![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#561 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Dus er bestaat een algemene universele grondslag die mag toegepast worden op alle tijden & regio's, maar tegelijk is er een complete differentie? Wat is het nu? Heb ik hier te maken met een schizofreen? Extreem naturalisme maw. Jij staat er werkelijk niet bij stil dat mensen anders dachten over een fysiek object en dit op een andere wijze gebruikten? Dat is gewoon voor jou onmogelijk om dit te denken. Werkelijk bizar. Laatst gewijzigd door Praetorian : 28 augustus 2009 om 17:11. |
|
|
|
|
|
|
#562 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Onderzoek eens de link tussen uw toetsenbord, uw poging om mij te beledigen, internet en uw handelingen op dit forum eens. Geen doelrationaliteit? Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 17:13. |
||||
|
|
|
|
|
#563 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Ik heb het al gemeld: een fysiek object is een ding, zonder mens ligt het maar te liggen. En vermits ons compleet bestaan radicaal kan verschillen tussen generaties of gebieden, zal voor de ene het ding kapitaal zijn en voor de andere een frisbee. Jij kan je werkelijk niet inbeelden dat indien ik jou zou transporten naar 1500, jouw existentie compleet anders is. Geen hedendaagse AH meer, maar een compleet ander sociale habitus, identiteit, etc.... Het subject AH is verdwenen. Laatst gewijzigd door Praetorian : 28 augustus 2009 om 17:17. |
|
|
|
|
|
|
#564 |
|
Minister-President
|
Zeg Adriaan, even iets geheel anders. Als je nu pas je richting zou moeten kiezen, zou het dan opnieuw wijsbegeerte zijn?
|
|
|
#565 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Heb je nu al een definitie van een kapitaalgoed, of moeten we daar op blijven wachten?
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 17:35. |
||||
|
|
|
|
|
#566 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als'k binnen België zou blijven, zou ik politieke wetenschappen kiezen. Wat ik dan ook ga doen. Waarom?
|
|
|
|
|
#567 |
|
Minister-President
|
Wat dacht je van een definitie van kapitaalgoed als:
een goed waarvan kapitaal als een van de belangrijkste inputs verondersteld wordt? Die veronderstelling impliceert een besef van een kapitaalgoed, en dus van een visie op kapitaal als input. Vanuit die optiek kan je makkelijk redeneren dat er voor 1700 bijzonder weinig kapitaalgoederen gericht op economische investeringen waren.
|
|
|
#568 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De definitie van een kapitaalgoed, waar ik mee werk, is de volgende: een reproduceerbaar middel voor productie. Een speer, in vele gevallen, is een kapitaalgoed. Het is reproduceerbaar & het is een middel gericht op productie. Het analyseren van een speer als kapitaalgoed is niets anders dan het toepassenv an de definitie. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze gingen jagen voor de fun (zoals nu vaak). Dan is een speer (of jachtwapen) een consumptiegoed. Edit: er zijn nog een derde soort goederen. De goederen (vaak dingen zoals land enzo) die niet gebruikt worden/nog niet bezet zijn door menselijke activiteiten.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 17:34. |
||
|
|
|
|
|
#569 |
|
Minister-President
|
Omdat het mij opvalt dat ge u precies nogal veel met andere academische zaken bezighoudt dan filosofie. Waarom wijsbegeerte niet aan een Belgische universiteit, en politieke wetenschappen wel?
|
|
|
#570 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#571 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Kapitaalgoederen zijn middelen die arbeid helpen om te produceren? Laatst gewijzigd door Lysander : 28 augustus 2009 om 21:59. |
|
|
|
|
|
|
#572 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik dacht dat de 50 de drempel is / was om een vakbondsvertegenwoordiging toe te laten in een bedrijf. Ik ken een firma waar ongeveer 120 arbeid(st)ers werken. Ze hebben 4 vakbondsafgevaardigden. Buiten hun deelname aan de ondernemingsraad moeten zij hun gewone arbeid verrichten. Een grotere firma, zoals Ford Genk heeft er, als ik het goed heb, 16 op 4000 arbeid(st)ers. Zij hebben 10 dagen / maand om aan vakbondswerk te doen. De overige verkozenen mogen alleen de ondernemingsraad bijwonen. Als ik het goed kan tellen is dit 0.2 % van alle arbeid(st)ers. Als je het comité voor veiligheid, gezondheid en verfraaing (vanaf 100 werknemers) erbij neemt zal dit ongeveer 0,3 tot 0,4 % zijn.
|
|
|
|
#573 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Reproduceerbaar is sowieso beter dan 'geproduceerd' omdat het voor ene Oostenrijker nu echt wel irrelevant is of het 'geproduceerd' is door mensen of gewoon 'gevonden'. Reproduceerbaar (i.e. nog eens te maken van dingen in de wereld) is dat niet. De reden waarom dat criterium belangrijk is, is, als ik hte me goed herinner het volgende. Het onderscheid is relevant omdat het een kapitaalgoed onderscheid van gewoon 'land'; dat niet reproduceerbaar is. (Niet te verwarren met gecultiveerd land, waarbij de specifieke cultivatie wel degelijk reproduceerbar kan zijn, zoals je zelf goed opmerkt.) Enfin; 'k zou het nog eens moeten nalezen. It made sense back in the days.
|
|
|