Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2009, 13:07   #541
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Samenwerken met de 'Ollanders, bent u nu helemaal gek geworden ?
Ja. Vraag het maar aan Egmond Codfried.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 15 november 2009 om 13:08.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 13:08   #542
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik vroeg me dat ook al af, maar besloot er uit schrik voor een zoveelste nietszeggende one-liner maar over te zwijgen.
Er is 'soms' geen touw aan hem vast te knopen vanwege zijn vreemde opmerkingen.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 15 november 2009 om 13:13.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 13:09   #543
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Er is soms geen touw aan hem vast te knopen vanwege zijn vreemde opmerkingen.

'soms'

Oud 15 november 2009, 13:14   #544
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

'soms'

Precies!
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 14:42   #545
<!-- / message -->
Parlementslid

<!-- / message -->'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebt u dat helemaal zèlf opgesteld?
Neen.
Oud 15 november 2009, 15:00   #546
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door <!-- / message --> Bekijk bericht
Neen.
Waar hebt u dat dan gevonden?

Oud 15 november 2009, 15:28   #547
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet goed lezen, dus lezen wat er wel degelijk staat. Ik beschouw het Zuid-Nederlands of Vlaams en het Noord-Nederlands als Nederlands. Dat is nogal wiedes. Maar het Zuid-Nederlands gebruikt dus woorden die men niet gebruikt in het Noorden. En omgekeerd. En het mag dus niet zo zijn, dat wij hier in het Zuiden verplicht woorden moeten aanleren die alleen in het Noorden worden gebruikt terwijl de Noord-Nederlanders niet zouden verplicht worden woorden aan te leren die hier in Vlaanderen worden gebruikt. Dat kan dus niet. En dat wel degelijk nu het geval.

Begrijpt u het nu?
Toch zijn zowel de begrippen Noord- en Zuid Nederlands allebei vrij abstract. Generaliserend gebruiken ze soms andere woorden, maar men moet er ook niet aan voorbij gaan dat er binnen deze groeperingen vaak regionale verschillen zijn; en dat ze in de praktijk vloeiender in elkaar overgaan. Het is niet meteen van nacht dag, maar eerder schermering, zeg maar.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 15 november 2009 om 15:28.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 15:45   #548
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Toch zijn zowel de begrippen Noord- en Zuid Nederlands allebei vrij abstract. Generaliserend gebruiken ze soms andere woorden, maar men moet er ook niet aan voorbij gaan dat er binnen deze groeperingen vaak regionale verschillen zijn; en dat ze in de praktijk vloeiender in elkaar overgaan. Het is niet meteen van nacht dag, maar eerder schermering, zeg maar.
Neen, neen, en nog eens neen!! U bent weer bezig. Prietpraat bent u aan het verkopen. Volledig naast de kwestie. U ontwijkt de probleemstelling .En de Nederlanders doen bijna allemaal zoals u. Ze doen alsof hun neus bloedt.

Welnu dan zal ik het nog eens zeggen voor de 1001ste keer.

Onze Vlaamse onderwijzers worden als het ware verplicht om, in hun Vlaamse scholen, Noord-Nederlandse woorden aan te leren, aan hun Vlaamse leerlingen. Ja? Woorden die hier praktisch nooit of toch zeer zelden worden gebruikt. Maar de Nederlanders zelf doen niet de minste moeite om, in hun onderwijs in Nederland, Vlaamse woorden verplichtend te maken. Is dat nu duidelijk of moet ik het nog eens zeggen?

Welnu, dat ga ik dus niet doen. Want als u het nu niet begrijpt, wilt u het ook niet begrijpen.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2009 om 15:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 15:46   #549
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

de frustraties druipen er weer vanaf bij iemand.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 15:48   #550
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de frustraties druipen er weer vanaf bij iemand.
Neen hier gaat het om een kwestie van correct te blijven, van evenwaardigheid tussen twee groepen. Maar u, als grootlakei van de Nederlanders, hebt hier geen kaas van gegeten. U eet alleen Hollandse kaas.
Oud 15 november 2009, 15:49   #551
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Neen, neen, en nog eens neen!! U bent weer bezig. Prietpraat bent u aan het verkopen. Volledig naast de kwestie. U ontwijkt de probleemstelling .En de Nederlanders doen bijna allemaal zoals u. Ze doen alsof hun neus bloedt.

Onze Vlaamse onderwijzers worden als het ware verplicht om, in hun Vlaamse scholen, Noord-Nederlandse woorden aan te leren, aan hun Vlaamse leerlingen. Ja? Woorden die hier praktisch nooit of toch zeer zelden worden gebruikt. Maar de Nederlanders zelf doen niet de minste moeite om, in hun onderwijs in Nederland, Vlaamse woorden verplichtend te maken. Is dat nu duidelijk of moet ik het nog eens zeggen?

Welnu, dat ga ik dus niet doen. Want als u het nu niet begrijpt, wilt u het ook niet begrijpen.
Graag.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 16:01   #552
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen hier gaat het om een kwestie van correct te blijven, van evenwaardigheid tussen twee groepen. Maar u, als grootlakei van de Nederlanders, hebt hier geen kaas van gegeten. U eet alleen Hollandse kaas.
en ik dacht vanmorgen na mijn droom dat die groot nederlanders op een boot gevlucht waren naar Rekareka, Coordinates: 16°49′S 141°55′W

http://maps.google.be/maps?hl=nl&cli...,0.439453&z=12

http://en.wikipedia.org/wiki/Rekareka
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 17:35   #553
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ten eerste begrijpt men vlak over de grens de meeste Vlaamse woorden wel, onderling contact komt voor, dat is tussen Belgisch en Nederlands Limburg toch niet anders? Overigens een deel van die Vlaamse woorden vind je ook in (Westelijk) Noord Brabants (waarschijnlijk met name oudere woorden die te herleiden zijn tot het Brabants (van het hertogdom)), het is niet dat plotseling uit het niets verdwijnt of verschijnt. Echter het gaat dan wel over lokaal niveau. Ondanks de regionale verschillen, heeft men in Nederland ook een norm gehanteerd, die ook niet altijd overeenkwam met wat men lokaal sprak. (Dat lijkt me iets wat men altijd zal houden bij het stellen van een standaard/norm, dat is niet iets wat typerend is voor de Nederlandse taal.) Dat laatste (regionale verschillen) had u ook kunnen weten. U bent, is mij wel duidelijk, niet gelukkig met de huidige hantering van het Standaardnederlands, allicht dat bepaalde zaken in het taalonderwijs (met name in Nederland?) anders kunnen. Hoe ziet u zich dat voor zich, synoniemenlijsten?
Oud 15 november 2009, 17:39   #554
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system

Wel, in al uw geweld vergist u zich schromelijk van "vijand". Waarover u (volkomen ten onrechte) klaagt, dat moet u niet toeschrijven aan de Nederlanders. Wie is verantwoordelijk voor de lessen Nederlands in het Vlaams onderwijs? Als u per se een kruistocht wil voeren, ga dan in de politiek en probeer Vlaams minister van onderwijs te worden. Dan zult u zich, vol wellust, kunnen wentelen in uw groot gelijk. U zult de programmaschrijvers, de visitatiecommissies en inspectiediensten met oukaze-decreten kunnen omverblazen en het onderricht Nederlands kunnen omvormen tot lessen "Vlaams".
U zult ook kunnen lobbyen bij uw collega van cultuur. Hem/haar onder druk zetten op de Taalunie op te zeggen. De Vlaamse medewerkers aan de Van Dale kunt u dan stante pede met hun perverse medewerking doen ophouden. Het Huis van het Nederlands in Brussel (Philippe de Champagnestraat 23) kunt u dadelijk zijn nefaste en ondermijnend werk doen stopzetten. Kortom, system, er wacht u nog een grote en grootse taak. Veel succes.
Maar hou ermee op de Nederlanders daarover lastig te vallen. Het huidige taalonderricht in Vlaanderen is de verantwoordelijkheid van de Vlamingen.

Laatst gewijzigd door quercus : 15 november 2009 om 17:42.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 17:44   #555
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wel, in al uw geweld vergist u zich schromelijk van "vijand". Waarover u (volkomen ten onrechte) klaagt, dat moet u niet toeschrijven aan de Nederlanders. Wie is verantwoordelijk voor de lessen Nederlands in het Vlaams onderwijs? Als u per se een kruistocht wil voeren, ga dan in de politiek en probeer Vlaams minister van onderwijs te worden. Dan zult u zich, vol wellust, kunnen wentelen in uw groot gelijk. U zult de programmaschrijvers, de visitatiecommissies en inspectiediensten met oukaze-decreten kunnen omverblazen en het onderricht Nederlands kunnen omvormen tot lessen "Vlaams".
U zult ook kunnen lobbyen bij uw collega van cultuur. Hem/haar onder druk zetten op de Taalunie op te zeggen. De Vlaamse medewerkers aan de Van Dale kunt u dan stante pede met hun perverse medewerking doen ophouden. Het Huis van het Nederlands in Brussel (Philippe de Champagnestraat 23) kunt u dadelijk zijn nefaste en ondermijnend werk doen stopzetten. Kortom, system, er wacht u nog een grote en grootse taak. Veel succes.
Maar hou ermee op de Nederlanders daarover lastig te vallen. Het huidige taalonderricht in Vlaanderen is de verantwoordelijkheid van de Vlamingen.
Ik val niemand lastig. Ik antwoord op een verkeerde voorstelling van zaken door de Nederlanders. Noch meer, noch minder.
Oud 15 november 2009, 19:36   #556
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Mijn madam ligt hier momenteel dubbel van het lachen in de zetel na het lezen van het vetgedrukte in Uw post....

En zij kan het weten aangezien ze immers in het onderwijs werkt....

U lijkt mij het prototype van de gefrustreerde belgicist die beseft dan het einde van zijn droom, de belziek korterbij is dan ooit...

En wiens grootste frustratie het feit is dat hij er hélemaal niets aan kan veranderen ,tenzij wat schelden hier op het forum om zijn ergernis wat betreft het onomkoombare af te reageren...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 19:38   #557
Shadowke

Standaard

juist svennies
Oud 15 november 2009, 19:41   #558
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik val niemand lastig. Ik antwoord op een verkeerde voorstelling van zaken door de Nederlanders. Noch meer, noch minder.
Daar is niets van aan. De Nederlanders op dit forum houden zich in gans deze discussie heel rustig en pogen, met eindeloos geduld, u aan te tonen dat Nederland helemaal niets wenst "op te dringen". Maar u hebt er geen oren naar. In feite is er helemaal geen reden om een discussie over die zogezegde "taalverschillen" aan te gaan. Om de eenvoudige reden dat dergelijke verschillen binnen één taalgebied doodnormaal zijn. Je vindt het terug in alle talen. Dat is hier reeds tot in den treure met voorbeelden aangetoond. Toch poogt u steeds maar weer stof te doen opwaaien. Dat valt gemakkelijk te verklaren en iedereen op dit forum heeft dit reeds lang door. U gebruikt dit onecht probleem als een decor, als een klankbord. Waar het voor u en uw fellow-travellers écht op aankomt is zoveel mogelijk op te treden als een stoorzender in het toenaderingsproces tussen Nederland en Vlaanderen. Want die toenadering is hét grote taboe. Dus moet zoveel als maar mogelijk anti-propaganda uitgestuurd worden.

Laatst gewijzigd door quercus : 15 november 2009 om 19:44.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 19:43   #559
Shadowke

Standaard

correct quercus

Laatst gewijzigd door Shadowke : 15 november 2009 om 19:43.
Oud 15 november 2009, 19:51   #560
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar is niets van aan. De Nederlanders op dit forum houden zich in gans deze discussie heel rustig en pogen, met eindeloos geduld, u aan te tonen dat Nederland helemaal niets wenst "op te dringen". Maar u hebt er geen oren naar. In feite is er helemaal geen reden om een discussie over die zogezegde "taalverschillen" aan te gaan. Om de eenvoudige reden dat dergelijke verschillen binnen één taalgebied doodnormaal zijn. Je vindt het terug in alle talen. Dat is hier reeds tot in den treure met voorbeelden aangetoond. Toch poogt u steeds maar weer stof te doen opwaaien. Dat valt gemakkelijk te verklaren en iedereen op dit forum heeft dit reeds lang door. U gebruikt dit onecht probleem als een decor, als een klankbord. Waar het voor u en uw fellow-travellers écht op aankomt is zoveel mogelijk op te treden als een stoorzender in het toenaderingsproces tussen Nederland en Vlaanderen. Want die toenadering is hét grote taboe. Dus moet zoveel als maar mogelijk anti-propaganda uitgestuurd worden.
Dat klopt,en taalverschillen ,zeg maar op dialectief gebied en gebruik van andere woorden vindt men in elke taal ter wereld terug, zelfs in zijn zo geliefde frankrijk....

Wie dit ontkent, kan net zo goed ontkennen dat de zon dagelijks opgaat in dit deel van de wereld...

Nergens ter wereld maakt men er een drama over, uitgezonderd de belgicisten in dit apenland natuurlijk....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be