![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#562 |
Banneling
|
![]() Ik ga door op het feit dat de mensen hier meestal in de praktijk zeggen dat ze naar de droogkuis gaan, niet naar de stomerij. En uw 'hits' op internet, zegt helemaal niets.
Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 20:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#563 |
Europees Commissaris
|
![]() Ook voor Vlaanderen lijkt het me geen goede zaak. Het Standaardnederlands is de overkoepelende taal voor de Vlaamse, Brabantse en Limburgse dialecten die in Vlaanderen gesproken worden. Het wordt buitengewoon lastig woorden te betitelen als algemeen Vlaams. Ook het ge/gij-gebruik is -hoewel het overgrote deel van de Vlamingen het zegt-oorspronkelijk Brabants.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#564 |
Banneling
|
![]() Met 'we' bedoel ik de mensen die het eens zijn met mij (of ik met hen) op dit punt. En dat zijn er heel wat.
Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 20:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#565 |
Europees Commissaris
|
![]() Wij in Noord Brabant kennen dat gebruik, doopsuiker, ook; maar in andere delen van Nederland is dit gebruik minder bekend....
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 2 oktober 2010 om 20:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#566 |
|
![]() Die 'hits' kwamen van mij. Die techniek wordt trouwens door taalkundigen over de hele wereld gebruikt om indicaties te bekomen van woordfrequenties. Die indrukken van jou, die zeggen niets. Toogpraat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#567 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is hypocriet, aangezien jij vaak met de vingertije wijst als iemand anders 'we' gebruikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#568 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#569 |
Banneling
|
![]() Op internet het woord intikken en dan kijken naar de 'hits'. Dat is de truuk van de gemakzuchtige. Het is de dagdagelijkse praktijk die telt, niet de 'hits' op internet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#570 |
Banneling
|
![]() Ik heb er niets op tegen als iemand 'we' gebruikt, op voorwaarde dat hij het nadien specifieert.
Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 20:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#571 |
|
![]() Waarom? We zijn toch meervoud?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#572 | |
|
![]() Citaat:
Verder kan je de pedanterieknop misschien van 7 naar 5 draaien. Dat pakte misschien bij de lagere schoolkinderen waarover je wellicht jarenlang baasje hebt mogen spelen, maar op mij maakt dat bijzonder weinig indruk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#573 | |
|
![]() Citaat:
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#574 |
|
![]() Lees: "mijn uiterst subjectieve ervaringen". Lees ook: Vettige Cois in het frituur zei het ook en Magda van den bakker ook. Zelfs de Charel in café Sportwereld wist niet wat een stomerij was. Conclusie: het woord stomerij wordt niet gebruikt in Vlaanderen. Dat is zeker niet gemakzuchtig, zomaar conclusies uit de lucht trekken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#575 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat wordt dan gepresenteerd als één land.... Citaat:
Citaat:
No way josé.... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#576 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Terzijde: zowat alle Franstaligen die ik ken gebruiken de 'jij'-vorm wanneer ze Nederlands spreken. Wat bewijst dat anderstaligen die Nederlands leren in de eerste plaats het standaardnederlands aanleren, en zeker niet de Vlaamse variant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#577 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
in België hebben de franstaligen voorrechten, in Nederland is iedereen gelijk. dus in een nl-vl-staat zal niemand voorrechten hebben/krijgen, dus geen belziek-toestanden. Citaat:
en je hoeft niet mee te doen aan de oranjegekte. denk je nu echt dat alle Nederlanders hieraan meedoen? er zijn er velen die er niets van moeten hebben! Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 21:02. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#578 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 21:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#579 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
b) Dat is inderdaad zo c) Enkele pipo's zoals system en Eddy Bal doen dat. Maar wie zijn zij? d) Ik mag hopen dat niet alle Nederlanders er zo tegenaankijken.
![]() |
![]() |
#580 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er zijn toch twee medeforummers die 'gij' per alinea blijven herhalen en in bijna elke zin betrekken. Bij hen heb ik dat vooral. ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |