Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2006, 19:22   #541
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
En ik stel voor dat we volgende keer, bij elke misdaad die wordt gepleegd door een donker type, het bericht verspreiden dat het een Noord-Afrikaan is.
Dat is tenslotte wat hier gebeurd is, en dat vinden jullie blijkbaar perfect ok.
Flippende, je zet de zaken op hun kop.
Elke objectieve getuige en de video-opnames toonden een duidelijk type. Dat werd dus gebruikt in een poging om de moordenaars op te sporen.
Als onschuldigen zich geviseerd voelden is dat zeer spijtig en vind ik helemaal niet perfect.
Dat de moordenaars aldus gevonden werden is wel perfect.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 19:24   #542
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Kardanneels kan dan weer vragen "waar we zaten om 14:00"
Neen dat kan niet, want dan voelen alle mensen die om 14:00 ergens waren (en dat zijn er verschrikkelijk veel) zich geviseerd.
Oud 3 mei 2006, 21:09   #543
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Als je kinderen hebt zou ik ze toch maar best uit de buurt houden van Rafke waarmee jij het goed zou kunnen vinden.

Oorspronkelijk bericht door Raf
Een man van 45 die een kind van 12 een tongzoen geeft is overigens geen pedofiel.
Wel juist citeren, hé!!
Ik ken dat citaat van Raf, want het choqueerde mij ook toen ik die man dat op TV hoorde verklaren:
Raf citeerde nl iemand uit het vrij onderwijs, die deze uitspraak deed na het zoveelste geval van pedofilie in een vrije school...[SIZE=4]beurk!![/SIZE]

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 mei 2006 om 21:10.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 21:13   #544
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
De grootste boeren: degenen die al jarenlang verantwoordelijk zijn voor het stigmatiseren van vreemdelingen, zodat mensen zoals jij en ik allemaal makkakken beginnen te zien daar waar er mensen lopen: moeten die zich niet verontschuldigen?
de Zwijger

Pool
25-APR-06
'Pool bekent moord op Joe' kopt De Standaard vandaag. Ik verslikte me bijna in mijn ontbijt toen ik de titel las. Een Pool, dus. Geen Noord-Afrikaan. Een inwoner van de Europese Unie, geen jongen die zijn roots - of die van zijn vader - in Marokko, Tunesië of Algerije heeft. Een minderjarige die hoogst waarschijnlijk opgegroeid is in een katholieke omgeving en geen aanhanger is van de Profeet Mohammed. Het nieuws is nog niet bevestigd, maar geeft nu al aan dat de media dringend aan een gewetensonderzoek toe zijn.
Updeet: De 16-jarige mededader is Pool en zit in de cel.
Vond je ook niet dat de zaak 'Joe' wat werd opgeklopt? Pagina's werden gevuld met artikels over de zogenaamde mp3-moord. Elke keer werd in de richting van de Brusselse allochtonen gewezen. Die met Noord-Afrikaanse origine, welteverstaan. En nu blijkt de (mede-)dader een Pool te zijn. Een hele gemeenschap werd door sommige aan de kust levende commentaarschrijvers aan de schandpaal genageld terwijl het onderzoek nog volop aan de gang was en er geen verdachten waren.
De stad Brussel werd opnieuw afgeschilderd als het 'Detroit aan de Zenne'. De moord is op zo'n vijfhonderd meter van mijn deur gebeurd. Ik moet je zeggen, ik loop al ruim vijf jaar elke dag omstreeks elf uur 's morgens en tien uur 's avonds voorbij het Centraal station. Op een incident na (gsm gestolen op de Kunstberg), heb ik er nooit iets meegemaakt. Brussel is een grootstad. In sommige wijken let je inderdaad best op je tellen, maar je moet nu ook weer niet overdrijven. Het onveiligheidsgevoel zit vooral vastgeroest in het hoofd van de Vlaming, vrees ik.
En de media, die spelen daar handig op in. Verschil tussen kwaliteitsmedia en pulpkranten moet je niet zoeken. Soms vond ik dat Het Laatste Nieuws een positiever en waarheidsgetrouwer geluid lieten horen, dan mijn vrienden bij De Standaard. De Vlaamse mediawereld moet dringend eens nadenken over haar rol in deze samenleving. Voelt ze zich rechter en alleswetend orakel of gaat ze op een bedachtzame manier om met de feiten? Feiten, hé; niet het buikgevoel.
Auteur: Bram Souffreau - http://www.kapingamarangi.be/

<Het onveiligheidsgevoel zit vooral vastgeroest in het hoofd van de Vlaming, vrees ik. En de media, die spelen daar handig op in.>

Jarenlang onaflatende Goebbelsachtige Vuil Belangpropaganda...(betaald met ons belastinggeld!!)

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 mei 2006 om 21:20.
Oud 3 mei 2006, 21:19   #545
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Je moet niet alles op de pers afschuiven.
Toevallig zag ik verleden week de beelden waar een woordvoerder van het parket zei: '' we weten nog niet wie de daders zijn, het enigste dat we wel weten is dat de daders van het Noord -Afrikaanse type zijn''.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 21:24   #546
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
moord religieus geïnspireerd
Gezien de religie van de daders, is dit dus een [SIZE="4"]katholieke[/SIZE] roofmoord?

Nou, je zegt maar...
Oud 3 mei 2006, 21:26   #547
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Toevallig zag ik verleden week de beelden waar een woordvoerder van het parket zei: '' we weten nog niet wie de daders zijn, het enigste dat we wel weten is dat de daders van het Noord -Afrikaanse type zijn''.
Philip D, Gerolf A en Frank VH zijn ook verdacht uiteraard?
Oud 3 mei 2006, 21:28   #548
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje Bekijk bericht
Twee moslims dus waarvan er minstens 1 met een mes argmenteerde.
Waar hebben we dat nogal gezien? 8)
Inderdaad, Wim Felix gebruikte een pistool (één dode en drie gewonden)

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 mei 2006 om 21:30.
Oud 3 mei 2006, 21:43   #549
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige dat JIJ MOET is je excuseren tegenover Raf want je hebt hem een grove leugen in de mond gelegd.
Oud 3 mei 2006, 21:49   #550
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Het enige dat JIJ MOET is je excuseren tegenover Raf want je hebt hem een grove leugen in de mond gelegd.
Moeten is dwang dus .

Laatst gewijzigd door daiwa : 3 mei 2006 om 21:50.
Oud 3 mei 2006, 21:50   #551
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een typische reactie van een laffe leugenaar.
Oud 3 mei 2006, 21:55   #552
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Een typische reactie van een laffe leugenaar.

Oud 4 mei 2006, 07:06   #553
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Gezien de religie van de daders, is dit dus een [SIZE=4]katholieke[/SIZE] roofmoord?

Nou, je zegt maar...
Waaruit besluit je dat de moordenaar katholiek zou zijn? Een deel van de zigeuners zijn evenzeer moslims. Ik weet niet exact tot welke subgroep van zigeuners de moordenaar behoort. Jij blijkbaar wel?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 07:14   #554
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat nog straffer is: zelfs na het zien van de video vond de hele noord-afrikaanse gemeenschap dat de daders er noord-afikaans uitzagen! Er heeft bij mijn weten niemand aan de alarmbel getrokken om te gaan zeggen dat ze er als Polen uitzagen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 4 mei 2006 om 07:15.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 07:20   #555
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Waaruit besluit je dat de moordenaar katholiek zou zijn? Een deel van de zigeuners zijn evenzeer moslims. Ik weet niet exact tot welke subgroep van zigeuners de moordenaar behoort. Jij blijkbaar wel?
Als die illegale zigeunerfamilie katholiek of Christen was geweest, dan hadden we dat al lang geweten want breed uitgesmeerd in de pc media.
Daarentegen...
Oud 4 mei 2006, 08:29   #556
luc broes

Standaard

Citaat:
de zwijger
1) Een minderjarige die hoogst waarschijnlijk opgegroeid is in een katholieke omgeving ...
2) Elke keer werd in de richting van de Brusselse allochtonen gewezen. ..
3) Het onveiligheidsgevoel zit vooral vastgeroest in het hoofd van de Vlaming, vrees ik.
1) men ergert zich omdat deze mp3-moord op basis van getuigenissen en video-opnames in de richting van allochtonen wezen. Maar men wijst wel onmiddellijk naar een katholieke omgeving. Dat mag wel!
2) ...op basis van jarenlange voorgaande feiten. Iedereen dacht hetzelfde, ook de allochtonen zelf. Maar deze keer was het dus mis.
3) De Vlaming is weer de grote dommerik. Als ik het forum lees bij La Libre dan zijn de reacties juist dezelfde als bij Het Nieuwsblad. Dus zijn alle Belgen 'dommerikken'. Of mogelijk is het dan toch echt onveilig!

De grote schuldige, naar mijn bescheiden mening, is onze overheid die jarenlang heeft toegestaan dat op tram en op straat jeugdige criminelen ongestraft hun gang konden gaan. En die overheid werd gesteund door de blinde linkse kerk die alleen maar een vermeend gevoel van onveiligheid wilde zien. Nu is het verkeerd afgelopen. Hopelijk doet men er iets aan vooraleer een tweede Joe het slachtoffer wordt.

Laatst gewijzigd door luc broes : 4 mei 2006 om 08:30.
Oud 4 mei 2006, 19:00   #557
Knorretje
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
de Zwijger

<Het onveiligheidsgevoel zit vooral vastgeroest in het hoofd van de Vlaming, vrees ik. En de media, die spelen daar handig op in.>
Het gaat niet langer om een onveiligheidsgevoel, maar om een werkelijk onveiligheidsprobleem. Trek uw kop toch 's uit de grond.

De schooluitval bij allochtone jongeren neemt dramatische vormen aan, schrijft Juliaan Van Acker. Drastische maatregelen dringen zich op. ,,Dit probleem kan alleen nog op het Europese niveau aangepakt worden.''

EEN doeltreffend jeugdbeschermingsbeleid wordt danig tegengewerkt door het politiek correcte denken. In naam van antiracisme en gelijke kansen worden problemen bij sommige etnische minderheidsgroepen niet goed of helemaal niet aangepakt. Je vraagt je soms af of de antiracisten niet de eigenlijke racisten zijn. (Een bedenking die ik ook maak telkens de politiek correcte racist Filosoof hysterisch begint te gillen).

[SIZE=3]Een voorbeeld: Marokkaanse jongens zijn vier tot vijf keer crimineler dan autochtone jongens. Dat hebben we dertig jaar lang moeten verzwijgen[/SIZE]. Nu nog zijn er criminologen, verbonden aan universiteiten, die beweren dat allochtonen niet crimineler zijn. Resultaat: er zijn nog altijd geen maatregelen genomen die specifiek gericht zijn op jonge criminele Marokkanen. In heel de Europese Unie is de situatie uit de hand gelopen.

Dit gebrek aan beleid pakt vooral slecht uit voor de Marokkaanse bevolkingsgroep, vandaar dat ik beweer dat het politiek correcte denken in haar gevolgen het feitelijke racisme is. Wat is namelijk het geval? Als Marokkaanse jongens vier of vijf keer crimineler zijn, dan gaat het toch nog steeds om een beperkte groep. Ik schat dat er in Brussel ongeveer 600 jonge criminelen zijn van Marokkaanse afkomst die niet meer of zelden naar school gaan, die elke dag wel iets uithalen, soms kleine delicten en op andere dagen een tasjesroof of een diefstal met bedreiging. Zo ontstaat het beeld dat ,,alle Marokkanen crimineel zijn''.

Naast die 600 zijn er 10.000 Marokkaanse jongens die nooit criminele feiten plegen, maar zij zijn wel de dupe van het gebrek aan beleid. Daarom: pak die 600 keihard aan. Bij recidivisme verliezen ze hun Belgische nationaliteit, als ze die al hebben; ook hun familie verliest de nationaliteit en zij worden teruggestuurd naar Marokko. Ik vermoed dat de Marokkaanse gemeenschap in België bij zo'n beleid een zucht van verlichting zal slaken.Veertig tot zestig procent van de Marokkaanse en Turkse jongens verlaat de school voortijdig. Dit betekent dat we er straks tienduizenden en in Europees verband honderdduizenden jonge, ongeschoolde allochtone werklozen bij krijgen. Daar zit de samenleving niet op te wachten.

De oorzaak van die dramatische schooluitval is niet dat deze allochtonen dommer zijn, het probleem ligt in de eerste levensjaren. Die kinderen worden meestal opgevoed door een analfabete moeder, die best een warme en affectieve persoon kan zijn, maar die in onze samenleving de slechtst denkbare opvoedster is. Op de leeftijd van vijf of zes jaar zijn hun kinderen absoluut niet voorbereid op de school: zij kennen geen woord Nederlands, hun woordenschat in hun eigen taal is heel beperkt, ze hebben nooit eens tien minuten stil aan tafel gezeten met een kleurboekje. Door het ontbreken van basale vaardigheden riskeren deze kinderen op school elke dag belachelijk gemaakt te worden of een berisping te krijgen. Voor de meeste kinderen is die achterstand niet meer in te halen. Vooral de jongens reageren agressief op die frustraties: ze gaan al vroeg spijbelen, halen op straat kattenkwaad uit. En het wordt alleen maar erger. De meisjes uit deze allochtone gezinnen houden zich gedeisd, zijn erg vlijtig en doen het uiteindelijk beter op school.

In ieder geval: politici die nu nog toelaten dat analfabeten kunnen immigreren in Europa zijn daarom zeer onverantwoordelijk. We horen de minister van Onderwijs nu zeggen dat de spijbelproblematiek moet worden aangepakt. Maar als we de oorzaken van het spijbelen niet aanpakken en steeds meer allochtone kinderen zonder de noodzakelijke basisvaardigheden hun schoolcarrière laten beginnen, komen we van de regen in de drup en zullen de concentratiescholen in de grote steden verder verloederen.

Dit is in heel West-Europa het geval. Eind april ging er van leerkrachten van het beroepsonderwijs in het Verenigd Koninkrijk een noodkreet uit: zo kan het niet verder. De leerkrachten zijn de agressie van de allochtone leerlingen spuugzat. Ik kom in Nederland en in België op zwarte scholen waar gemiddeld dertig procent of meer van de leerlingen dagelijks afwezig is. Deze onderwijssituatie is een tijdbom die onze samenleving in een nabije toekomst ernstig zal ontwrichten. De achterstand van de allochtone jeugd lijkt toe te nemen. Ze wonen meer en meer in eigen wijken, waar kennis van het Nederlands niet meer nodig is. Ze hebben eigen winkels, eigen artsen en eigen overlevingsstrategieën. Volgens leerkrachten die ik ontmoet zou de nieuwe generatie allochtone jongeren in die wijken minder goed Nederlands spreken dan de vorige. Als pedagoog moet ik autochtone ouders die leven in steden met veel allochtonen het advies geven naar een kleine gemeente te verhuizen zodra de kinderen de schoolleeftijd hebben bereikt.

De politici die het voortdurend over gelijke kansen hebben, zorgen er trouwens ook voor dat hun eigen kinderen naar witte scholen gaan. Een dieptepunt in de Nederlandse parlementaire geschiedenis was in dat verband de speech van een PvdA-tweedekamerlid dat in huilen uitbarstte toen ze het had over het trieste lot van de arme allochtone kindertjes in onze scholen. Twee weken later bleek dat zij haar eigen kinderen had ingeschreven in een Amsterdamse witte eliteschool.

Wat kan de politiek doen om deze dramatische situatie aan te pakken? Naast de eerder geadviseerde stop van immigratie van analfabeten, stel ik voor alle jonge Marokkanen en Turken van wie op zestienjarige leeftijd blijkt dat ze hoogstwaarschijnlijk geen diploma zullen behalen, een vakopleiding te laten volgen in hun land van herkomst. De Europese Unie kan die vakscholen subsidiëren. Deze jongens kunnen dan in de eigen taal en in de eigen cultuur opgeleid worden tot vakmensen waar overal grote nood aan is. Daarna moet werkgelegenheid gewaarborgd zijn. Aangezien het hier gaat om een probleem dat in alle landen van de Europese Unie speelt, lijkt een Europese aanpak voor de hand te liggen. Een samenwerking tussen de EU en de Maghreblanden en Turkije op educatief en economisch gebied zal een oplossing mogelijk maken. Naast de subsidiëring van het beroepsonderwijs moet die samenwerking ook betekenen dat er een eerlijker verdeling van de werkgelegenheid komt.

(De auteur is emeritus hoogleraar pedagogie aan de universiteit van Nijmegen.) uit de Standaard 040506
Knorretje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 19:12   #558
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

[quote=Knorretje;1690466]
Citaat:

Het gaat niet langer om een onveiligheidsgevoel, maar om een werkelijk onveiligheidsprobleem. Trek uw kop toch 's uit de grond.

De schooluitval bij allochtone jongeren neemt dramatische vormen aan, schrijft Juliaan Van Acker. Drastische maatregelen dringen zich op. ,,Dit probleem kan alleen nog op het Europese niveau aangepakt worden.''

EEN doeltreffend jeugdbeschermingsbeleid wordt danig tegengewerkt door het politiek correcte denken. In naam van antiracisme en gelijke kansen worden problemen bij sommige etnische minderheidsgroepen niet goed of helemaal niet aangepakt. Je vraagt je soms af of de antiracisten niet de eigenlijke racisten zijn. (Een bedenking die ik ook maak telkens de politiek correcte racist Filosoof hysterisch begint te gillen).

[SIZE=3]Een voorbeeld: Marokkaanse jongens zijn vier tot vijf keer crimineler dan autochtone jongens. Dat hebben we dertig jaar lang moeten verzwijgen[/SIZE]. Nu nog zijn er criminologen, verbonden aan universiteiten, die beweren dat allochtonen niet crimineler zijn. Resultaat: er zijn nog altijd geen maatregelen genomen die specifiek gericht zijn op jonge criminele Marokkanen. In heel de Europese Unie is de situatie uit de hand gelopen.

Dit gebrek aan beleid pakt vooral slecht uit voor de Marokkaanse bevolkingsgroep, vandaar dat ik beweer dat het politiek correcte denken in haar gevolgen het feitelijke racisme is. Wat is namelijk het geval? Als Marokkaanse jongens vier of vijf keer crimineler zijn, dan gaat het toch nog steeds om een beperkte groep. Ik schat dat er in Brussel ongeveer 600 jonge criminelen zijn van Marokkaanse afkomst die niet meer of zelden naar school gaan, die elke dag wel iets uithalen, soms kleine delicten en op andere dagen een tasjesroof of een diefstal met bedreiging. Zo ontstaat het beeld dat ,,alle Marokkanen crimineel zijn''.

Naast die 600 zijn er 10.000 Marokkaanse jongens die nooit criminele feiten plegen, maar zij zijn wel de dupe van het gebrek aan beleid. Daarom: pak die 600 keihard aan. Bij recidivisme verliezen ze hun Belgische nationaliteit, als ze die al hebben; ook hun familie verliest de nationaliteit en zij worden teruggestuurd naar Marokko. Ik vermoed dat de Marokkaanse gemeenschap in België bij zo'n beleid een zucht van verlichting zal slaken.Veertig tot zestig procent van de Marokkaanse en Turkse jongens verlaat de school voortijdig. Dit betekent dat we er straks tienduizenden en in Europees verband honderdduizenden jonge, ongeschoolde allochtone werklozen bij krijgen. Daar zit de samenleving niet op te wachten.

De oorzaak van die dramatische schooluitval is niet dat deze allochtonen dommer zijn, het probleem ligt in de eerste levensjaren. Die kinderen worden meestal opgevoed door een analfabete moeder, die best een warme en affectieve persoon kan zijn, maar die in onze samenleving de slechtst denkbare opvoedster is. Op de leeftijd van vijf of zes jaar zijn hun kinderen absoluut niet voorbereid op de school: zij kennen geen woord Nederlands, hun woordenschat in hun eigen taal is heel beperkt, ze hebben nooit eens tien minuten stil aan tafel gezeten met een kleurboekje. Door het ontbreken van basale vaardigheden riskeren deze kinderen op school elke dag belachelijk gemaakt te worden of een berisping te krijgen. Voor de meeste kinderen is die achterstand niet meer in te halen. Vooral de jongens reageren agressief op die frustraties: ze gaan al vroeg spijbelen, halen op straat kattenkwaad uit. En het wordt alleen maar erger. De meisjes uit deze allochtone gezinnen houden zich gedeisd, zijn erg vlijtig en doen het uiteindelijk beter op school.

In ieder geval: politici die nu nog toelaten dat analfabeten kunnen immigreren in Europa zijn daarom zeer onverantwoordelijk. We horen de minister van Onderwijs nu zeggen dat de spijbelproblematiek moet worden aangepakt. Maar als we de oorzaken van het spijbelen niet aanpakken en steeds meer allochtone kinderen zonder de noodzakelijke basisvaardigheden hun schoolcarrière laten beginnen, komen we van de regen in de drup en zullen de concentratiescholen in de grote steden verder verloederen.

Dit is in heel West-Europa het geval. Eind april ging er van leerkrachten van het beroepsonderwijs in het Verenigd Koninkrijk een noodkreet uit: zo kan het niet verder. De leerkrachten zijn de agressie van de allochtone leerlingen spuugzat. Ik kom in Nederland en in België op zwarte scholen waar gemiddeld dertig procent of meer van de leerlingen dagelijks afwezig is. Deze onderwijssituatie is een tijdbom die onze samenleving in een nabije toekomst ernstig zal ontwrichten. De achterstand van de allochtone jeugd lijkt toe te nemen. Ze wonen meer en meer in eigen wijken, waar kennis van het Nederlands niet meer nodig is. Ze hebben eigen winkels, eigen artsen en eigen overlevingsstrategieën. Volgens leerkrachten die ik ontmoet zou de nieuwe generatie allochtone jongeren in die wijken minder goed Nederlands spreken dan de vorige. Als pedagoog moet ik autochtone ouders die leven in steden met veel allochtonen het advies geven naar een kleine gemeente te verhuizen zodra de kinderen de schoolleeftijd hebben bereikt.

De politici die het voortdurend over gelijke kansen hebben, zorgen er trouwens ook voor dat hun eigen kinderen naar witte scholen gaan. Een dieptepunt in de Nederlandse parlementaire geschiedenis was in dat verband de speech van een PvdA-tweedekamerlid dat in huilen uitbarstte toen ze het had over het trieste lot van de arme allochtone kindertjes in onze scholen. Twee weken later bleek dat zij haar eigen kinderen had ingeschreven in een Amsterdamse witte eliteschool.

Wat kan de politiek doen om deze dramatische situatie aan te pakken? Naast de eerder geadviseerde stop van immigratie van analfabeten, stel ik voor alle jonge Marokkanen en Turken van wie op zestienjarige leeftijd blijkt dat ze hoogstwaarschijnlijk geen diploma zullen behalen, een vakopleiding te laten volgen in hun land van herkomst. De Europese Unie kan die vakscholen subsidiëren. Deze jongens kunnen dan in de eigen taal en in de eigen cultuur opgeleid worden tot vakmensen waar overal grote nood aan is. Daarna moet werkgelegenheid gewaarborgd zijn. Aangezien het hier gaat om een probleem dat in alle landen van de Europese Unie speelt, lijkt een Europese aanpak voor de hand te liggen. Een samenwerking tussen de EU en de Maghreblanden en Turkije op educatief en economisch gebied zal een oplossing mogelijk maken. Naast de subsidiëring van het beroepsonderwijs moet die samenwerking ook betekenen dat er een eerlijker verdeling van de werkgelegenheid komt.

(De auteur is emeritus hoogleraar pedagogie aan de universiteit van Nijmegen.) uit de Standaard 040506

Goeie tekst.
Oud 4 mei 2006, 19:27   #559
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

[quote=De anarchistische bankier;1690479]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje Bekijk bericht

Goeie tekst.

Daar zullen filosoof, feremans en andere struisvogels niet mee akkoord gaan.
Oud 4 mei 2006, 21:02   #560
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De nieuwe logica: correct denken is niet correct. Daarbij dan nog de enormiteit dat alle regeringspartijen het allemaal
a) eens zijn met mekaar
b) dezelfde opvattingen, methoden, aspiraties hebben.
Wat is dat dan "Politiek correct denken"? Is dat liberaal denken, sociaal, christendemocratisch? Is dat dan allemaal hetzelfde met daarnaast het heilige Vb dat met zijn puur haatspuwen tegen links (alles blijkbaar wat buiten het Vb valt) en "allochtoon" (een verzameling van een honderdtwintig tal culturen, volkeren en opvattingen).
De anti racisten zijn de racisten? Is dit zoiets als droog water en koud vuur? Wat betekent zo'n nonsens nu eigenlijk?
Vindt de huidige regering dat de problemen niet beter moeten worden aangepakt? Sommige partijen vinden van wel, anderen dan weer zijn te gierig. De verscheidenheid van opvattingen over hoe je de jeugdrechten moet behandelen zijn illuster en leidden tot jarenlange inhoudelijke debatten. Dit is onvermijdelijk in een democratie: men dient goed na te denken, en populistische macho-taal (die toch niets uithang) is gemakkelijker te krijsen dan het opstellen van deugdelijke en doordachte plannen. Heeft men daarbij te maken met rechts in de regering dan wil dat zeggen dat goede plannen geen kans maken: geen geld!

Citaat:

Veel meer criminaliteit is er in kansarme groepen. Niet alleen bij Marokkanen. Ook bij de kinderen van autochtonen die in de kansarmoede zitten, vaak sinds generaties. Het is een eeuwenoud en moeilijk op te lossen probleem. Het is des te moeilijker als PC rechtsen vooral aan hun belastingsvermindering houden, en niet aan het oplossen van de problemen in wijken die hen toch niet interesseren. De link leggen Marokkaan (of allochtoon) met criminaliteit is dom: het gaat hem over kansarmoede en criminaliteit. Natuurlijk zijn procentueel er meer kansarme mensen van buitenlandse origine. Maar het verband maken is moedwillig. Het is het eeuwig proberen racisme te rationaliseren. Vreemdelingenhaat verteerbaar te maken. Echte geleerden zullen zich hier inderdaad niet mee inlaten.
Het in het leven roepen van wetten die enkel gelden voor vreemdelingen, Marokkanen of niet heeft een naam: het is puur racisme. Het is het in het leven roepen van een appartheidsregime met wetten die afhangen van je religie, ethnische oorsprong, kleurtje enz... Dit kan nu eenmaal niet omdat het volmaakt onhaalbaar is. Het is ook totaal zinloos. Hiermede afkomen getuigt van volmaakte krankzinnigheid.

Citaat:
Dit beeld ontstaat niet: het wordt systematisch gecreëerd door een grote, xenofobe partij. Deze moet het hebben van simplismen. Er zitten in Belgie zo'n 9000 mensen in de gevangenis, waaronder 1000 Marokkanen. Gaan we nu die 8000 niet meer proberen te pakken te krijgen omdat er een paar fanatieke racisten rondlopen die ons wijsmaken dat alleen bruine criminelen ons bestelen, vermoorden en de straten onveilig maken? Te zot om rond te lopen. Indien je er rekening mee houdt dat in ons land 15 procent van de mensen beneden de armoedegrens leven dan is dat wat anders dan 600 Marokkaanse jongeren die een probleem vormen: er is werk aan de winkel.

Citaat:
Naast die 600 zijn er 10.000 Marokkaanse jongens die nooit criminele feiten plegen, maar zij zijn wel de dupe van het gebrek aan beleid.
Zij zjn de dupe van generaliseren. Van stigmatiseren. Van racisme en xenofobie. Je geeft zelf aan dat het een kleine groep is: waarom er dan zo op inhakken? En waarom spreek je NOOIT over de "blanke" jonge criminelen: juist: omdat het hier over gecreëerd racisme gaat, niet over het bestrijden van de criminaliteit.

Citaat:
Daarom: pak die 600 keihard aan. Bij recidivisme verliezen ze hun Belgische nationaliteit, als ze die al hebben; ook hun familie verliest de nationaliteit en zij worden teruggestuurd naar Marokko. Ik vermoed dat de Marokkaanse gemeenschap in België bij zo'n beleid een zucht van verlichting zal slaken.
Jaja: de mensen gaan heel tevreden zijn indien zij, als hardwerkende mensen het land worden uitgezet omdat er geen land te bezeilen valt met hun zoontje. Wat jij voorstelt is geen rechtvaardigheid: het is georganiseerde terreur. Het is "Einen van uns, Zehn von euch". Dit noemt men represailles nemen. Het is wars van enige beschaving en derhalve volmaakt onuitvoerbaar: zou je de blauwhelmen hier willen om ons te bezetten omdat wij ons als ontaarden gedragen???

Citaat:
Veertig tot zestig procent van de Marokkaanse en Turkse jongens verlaat de school voortijdig. Dit betekent dat we er straks tienduizenden en in Europees verband honderdduizenden jonge, ongeschoolde allochtone werklozen bij krijgen. Daar zit de samenleving niet op te wachten.
Wat ga je dus doen: verder concentratiescholen laten floreren? We hebben overigens miljoenen ongeschoolden die geen werk vinden. De "Marokkanen en Turken" vormen hier vier procent van.

Citaat:
Dit is pure volkverlakkerij. De situaties zijn natuurlijk niet zomaar te generaliseren... In feite beschrijf je kansarmoede, die zowel bij allochtonen als bij autochtonen voorkomt. Vele "blanke" leerlingen uit het beroepsonderwijs krijgen nu ook lessen Nederlands (abn) omdat ze een telefoon in een ander dialect niet verstaan, en zich niet kunnen verstaanbaar maken. Er zijn nog steeds hopen analfabeten die niet van vreemde origine zijn... De eeuwige poging om al wat kansarmoede is enkel toe te schrijven aan allochtonen en dan die te willen oplossen door geforceerde immigratie is een grap. Indien we alle allochtonen buiten smijten die jij viseert dan kom je, althans volgens de heer Philippe Dewinter, aan het verminderen van de kansarmoede met 400.000 stuks. Eerst en vooral zijn het er geen 400.000 en daarenboven zijn die niet alle 400.000 behorende tot de kategorie kansarmen. Mag ik er aan herinneren dat 15 procent van onze bevolking uit kansarmen bestaat: 1.5 MILJOEN mensen. Met alle problemen vandien... Dus je "back home" politiek zou, zelf drastisch uitgevoerd geen steek uithalen. Het is weerom volksverlakkerij om al onze ellende, inclusief kansarmoede, analfabetisme, schoolverzuim op een minderheids groep af te schuiven en dan te stellen "stuur ze naar huis".
Het is zonder meer klinkklare onzin.

Citaat:
Dit is bepaald comisch: om noodzakelijk basisvaarigheden niet in gevaar te brengen moet men ze thuis laten? Ons land zou economisch ineenstorten moesten de legale én illegale werkkrachten die nog steeds het vuile werk doen voor een appel en een ei, of ze nu gedoctoreerd zijn of analfabeet uit onze economie verwijderen. Door allochtone jongeren niet tot de scholen toe te laten zullen ze er niet slimmer op worden.
Deze hele tekst hangt aaneen met haken en ogen, is onlogisch en dom.
Degenen die hier het licht in zien zijn allicht blind, of oostindisch doof.

Citaat:
Het probleem is niet dat mensen hun kinderen naar goede scholen sturen: het probleem is dat kansarmen er niet worden toegelaten. Het probleem wordt hier dus doodgewoon op zijn kop gezet. Nogmaals: prietpraat en angstzaaierij. Logica: zoek.

Citaat:
Een oproep tot ontwikkelingssamenwerking met een kwalijk geurtje: smijt ze buiten met een hypocriet verhaaltje om het goed te praten.
Dit is onrealiseerbaar en onmenselijk. Gaan ze in hun "thuisland" dan ook Nederlands leren en zich leren aanpassen aan onze cultuur? De onlogica van dit soort gebazel is om de muren van op te lopen. Het schijnt dat dit toch op enthousiasme onthaald wordt door de simplisten die dit soort teksten als heilige literatuur beschouwen. Arme sukkels.

Citaat:

Wie de sérieux van dit heerschap wil bestuderen wordt door hemzelf bediend op zijn website. Hij haalt hier een lijst aan van nogal warrige artikelen die niet konden gepubliceerd worden. Het is een aanrader voor mensen die graag eens lachen:
http://users.skynet.be/bk337022/verboden.html
een voorproefje:
Citaat:
Op die bewuste expertmeeting, met vooral onderzoekers die eerder van de zeer respectabele Koninklijke Academie der Wetenschappen het predicaat excellent hadden meegekregen omdat ze zo correct onderzochten wat de actuele vooroordelen bevestigt, ging het onder andere over kinderen van holebi’s. Gatverdamme, hebben die viezerikken dan ook al kinderen? Hoe maken ze die? God maakte de mens uit slijk en zij maken ze zeker uit stront?
[/FONT]

Laatst gewijzigd door ericferemans : 4 mei 2006 om 21:20.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be