Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer barst België?
September 2009 0 0%
Oktober 2009 0 0%
Alleszins voor 1 januari 2010 2 2,50%
Alleszins voor de komende, federale verkiezingen 0 0%
In 2011 7 8,75%
In 2012 3 3,75%
Op 21 december 2012 5 6,25%
Tussen de federale en de deelstatelijke verkiezingen 0 0%
2014-2020 12 15,00%
2020-2035 10 12,50%
2035-2100 3 3,75%
Na 2100 1 1,25%
Na het jaar 3000 1 1,25%
Geen idee 18 22,50%
Nooit 18 22,50%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2010, 10:26   #541
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rmoller Bekijk bericht
Ik wil refereren naar Oliver Curry en als u zijn speculaties larrie koek vindt, Nick Bostrom waar hij refereert naar een Singleton.
http://www.nickbostrom.com/fut/singleton.html
Kijk rond jezelf, zie, observeer, denk, concludeer.

Tevens moet je niet er direct van uitgaan dat een singleton het uitsterven van het individu betekent.
dit is inderdaad lariekoek. Lariekoek die wel leidt naar een self fulfilling prophecy, zoals ik al zei. Herhaalt men het genoeg en bestookt men de massa er mee als een onvoorkoombaar gegeven, dan zal het inderdaad zo uitkomen.

Orwell beschreef dat al als "doublethink", de ultieme macht van het totalitarisme. En wat lees ik, zelfs als eerste punt, in uw link?

Citaat:
In set theory, a singleton is a set with only one member, but as I introduced the notion, the term refers to a world order in which there is a single decision-making agency at the highest level.[1] Among its powers would be (1) the ability to prevent any threats (internal or external) to its own existence and supremacy, and (2) the ability to exert effective control over major features of its domain (including taxation and territorial allocation).
Een globale dictatuur dus. U gaat zelfs verder dan de doorsnee fascist.

De rest van het betoog over die "singleton" is gebaseerd op heel wat "als" criteria, geen enkele socio-economisch onderbouwde argumentatie en veel moralistisch gezwets, wetenschappelijk gezien van nul waarde.

Dus herhaal ik:

Neen, dat noemt men een 'self-fulfilling prophecy', in uw favoriete globo-taal. "we worden allemaal X, daarom moeten we allemaal X worden", daar komt uw kromme redenering op. Ik zeg liever: "als we niets doen worden we allemaal X, daarom streven we er beter naar allemaal V,W,X,Y,Z,A,B,C en zo verder te blijven".

"aanvaard het" is trouwens een typische frase voor totalitaire denkwijzen: gij zult doen zoals Ik het zeg en u zal dat aanvaarden want het is zo. Omdat ik het zeg.

Jij hebt nogal heel gevaarlijke big brotherneigingen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 10:28   #542
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Dat begrijp ik niet. Verklaar...

Alleszins begin ik wel te twijfelen aan het moment WOII. Ik dacht dat na WOI België meehielp aan de bezetting van het Ruhrgebied in 1923, wat ook geen daad van neutraliteit was.

Soit, België is al lang geen neutraal land meer. Pure fictie dus, rmoller.
Neutraliteit verondersteld dat men zich niet bemoeit met de interne keuken van andere landen (zoals Congo) of geen partij kiest wanneer andere landen met elkaar in conflict komen.

Zodra België een kolonie verwierf verloor het dus per definitie de neutraliteit.
Oud 12 februari 2010, 13:11   #543
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

België barst ergens tussen nu en 2013 of 2015.

In 2015, tweehonderd jaar na 1815, wordt de Confederatie der Verenigde Nederlanden opgericht.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 13:58   #544
The Lord of the Ring
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht

In 2015, tweehonderd jaar na 1815, wordt de Confederatie der Verenigde Nederlanden opgericht.
Alleszins voor 1 januari 2010 - Ernst Niessen, fonne - 2 2,86%

blijven dromen Ernst blijven dromen

ps, gij weet dat gij u nu onsterfelijk belachelijk aan het maken bent.
The Lord of the Ring is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 14:03   #545
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Lord of the Ring Bekijk bericht
Alleszins voor 1 januari 2010 - Ernst Niessen, fonne - 2 2,86%

blijven dromen Ernst blijven dromen

ps, gij weet dat gij u nu onsterfelijk belachelijk aan het maken bent.
iets op tegen dat mensen dromen?
wat ga jij trouwens doen als jouw droom een echte nachtmerrie wordt?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 14:13   #546
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

België zal nog niet direct barsten. Niks wijst daarop momenteel, het aantal separatisten is nog geen meerderheid. Voorlopig zullen we het moeten houden op de vorming van een radicale voorhoede

(en ook wel " " )
Oud 12 februari 2010, 16:18   #547
rmoller
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
dit is inderdaad lariekoek. Lariekoek die wel leidt naar een self fulfilling prophecy, zoals ik al zei. Herhaalt men het genoeg en bestookt men de massa er mee als een onvoorkoombaar gegeven, dan zal het inderdaad zo uitkomen.

Orwell beschreef dat al als "doublethink", de ultieme macht van het totalitarisme. En wat lees ik, zelfs als eerste punt, in uw link?

Een globale dictatuur dus. U gaat zelfs verder dan de doorsnee fascist.

De rest van het betoog over die "singleton" is gebaseerd op heel wat "als" criteria, geen enkele socio-economisch onderbouwde argumentatie en veel moralistisch gezwets, wetenschappelijk gezien van nul waarde.

Dus herhaal ik:

Neen, dat noemt men een 'self-fulfilling prophecy', in uw favoriete globo-taal. "we worden allemaal X, daarom moeten we allemaal X worden", daar komt uw kromme redenering op. Ik zeg liever: "als we niets doen worden we allemaal X, daarom streven we er beter naar allemaal V,W,X,Y,Z,A,B,C en zo verder te blijven".

"aanvaard het" is trouwens een typische frase voor totalitaire denkwijzen: gij zult doen zoals Ik het zeg en u zal dat aanvaarden want het is zo. Omdat ik het zeg.

Jij hebt nogal heel gevaarlijke big brotherneigingen.
Tevens wordt er aangehaald in de link: "A democratic world republic could be a kind of singleton, as could a world dictatorship. A friendly superintelligent machine could be another kind of singleton, assuming it was powerful enough that no other entity could threaten its existence or thwart its plans. A “transcending upload” that achieves world domination would be another example."
'A democratic world republic could be a kind of singleton', nogmaals individu KAN een rol spelen, wat het in het fascisme (bijna) niet doet, het is aan ons om het in die banen te leiden.
U hoort en leest wat u wil horen en lezen, (om mij in persoon blijven een fasist en big brother fanaat te noemen omdat u niet akkoord bent met een mening?). Nergens heb ik beweerd dat mijn ideeen opgelegd moeten worden aan de bevolking onder niet democratische vorm.
Over de 'als' in het artiekel, geen 1 voorspelling over de toekomst is een zekerheid, en ik weet dat ik mezelf nu deels tegenspreek over mijn 'vlaanderen zal niet werken' maar het is tevens even arrogant te zeggen dat het wel zal werken.
U vindt niet dat Nick Bostrom (staat in de jaarlijkse lijst van foreign policy's magazine: top 100 thinkers of the year) een punt aanraakt dat we steeds meer naar 1 macht tendens gaan? (nogmaals, 1 macht kan verkozen worden op democratische manier, dit hoeft geen fascisme te zijn).
Denkt u niet dat uiteindelijk algemene aanvaarding en samensmelting eerder problemen zal verhelpen dan veroorzaken (wat zou het prachtig zijn moesten alle godsdiensten overeen komen).
Of een algemeen Europees beleid (uiteindelijk ben ik voor een algemeen Europa, maar probeer dat maar eens aan een Vlaming die Vlaanderen weg van Wallonie wil wijs te maken, Vlaanderen in een nog groter land met nog meer Fransen en ook nog Duitsers, en beeld je in de officiele taal in de gangen van het Europese parlement is niet eens dat goed oude Vlaams maar het is het totalitaire Engels) voor de economische crisis, of een wereldbeleid die op iets trekt voor Global warming, zou dat de wereld in het algemeen geen betere plek maken? Dit kan allemaal zonder Fascisme, het is aan degene die het begrijpen willen om het te begrijpen .
1 van de grootste redenen waarom Europa zijn economie niet op gang kan krijgen in vergelijking met China en Amerika is omdat er in Europa voor elk land een ander project bestaat terwijl in Amerika (en China, alhoewel we daar wel over een deels Fascistische staat kunnen spreken soms) er 1 project is voor 48 staten (nergens is er sprake geweest en is er sprake van Fascisme voor het lanceren van het Amerikaans herstelplan).
rmoller is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 16:36   #548
The Lord of the Ring
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
iets op tegen dat mensen dromen?
wat ga jij trouwens doen als jouw droom een echte nachtmerrie wordt?
Pas maar op dat uw groot Nederland geen nachtmerrie word de dag dat jij er in ontwaakt.

ps,

die Leo Belgicus Poll is werkelijk om te lachen, ik kan daar iedere 36 uur een stem op uitbrengen.
The Lord of the Ring is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 16:41   #549
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Lord of the Ring Bekijk bericht
Pas maar op dat uw groot Nederland geen nachtmerrie word de dag dat jij er in ontwaakt.

ps,

die Leo Belgicus Poll is werkelijk om te lachen, ik kan daar iedere 36 uur een stem op uitbrengen.
ik zal zeker geen nachtmerrie hebben als ik in een Nederland-Vlaanderen ontwaak.

Ah om de 36 uur? bij mij toch niet hoor.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 12 februari 2010 om 16:42.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 16:45   #550
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tevens wordt er aangehaald in de link: "A democratic world republic could be a kind of singleton, as could a world dictatorship. A friendly superintelligent machine could be another kind of singleton, assuming it was powerful enough that no other entity could threaten its existence or thwart its plans. A “transcending upload” that achieves world domination would be another example."
allemaal sci-fi en blabla dat geen enkele sociaaleconomische of politieke analyse van de wereld doorstaat.
Een democratische wereldrepubliek lijkt me noch wenselijk noch überhaupt mogelijk, met 6 miljard mensen kan je onmogelijk een democratie hebben.

Citaat:
'A democratic world republic could be a kind of singleton', nogmaals individu KAN een rol spelen, wat het in het fascisme (bijna) niet doet, het is aan ons om het in die banen te leiden.
Aan u misschien, maar het is aan mij en aan iedere nuchtere, humanistisch-denkende mens die totalitaire singleton-nonsens te bestrijden.

Citaat:
U hoort en leest wat u wil horen en lezen, (om mij in persoon blijven een fasist en big brother fanaat te noemen omdat u niet akkoord bent met een mening?).
Neen, omdat de singleton-nonsens die je aanhaalt simpelweg fascistoïde big-brother is.

Citaat:
Nergens heb ik beweerd dat mijn ideeen opgelegd moeten worden aan de bevolking onder niet democratische vorm.
Welke vorm is irrelevant, het blijft totalitair.

Citaat:
Over de 'als' in het artiekel, geen 1 voorspelling over de toekomst is een zekerheid, en ik weet dat ik mezelf nu deels tegenspreek over mijn 'vlaanderen zal niet werken' maar het is tevens even arrogant te zeggen dat het wel zal werken.
U vindt niet dat Nick Bostrom (staat in de jaarlijkse lijst van foreign policy's magazine: top 100 thinkers of the year) een punt aanraakt dat we steeds meer naar 1 macht tendens gaan? (nogmaals, 1 macht kan verkozen worden op democratische manier, dit hoeft geen fascisme te zijn).
Dat er een tendens is, kan best zijn, maar zoals ik al zei: herhaal iets veel genoeg en het wordt een self-fulfilling prophecy.
Het probleem zit in de wenselijkheid er van.

Citaat:
Denkt u niet dat uiteindelijk algemene aanvaarding en samensmelting eerder problemen zal verhelpen dan veroorzaken (wat zou het prachtig zijn moesten alle godsdiensten overeen komen).
Een werelddictatuur lost nog meer problemen op. Het compleet uitroeien van de mensheid lost in een keer alle problemen op. Dat is een nonsens-argument. Samensmelting zal trouwens zeer veel problemen creëren want je schept een incestueuze monokul waar geen enkele dynamiek meer zal bestaan, en de evolutionaire biologie leert ons dat een genetische monocultuur zal uitsterven. Enfin, dat zou dan ook alle problemen oplossen, nietwaar. Ik zou liever terug wat meer verscheidenheid zien, in plaats van de mondiale eenheidsworst van vandaag die zo steriel is als maar zijn kan.

Citaat:
Of een algemeen Europees beleid (uiteindelijk ben ik voor een algemeen Europa, maar probeer dat maar eens aan een Vlaming die Vlaanderen weg van Wallonie wil wijs te maken, Vlaanderen in een nog groter land met nog meer Fransen en ook nog Duitsers, en beeld je in de officiele taal in de gangen van het Europese parlement is niet eens dat goed oude Vlaams maar het is het totalitaire Engels) voor de economische crisis, of een wereldbeleid die op iets trekt voor Global warming, zou dat de wereld in het algemeen geen betere plek maken? Dit kan allemaal zonder Fascisme, het is aan degene die het begrijpen willen om het te begrijpen .
Wat jij beschrijft is totalitarisme, dat is inderdaad niet noodzakelijk fascistisch. Het is pakken érger.

Citaat:
1 van de grootste redenen waarom Europa zijn economie niet op gang kan krijgen in vergelijking met China en Amerika is omdat er in Europa voor elk land een ander project bestaat terwijl in Amerika (en China, alhoewel we daar wel over een deels Fascistische staat kunnen spreken soms) er 1 project is voor 48 staten (nergens is er sprake geweest en is er sprake van Fascisme voor het lanceren van het Amerikaans herstelplan).
Dat is helemaal niet de grootste reden, dat maak jij er alleen maar van.
Oud 12 februari 2010, 17:25   #551
rmoller
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
allemaal sci-fi en blabla dat geen enkele sociaaleconomische of politieke analyse van de wereld doorstaat.
Een democratische wereldrepubliek lijkt me noch wenselijk noch überhaupt mogelijk, met 6 miljard mensen kan je onmogelijk een democratie hebben.

Aan u misschien, maar het is aan mij en aan iedere nuchtere, humanistisch-denkende mens die totalitaire singleton-nonsens te bestrijden.

Neen, omdat de singleton-nonsens die je aanhaalt simpelweg fascistoïde big-brother is.

Welke vorm is irrelevant, het blijft totalitair.

Dat er een tendens is, kan best zijn, maar zoals ik al zei: herhaal iets veel genoeg en het wordt een self-fulfilling prophecy.
Het probleem zit in de wenselijkheid er van.

Een werelddictatuur lost nog meer problemen op. Het compleet uitroeien van de mensheid lost in een keer alle problemen op. Dat is een nonsens-argument. Samensmelting zal trouwens zeer veel problemen creëren want je schept een incestueuze monokul waar geen enkele dynamiek meer zal bestaan, en de evolutionaire biologie leert ons dat een genetische monocultuur zal uitsterven. Enfin, dat zou dan ook alle problemen oplossen, nietwaar. Ik zou liever terug wat meer verscheidenheid zien, in plaats van de mondiale eenheidsworst van vandaag die zo steriel is als maar zijn kan.

Wat jij beschrijft is totalitarisme, dat is inderdaad niet noodzakelijk fascistisch. Het is pakken érger.

Dat is helemaal niet de grootste reden, dat maak jij er alleen maar van.
totalitarisme is wederom vanuit 1 partij en met de visie van 1persoon/partij, u gaat er steeds van uit dat er geen plaats is voor democratie in grotere gehelen.
Dus u zegt dat samensmelting tot 1 cultuur resulteert tot uitsterven?
Is samenwerking (of paren tussen verschillende genpoelen) niet een noodzaak voor vooruitgang=>evolutie, banden breken (en zoals u het zegt dit met opzet doen) is in mijn visie het omgekeerde van samenwerken.
U wil als ik het goed begrijp meer verschillende clans en groepen van mensen, die onder zichzelf blijven (want als ze samenwerken is er weer een mengelmoes), ik denk dat uw visie op de samenleving een beetje dezelfde visie is als degene die de mormonen (in hun gesloten tribes) hadden/hebben.
Ik wil gerust een paar rapporten over hun genenpoel opzoeken voor u, als u denkt dat u met evolutionaire biologie mijn ongelijk kunt aantonen...

Laatst gewijzigd door rmoller : 12 februari 2010 om 17:36.
rmoller is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 17:27   #552
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Laten we de brokken lijmen door de gemeenschappelijke schuldenput nog wat dieper uit te graven.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 17:38   #553
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Laten we de brokken lijmen door de gemeenschappelijke schuldenput nog wat dieper uit te graven.
Alle politieke partijen in dit land (Vlaanderen + Brussel+Wallonië) zijn het er roerend over eens dat er bespaard moet worden op ongeveer alles behalve....
(dat wordt dan verschillend ingevuld) : zoiets heeft overal en altijd als resultaat een groter begrotingstekort en een grotere schuldenlast. Of dat nu in België of in een onafhankelijk Vlaanderen gebeurt maakt eigenlijk geen verschil -

alleen de EU heeft inmiddels begrepen dat men de financiële normen" voor de staten die aan de Euro deelnemen moet doen respecteren.

Aan de andere zijde van de Atlantische oceaan kunnen grote staten binnen de USA het zich intussen ook permitteren de begrotingen (bij volksraadpleging !) te doen ontsporen zonder dat er een financiële waakhond tussenkomt !

Politiek is het verzoenen van het wenselijke met het mogelijke & dat gaat aan
de gemakkelijke slogans glad voorbij !

Tempo toleras
sed vero aperas

Laatst gewijzigd door roger verhiest : 12 februari 2010 om 18:03.
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 12:32   #554
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht

indien niet belooft Ernst Niessen van dan af te stoppen met zijn gezaag.
jogo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 00:30   #555
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
totalitarisme is wederom vanuit 1 partij en met de visie van 1persoon/partij, u gaat er steeds van uit dat er geen plaats is voor democratie in grotere gehelen.
Ik ga daar inderdaad van uit, maar daar ging het niet over. Men moet geen eenpartijstaat hebben om totalitair te zijn. Totalitair betekent allesomvattend, zodanig dat men er niet aan kan ontsnappen. Uw wereldheerschappij-fetisjisme is in die zin dus totalitair.

Citaat:
Dus u zegt dat samensmelting tot 1 cultuur resulteert tot uitsterven?
Ja.

Citaat:
Is samenwerking (of paren tussen verschillende genpoelen) niet een noodzaak voor vooruitgang=>evolutie, banden breken (en zoals u het zegt dit met opzet doen) is in mijn visie het omgekeerde van samenwerken.
Zodra de genetische diversiteit is verdwenen ontstaat incest. Uw totalitaire wereldcultuur zal dus op termijn evolueren naar een gedegenereerde gehandicapte incestcultuur.
Uw totalitaire wereldregime heeft overigens niets te maken met samenwerken maar met dictaten opleggen. Samenwerking veronderstelt soevereine entiteiten die besluiten iets samen te doen.

Citaat:
U wil als ik het goed begrijp meer verschillende clans en groepen van mensen, die onder zichzelf blijven (want als ze samenwerken is er weer een mengelmoes),
Dat heb ik nergens gezegd, ik wil wel degelijk samenwerking.
Citaat:
ik denk dat uw visie op de samenleving een beetje dezelfde visie is als degene die de mormonen (in hun gesloten tribes) hadden/hebben.
Ik wil gerust een paar rapporten over hun genenpoel opzoeken voor u, als u denkt dat u met evolutionaire biologie mijn ongelijk kunt aantonen...
Doe, graag, daarmee zou u definitief uw eigen ideeën ontkrachten.
Oud 30 maart 2010, 19:31   #557
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En heeft de BUB al haar eerste grote verkiezingsoverwinning geboekt?
Oud 30 maart 2010, 21:12   #558
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Geen idee en het kan mij eerlijk gezegd niet schelen! Mijn interesse voor België en het lot ervan is bijna onbestaand geworden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2010, 21:13   #559
Anna List
Banneling

Standaard

het is nu bezig.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2010, 21:19   #560
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het is nu bezig.
Het is al jaren bezig.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be