zeggen. (de meeste Russische en ex-Sovjet horeca is zo ingedeeld dat je andere gezelschappen niet kunt verstaan, tenzij je dat echt wil en wil verbroederen, meestal is er ook live muziek en wordt er gedanst) En dat stuk van de film vond ik hilarisch. "Ze zijn over het eten aan het spreken." "Ja maar, over wat nog? " "Over het eten zeg ik je, al de hele avond". Niet over de grote Franse filosofen of schrijvers die de meeste Russen kennen, niet over Mitterand, niet over de liefde, maar over kazen, wijnen en worsten.
Hun poging om wat ambiance in de keet te brengen leidt opnieuw tot de politie, die schoon genoeg beginnen te krijgen van het gezelschap.
Ondertussen is hun geld op en moeten ze onder een brug slapen, waar ze een feestje bouwen met een clochard. ("er zijn toch ook nog sympathieke Fransen") en enkele flessen cognac die ze uit de supermarkt gestolen hebben. ("niet slecht, maar kan natuurlijk niet tippen aan "onze Armeense cognac", goed wetende dat dat een provocatie van jewelste is in Frankrijk, die alleen al geshockeerd zijn dat de Sovjets hun eigen "cognac" en "champagne" hebben)

Uiteindelijk besluiten ze terug door de tunnels de kruipen waar ze vandaan kwamen, terug naar Rusland. Behalve een, die gefascineerd is door Afrikaanse vrouwen en met ene trouwt. De laatste scene is een wilde trouwpartij, waarbij z'n Russische vrienden deze maal met het vliegtuig uit Rusland overkwamen, met Afrikaanse ritmes (toen maar nu nog steeds zeer exotisch in Rusland) heel veel drank en dans.Enkele Senegalezen hebben in de Sovjet-Unie gestudeerd. Er wordt getoost op de eeuwige vriendschap tussen Senegal en Rusland, en de film eindigt met een van die Senegalezen die een gedicht van Pushkin opdraagt.

Het is een Frans-Sovjet coöperatie, dus er zit van die gebruikelijke Franse slechte humor in, en ook het gebrek aan finesse van de meer populaire Sovjet- en Russische films. Toch bleef het mij altijd bij, net zoals ook bvb. een dwaze Turkse film die ik ooit zag op het vliegtuig. (een stadje in Turkije roept de onafhankelijkheid uit, maar tijdens de festiviteiten raakt een van de middeleeuwse kanonnen een Amerikaans oorlogsdekschip, de VS verklaart dan ook onmiddellijk de oorlog aan het landje. Om zich te beschermen nodigen ze de Chinese en Russische eerste ministers uit, maar een Amerikaanse spion doet dat bezoek in een ramp eindigen. Ze worden zat gevoerd en meegenomen naar een bordeel met Russische hoeren. De Chinees heeft het helemaal naar z'n zin en is al helemaal naakt met 3 Russische meisjes , tot zijn vrouw op de hoogte wordt gebracht door de spion, maar de Rus maakt ruzie met de Russinnen en vindt dat ze z'n land ten schande brengen. De Turkse "president" van het staatje besluit daar verkeerdelijk uit dat de Rus wil te vinden zou zijn "voor wat trek- en spandiensten onder mannen "zoals elke echte Turk wel eens in z'n leven gedaan heeft". De zwaar verwijfde vice-president van het landje smijt zich al op de schoot van de Rus. Maar die Rus is duidelijk geen liefhebber van het genre, en slaat de vice-president een blauw oog. Op dat moment demonstreert de Chinese first lady haar kung fun kunsten aan de naakte Russinnen. Gevolg: Rusland, China en de VS verklaren gezamelijk de oorlog aan het landje. Stomme comedie, maar zegt (onbedoeld waarschijnlijk) toch heel wat over Turkije en hoe de Turken de wereld zien. Ook zie je bvb. dat de Amerikanen meestal de slechteriken zijn in Turkse films, dat ze hun eigen politici als een bende incompetenten bezien, dat er wel degelijk (veel) gedronken wordt in Turkije, dat de meeste hoeren uit Rusland komen en elk stadje wel een of meerdere bordelen heeft, en dat homoseksualiteit wijdverbreid is en relatief aanvaard in Turkije. )
Grapjas
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2024, 09:22   #54333
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[b]

Grapjas
Tomm plakt toape (samen) van de zever
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2024, 09:54   #54334
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
French Military Jets Accidentally Display Russian Flags in Marseille Sky

https://thedailyguardian.com/french-...marseille-sky/

fake news, echter:
https://www.youtube.com/watch?v=1HJvy7YuOIU&t=1339s
Oud 31 juli 2024, 10:39   #54335
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[b]

Grapjas
Turkse film:
https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Kolonya_Cumhuriyeti#
Russische film
http://www.poexil.umontreal.ca/activ...ilmfenetre.htm
Grotendeels zoals ik me het herinner maar in plaats van een tunnel een soort teletijdsmachine.
Oud 31 juli 2024, 11:07   #54336
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Geen fake news.
Oud 31 juli 2024, 11:09   #54337
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Tomm plakt toape (samen) van de zever
Bij alles dat ik schrijf volgen relevante verwijzingen en referenties.
Dat maakt dat mijn berichten geen loze cafe praat zijn zoals uw berichten.
Oud 31 juli 2024, 11:18   #54338
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen fake news.

Of het nu wél of niet 'fake news' is, doet er m.i. niet écht toe.

Van véél méér betekenis vind ik het dat ge u aan zo'n volstrekt irrelevante prul op lijkt te willen trekken.

Zou dat te maken kunnen hebben met het stééds duurder worden van het laten wapperen van die "Russische vlag op het parlement van de Krim"?

Oud 31 juli 2024, 11:42   #54339
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht

Ik word soms als een wereldverbeteraar gezien. Mijn eerste regel daarbij is "verbeter de wereld, begin met uzelf...maar stop daar niet bij". Ik poog dat door schoonheid, zingeving, eerlijkheid , waarheid. Ik denk te gemakkelijk dat anderen ook zo denken. Wensdromen iemand een kogel door het hoofd te jagen heb ik nooit gehad. Ik denk waarschijnlijk te gemakkelijk dat dat voor anderen ook geldt.

Het filmpje duurt net geen dertien minuten. Aan het woord komt de u ongetwijfeld wel bekende "Alan Watts":

< The Road to Hell is Paved with Good Intentions >

https://www.youtube.com/watch?v=cegl1BZ-0tI

Laatst gewijzigd door djimi : 31 juli 2024 om 11:42.
Oud 31 juli 2024, 12:01   #54340
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen fake news.
Iedereen kan in het filmpje zien dat het wel fake news was.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be