Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2009, 16:08   #541
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Te laat.

Laatst gewijzigd door Pølle : 28 augustus 2009 om 16:09.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 16:10   #542
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Blijkbaar standaard voor jou. Kan je mij nu even een referentie geven? Of is het gewoon een toepassing van de praxeologie? Dan is het ook goed.
Wat dan precies?
Het feit dat sommige zaken universeel aanwezig zijn in het menselijk handelen? Dat is vooral - maar niet inclusief - een claim vanuit de Oostenrijkse school, ja.

Maar Kruggman en dergelijke doen daar niet voor onder, hoor.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 16:11.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 16:12   #543
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat speren en knuppels kapitaalgoederen zijn is niets meer dan de definitie van een kapitaalsgoed toegepast. Duh.

Dat mensen nu, net zoals vroeger, werken omdat ze graag consumptie willen, is ook niet zo denderend controversieel.
Geen denderend rare claims, hoor.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 28 augustus 2009, 16:12   #544
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Wat dan precies?
Het feit dat sommige zaken universeel aanwezig zijn in het menselijk handelen?
Ja, en dan specifiek betreffende die materie. En misschien ook bijgevoegd de nadruk op de temporele continuïteit. Bedankt!
Oud 28 augustus 2009, 16:14   #545
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Geen denderend rare claims, hoor.
Voor jou niet. Misschien help je mij wel, ik zit soms met de handen in het haar tijdens archiefonderzoek bij reconstructies van sociaal handelen. Maar indien ik alleen een universeel setje aan eeuwige constanten moet toepassen, maakt dat mijn werk een pak gemakkelijker.
Oud 28 augustus 2009, 16:18   #546
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, en dan specifiek betreffende die materie. En misschien ook bijgevoegd de nadruk op de temporele continuïteit. Bedankt!
Lees de Oostenrijkse literatuur er dan wat op na?
Het eerste hoofdstuk van Man, Economy & State, de eerste 150 pagina's in Human Action, 'In defense of extreme a priorism', de artikelen van Roderick Long over methode, etc.

Ik dacht dat je de Oostenrijkse claims op de universele kenmerken van het menselijk handelen wel door had. Dat heb je toch tussen de soep en de patatten toch willen impliceren.

De claim dat een speer een kapitaalgoed is, daar heb ik geen specifieke literatuur van. De literatuur over kapitaal in het algemeen - waaruit je dat kan afleiden - is het best te beginnen met Rothbard zijn Man, Economy & State (hoofdstuk 4-9 als ik me niet vergis). Vanuit de definitie is het dan niet moeilijk in te zien dat een speer een kapitaalgoed is voor een holbewoner.
Oud 28 augustus 2009, 16:19   #547
Praetorian

Standaard

Ah, je deduceert dan toch gewoon uit de "klassiekers"? Ok, bedankt. Ik dacht eerst dat ik het moest zoeken in de echte economische stromingen.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 28 augustus 2009 om 16:20.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 16:19   #548
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor jou niet. Misschien help je mij wel, ik zit soms met de handen in het haar tijdens archiefonderzoek bij reconstructies van sociaal handelen. Maar indien ik alleen een universeel setje aan eeuwige constanten moet toepassen, maakt dat mijn werk een pak gemakkelijker.
De claim van historici, die Oostenrijkse economie gestudeerd hebben, is inderdaad dat het op een bepaalde manier kan vereenvoudigen. Het hangt er ook maar vanaf: het is in ieder geval belangrijk om te begrijpen wat wel en niet 'universeel' en 'constant' is. Daar loopt het al eens mis.
Oud 28 augustus 2009, 16:20   #549
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, je deduceert dan toch gewoon uit de "klassiekers"? Ok, bedankt.
Ja; zoals ik zei: zo'n controversiële claims zijn het niet.

Mensen produceren omdat ze willen consumeren =/= controversieel. Of vind jij van wel?
Oud 28 augustus 2009, 16:22   #550
Praetorian

Standaard

Citaat:
Ja; zoals ik zei: zo'n controversiële claims zijn het niet.

Mensen produceren omdat ze willen consumeren =/= controversieel. Of vind jij van wel?
Ja, maar met dergelijke algemene vaagheden kan ik geen wetenschap beoefenen. "Een mens wordt geboren" is er nog eentje. Daarom dat ik meer specifieke lectuur vroeg. Maar je zegt zelf dat je uit de "klassiekers" deduceert, dan moet ik niet verder zoeken.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 28 augustus 2009 om 16:23.
Oud 28 augustus 2009, 16:26   #551
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar met dergelijke algemene vaagheden kan ik geen wetenschap beoefenen. "Een mens wordt geboren" is er nog eentje.
Pas op: ge zou nog mensen vinden, die dat ontkennen.

Persoonlijk vind ik 'mensen produceren omdat ze willen consumeren' wel degelijk waardevol. Het bewijst, om te beginnen, dat er niet fundamenteel iets veranderd is tussen 5000 jaar geleden gaan jagen en nu naar de fabriek trekken. Beide is productie omwille van verwachte consumptie en is belangrijk om te onthouden van zodra mensen verhalen gaan beginnen vertellen over 'de goede oude tijd' dat productie omwille van zichzelf was en 'het verderfelijke heden' waarbij productie maar omwille van de consumptie is. Of enig andere redenering die het verleden met het heden wilt contrasteren op het vlak van motieven.

Zo zijn er nog evidente claims die we niet uit het oog mogen verliezen.

Citaat:
Daarom dat ik meer specifieke lectuur vroeg. Maar je zegt zelf dat je uit de "klassiekers" deduceert, dan moet ik niet verder zoeken.
Specifieke literatuur over de goede oude speren en knuppels? Niet echt. Specifieke literatuur over de universaliteit van het consumptiemotief? Ook niet echt; dat is immers a priori waar.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 16:27.
Oud 28 augustus 2009, 16:27   #552
Praetorian

Standaard

Citaat:
Pas op: ge zou nog mensen vinden, die dat ontbreken.

Persoonlijk vind ik 'mensen produceren omdat ze willen consumeren' wel degelijk waardevol. Het bewijst, om te beginnen, dat er niet fundamenteel iets veranderd is tussen 5000 jaar geleden gaan jagen en nu naar de fabriek trekken. Beide is productie omwille van verwachte consumptie en is belangrijk om te onthouden van zodra mensen verhalen gaan beginnen vertellen over 'de goede oude tijd' dat productie omwille van zichzelf was en 'het verderfelijke heden' waarbij productie maar omwille van de consumptie is.

Zo zijn er nog evidente claims die we niet uit het oog mogen verliezen.

Specifieke literatuur over de goede oude speren en knuppels? Niet echt. Specifieke literatuur over de universaliteit van het consumptiemotief? Ook niet echt; dat is immers a priori waar.
Bwa, als je de complete set sociale relaties en de betekenisverlening overboord gooit, dan wel ja. Maw, zowat alles wat de menswetenschappers onderzoeken.

Maw, ik kan er niets mee aanvangen.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 28 augustus 2009 om 16:28.
Oud 28 augustus 2009, 16:29   #553
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bwa, als je de complete set sociale relaties en de betekenisverlening overboord gooit, dan wel ja. Maw, zowat alles wat de menswetenschappers onderzoeken.
Dat wordt helemaal niet overboord gegooid. Het biedt een framework waarbinnen zinnig onderzoek gedaan kan worden. Dat heb je nodig. En, vergis u niet, he; ook gij werkt binnen een framework. Ge kunt dan maar beter zorgen dat het klopt.

Citaat:
Maw, ik kan er niets mee aanvangen.
Toch; een beetje inzicht in economische waarheden zal je altijd goed kunnen doen. Sebiet ga je bijvoorbeeld nog beweren dat er historische voorbeelden zijn dat het minimumloon zorgde voor meer werkenden ofzo!

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 16:29.
Oud 28 augustus 2009, 16:32   #554
Praetorian

Standaard

Citaat:
Dat wordt helemaal niet overboord gegooid. Het biedt een framework waarbinnen zinnig onderzoek gedaan kan worden. Dat heb je nodig. En, vergis u niet, he; ook gij werkt binnen een framework. Ge kunt dan maar beter zorgen dat het klopt.

Toch; een beetje inzicht in economische waarheden zal je altijd goed kunnen doen. Sebiet ga je bijvoorbeeld nog beweren dat er historische voorbeelden zijn dat het minimumloon zorgde voor meer werkenden ofzo!
Het probleem is dat het gewoon geen framework is, maar eerder pseudo-antropologisch kabbalisme.

Ja, stel u voor dat archiefonderzoek andere uitkomsten weergeeft.
Oud 28 augustus 2009, 16:34   #555
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat het gewoon geen framework is, maar eerder pseudo-antropologisch kabbalisme.
Ge wordt origineler en origineler met uw argumenten.

Citaat:
Ja, stel u voor dat archiefonderzoek andere uitkomsten weergeeft.
Inderdaad; pijnlijk dat historici zo'n slecht onderzoek zouden verrichten.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 16:34.
Oud 28 augustus 2009, 16:38   #556
Praetorian

Standaard

Citaat:
Ge wordt origineler en origineler met uw argumenten.

Inderdaad; pijnlijk dat historici zo'n slecht onderzoek zouden verrichten.
Ja, stel u voor: ik moet onderzoek plegen naar patronen in pachtersfamilies betreffende mentaliteit & opvoeding van kinderen in pakweg de 14de eeuw met als framework "mensen worden geboren" en "mensen produceren".

Ik denk dat ik met jouw methode hoogstwaarschijnlijk als rabbijn diepzinnige waarheden kan verkondigen, of ik kan ook gewoon de klassieke toer opgaan en eens kijken welke de werkelijke mentaliteitsveranderingen waren. Allez, is het eerste wat ik mij opkwam.
Oud 28 augustus 2009, 16:45   #557
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, stel u voor: ik moet onderzoek plegen naar patronen in pachtersfamilies betreffende mentaliteit & opvoeding van kinderen in pakweg de 14de eeuw met als framework "mensen worden geboren" en "mensen produceren".
Oh; dat kan perfect, hoor. Je zou bijvoorbeeld kunnen onderzoeken of ze streng of zachtaardig waren, de rol van de godsdienst (werkten ze op zondag?), de rol van handel, de rol van kennis, etc. Dat is inderdaad goed historisch onderzoek. Niemand heeft gezegd dat het framework van economie voldoende is; kennis over de specifieke modi van die tijd kan natuurlijk niet ontbreken. Ge zou toch eens wat minder de stropop moeten aanvallen die ge voor gezelf hebt gecreëerd.

Maar ik zou toch wel verschieten als je ineens afkwam met: 'ja, en eigenlijk produceerden die helemaal niet om te overleven, maar omdat ze dat leuk vonden'.

Ge begrijpt simpelweg de claim niet die voorgesteld wordt. Dat is ook niet zo belangrijk - gelukkig voor jou is Oostenrijkse economie nog zeker niet de dominante stroming - maar het zou je wel sieren als je er niet zo'n karikatuur van maakte. Kan je dat?

Edit: 't is weer zo'n typisch: 'noodzakelijke voorwaarde' interpreteren als een 'voldoende voorwaarde'. Maar 't is nogal wiedes dat je maar aan historisch onderzoek kan doen over de productie op een landbouwbedrijf in 1400 als je de concepten 'kapitaalgoed' en dergelijke begrijpt. Enfin; dat is niet zo controversieel, hoor en wordt altijd impliciet erkend door historisch werk dat ik lees.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 16:48.
Oud 28 augustus 2009, 16:46   #558
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Na Cuba is nu ook Venezuela onder communistisch bewind. Die kerels willen en zullen hun "revolutie" verder uitvoeren in M. en Z. Amerika.

Het communistisch regime in China werd vandaag op het nieuws van Radio 1 afgeschilderd als de 2de grootste ekonomie v.d. wereld.
Een v.d. bazen v.h. VBO stelde daarna dat wij ons absoluut meer moeten richten op China..." 't Kan verkeren".
Heel wat kapitalisten kruipen nu voor de spleetogen om daar iets te MOGEN doen...
In China is er niemand meer (allé behalve de partijbazen) die nog in het communisme geloven. De partij heeeft trouwens het private eigendomsrecht geaccepteerd, inclusief de aandelenmarkt en private banken. En zoekt ijverig naar internationale investeringen.
Maar dat in Azie een massa potentieel zit (en niet alleen in China, ook Indie...) is een feit. Ze zullen ongetwijfeld het oude Europa overstijgen. Maar dit is niet te danken aan het communisme.
En wat het land van Chavez er binnen een eeuw zal van bakken is ook nog af te wachten. Het is natuurlijk zeer gemakkeijk om alles te nationaliseren. Probleem komt pas, als er moet vernieuwd worden.
Blijft Cuba (waar het trouwens met de mensenrechten en de persvrijheid zeer pover is gesteld). Maar daarentegenover zijn er al wel een twintigtal communistische regimes gevallen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 16:58   #559
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oh; dat kan perfect, hoor. Je zou bijvoorbeeld kunnen onderzoeken of ze streng of zachtaardig waren, de rol van de godsdienst (werkten ze op zondag?), de rol van handel, de rol van kennis, etc. Dat is inderdaad goed historisch onderzoek. Niemand heeft gezegd dat het framework van economie voldoende is; kennis over de specifieke modi van die tijd kan natuurlijk niet ontbreken. Ge zou toch eens wat minder de stropop moeten aanvallen die ge voor gezelf hebt gecreëerd.

Maar ik zou toch wel verschieten als je ineens afkwam met: 'ja, en eigenlijk produceerden die helemaal niet om te overleven, maar omdat ze dat leuk vonden'.

Ge begrijpt simpelweg de claim niet die voorgesteld wordt. Dat is ook niet zo belangrijk - gelukkig voor jou is Oostenrijkse economie nog zeker niet de dominante stroming - maar het zou je wel sieren als je er niet zo'n karikatuur van maakte. Kan je dat?

Edit: 't is weer zo'n typisch: 'noodzakelijke voorwaarde' interpreteren als een 'voldoende voorwaarde'. Maar 't is nogal wiedes dat je maar aan historisch onderzoek kan doen over de productie op een landbouwbedrijf in 1400 als je de concepten 'kapitaalgoed' en dergelijke begrijpt. Enfin; dat is niet zo controversieel, hoor en wordt altijd impliciet erkend door historisch werk dat ik lees.
Productie in prekapitalistische maatschappijen ging voor de mensen zelf dan ook veelal niet over primaire biologische functies, maar het ontwerpen van culturele patronen. In het kapitalisme is dat niets anders. Het aantal verschillende sociale systemen is quasi oneindig. Daar ga jij gewoon compleet de mist in. En dat bevestigt de karikatuur. En beweren dat holbewoners kapitaalgoederen hadden, wel, dat was gewoonweg grappig. Ik heb al eens jouw naturalisme aan de kaak gesteld, nu ben je er nog extremer in geworden. Ik achtte het haast niet mogelijk.

Jouw interpretaties zijn dan ook op zijn minst excentriek te noemen. Lopen er nog exemplaren rond?

Laatst gewijzigd door Praetorian : 28 augustus 2009 om 17:01.
Oud 28 augustus 2009, 17:00   #560
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Productie in prekapitalistische maatschappijen ging voor de mensen zelf dan ook veelal niet over primaire biologische functies, maar het ontwerpen van culturele patronen.
Ja, die waren doelbewust bezig met het ontwerpen van culturele patronen en niet, ik zeg maar iets, bezig met te proberen te overleven. Dat klopt.

Citaat:
Het aantal verschillende sociale systemen is quasi oneindig. Daar ga jij gewoon compleet de mist in.
Ik beweer niets anders, P. Ik heb u nog zo vriendelijk gevraagd om er geen stropop van te maken, maar het mocht niet baten. Je snapt nog steeds niet de claims die voortkomen uit de Oostenrijkse School. Een claim in de trend van 'er is maar 1 sociaal systeem' zal daar in ieder geval niet uitkomen.

Citaat:
. En beweren dat holbewoners kapitaalgoederen hadden, wel, dat was gewoonweg grappig.
Dat hadden ze; natuurlijk. Volgt linea recta van de definitie van een kapitaalgoed. Hoe definieer jij dan een kapitaalgoed dat een holbewoner dat niet zou hebben? 'Een goed gemaakt na 1700'?

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 17:02.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be