![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#541 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb an sich niks tegen 4x4's, monovolumes of SUVs. Ik voel mij wél verschrikkelijk onveilig als ik in druk verkeer noodgedwongen achter zoiets aan moet rijden want dan zie ik geen steek en zit je constant onder de stress omdat je 0.0 kan anticiperen over wat er voor die rijdende muur aan het gebeuren is. Dat is de enige reden waarom ik er een aversie van heb. Dus kom met een oplossing voor dat probleem af* en u hoort van mij geen kwaad woord meer over dat soort wagens. Voor mijn part zet je ze op wielen van 2m zodat ik 'eronder' kan kijken en klim je d'er met een ladder in. Het zal me worst wezen hoe u het oplost ![]() * een andere oplossing dan: 'koop er zelf een' weliswaar ![]() Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 14 juni 2007 om 21:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#543 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() in ieder geval van zodra je even googeld onder de titel die je me gaf vind je telefoongidslange lijsten van onderzoek dat daarop gebeurd is ... ik denk niet dat er nog enige twijfel kan zijn
|
![]() |
![]() |
![]() |
#544 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
bovendien al die voertuigtypes die je hier zowat opsomt hebben een grotere massa op zich laat staan dat ze volzitten dat op zich is al een argument om de snelheid te reduceren |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#545 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vertel dat niet, ik citeer enkele studies in mijn vorige post, lees de studie maar waar sprake is van 60 % als men een (pratende) passagier meeneemt... http://www.carguide.be/database/auto...d=279_0_29_0_M Citaat:
dus 60 % = 2 x 30 % of 2 x 5 kmh...(vergeleken met "uw" studie); en een nat wegdek is ook nog ´ns 60%.... maakt 120%; en telefoneren nog eens 120 %: maakt 240% ... kzal maar stoppen zeker wilt dat nu zeggen dat ik 10 kmh sneller kan rijden -als ik alléén rij- met evenveel ongevalrisico ? ![]() en op een droog wegdek ? en niet telefonerend... en... ? Laatst gewijzigd door Micele : 14 juni 2007 om 21:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#546 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ah okay dan
Citaat:
(totaal) ongeconcentreerd rijden lijkt me inderdaad, zeg maar m'n nattevingergevoel, meer risico in te houden dan een lichtye verhoging in snelheid Citaat:
't probleem is dat al die kansen apart staan het kan dus net zo goed zijn dat als je alleen rijdt er weer een andere factor bijkomt ofzo bovendien mag je die kansen ook niet zomaar cumuleren ( 2x30% dus )maar je moet die kansfuncties al gaan convolueren etc... allemaal niet zo simpel beetje te vergelijken met het idee kansen voor een aas te gooien met een dobbelsteen en dat dan zomaar te gaan optellen dan kom je na 6 keer gooien op de vaste kans van 100% er één te gooien zo werkt dat echter niet Laatst gewijzigd door praha : 14 juni 2007 om 21:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#547 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik hoef het niet te verengen. Het gaat mij om uw uitspraak dat de bestuurder, niet de inzittenden dus, voor het ongeval, dus niet tijdens de crash, dankzij de gordel nog heel wat kan ondernemen wat onmogelijk is voor een bestuurder zonder gordel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#548 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
want dat is geen star lichaam ... zeker met al die kreukelzones van tegenwoordig Citaat:
je hebt zacht remmen, wat harder remmen ... nog wat harder remmen en zeer hard remmen ik heb nooit beweert dat ge bij zeer hard remmen zomaar door de raam vliegt... maar nu ge 't me vraagt, ja dat kan zeker wat betreft een passagier ... baby ofzo Citaat:
wacht ik geef mijn originele uitspraak wel zelf wel ... mijn post #429 daar reageer jij op in je post #439 met : Citaat:
Citaat:
dat onderscheid heb ik al gemaakt in die post #442 dus als je wilt verder discussieren mag je dat van mij gerust uitsplitsen maar dan moet je achteraf wel het tweeluik blijven respecteren... dat doe jij overduidelijk niet verder lijkt het mij geen enkele zin te hebben om nog verder te discussieren zonder dat ik concreet bewijsmateriaal voorleg...men kan zih natuurlijk perfect het omgekeerde voorstellen maar soit blijkbaar is de loutere evidentie moeilijk te vatten dus van zodra ik wat vind erover zal ik niet nalaten je dat ook te geven Laatst gewijzigd door praha : 14 juni 2007 om 21:53. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#549 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ongevalgevolgen: als er een ongeval is speelt de impactsnelheid wel een toonaangevende rol tesamen met de (benutte) passieve veiligheid van de betrokken voertuigen. (het aantal letselongevallen in Be staat in 2006 op het niveau van 1996; het aantal verkeersdoden zijn hoofdzakelijk gedaald omdat de gordeldracht met 30 % gestegen is, daarnaast de steeds stijgende passieve veiligheid van de voertuigen) Onaangepaste snelheid (Art 10.1.1 wegcode), daarentegen is wel een belangrijke factor als mogelijke ongevaloorzaak, maar dat wordt in feite heel zelden gecontroleerd. (mobiele video-controle) vb. 150 kmh rijden op een rustige -bijna lege- droge snelweg is uiteraard veel veiliger als 120 kmh -soms al "slalommend"- willen forceren bij druk conflictrijk "familie"-verkeer met te weinig veiligheidsafstand... (denk aan binnenkort (1 juli- en de W-E) als ´s morgens de grote dichte automassa naar de kust rijdt, en tezelfdertijd relatief weinige auto´s in de tegenrichting wel iets sneller rijden op een zeer rustige snelweg...) Wie loopt welk risico? Wie wordt meestal geflitst? Diegene die wel zijn snelheid meer aanpast aan het ongevalrisico? Laatst gewijzigd door Micele : 14 juni 2007 om 22:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#550 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
er zijn blijkbaar nog teveel simpelen die denken dat het helemaal geen effect zou hebben terwijl in datzelfde artikeltje net het gegeven als feit aanschouwd wordt en van een echte oorzaak als een 1 op 1 relatie kan je ook niet echt spreken, dat geef ik je... je kan hooguit in kansen spreken daarnaast staat het als een paal boven water dat het zich uit in zowel de kansen op verhoogde letselernst als een verhoogd ongevalrisico dat alles in de bestaande infrastructuur uiteraard en niet op een voor f1-piloten aangepast circuit Citaat:
té hoge snelheid, we spreken hier over meer dan het toegelaten, behoort eveneens tot onaangepaste snelheid men zet borden met een reden Citaat:
Citaat:
't probleem blijft dat je het op een eenduidige manier dient te controleren en te beteugelen indien het bepaalde perken zou overschreiden Citaat:
het is nog niet zo lang dat men ook effectief werk maakt van die 120 als principekwestie te willen afdwingen Laatst gewijzigd door praha : 14 juni 2007 om 22:09. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#551 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#552 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stellen onze verkeersbeleidmakers zich die vraag wel? Of zijn die altijd "goe bezig"? Ik merk alleszins dat het totaal pakket "verkeersbeleid" helemaal niet geloofwaardiger geworden is tov vroegere jaren, zelfs integendeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#553 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Test maar eens uit op circuit. ![]() Waarom denkt ge dat de gordels van racepiloten nog veel beter zijn? Niet alleen voor de veiligheid hoor? Nothing without control ! ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 14 juni 2007 om 22:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#554 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
maar wie weet is het net dat als je dat er teveel wilt in rammelen dan komt het over als overbetutteling of erger als een zoveelste stapje in het 'grote complot' van de staat om onze vrijheden te kunnen opschorten Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#555 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
zover ik weet, maar ik kan verkeerd zijn, kan het hier handelen over het nut van de gordel voor de chauffeur, met die voor die slaat op het nu en niet op die gordel maar dat laat ik in het gewisse ... het is alvast erg ongelukkig geformuleerd om nu buiten de context voor mij te gaan zeggen waar het daar precies over ging dus graag even linken ik maak het onderscheid in ieder geval al vanaf die post #442 dus inderdaad 1 ding van dat tweeluik ... je mag daar perfect verder op ingaan.. ik zeg dat toch niet ? en ik ben daar toch ook verder op ingegaan ? maar daarnaast blijft de gordel van de bijzitters nog Citaat:
het waarom van dit stuk is duidelijk en als jij anders vindt kan ik net zogoed stellen dat jij maar eens moet aantonen dat je ten alle tijden evengoed kan remmen of uitwijken zonder die gordel... beiden zijn even schemerig zonder verdere bronnen tenzij jij weer wilt gaan praten vanuit je eigen ervaring ![]() wat die bron betreft die is al gegeven of beter er is al naar verwezen als je wat opgelet had in dat artikeltje van zodra ik wat concreets vind krijg je dat ook Laatst gewijzigd door praha : 14 juni 2007 om 23:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#556 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
nu hoor je het ook nog eens van een ander goed genoeg Rene ? of liever de ongelovige ervaringsdeskundige blijven spelen ? Laatst gewijzigd door praha : 14 juni 2007 om 22:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#557 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zal mij niet horen zeggen dat snelheid geen risicofactor is hoor. Een slecht onderhouden snelweg wordt letterlijk een moordkuil bij 180km/u. Bovendien moet je als chauffeur bij zulke snelheden over degelijke reflexen, een gezond verstand (ik hoor je hier al mompelen dat niemand met gezond verstand aan die snelheid rijdt) en een goed inschattingsvermogen hebben en ook nog oog voor echte andere risicofactoren. Gewoon worden aan je snelheid is bijvoorbeeld valkuil nummer 1. In vroeger tijden toen ik jonger was en verder werkte, reed ik geregeld tegen 160-170 naar het werk over de E19. Ik zeg wel vroeger tijden, want dat doe ik sinds lang niet meer. Nochtans heb ik in die tijd nooit een schram op carrosserie of lichaam gehad daardoor. Paar simpele regeltjes en zeker niet exhaustief, maar een zekere trend in denken mag er uit blijken: 1. Als iemand voor je 140 rijdt, dan ga je niet bumperkleven. Dat doe je nooit aan die snelheid, ook niet aan 120, laat staan 100. Je blijft op afstand tot die persoon een redelijke marge op het baanvak rechts van zich heeft en jou kan voorbij laten. Ongeacht mijn snelheid is dat trouwens het verkeersreglement... je mag geen baanvak claimen, je mag enkel het baanvak links van je innemen als je wil voorbijsteken. Anyway... wie hoge snelheden koppelt aan bumperkleven is vroeg of laat nog later op het werk of helemaal niet omdat het via de omweg van het ziekenhuis of dodenhuisje gaat. Je houdt gewoon genoeg afstand en geeft eventueel met de richtingaanwijzers aan dat je voorbij wil. Bij hardleerse types die nooit in de achteruitkijkspiegel kijken durft een korte flits met de lampen al eens helpen al mag je daar ook niet mee overdrijven. Het is niet de bedoeling om de chauffeur voor je te bedreigen en zeker niet in paniek te brengen. 2. GEBRUIK RICHTINGAANWIJZERS EN LANG GENOEG ZODAT IEDEREEN ZE GEZIEN KAN HEBBEN. 3. Begin best 2 a 3 kilometer voor je afrit aan je langzame vertraging en het langzaam verwisselen van baanvakken. Ik heb al wat accidenten live zien gebeuren (ik was vroeger nogal veel op de baan, nu gelukkig ietsje minder) en vaak was het door dynamische papa's die het derde baanvak op 3 seconden tijd willen wisselen voor die afrit 4 baanvakken verder. Er zijn echt wel redenen om de doodstraf terug in te voeren. Vergelijk het met vliegtuigen. Die moeten ook enorm vertragen en zich positioneren voor ze kunnen landen. Er is aan mij een groot gevechtspiloot verloren gegaan trouwens, maar ik zou toch nooit onder Flahaut hebben willen dienen. 4. Hoge snelheiden horen waar ze kunnen. Ze kunnen niet in een stad, niet in een dorpskern en niet op wegen met teveel rare toestanden die in belgique nogal troef zijn. Hoge snelhede kunnen op gewestwegen met vangrails en geen voetpaden of op snelwegen. Nergens anders. 5. Elke auto op een baanvak rechts van je is verdacht. Die hou je in het oog alsof het je partner is die je met een half oog open bekijkt terwijl ze in het donker met een ijsprikker naar je toekruipt om je af te maken. Elkeen van die chauffeurs kan het in zijn bol krijgen om abrupt en zonder richtingaanwijzers te gebruiken en zonder in zijn spiegels te kijken naar jouw baanvak te zwenken. Niet dat snelheid dan nog veel uitmaakt. Of je bij 120 tegen de vangrail wordt geplet of bij 140... het moet een beetje afhangen van je veiligheidssystemen. Je staat in elk geval quasi meteen stil dus alles hangt af van gordelspanners en liefst zoveel mogelijk airbags. Ik heb zoiets zien gebeuren vlak voor mijn neus toen een sportieve monovolume met spoiler op het dak (voor de dynamische papa) een klein wagentje op het derde baanvak van de Antwerpse ring plette tegen de vangrail. De dynamische papa reed niet te snel maar hij was zooo dynamisch in die grote monovolume dat uitkijken niet nodig was. Voor mij die net achter het kleine wagentje reed was het wel uitkijken. Een barriere aan 0km/u net voor mijn neus. uitwijken naar rechts met een hoop-op-zegen blik op mijn spiegels en niet op de baan gericht en pfew... ik was erin geslaagd om het kleine wagentje niet de genadestoot te geven. Nu denk je wss "Jazeker, wanneer hou je op met je gewauwel". Ik kan nog even doorgaan. Maar dat is mijn ervaring in het verkeer. Ik ben heel veel op de baan geweest en heb toegegeven 1 keer een ongeval zelf veroorzaakt. Het was op een baan waar je 80 mocht (in die tijd toch nog) en ik reed 70. Net achter een scherpe bocht stond een file aan te schuiven. Dus mjah... snelheid was niet het probleem... gebrek aan paranoia toen misschien wel. Het zijn maar wat beschouwingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#558 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een tweede punt is als je faalt om op tijd te remmen of goed weg te komen uit de situatie. Vroeger was het simpel. Die gordel voorkwam dat je door het raam vloog. Er waren uitzonderingen van mensen die het net overleefden door door hun raam te vliegen natuurlijk. Sommigen dan weer net niet omdat ze een stuk stuur door hun lichaam kregen. Vandaag zijn airbaigs, gordels en gordelspanners op elkaar berekend. you can't have one without the other. Als je airbags hebt en je gordel niet draagt, dan riskeer je dat die airbag onploft terwijl je ongecontroleerd vooruit wordt gecatapulteerd. Jij tegen 120 vooruit en die airbag tegen explosiekracht tegen je ribbenkast. En dan waarschijnlijk nog door de voorruit. Dat gaat duiten kosten om jou weer op te lappen als dat enigszins nog kan. Natuurlijk vlieg je met een gordel om ook tegen 120 vooruit, maar die gordel verdeelt die kracht over je lichaam en houdt je op je plaats zodat de airbag zijn werk kan doen om jouw hoofd even terug te duwen voor je je nek breekt. En ja... die gordel zal wss een rib of 2-3 bij je breken. Maar zonder spreken we over je schedel en je hele ribbenkas en laten we hopen dat scherven je buik niet vinden bij je vlucht uit de auto. Dus nee. Ik denk dat je hier wel erg fout zit.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 14 juni 2007 om 23:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#559 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() alvast bedankt voor die beschouwingen, Jazeker ik herken er zeer veel in ... oa dat stukje over dat sneller rijden vroeger ( 10-15 jaar geleden ) deed ik ook waarschijnlijk een combinatie van zelf wat jonger te zijn, wat meer op de baan te komen, de totale noncontrole die er toen was en de gehele andere mentaliteit die heerste , de huidige dure brandstofprijzen ( je ziet die teller aanzienlijk vlugger dalen voorbij je 100 zeker bij een vijfversnellingsbakje ) en uiteraard het risico om een boete aan m'n broek te hebben ik kan me dat financieel gewoon ook niet veroorloven punt uit niet te vergeten ik heb ook wat doodsangsten ( steeds achteraf gerealiseerd ) doorstaan tijdens wat nachtelijke escapades voor de rest sluit ik me zowat inegraal aan bij die post van je wat betreft die gemakkelijkheidoplossing... dat klopt, maar dat mag ook omdat het alvast iets is wat men kan doen en het draagt mee bij tot een algemene mentaliteitswijziging inzake verkeer die gemakkelijke kassa kassa zal geleidelijk aan moeilijker en moeilijker gaan worden... ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat op het moment dat die inkomsten serieus zakken men wat anders gaat controleren laat ze maar, ik heb er alvast geen hinder van |
![]() |
![]() |
![]() |
#560 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() @ DAB:
Het was in deze thread dat ik je nog een wet tegoed had denk ik hé? Dit is ze: http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_a1...x=53&imgcn.y=6 H1, Art.2 At your service. ![]()
![]() |