Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2010, 00:49   #541
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuvu Zela Bekijk bericht
Ooit in Brussel geweest??
Aan de kust?
In Gent?
In Antwerpen?
De laatste keer dat ik in Brussel was heb ik vooral Japans gehoord (het kan ook zijn omdat ik toevallig in een buslading toeristen terecht kwam, lol).
Aan de kust is het Nederlands de belangrijkste en enige officiële taal.
Ik woon in Gent en hoor hier vooral Nederlands (of een Vlaams dialect), het is ook de enige officiële taal.
In Antwerpen hoor ik vooral Antwerps, af en toe Nederlands (ook tevens de enige officiële taal).

6 miljoen mensen die het Nederlands als moedertaal en officiële taal hebben op een bevolking van 10 miljoen... Effe kort rekenen... Yeps, Nederlands is de belangrijkste taal in België.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2010, 07:55   #542
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
ik als dit lees,zie ik een glas met een vals gebit erin
En dat is dan een conclusie, in zoverre zij relevant is, die getrokken is, dank zij veel taalkennis
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2010, 08:09   #543
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard ???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuvu Zela Bekijk bericht
Ooit in Brussel geweest??
Aan de kust?
In Gent?
In Antwerpen?
Aan de Vlaamse kust komen, jaar na jaar, minder Brusselaars en walen.
Je hoort er steeds meer "Hollands" en Duits (hopelijk krijgen die het niet in hun hoofd om er 4 jaar te blijven).
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2010, 08:45   #544
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Zeer juist. Het Frans is maar zo belangrijk als er Vlamingen zijn die de Franstalige ter wille zijn. Hier in Vlaanderen kak ik nog liever mijn broek vol dan dat ik een Franstalige Belg te woord zal staan in het Frans.
Uiteindelijk vormen werkplekken ook vriendelijke faciliteitengebieden voor de Franstaligen. En die worden in stand gehouden zolang er Vlamingen zijn die zich hiernaar schikken:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Uiteraard. Op het werk moet ik ook Frans spreken (...)
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2010, 18:56   #545
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Aan de Vlaamse kust komen, jaar na jaar, minder Brusselaars en walen.
Je hoort er steeds meer "Hollands" en Duits (hopelijk krijgen die het niet in hun hoofd om er 4 jaar te blijven).
Aan de kust is het vergeven van Franstalige die het zelfs te moeilijk vinden om iemand te begroeten in het Nederlands. Straks gaan ze nog ijveren voor een corridor vanaan de taalgrens tot aan Oostende.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2010, 18:59   #546
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Chinezen die hier handel drijven doen minstens de moeite om Nederlands te leren, iets wat we van de meeste Franstalige niet kunnen zeggen.
Oud 22 juli 2010, 19:00   #547
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dubbel
Oud 22 juli 2010, 19:00   #548
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Blijkbaar heeft de Chinees ons niet nodig, maar wij de Chinees wel. Heeft uiteindelijk niet veel met talen te maken, doch wel met economische macht.
Nu kom. Uiteindelijk zal het gedeelte dat in de verkoop zit er natuurlijk belang bij hebben, om vreemde talen te spreken. Maar dat is slechts een gedeelte. Uiteindelijk moet de verkoper ook nog tastbare dingen hebben om te verkopen. En deze komen tot stand zonder veel taalkennis. Trouwens hoe slijten de Chinezen hun waar in Belgie ? Met tolken ? In gebrekkig Engels ? Of spreekt de Belgische tegenpartij Chinees ?
Chinezen die hier handel drijven doen minstens de moeite om Nederlands te leren, iets wat we van de meeste Franstalige niet kunnen zeggen.
Oud 22 juli 2010, 19:59   #549
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat zo ? Kan zijn. Maar de Chinees zal toch al zeer goed Nederlands moeten kennen, om zonder "tolk" over de details te discusieren. Maar kan aannemen dat hij het probeert, al is het maar uit beleefdheid.
Maar waarom zou de Franstalige zijn taalvoordeel opgeven ? Zolang wij ons taalvoordeel opgeven, tov hem, heeft hij er geen enkel voordeel bij om het zelf te doen. Komt daarbij dat de meesten er dan nog van overtuigd zijn van over een superieure taal te beschikken.
Maw buiten een pragmatische wereldtaal, zullen we ook haar op onze tanden moeten krijgen, om detegenpartij te dwingen om ook over te gaan tot deze pragmatische wereldtaal, zodat we gezamelijk kunnen discusieren, zonder taalvoordeel voor één van de partijen. En als de Brusselse doktors nu ook nog deze wereldtaal willen leren, zullen we zelf terecht kunnen in de Brusselse ziekenhuizen (als we het kunnen betalen tenminste ).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2010, 20:09   #550
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maw buiten een pragmatische wereldtaal, zullen we ook haar op onze tanden moeten krijgen, om detegenpartij te dwingen om ook over te gaan tot deze pragmatische wereldtaal, zodat we gezamelijk kunnen discusieren, zonder taalvoordeel voor één van de partijen.
Ik ben er voorstander van om te discussiëren in een taal die voor geen van beide partijen de moedertaal is. Ik meen echter gelezen te hebben dat jij voorstander bent van Engels als 'pragmatische wereldtaal'. Nu wil het toeval dat Engels moedertaalsprekers heeft, dus die taal is niet geschikt om jouw doel te bereiken.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2010, 20:09   #551
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier in Vlaanderen kak ik nog liever mijn broek vol dan dat ik een Franstalige Belg te woord zal staan in het Frans.
Hadden we er zo maar 6 miljoen....

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 22 juli 2010 om 20:10.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2010, 20:11   #552
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Ik ben er voorstander van om te discussiëren in een taal die voor geen van beide partijen de moedertaal is. Ik meen echter gelezen te hebben dat jij voorstander bent van Engels als 'pragmatische wereldtaal'. Nu wil het toeval dat Engels moedertaalsprekers heeft, dus die taal is niet geschikt om jouw doel te bereiken.
Wel voor Vlamingen en Walen...

Oud 22 juli 2010, 20:11   #553
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
die kopen hier dan ook weinig andere Chinezen tegen met wie ze handel zullen drijven.

De FR handelaars aan de kust komen zeer veel andere FR klanten tegen; genoeg om op het einde van de dag; zelfs zonder VL klanten een dikke boterham te verdienen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2010, 20:13   #554
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die moeite doen ze helemaal niet.

Wel doen ze moeite gewilde spullen te maken tegen een zeer lage prijs.

Money talks.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2010, 20:18   #555
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik, want met dat Engels komt ge ook verre van overal. Als ge moest weten hoeveel Nederlanders en Engelse ik al in Italië heb moeten helpen, nog maar gewoon bv. in een restaurant, bij het begrijpen van de menukaart. Je zou er versteld van staan. Nog maar gewoon "Zuppa Inglese ". Ze denken allemaal dat ze Engelse soep op hun bord gaan krijgen. Ge moest eens weten hoeveel er noedels verwachte wanneer ze "gnocchi" besteld hebben.
Maar dat is geen argument voor het Frans, want met Frans ben je nog verder af van huis in Italië of Spanje.

De Facto heeft Frans enkel een meerwaarde in:

- Brussel, Wallonië, Frankrijk en een stuk van Afrika. Ik ken geen andere landen waarin je het moeilijker zal hebben je in het Engels dan in het Frans verstaanbaar te maken.

Denk 20 jaar in de toekomst en je zal die lijst kunnen reduceren tot 'een stuk van Afrika'.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2010, 20:21   #556
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Nord-Pas-de-Calais wonen 4 miljoen mensen.
Tel daar nog eens 4 miljoen Franstalige Belgen bij:

= allemaal potentiële klanten om naar de Belgische kust te gaan en dan nog vaak de westkust.

Je zit aan 8 miljoen; dat is een stuk meer dan de Vlamingen; die liever naar Blankenberge, Oostende en oostkust gaan.

Ik vind dat ook jammer maar als eentalige FR handelaar heb je de VL die geen FR spreken niet nodig om een goed belegde boterham te verdienen.

Idem in Brussel: een handelaar zal weinig verliezen indien hij geen NL spreekt, op enkele strategische plaatsen na;
Oud 22 juli 2010, 20:22   #557
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Maar dat is geen argument voor het Frans, want met Frans ben je nog verder af van huis in Italië of Spanje.

De Facto heeft Frans enkel een meerwaarde in:

- Brussel, Wallonië, Frankrijk en een stuk van Afrika. Ik ken geen andere landen waarin je het moeilijker zal hebben je in het Engels dan in het Frans verstaanbaar te maken.

Denk 20 jaar in de toekomst en je zal die lijst kunnen reduceren tot 'een stuk van Afrika'.
In veel landen zul je toch wel vlug iemand vinden die wat FR kent.

ik hoorde vanavond De Gucht in China en daar was een Chinees in het FR beziog.
Oud 22 juli 2010, 20:23   #558
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Is het eigenlijk nog verdedigbaar om Frans te verplichten als tweede taal in het onderwijs in Vlaanderen, dit terwijl in Wallonië het Nederlands niet verplicht is?

Of met andere woorden, is het bevorderlijk voor 'de Vlaamse identiteit' (mocht er al zoiets bestaan) dat iedereen verplicht wordt Frans te leren zodat we zo snel mogelijk kunnen overschakelen wanneer iemand ons in Vlaanderen in het Frans aanspreekt?
Het één heeft met het andere niks te maken. Ja, Frans moet verplicht blijven op de scholen in Vlaanderen. Niet omwille van de drogredenen die u aanhaalt, dan wel puur omwille van de noodzaak van talenkennis.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2010, 20:23   #559
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
In Nord-Pas-de-Calais wonen 4 miljoen mensen.
Tel daar nog eens 4 miljoen Franstalige Belgen bij:

= allemaal potentiële klanten om naar de Belgische kust te gaan en dan nog vaak de westkust.

Je zit aan 8 miljoen; dat is een stuk meer dan de Vlamingen; die liever naar Blankenberge, Oostende en oostkust gaan.

Ik vind dat ook jammer maar als eentalige FR handelaar heb je de VL die geen FR spreken niet nodig om een goed belegde boterham te verdienen.

Idem in Brussel: een handelaar zal weinig verliezen indien hij geen NL spreekt, op enkele strategische plaatsen na;
Grapjas.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2010, 20:27   #560
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Het één heeft met het andere niks te maken. Ja, Frans moet verplicht blijven op de scholen in Vlaanderen. Niet omwille van de drogredenen die u aanhaalt, dan wel puur omwille van de noodzaak van talenkennis.
Maar moet het ook verplicht tweede taal blijven?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be