Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 november 2010, 17:40   #541
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht


Flauwe grap, maar je meent dit toch niet, he?
Ik zie geen verschil. De problemen reduceren zich tot hetzelfde.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 17:40   #542
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik zie geen verschil. De problemen reduceren zich tot hetzelfde.
Oke, ja.

Je hebt het probleem weggedefinieerd. Dan snap ik inderdaad dat je het niet ziet.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 17:41   #543
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Geen rekening met rendabiliteit, bedoel ik dus:

Het moet niet rendabel zijn. De overheid kan aan "diefstal" doen om gaten op te vullen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 17:42   #544
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Oke, ja.

Je hebt het probleem weggedefinieerd. Dan snap ik inderdaad dat je het niet ziet.
Bij zaken als openbaar vervoer bestaan er veel betere manieren om noden van reizigers op te sporen dan marktwerking.

Het zijn geen appels.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 17:44   #545
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Bij zaken als openbaar vervoer bestaan er veel betere manieren om noden van reizigers op te sporen dan marktwerking.

Het zijn geen appels.
Tjah; maar dan nog steeds is het een economisch probleem, met marginale kosten, marginale opbrengsten en de zoektocht naar hoe de consument het beste gediend wordt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 17:48   #546
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Tjah; maar dan nog steeds is het een economisch probleem, met marginale kosten, marginale opbrengsten en de zoektocht naar hoe de consument het beste gediend wordt.
You say potato, I say tomato.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 17:53   #547
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
You say potato, I say tomato.
Niet echt.

Alweer: je hebt het probleem weggedefinieerd. Het gaat immers niet om een gegeven aantal middelen die zo efficient mogelijk gealloceerd meoten worden om een bepaald doel te bereiken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 17:59   #548
Bebob
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 19 januari 2010
Berichten: 747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Bij zaken als openbaar vervoer bestaan er veel betere manieren om noden van reizigers op te sporen dan marktwerking.

Het zijn geen appels.
Toch niet hoor. Hoe ga je de noden opsporen? Ga je het hen vragen? Zonder marktwerking hebben reizigers geen reden om eerlijk te antwoorden. Wat is mijn werkelijke vraag naar treinen? Zonder marktwerking moet ik niet zelf voor mijn treinen betalen. Ik ga dus gewoon zeggen: "geef mij maar enorm veel dure treinen".

Als je het hen vraagt moet je de vragen zodanig ontwerpen dat reizigers eerlijk op je vragen antwoorden. Dit is heel erg moeilijk.

Das het probleem bij jouw nood om toch enkel naar technische gegeven te kijken. Je vergeet het menselijke aspect. Mensen zijn geen appels. Ze liegen, bedriegen, verduisteren, passen zich aan aan veranderende omstandigheden, hebben onvoorziene voorkeuren die niet altijd logisch te verklaren zijn,... Een technische analyse kan daar geen rekening mee houden.

Laatst gewijzigd door Bebob : 19 november 2010 om 18:07.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 18:01   #549
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Niet echt.

Alweer: je hebt het probleem weggedefinieerd. Het gaat immers niet om een gegeven aantal middelen die zo efficient mogelijk gealloceerd meoten worden om een bepaald doel te bereiken.
Waarom niet?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 18:04   #550
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Toch niet hoor. Hoe ga je de noden opsporen?
Marktwerking is deels een mechanisme om het te zien, ja, maar slechts deels.

Men kan ook bepaalde zaken observeren en daaruit conclusies extrapoleren, he.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 18:07   #551
Bebob
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 19 januari 2010
Berichten: 747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Marktwerking is deels een mechanisme om het te zien, ja, maar slechts deels.

Men kan ook bepaalde zaken observeren en daaruit conclusies extrapoleren, he.
Wat ga je observeren? Welke conclusies denk je te trekken?
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 18:13   #552
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Wat ga je observeren? Welke conclusies denk je te trekken?
Waar mensen wonen en waar ze werken en waar ze naartoe gaan enzo.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 18:21   #553
Bebob
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 19 januari 2010
Berichten: 747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Waar mensen wonen en waar ze werken en waar ze naartoe gaan enzo.
Daarmee weet ge echt niets. Want waar ze naartoe gaan is endogeen. Als ik een echt vlotte verbinding heb naar mijn werk, kan ik gerust een eindje van mijn werk gaan wonen. Dan ga ik winkelen naar het leuke winkelcentrum verderop ipv naar het winkelcentrum dat dichtbij ligt. Waar ik werk is ook endogeen. Als ik een goede verbinding heb, doe ik minder moeite om werk te zoeken dichtbij huis.

Wat belangrijk is niet waar mensen naartoe gaan. Wat telt is waar ze willen naartoe gaan. En dat kan je niet observeren.

De vraag is: waar willen mensen naartoe gaan, en hoeveel nut levert dat voor hen op. Eens je daarop het antwoord weet, kan je verantwoordt kosten-baten analyses maken. De baten is het nut voor de reiziger van de extra verbinding, de kosten zijn de installatie en onderhoudskosten.

Je kan zeggen: ik zie dat er file is, dus ik leg een extra rijstrook aan. Maar hoe weet je of de kost van de aanleg van die extra rijstrook de moeite waard is?
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 18:25   #554
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Daarmee weet ge echt niets. Want waar ze naartoe gaan is endogeen. Als ik een echt vlotte verbinding heb naar mijn werk, kan ik gerust een eindje van mijn werk gaan wonen. Dan ga ik winkelen naar het leuke winkelcentrum verderop ipv naar het winkelcentrum dat dichtbij ligt. Waar ik werk is ook endogeen. Als ik een goede verbinding heb, doe ik minder moeite om werk te zoeken dichtbij huis.

Wat belangrijk is niet waar mensen naartoe gaan. Wat telt is waar ze willen naartoe gaan. En dat kan je niet observeren.

De vraag is: waar willen mensen naartoe gaan, en hoeveel nut levert dat voor hen op. Eens je daarop het antwoord weet, kan je verantwoordt kosten-baten analyses maken. De baten is het nut voor de reiziger van de extra verbinding, de kosten zijn de installatie en onderhoudskosten.

Je kan zeggen: ik zie dat er file is, dus ik leg een extra rijstrook aan. Maar hoe weet je of de kost van de aanleg van die extra rijstrook de moeite waard is?
Je kunt ook niet echt weten waar ze naartoe willen als je de marktwerking kijkt, tenzij je reeds bestaande lijnen observeert.

Als een lijn niet bestaat, weet je niet hoe de vraag naar treinen langs die lijn is. Daarom moet men in bepaalde gevallen ervan uit gaan dat er een vraag zal zijn.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 18:32   #555
Bebob
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 19 januari 2010
Berichten: 747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Je kunt ook niet echt weten waar ze naartoe willen als je de marktwerking kijkt, tenzij je reeds bestaande lijnen observeert.

Als een lijn niet bestaat, weet je niet hoe de vraag naar treinen langs die lijn is. Daarom moet men in bepaalde gevallen ervan uit gaan dat er een vraag zal zijn.
Ah je snapt niet hoe marktwerking werkt. Even uitleggen dan. Bij markten laat je mensen betalen voor wat ze gebruiken. Als je winst maakt, dan wil dat zeggen dat mensen meer wensen te betalen voor je goed, dan dat het jou kost om dat goed te produceren. Hiermee weet je wat mensen willen. Ze willen meer van je goed. Zolang je winstgevend bent, zijn de kosten dus hoger dan de baten. Dit is al 1 stuk informatie dat je op geen andere manier kan verkrijgen. Je kan op geen andere manier observeren wat mensen willen.

Dit geeft natuurlijk ook een evaluatiemethode voor toekomstige projecten. Als de huidige verbinding winstgevend is, weet je dat er nog voldoende vraag is voor een tweede verbinding. Maak je verlies, dan weet je dat er onvoldoende vraag is en dat je de capaciteit moet inperken.

Jij observeert enkel of er file is of niet, maar niet of de mensen die op je weg rijden, graag een extra weg zouden willen.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 18:44   #556
Bebob
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 19 januari 2010
Berichten: 747
Standaard

Allez tis ni voor nix da er zoveel problemen zijn he. Moest het gewoon een probleem zijn van het meten van een aantal meetbare variabelen om daarna deterministische oplossingen te verzinnen, dan zou er amper discussie mogelijk zijn. Dan was alles echt eenvoudig op te lossen.

Maar je leeft in een droomwereld. Menselijk gedrag en de basis van dat gedrag (verlangens) is niet meetbaar. Je kan dus op die manier geen oplossingen vinden.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 18:59   #557
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Ah je snapt niet hoe marktwerking werkt. Even uitleggen dan. Bij markten laat je mensen betalen voor wat ze gebruiken. Als je winst maakt, dan wil dat zeggen dat mensen meer wensen te betalen voor je goed, dan dat het jou kost om dat goed te produceren. Hiermee weet je wat mensen willen. Ze willen meer van je goed. Zolang je winstgevend bent, zijn de kosten dus hoger dan de baten. Dit is al 1 stuk informatie dat je op geen andere manier kan verkrijgen. Je kan op geen andere manier observeren wat mensen willen.

Dit geeft natuurlijk ook een evaluatiemethode voor toekomstige projecten. Als de huidige verbinding winstgevend is, weet je dat er nog voldoende vraag is voor een tweede verbinding. Maak je verlies, dan weet je dat er onvoldoende vraag is en dat je de capaciteit moet inperken.

Jij observeert enkel of er file is of niet, maar niet of de mensen die op je weg rijden, graag een extra weg zouden willen.
Als er geen spoor is, beschik je over geen enkele marktinformatie over wat mensen vinden van je spoor.
Je kunt uiteraard even een spoor bouwen en weer afbreken als het niet rendabel is, maar dat gaat niemand doen. In de praktijk krijg je in dat geval geen spoor.

Vandaar mijn vraag:

Als je geen spoor hebt, hoe kan je op basis van marktinformatie weten of er een spoor moeten komen of niet?




Je laatste passage houdt niet echt steek buiten een puur economisch kader. Uiteraard kan het zijn dat er plots een cultuur ontstaat van filegenieters die graag in file staan, en dat daardoor de extra weg helemaal niet welkom is, maar zulke randverschijnselen kunnen we wel weglaten. Overbelasting van een weg betekent dat men de weg breder moet maken, of alternatieven inlassen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 19:00   #558
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Allez tis ni voor nix da er zoveel problemen zijn he. Moest het gewoon een probleem zijn van het meten van een aantal meetbare variabelen om daarna deterministische oplossingen te verzinnen, dan zou er amper discussie mogelijk zijn. Dan was alles echt eenvoudig op te lossen.

Maar je leeft in een droomwereld. Menselijk gedrag en de basis van dat gedrag (verlangens) is niet meetbaar. Je kan dus op die manier geen oplossingen vinden.
Menselijk gedrag is vrij waarneembaar hoor.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 19:00   #559
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Overigens ben ik van mening dat openbaar vervoer niet rendabel moet zijn.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 19:40   #560
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Dan nog heb je een marktmechanisme nodig... om immers te weten wat voordelig is om te subsidieren en wat niet.

Snap je dat?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 19 november 2010 om 19:41.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be