![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#541 |
|
Minister-President
|
Te laat.
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 28 augustus 2009 om 16:09. |
|
|
|
|
|
#542 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het feit dat sommige zaken universeel aanwezig zijn in het menselijk handelen? Dat is vooral - maar niet inclusief - een claim vanuit de Oostenrijkse school, ja. Maar Kruggman en dergelijke doen daar niet voor onder, hoor.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 16:11. |
||
|
|
|
|
|
#543 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Geen denderend rare claims, hoor.
|
|
|
|
|
#544 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Ja, en dan specifiek betreffende die materie. En misschien ook bijgevoegd de nadruk op de temporele continuïteit. Bedankt!
|
|
|
|
|
|
#545 |
|
|
Voor jou niet. Misschien help je mij wel, ik zit soms met de handen in het haar tijdens archiefonderzoek bij reconstructies van sociaal handelen. Maar indien ik alleen een universeel setje aan eeuwige constanten moet toepassen, maakt dat mijn werk een pak gemakkelijker.
|
|
|
|
|
|
#546 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het eerste hoofdstuk van Man, Economy & State, de eerste 150 pagina's in Human Action, 'In defense of extreme a priorism', de artikelen van Roderick Long over methode, etc. Ik dacht dat je de Oostenrijkse claims op de universele kenmerken van het menselijk handelen wel door had. Dat heb je toch tussen de soep en de patatten toch willen impliceren. De claim dat een speer een kapitaalgoed is, daar heb ik geen specifieke literatuur van. De literatuur over kapitaal in het algemeen - waaruit je dat kan afleiden - is het best te beginnen met Rothbard zijn Man, Economy & State (hoofdstuk 4-9 als ik me niet vergis). Vanuit de definitie is het dan niet moeilijk in te zien dat een speer een kapitaalgoed is voor een holbewoner.
|
|
|
|
|
#547 |
|
|
Ah, je deduceert dan toch gewoon uit de "klassiekers"? Ok, bedankt. Ik dacht eerst dat ik het moest zoeken in de echte economische stromingen.
Laatst gewijzigd door Praetorian : 28 augustus 2009 om 16:20. |
|
|
|
|
|
#548 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#549 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Mensen produceren omdat ze willen consumeren =/= controversieel. Of vind jij van wel?
|
|
|
|
|
#550 |
|
|
Ja, maar met dergelijke algemene vaagheden kan ik geen wetenschap beoefenen. "Een mens wordt geboren" is er nog eentje. Daarom dat ik meer specifieke lectuur vroeg. Maar je zegt zelf dat je uit de "klassiekers" deduceert, dan moet ik niet verder zoeken.
Laatst gewijzigd door Praetorian : 28 augustus 2009 om 16:23. |
|
|
|
|
|
#551 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Persoonlijk vind ik 'mensen produceren omdat ze willen consumeren' wel degelijk waardevol. Het bewijst, om te beginnen, dat er niet fundamenteel iets veranderd is tussen 5000 jaar geleden gaan jagen en nu naar de fabriek trekken. Beide is productie omwille van verwachte consumptie en is belangrijk om te onthouden van zodra mensen verhalen gaan beginnen vertellen over 'de goede oude tijd' dat productie omwille van zichzelf was en 'het verderfelijke heden' waarbij productie maar omwille van de consumptie is. Of enig andere redenering die het verleden met het heden wilt contrasteren op het vlak van motieven. Zo zijn er nog evidente claims die we niet uit het oog mogen verliezen. Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 16:27. |
|||
|
|
|
|
|
#552 | |
|
|
Citaat:
Maw, ik kan er niets mee aanvangen. Laatst gewijzigd door Praetorian : 28 augustus 2009 om 16:28. |
|
|
|
|
|
|
#553 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 16:29. |
|||
|
|
|
|
|
#554 | |
|
|
Citaat:
Ja, stel u voor dat archiefonderzoek andere uitkomsten weergeeft. |
|
|
|
|
|
|
#555 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 16:34. |
|||
|
|
|
|
|
#556 | |
|
|
Citaat:
Ik denk dat ik met jouw methode hoogstwaarschijnlijk als rabbijn diepzinnige waarheden kan verkondigen, of ik kan ook gewoon de klassieke toer opgaan en eens kijken welke de werkelijke mentaliteitsveranderingen waren. Allez, is het eerste wat ik mij opkwam. |
|
|
|
|
|
|
#557 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar ik zou toch wel verschieten als je ineens afkwam met: 'ja, en eigenlijk produceerden die helemaal niet om te overleven, maar omdat ze dat leuk vonden'. Ge begrijpt simpelweg de claim niet die voorgesteld wordt. Dat is ook niet zo belangrijk - gelukkig voor jou is Oostenrijkse economie nog zeker niet de dominante stroming - maar het zou je wel sieren als je er niet zo'n karikatuur van maakte. Kan je dat? Edit: 't is weer zo'n typisch: 'noodzakelijke voorwaarde' interpreteren als een 'voldoende voorwaarde'. Maar 't is nogal wiedes dat je maar aan historisch onderzoek kan doen over de productie op een landbouwbedrijf in 1400 als je de concepten 'kapitaalgoed' en dergelijke begrijpt. Enfin; dat is niet zo controversieel, hoor en wordt altijd impliciet erkend door historisch werk dat ik lees.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 16:48. |
||
|
|
|
|
|
#558 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar dat in Azie een massa potentieel zit (en niet alleen in China, ook Indie...) is een feit. Ze zullen ongetwijfeld het oude Europa overstijgen. Maar dit is niet te danken aan het communisme. En wat het land van Chavez er binnen een eeuw zal van bakken is ook nog af te wachten. Het is natuurlijk zeer gemakkeijk om alles te nationaliseren. Probleem komt pas, als er moet vernieuwd worden. Blijft Cuba (waar het trouwens met de mensenrechten en de persvrijheid zeer pover is gesteld). Maar daarentegenover zijn er al wel een twintigtal communistische regimes gevallen. |
|
|
|
|
|
|
#559 | |
|
|
Citaat:
Jouw interpretaties zijn dan ook op zijn minst excentriek te noemen. Lopen er nog exemplaren rond? Laatst gewijzigd door Praetorian : 28 augustus 2009 om 17:01. |
|
|
|
|
|
|
#560 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat: