![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#541 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Best 'n goed en kritisch stukje, dat. Alleen vind ik de zinssnede "the libertarian tradition which views human nature as essentially good" nogal dubieus. Ik beschouw die vraag ("goed of slecht?") als een zinloze kwestie, waar plaatst dat mij? En ik denk eerder dat Objectivisme als een raar lid van de grote libertarische familie bekeken mag worden, niet als een buitenstaander: er zijn heel wat dingen waar Randianen en de doorsnee Misesiaan wel overeenstemming zouden vinden. Reisman is zo'n hybrid: leerling van beiden. Het is echter wel zo dat de interessantste dingen die hij schrijft niet de objectivistische maar de misesiaans geïnspireerde passages zijn...
![]() |
![]() |
#542 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#543 | |
|
![]() Citaat:
Compleet maar dan ook compleet maf. Ps. Dit was geen persoonlijke aanval, maar ik viel gewoon van mijn stoel toen ik dat las. Nu snap ik hoe iemand recht door zee kan stellen dat vrijhandel boven alles is te prefereren. Als je laat afhangen van dergelijke gedachtegang, kan ik dat best begrijpen. Dit doet mij zo zwaar denken aan mensen van de Wiener Kreis, ook het zand van de geschiedenis slipte weg door hun vingers totdat er niets relevants meer te zeggen viel. En ook geen wonder dat er juist wordt opgekeken naar Stirner, de grootste nihilist van de moderne tijd. Laatst gewijzigd door Praetorian : 20 juni 2007 om 21:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#544 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#545 | |
|
![]() Citaat:
Maar bon: iedere historische gebeurtenis - daar zal je me wel in volgen - is een unieke samenloop van omstandigheden. Iets als de oliecrisis in de jaren zeventig was een unieke gebeurtenis, met unieke geopolitieke, maatschappelijke, ... aspecten die dié gebeurtenis maakten tot wat ze was. Reductionisme is nu net de methode van de doorsnee 'empirisch' econoom: hij maakt abstractie van de samenloop van omstandigheden en reduceert gebeurtenissen tot statistische 'punten' in een puntenwolk; elementen met n eigenschappen waar men een regressieanalyse op los kan laten om de 'grote lijnen' (de regressierechten, allicht) te vinden. Aangezien vooral de economische data (prijzen bij uitstek!) het resultaat zijn van verschillende factoren, is zo'n benadering echter waardeloos: de onderzoeker kan de ceteris paribus veronderstelling dan ook nooit waarmaken. Maar wat belangrijker is: op zo'n manier kan geen economische wetmatigheid ontdekt worden. De methode van de natuurwetenschappen kan niet toegepast worden op de economische wetenschap. 'Economische evolutie, het beschrijven en het verklaren waarom de geschiedenis juist een bepaalde wending heeft genomen, kan juist alleen aan de hand van het onderkennen van processen, structuren en actoren.' De economie als wetenschap is nu echter een zelfstandige wetenschap en geen onderdeel van de geschiedschrijving. De economie mag dus haar eigen methodologie hebben - de deductieve, zoals verdedigd door Hoppe, L. Robbins en vele anderen. De economie mag niet gereduceerd worden tot een vorm van geschiedschrijving (een amateuristische vorm van geschiedschrijving dan nog wel, daarin volg ik je volledig). Maar de economische geschiedenis kan niet zomaar abstractie maken van de ontdekkingen van de economische wetenschap bij het beschrijven van gebeurtenissen. ...verklaren waarom de geschiedenis juist een bepaalde wending heeft genomen, kan juist alleen aan de hand van het onderkennen van processen, structuren en actoren - inderdaad, maar het onderkennen van die zaken gaat net niét door gewoon naar de data te kijken, ze veronderstelt een kennis over welke processen en structuren mogelijk zijn en welke niet. Om Reisman te parafraseren: de econoom weet dat bepaalde geschiedschrijving niet kan kloppen, net zoals de natuurwetenschapper weet dat een mirakel hoogstwaarschijnlijk perfect redelijk verklaard kan worden. Nu kan een economisch historicus bijvoorbeeld kijken naar de lange wachtrijen aan Amerikaanse tankstations in de jaren zeventig (om op dat voorbeeld terug te komen) en vaststellen dat de Amerikaanse economie en bij uitbreiding de wereldeconomie steeds meer en meer afhankelijk waren geworden van aardolie, zodat er een enorme vraag moet geweest zijn, en terzelfdertijd kan die historicus vaststellen dat de Arabieren de kraan hadden toegedraaid. De historicus kan besluiten dat de boycott tot die schaarste geleid heeft, maar de econoom wéét dat dit niet het volledige verhaal kan zijn; de econoom wéét dat zo'n daling in het aanbod moet leiden tot een 'opbod' tussen de klanten om het schaarse aanbod binnen te rijven, zodat de prijs zou moeten stijgen tot op het niveau waar de vraag en het aanbod terug in evenwicht waren. De econoom wéét dat schaarstes van die aard niet zomaar het gevolg kunnen zijn van aanbodschokken en zal dus concluderen: 'hier is meer aan de hand.' De econoom-als-historicus zal dus op zoek moeten gaan naar wat hij vanuit zijn theoretische kennis als oorzaken van schaarstes kent: prijscontroles. En die waren er, warempel. Jullie schilderen de staat af als een monolitisch blok kwaad, ongehinderd van het feit dat de staat mee evolueert met de rest van de maatschappij en geschiedenis. Er bestaat uiteraard zo'n reductionistische tendens in de libertarische filosofie, maar of die nu simplistischer is dan de marxistische blik op de rol van de 'kapitalist'? Daarover wordt ook weinig goeds gezegd. Niettemin beseffen libertariërs weldegelijk dat staten evolueren, dat de natiestaat een recent verschijnsel is, enzoverder. Jullie stellen kapitalisme gelijk aan marktwerking, ongehinderd van het feit dat kapitalisme maar een marginale voetnoot is in de geschiedenis van de mens en dat van diverse soorten (markt)economieën. De links-libertariërs volgen de marxistische invulling van het concept 'kapitalisme' en beklemtonen sterk de verwantschap tussen big business en big government. De objectivisten beschouwen onder kapitalisme wat de anderen 'vrije markt' noemen. Het is een kwestie van definities. En een marginale voetnoot zou ik het nu ook weer niet noemen, het is tenslotte de grote stap richting Communisme, quoi! Jullie stellen een compleet abstracte term van vrijheid gelijk aan een gefixeerd model, ontkennend dat intersubjectiviteit niet kan gevat worden in een verzameling autonome deeltjes. Qué? Met jullie model kan er zelfs geen uitleg worden verschaft hoe taal werkt. 'n Beetje zoals geld. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#546 | |
|
![]() Citaat:
Ik lees regelmatig dat de wet van vraag en aanbod alleen maar geldt bij perfecte concurrentie - zo stond het letterlijk in een reader over communicatiewetenschappen, waar men het marktparadigma van mediacommunicatie probeerde toe te lichten. Toen was het mijn beurt om van mijn stoel te vallen: als je niets over economie weet, dan zwijg je er best over of vraag je raad aan de mensen van het economiegebouw aan de overkant van de campus; maar je lult niet zomaar wat in een reader die in academische opleidingen gebruikt gaat worden. Denk ik dan. Enfin, het is dus tegen dat soort nonsens dat ik ageerde met die uitspraak: de wet van vraag en aanbod geldt ook voor de monopolist, geldt ook voor de oligopolies, geldt ook voor de situatie met honderden, duizenden kleine aanbieders, geldt ook voor de bilaterale monopolies enzoverder.
![]() |
![]() |
![]() |
#547 | ||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zal eens de slager in mezelf wakker maken. Citaat:
Citaat:
De rest is zoals gebruikelijk leeg geblaat: 'processen, structuren en actoren'. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 20 juni 2007 om 22:23. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#548 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#549 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#550 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#551 |
|
![]() Ik wel 'n klein beetje.
![]()
![]() |
![]() |
#552 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#553 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Anderszijds, wordt een wetmatigheid volgens mij ook in de natuurkunde niet "ontdekt" uit de data, maar die wordt eerst intuitief gegist, en daarna wordt die hypothese getest. Kortom, beide methoden lijken mij eerder gelijkaardig dan verschillend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#554 | |
|
![]() Citaat:
In de harde wetenschappen is men tenminste nog zo eerlijk om te vragen hoe exact bepaalde ramingen zijn. In de economie niet: heb jij ooit al één BBP-cijfer gelezen waar men in een voetnoot de foutmarge bijschreef?
![]() |
![]() |
![]() |
#555 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Neem bijvoorbeeld de Phillips-curve. In Phillips' oorspronkelijke artikel zat dat verband behoorlijk strak. Een paar jaar later zag het verband er plots ontzettend warrig uit. De 'augmented Phillips-curve' van Friedman en Phelps is eigenlijk een elegante manier om te zeggen dat die hele hypothese waardeloos is: gelijk welk punt kan nu verklaard worden als ofwel een verschuiving op de curve, ofwel een verschuiving van de curve. Dan kun je evengoed zeggen: "We weten het niet".
![]() |
![]() |
![]() |
#556 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#557 |
|
![]() Dat is wat men doet, inderdaad. Maar bijvoorbeeld: hoe groot was de impact van het kerkelijk verbod op "woeker" op de economische groei in de wereld? Hoe ga je dat kwantificeren?
![]() |
![]() |
#558 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ergo, een punt kan nooit "verklaard worden" (?) als een verschuiving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#559 | |