Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2010, 20:42   #561
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wij hebben de laatste tijd niets anders gedaan dan uw noord-Nederlands overgenomen. En dat is nu genoeg geweest. We verpatsen onze taal niet langer meer. Het wordt tijd dat u beseft dat het geen éénrichtingsverkeer kan blijven. Tenminste niet, idien u een eenheidstaal wilt. Maar ik heb zo de indruk dat u wel een eenheidstaal wilt, op voorwaarde dat het de taal is die in Nederland wordt gesproken.
En altijd maar weer die wij. Spreek toch voor jezelf, man.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 20:42   #562
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
neen, nu reageer je op je eigen post. Ik bedoelde eigenlijk een reactie op mijn post.
Ik ga door op het feit dat de mensen hier meestal in de praktijk zeggen dat ze naar de droogkuis gaan, niet naar de stomerij. En uw 'hits' op internet, zegt helemaal niets.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 20:43.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 20:42   #563
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Nee, natuurlijk niet. Jij bent Nederlander.
Ook voor Vlaanderen lijkt het me geen goede zaak. Het Standaardnederlands is de overkoepelende taal voor de Vlaamse, Brabantse en Limburgse dialecten die in Vlaanderen gesproken worden. Het wordt buitengewoon lastig woorden te betitelen als algemeen Vlaams. Ook het ge/gij-gebruik is -hoewel het overgrote deel van de Vlamingen het zegt-oorspronkelijk Brabants.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 20:44   #564
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Met 'we' bedoel ik de mensen die het eens zijn met mij (of ik met hen) op dit punt. En dat zijn er heel wat.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 20:45.
Oud 2 oktober 2010, 20:44   #565
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom moeten zij dat woord gebruiken? Nederlanders geven niet eens 'doopsuiker".
Wij in Noord Brabant kennen dat gebruik, doopsuiker, ook; maar in andere delen van Nederland is dit gebruik minder bekend....

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 2 oktober 2010 om 20:46.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 20:44   #566
Steve_M

Standaard

Citaat:
Ik ga door op het feit dat de mensen hier meestal in de praktijk zeggen dat ze naar de droogkuis gaan, niet naar de stomerij. En uw 'hits' op internet, zegt helemaal niets.
Die 'hits' kwamen van mij. Die techniek wordt trouwens door taalkundigen over de hele wereld gebruikt om indicaties te bekomen van woordfrequenties. Die indrukken van jou, die zeggen niets. Toogpraat.
Oud 2 oktober 2010, 20:45   #567
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met 'we' bedoel ik de mensen die het eens zijn met mij op dit punt. En dat zijn er heel wat.
Dat is hypocriet, aangezien jij vaak met de vingertije wijst als iemand anders 'we' gebruikt.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 20:46   #568
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Wij in Noord Brabant kennen dat gebruik, doopsuiker, ook....
Natuurlijk. Maar dat wist hij niet. Alhoewel hij naar zijn zeggen 'objectief' probeert te zijn. Zou zich best wat beter informeren.
Oud 2 oktober 2010, 20:48   #569
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Die 'hits' kwamen van mij. Die techniek wordt trouwens door taalkundigen over de hele wereld gebruikt om indicaties te bekomen van woordfrequenties. Die indrukken van jou, die zeggen niets. Toogpraat.
Op internet het woord intikken en dan kijken naar de 'hits'. Dat is de truuk van de gemakzuchtige. Het is de dagdagelijkse praktijk die telt, niet de 'hits' op internet.
Oud 2 oktober 2010, 20:49   #570
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Dat is hypocriet, aangezien jij vaak met de vingertije wijst als iemand anders 'we' gebruikt.
Ik heb er niets op tegen als iemand 'we' gebruikt, op voorwaarde dat hij het nadien specifieert.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 20:49.
Oud 2 oktober 2010, 20:50   #571
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom? We zijn toch meervoud?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 20:52   #572
Steve_M

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Maar dat wist hij niet. Alhoewel hij naar zijn zeggen 'objectief' probeert te zijn. Zou zich best wat beter informeren.
Het verbaast me niets dat het gebruik ook in Noord-Brabant voorkomt. Wat dan nog? De poster die jij meende te moeten verwijten dat hij dat niet kende, komt volgens mij niet uit die streek. Schrijf de mensen bij Van Dale een brief, ze zullen je daar graag zien komen.

Verder kan je de pedanterieknop misschien van 7 naar 5 draaien. Dat pakte misschien bij de lagere schoolkinderen waarover je wellicht jarenlang baasje hebt mogen spelen, maar op mij maakt dat bijzonder weinig indruk.
Oud 2 oktober 2010, 20:53   #573
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ook voor Vlaanderen lijkt het me geen goede zaak. Het Standaardnederlands is de overkoepelende taal voor de Vlaamse, Brabantse en Limburgse dialecten die in Vlaanderen gesproken worden. Het wordt buitengewoon lastig woorden te betitelen als algemeen Vlaams. Ook het ge/gij-gebruik is -hoewel het overgrote deel van de Vlamingen het zegt-oorspronkelijk Brabants.
Eh, in Vlaanderen is de ge vorm praktisch overal de standaard. Ook aan de kust. Het klinkt misschien iets anders, maar dat is het toch zene. Wat dacht je dan dat ze daar gebruikten??
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 20:54   #574
Steve_M

Standaard

Citaat:
Op internet het woord intikken en dan kijken naar de 'hits'. Dat is de truuk van de gemakzuchtige. Het is de dagdagelijkse praktijk die telt, niet de 'hits' op internet.
Lees: "mijn uiterst subjectieve ervaringen". Lees ook: Vettige Cois in het frituur zei het ook en Magda van den bakker ook. Zelfs de Charel in café Sportwereld wist niet wat een stomerij was. Conclusie: het woord stomerij wordt niet gebruikt in Vlaanderen. Dat is zeker niet gemakzuchtig, zomaar conclusies uit de lucht trekken.
Oud 2 oktober 2010, 20:54   #575
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
een confederatie is altijd onstabiel en kan niet blijven duren
Inderdaad,dat zien we in ons eigen belgië met twee verschillende volkeren...

En dat wordt dan gepresenteerd als één land....

Citaat:
het zal op termijn dus uitmonden in een nieuwe staat of de confederale partijen gaan hun eigen weg..
Dan nog liever het tweede aangezien ons anders een nieuwe belgique toestand te wachten staat waarbij wij dan de minderheid zullen vormen...

Citaat:
die een meerderheid kan worden
en dat kan snel gaan of traag.
moeilijk te zeggen.
Of hélemaal niet,ik ga het ene koninklijke zooitje gedegenereerden heus niet inwisselen voor een ander zooitje van hetzelfde kaliber om zonodig één land te vormen met een entiteit waarin de oranjegekte hoge toppen scheert....

No way josé....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 21:01   #576
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Eh, in Vlaanderen is de ge vorm praktisch overal de standaard. Ook aan de kust. Het klinkt misschien iets anders, maar dat is het toch zene. Wat dacht je dan dat ze daar gebruikten??
In de gesproken taal misschien wel, maar niet in de geschreven taal. Daar vind ik die 'ge' gewoon boers klinken.

Terzijde: zowat alle Franstaligen die ik ken gebruiken de 'jij'-vorm wanneer ze Nederlands spreken. Wat bewijst dat anderstaligen die Nederlands leren in de eerste plaats het standaardnederlands aanleren, en zeker niet de Vlaamse variant.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 21:01   #577
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Inderdaad,dat zien we in ons eigen belgië met twee verschillende volkeren...

En dat wordt dan gepresenteerd als één land....
idd

Citaat:
Dan nog liever het tweede aangezien ons anders een nieuwe belgique toestand te wachten staat waarbij wij dan de minderheid zullen vormen...
sure ...
in België hebben de franstaligen voorrechten, in Nederland is iedereen gelijk.
dus in een nl-vl-staat zal niemand voorrechten hebben/krijgen, dus geen belziek-toestanden.

Citaat:
Of hélemaal niet,ik ga het ene koninklijke zooitje gedegenereerden heus niet inwisselen voor een ander zooitje van hetzelfde kaliber om zonodig één land te vormen met een entiteit waarin de oranjegekte hoge toppen scheert....

No way josé....
zal tegen dan de Oranje's nog in Nederland zijn? er gaan geregeld stemmen op in Nederland om de koninklijke macht te verminderen.

en je hoeft niet mee te doen aan de oranjegekte. denk je nu echt dat alle Nederlanders hieraan meedoen? er zijn er velen die er niets van moeten hebben!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 21:02.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 21:05   #578
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees: "mijn uiterst subjectieve ervaringen". Lees ook: Vettige Cois in het frituur zei het ook en Magda van den bakker ook. Zelfs de Charel in café Sportwereld wist niet wat een stomerij was. Conclusie: het woord stomerij wordt niet gebruikt in Vlaanderen. Dat is zeker niet gemakzuchtig, zomaar conclusies uit de lucht trekken.
U bent wat aan het aanmorrelen dat niets vandoen heeft met onze discussie. Dat is nu pas toogpraat. Kijk, als het woordje 'droogkuis' niet werd gebruikt bij ons, dan zou het nu (volgens u in 1995) niet in de van Dale zijn opgenomen. Met deze leerrijke bijdrage van uwentwege en dus door uw hand, hebt u zelf de poten onder uw eigen stoel doorgezaagd.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 21:07.
Oud 2 oktober 2010, 21:10   #579
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
a)Af en toe word ik echt kotsmisselijk van jouw gemekker. De Van Dale is een woordenboek dat gemaakt is door en voor Nederlanders. b)Jullie hebben in Vlaanderen op eigen houtje besloten om dat woordenboek ook te gebruiken. Niemand heeft jullie daartoe gedwongen. Het is echt belachelijk dat men in Vlaanderen een Nederlands woordenboek tot standaard verheft, c)en dan vervolgens gaat klagen dat dat woordenboek niet Vlaams genoeg is. Dan maken jullie Vlamingen toch lekker zelf een woordenboek als de Van Dale niet naar jullie zin is. Jij brengt het altijd alsof Nederlanders hun taal willen opdringen aan de Vlamingen. Maar niets is minder waar. d)Jullie taalgebruik kan ons werkelijk niets schelen.
a) Je bent niet de enige.

b) Dat is inderdaad zo

c) Enkele pipo's zoals system en Eddy Bal doen dat. Maar wie zijn zij?

d) Ik mag hopen dat niet alle Nederlanders er zo tegenaankijken.
Oud 2 oktober 2010, 21:11   #580
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
In de gesproken taal misschien wel, maar niet in de geschreven taal. Daar vind ik die 'ge' gewoon boers klinken.
Persoonlijk gebruik ik 'gij' in geschreven taal meestal in de indirecte rede, of om iemand direct aan te spreken. Anders is het steeds 'u' en 'je'. Er zijn wel gebruikers die graag enkel 'gij' gebruiken. Wel ze mogen van mij. Wanneer elke zin begint met 'gij' heb ik wel de neiging aan het volgende te denken: http://www.youtube.com/watch?v=Z7CgRXmJLqQ (op 3:26).
Er zijn toch twee medeforummers die 'gij' per alinea blijven herhalen en in bijna elke zin betrekken. Bij hen heb ik dat vooral.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 21:13.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be