Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2007, 22:31   #541
ggolsteyn
Schepen

Standaard Zijn oversten vonden de oorsprong van ziekte verdacht.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Hij heeft zijn leven gegeven voor de melaatsen van Molokaï.
Hij werd niet weggepromoveerd.
Het is wel zo dat hij vanaf het ogenblik dat hij zelf besmet was inderdaad weinig steun van de kerkelijke overheid kreeg.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Pater Damiaan werd er door zijn oversten van verdacht zijn ziekte opgedaan te hebben bij een van de melaatse meisjes. Ik was er niet bij.

Groetjes,

Gerard Golsteyn.

We zijn ondertussen wel ver van het onderwerp van de draad.
ggolsteyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 22:40   #542
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ggolsteyn Bekijk bericht
~~~~~~~~~~~~~~~~
Pater Damiaan werd er door zijn oversten van verdacht zijn ziekte opgedaan te hebben bij een van de melaatse meisjes. Ik was er niet bij.
...
Grondig onderzoek heeft uitgewezen dat die beschuldigingen niet waar zijn.

Waren het trouwens niet een aantal presbyterianen (en niet zijn oversten) die dat beweerden?
Oud 24 mei 2007, 22:59   #543
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
...

Hoe kan eender welke gelovige of religie zeggen dat ze oh zoooo vredelievend zijn, en toch zo braaf, niets slechts van zin of in de gedachten als men keer op keer het tegenovergestelde ZIET overal waar men kijkt?
Wie opzettelijk naar het negatieve op zoek gaat moet niet klagen dat hij/zij zo weinig positiefs vindt.

Citaat:
Er word over niets zo hard gevochten als over 'geloof'...
Het zou mij ten zeerste verbazen als u die stelling kunt staven met bewijsmateriaal.

Citaat:
Voor elke naam van een goed persoon van een of andere religie, kan men er zeer gemakkelijk een oorlog tegenoverzetten met veeeeeel meer miserie en doden dan die ene persoon zou kunnen 'righten'...
Mij best. Ik zal alvast beginnen met enkele bekende voorbeelden:

Martin Luther King, Moeder Teresa, Desmond Tutu, Oscar Romero, Pater Damiaan, Jeanne De Vos, Zuster Emmanuelle, Don Bosco, Mohandas Gandhi en Dom Helder Camara.

Citaat:
Er is slechts één groep die zich nog niet genoodzaakt voelde om voor hun gedacht te vechten, te moorden, te sterven : die domme ongelovigen... Blijkt dan toch dat die zo dom niet zijn....
Pardon? Hoeveel doden heeft Mao Zedong wel niet op zijn geweten?
Oud 25 mei 2007, 07:37   #544
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Grondig onderzoek heeft uitgewezen dat die beschuldigingen niet waar zijn.

Waren het trouwens niet een aantal presbyterianen (en niet zijn oversten) die dat beweerden?
Wat Damiaan ook mispeuterd heeft op dit vlak (voor zover hij iets verkeerds heeft gedaan), het weze hem 1000x vergeven. Die man is een held in de werkelijke zin van het woord.

Laatst gewijzigd door system : 25 mei 2007 om 07:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 07:40   #545
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat Damiaan ook mispeuterd heeft op dit vlak (voor zover hij iets verkeerds heeft gedaan), het weze hem 1000x vergeven. Die man is een held in de werkelijke zin van het woord.
Ik weet niet goed waar men het vandaan haalt dat pater Damiaan zijn ziekte zou hebben opgelopen door seksueel contact. Melaatsheid kan heus wel op andere manieren worden doorgegeven. Anders zijn de vele melaatse kinderen niet te begrijpen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 07:44   #546
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ja, vooral omdat die "plaatsbekleders" de geschiedenis wel enigszins "kleur" hebben gegeven. Als een eerlijke katholiek even hungeschiedenis erop naslaat, zou die onmiddelijk last moeten krijgen van "plaatsvervangende" schaamte (of is het plaatsbekledende? )
Iedereen is verantwoordelijk voor de eigen daden, niet voor die van anderen. Ik hoef mij dus helemaal niet te verantwoorden voor wat een of andere renaissancepaus heeft uitgevreten. En al evenmin roep ik een communist op het matje voor Stalins misdaden. Daarenboven moet nog eens aangetoond worden dat er een oorzakelijk verband is tussen misdaad en ideologie.
Oud 25 mei 2007, 07:49   #547
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik weet niet goed waar men het vandaan haalt dat pater Damiaan zijn ziekte zou hebben opgelopen door seksueel contact. Melaatsheid kan heus wel op andere manieren worden doorgegeven. Anders zijn de vele melaatse kinderen niet te begrijpen.
Neen, maar helemaal ongegrond zou dit niet kunnen zijn. Melaatsheid doet met op door lichamelijk contact, sexueel of niet. Sexueel contact zou wel melaatsheid kunnen veroorzaken, zeker als dit contact frequent is geweest. Het kan dus inderdaad zijn dat Damiaan melaatsheid op die manier heeft opgedaan en als persoonlijke 'boete' (wroeging?) naar Molokai is vertrokken. Men mag dit niet uitsluiten.

Maar dit terzijde. Men kan niet genoeg beklemtonen welke de verdienste is geweest van Jozef De Veuster, alias Pater Damiaan. Hij paste de leer van Jezus toe met als inzet op termijn zijn eigen leven.

Jezus zei :'Wat ge voor de kleinste van de mijnen hebt gedaan, dat hebt ge voor Mij gedaan'. En dit precept heeft Damiaan in de praktijk voor 100% toegepast.

Laatst gewijzigd door system : 25 mei 2007 om 07:57.
Oud 25 mei 2007, 08:03   #548
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, maar helemaal ongegrond zou dit niet kunnen zijn. Melaatsheid doet met op door lichamelijk contact, sexueel of niet. Sexueel contact zou wel melaatsheid kunnen veroorzaken, zeker als dit contact frequent is geweest. Het kan dus inderdaad zijn dat Damiaan melaatsheid op die manier heeft opgedaan en als persoonlijke 'boete' (wroeging?) naar Molokai is vertrokken. Men mag dit niet uitsluiten.

Maar dit terzijde. Men kan niet genoeg beklemtonen welke de verdienste is geweest van Jozef De Veuster, alias Pater Damiaan. Hij paste de leer van Jezus toe met als inzet op termijn zijn eigen leven.

Jezus zei :'Wat ge voor de kleinste van de mijnen hebt gedaan, dat hebt ge voor Mij gedaan'. En dit precept heeft Damiaan in de praktijk voor 100% toegepast.
Ik zie in het leven van pater Damiaan geen enkele aanduiding die ook maar enigszins zou kunnen wijzen naar wat u in de eerste alinea schrijft. Pater Damiaan was trouwens nog gezond toen hij naar Molokaï trok. In 1873 komt hij te Molokaï aan; in 1884 werd vastgesteld dat hij met lepra was besmet.
Oud 25 mei 2007, 09:17   #549
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie in het leven van pater Damiaan geen enkele aanduiding die ook maar enigszins zou kunnen wijzen naar wat u in de eerste alinea schrijft. Pater Damiaan was trouwens nog gezond toen hij naar Molokaï trok. In 1873 komt hij te Molokaï aan; in 1884 werd vastgesteld dat hij met lepra was besmet.

Zo heb ik het ook altijd gehoord. Ik heb verschillende boeken gelezen over Damiaan en deze versie kwam altijd terug.

Tenzij iemand met een andere (degelijke)informatie komt, hou ik me ook aan deze versie. En zelfs in de hypothese van de andere versie doet dit niets af aan de verdienste van Damiaan.

Laatst gewijzigd door system : 25 mei 2007 om 09:18.
Oud 25 mei 2007, 09:29   #550
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Iedereen is verantwoordelijk voor de eigen daden, niet voor die van anderen. Ik hoef mij dus helemaal niet te verantwoorden voor wat een of andere renaissancepaus heeft uitgevreten. En al evenmin roep ik een communist op het matje voor Stalins misdaden. Daarenboven moet nog eens aangetoond worden dat er een oorzakelijk verband is tussen misdaad en ideologie.
Als een ideologie poneert dat sommige mensen untermenschen zijn wegens hun huidskleur, dan kan ik me wel indenken dat sommige aanhangers van die ideologie mensen met een andere huidskleur een stevige aframmeling (*) geven tijdens nachtelijke ontmoetingen in een verlaten steeg. Het zou de eerste keer niet zijn.

(*) In het dialect heeft men daar een woord voor: iemand aftoeken.

Laatst gewijzigd door system : 25 mei 2007 om 09:37.
Oud 25 mei 2007, 12:59   #551
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wie opzettelijk naar het negatieve op zoek gaat moet niet klagen dat hij/zij zo weinig positiefs vindt.

Het zou mij ten zeerste verbazen als u die stelling kunt staven met bewijsmateriaal.

Mij best. Ik zal alvast beginnen met enkele bekende voorbeelden:

Martin Luther King, Moeder Teresa, Desmond Tutu, Oscar Romero, Pater Damiaan, Jeanne De Vos, Zuster Emmanuelle, Don Bosco, Mohandas Gandhi en Dom Helder Camara.

Pardon? Hoeveel doden heeft Mao Zedong wel niet op zijn geweten?
Tss, u noemt hier een paar namen, ik kan daartegen MILJOENEN doden tegenover zetten. Die moesten sterven omdat ze niet hetzelfde geloven. Deze mensen zijn geen 'helden', het zijn mensen die stierven en gemakshalve worden vergeten... Mensen waarvan de naam nooit bekend zal zijn over de hele wereld, omdat het er zovele zijn, en men ze liever onder de mat en uit het zicht veegt met argumenten als "kijk eens ik kan er 100 opnoemen die geloofden en goed deden"...

En u zegt dat ik dan selectief naar het slechte kijk????

neen, ik kijk realistisch en durf te zeggen dat geloof en godsdient al meer hebben vernield en verwoest dan 'gered'... Zelfs Jezus, DE zoon van god , moest sterven om wat hij geloofde... en hoeveel van die die gij opnoemt (kunt opnoemen) was niet hetzelfde lot beschoren?

Laatst gewijzigd door Zyp : 25 mei 2007 om 13:06.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 16:50   #552
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Tss, u noemt hier een paar namen, ik kan daartegen MILJOENEN doden tegenover zetten.] Die moesten sterven omdat ze niet hetzelfde geloven.
Nu neemt u uw woorden al terug. Eerder beweerde u dat u voor iedere naam die ik gaf een oorlog omwille van religie kon opnoemen:
Citaat:
Voor elke naam van een goed persoon van een of andere religie, kan men er zeer gemakkelijk een oorlog tegenoverzetten met veeeeeel meer miserie en doden dan die ene persoon zou kunnen 'righten'...
Maar zelfs dan nog kan men meer namen geven van vredelievende gelovigen dan namen van slachtoffers van godsdienstoorlogen.

Citaat:
Deze mensen zijn geen 'helden', het zijn mensen die stierven en gemakshalve worden vergeten... Mensen waarvan de naam nooit bekend zal zijn over de hele wereld, omdat het er zovele zijn, en men ze liever onder de mat en uit het zicht veegt met argumenten als "kijk eens ik kan er 100 opnoemen die geloofden en goed deden"...
Niemand ontkent dat religie ook tot afschuwelijke daden heeft geleid. Maar u weigert (of bent niet in staat om) in te zien dat religie tot veel meer positiefs dan negatiefs heeft geleid.

Citaat:
En u zegt dat ik dan selectief naar het slechte kijk????
Ja, en dat wordt gestaaft door uw berichten in deze en andere discussies.

Citaat:
neen, ik kijk realistisch en durf te zeggen dat geloof en godsdient al meer hebben vernield en verwoest dan 'gered'... Zelfs Jezus, DE zoon van god , moest sterven om wat hij geloofde... en hoeveel van die die gij opnoemt (kunt opnoemen) was niet hetzelfde lot beschoren?
Neen, dat doet u niet.
Oud 26 mei 2007, 19:13   #553
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

hou toch eens op met het verkopen van die flauwe kul.
Doorheen de eeuwen blinkt religie uit in onverdraagzaam tov van alles wat vreemd is (eender welke lichamelijk deformerende ziekte, eender welke psychische ziekte, religie aanziet bepaalde menselijke sexuele geaardheden nog steeds als ziekte), uit het idee beter (uitverkoren en zulke zever) te zijn dan hen; kijk wat er van je wordt wanneer je niet gelooft, of wanneer je te normale vragen stelt.

Wie stelt dat er geen oorlogen door religie zijn is niet alleen blind, maar ook gevaarlijk voor zijn medemens daar die persoon niet in staat is de realiteit te bevatten. Het wordt hoog tijd dat het tegenovergestelde idee bewerkstelligd word: religie is een ziekte en religieuzen zijn ziek.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 22:18   #554
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
hou toch eens op met het verkopen van die flauwe kul.
Doorheen de eeuwen blinkt religie uit in onverdraagzaam tov van alles wat vreemd is (eender welke lichamelijk deformerende ziekte, eender welke psychische ziekte, religie aanziet bepaalde menselijke sexuele geaardheden nog steeds als ziekte), uit het idee beter (uitverkoren en zulke zever) te zijn dan hen; kijk wat er van je wordt wanneer je niet gelooft, of wanneer je te normale vragen stelt.

Wie stelt dat er geen oorlogen door religie zijn is niet alleen blind, maar ook gevaarlijk voor zijn medemens daar die persoon niet in staat is de realiteit te bevatten. Het wordt hoog tijd dat het tegenovergestelde idee bewerkstelligd word: religie is een ziekte en religieuzen zijn ziek.
Toch wel erg dat we in een tijdsgeest leven waarin mensen die geloven dat ze God en hun naaste moeten liefhebben als ziek worden bestempeld.
Maar ik troost mij met de wetenschap dat er gelukkig ook heel wat verdraagzame niet-gelovigen zijn.
Oud 27 mei 2007, 10:04   #555
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

daar ga ik nu een keer mee akkoord. Niet gelovigen zijn verdraagzaam, iets wat voor religieuzen, tot in het diepst van hun zijn geindoctrineerd, niet opgaat.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2007, 10:18   #556
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
daar ga ik nu een keer mee akkoord. Niet gelovigen zijn verdraagzaam, iets wat voor religieuzen, tot in het diepst van hun zijn geindoctrineerd, niet opgaat.
Veel strijdende vrijzinnigen zijn allesbehalve verdraagzaam...
Oud 27 mei 2007, 10:58   #557
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Veel strijdende vrijzinnigen zijn allesbehalve verdraagzaam...
De verdraagzaamheid houdt op bij de onverdaagzaamheid van de andere. Wie die andere ook moge zijn.

Laatst gewijzigd door system : 27 mei 2007 om 10:59.
Oud 27 mei 2007, 13:01   #558
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Er zijn zowel verdraagzame gelovigen als niet-gelovigen. Net zoals er ook onverdraagzame gelovigen en niet-gelovigen zijn.
Oud 27 mei 2007, 13:04   #559
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn zowel verdraagzame gelovigen als niet-gelovigen. Net zoals er ook onverdraagzame gelovigen en niet-gelovigen zijn.
Zo is dat.
Oud 27 mei 2007, 14:23   #560
duncan
Banneling

Standaard

fijn zo leren we iets van ons westers denken lol
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be