Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2011, 22:59   #561
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ooggetuige:

Een van de festivalgangers is daarover duidelijk: "Nee, we zijn niet gewaarschuwd. We wisten wel dat er een storm ging komen. Er werd vooraf al gezegd dat de tenten waren voorbereid op slecht weer en dat ze een storm van 9 Beaufort aankonden. Ze zeiden dat er een stormpje zou komen."

"Ze hebben op geen enkel moment omgeroepen dat er iemand gevaar zou lopen. Ze hebben het laten begaan, op zijn Belgisch. In België dichten we de put pas als het varken verdronken is. Ik weet niet wat ik nu moet gaan doen, ik zit te wachten tot we weer naar huis kunnen. Ik denk dat Pukkelpop dit trauma nooit te boven gaat komen."

http://nos.nl/artikel/265569-een-jon...-vriendin.html
Als dat waar is ... hebben ze bepaalde mensen als ratten in de val gelokt.

Als leek weet ik niet wat 9 beaufort betekent, ik ga er ook vanuit dat de gemiddelde pukkelpopganger geen meetinstrument bij zich heeft om de windstoten te meten om te testen of de tent het al dan niet kan gaan begeven ... dat betekent dat hij een vals gevoel van veiligheid heeft gegeven, ten voordele van de tenten.

(Nu zochten de mensen sowieso iets om te schuilen omwille van de hagel, maarja ... )

Eén van de meeste koele (koelbloedige) vond ik het verhaal van een koppel op het nieuws: ze waren daar met hun twee kinderen (leeftijd onbekend). Ze hebben zich in het midden van de weide ergens op hun kinderen geworpen. De lichamen van hun kinderen bedekt voor de hagelbollen en vallende/rondwaaiende voorwerpen ... Ze hebben het er allevier levend en wel vanaf gebracht. Dat vind ik wel een erg slimme beslissing.
Oud 19 augustus 2011, 23:00   #562
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Een Poll op facebook bij 20.000 mensen is intussen zeer duidelijk:
Slechts 500 man wil dat er geen Pukkelpop 2012 komt. De rest vind dat het MOET door gaan.
't zou er nog aan mankeren.
Oud 19 augustus 2011, 23:08   #563
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dat moet natuurlijk onderzocht worden.
Maar het hoeft niet per sé de schuld van de organisatie zijn eh.
je kan je gewoon nooit 100% beschermen tegen weer. punt.

Tavek zegt: zeilen minder stevig maken zodat ze rapper wegwaaien. Fijn, maar dan zit je wel met het probleem dat mensen dan geen beschutting meer hebben tegen ander rondvliegend materiaal. Of tegen hevige hagel - hagelstenen kunnen echt dodelijk zijn.

Verwachten mensen niet wat veel?
Je gaat naar een festivalletje met boompjes en tentjes. Als het heel hevig ontweert kan het eens mis gaan. Ik ben al naar festivals geweest waar het podium amper meer is dan wat aaneengesjorde palen, bij wijze van spreken. Als daar zo'n onweer uitbreekt waait dat podium langs alle kanten weg, wie de paal door z'n lijf gespiesd krijgt heeft flink veel pech gehad.

Als je naar pukkelpop gaat weet je op voorhand dat er iets kan misgaan in extreme omstandigheden. Er kan hevig onweer ontstaan, of er kan iets onploffen en paniek uitbreken en je kan dan vertrappeld worden, er kan zelfs een terroristische aanslag plaatsgrijpen (de veiligheidsmaatregelen zijn niet van die orde dat ze een zelfmoordterrorist zullen tegenhouden). Je neemt dus een risico.

Ik vind wat er op de Love Parade gebeurde nog steeds 'erger' als het gaat om falende organisatie. Daar was een proces aan de gang dat had gestopt kunnen worden mocht er voldoende security gestaan hebben. Die hadden de mensen die terugkeerden om ook die trap te nemen kunnen wegtrekken naar 20 meter verderop, waar genoeg ruimte was.

Ik heb in ieder geval nog nooit tijdens een onweer in een tent gestaan met het idee "nou, die tent staat hier, dus deze kan zeker dit weer aan, anders zou ze hier niet staan".
Oké, maar van een gerespecteerde organisatie met naam en faam waar je genoeg voor betaalt (oké dat is een andere discussie, voor mij en voor menig jongeren is het iig een flinke hap uit het budget) mag je toch wel verwachten dat ze ook iets inzitten met de vraag of hun publiek levend en wel het terrein verlaat, niet?

En een mens verwacht nu eenmaal meer veiligheidsmaatregelen en voorzieningen voor pakweg de party-tent van Q-music dan voor de partytent van een ton voor een 18-jarige een straat verder, georganiseerd door de familie flodder.

Die pukkelpop-tenten zien er overigens behoorlijk stevig uit en ze zijn ook behoorlijk stevig geconstrueerd. Ik heb ze vaak genoeg gezien ... en ik moet zeggen dat ik me onveiliger voel in een gemiddelde parochiezaal met een pak volk of zelfs bioscoopzaal te weten dat er brand kan uitbreken bv. dan in een tent die zo open is als bv. de dance hall.

Nu goed, dat subjectieve gevoel van mij zegt natuurlijk niets over hoe het werkelijk is.

Voor mij, als je naar pukkelpop gaat weet je dat er extreem weer kan komen: zeer hevige zonneschijn met zonnesteken, oververhitting en verbranding als gevolg, een stevige plensbui, onweder, modderstroom, verzuipen op de camping, uw kleren terugvinden onder de modder, vaststeken in de modder, ... hooi dat uit radeloosheid over de weide gestrooid wordt, ... maar dat de hele boel met man en muis gaat vergaan. Neen, met die mogelijkheid heb ik in al die jaren nooit rekening gehouden eerlijk gezegd.
Goed, ik keek ook wel naar de weersvoorspellingen...

Dat de organisatie van de Love Parade een fiasco was, daar was men het zelfs voor het doorging al over eens dacht ik. Maarja, als je begint met grote getale volk op je dak te halen, moet je zien dat je voorzieningen groots zijn ... In het geval van de Love Parade was daar inderdaad niet echt aan gedacht.

Blijkbaar gaan ze er bij de organisatie van grote(re) evenementen sowieso vanuit dat er wel niks zal voorvallen zeker?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 augustus 2011 om 23:10.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 23:08   #564
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Als dat waar is ... hebben ze bepaalde mensen als ratten in de val gelokt.

Als leek weet ik niet wat 9 beaufort betekent, ik ga er ook vanuit dat de gemiddelde pukkelpopganger geen meetinstrument bij zich heeft om de windstoten te meten om te testen of de tent het al dan niet kan gaan begeven ... dat betekent dat hij een vals gevoel van veiligheid heeft gegeven, ten voordele van de tenten.

(Nu zochten de mensen sowieso iets om te schuilen omwille van de hagel, maarja ... )

Eén van de meeste koele (koelbloedige) vond ik het verhaal van een koppel op het nieuws: ze waren daar met hun twee kinderen (leeftijd onbekend). Ze hebben zich in het midden van de weide ergens op hun kinderen geworpen. De lichamen van hun kinderen bedekt voor de hagelbollen en vallende/rondwaaiende voorwerpen ... Ze hebben het er allevier levend en wel vanaf gebracht. Dat vind ik wel een erg slimme beslissing.
Het enige bericht waarin ik dat heb zien verschijnen was in een bericht van de NL pers, die heel de hulpverlening ook afbrak.
De organisatie heeft dat ontkent.
Geen idee, mss heeft iemand dat wel gezegd. Misschien was er iemand die aan een medewerker heeft gevraagd hoe dat zat met dat onweer, en heeft die medewerker gezegd dat de tenten beschermen tegen 9 beaufort. Dat zal ook wel kloppen.
Oud 19 augustus 2011, 23:13   #565
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Bij elk soort bouwsel wordt dat nochtans gedaan of zou dat moeten gedaan worden naar mijn weten.
Ik dacht (en zelfs weet) daar hetzelfde over ...

De berekeningen zijn niet bedoeld om nipt te zijn ... dan zou het natuurlijk ook maar lullig zijn. De gemiddelde anderhalve cm sneeuw zou dan maar eens 1.6cm moeten zijn en je hele shoppingcentrum met 7 verdiepingen komt tijdens de wintersolden naar beneden.

Normaal gezien moet men dus werken met 'ruime veiligheidsmarges'. Maar ik neem aan dat het in de ene sector anders is dan in de andere, en dat er in de ene sector ook anders mee wordt omgesprongen dan de andere.
Oud 19 augustus 2011, 23:17   #566
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oké, maar van een gerespecteerde organisatie met naam en faam waar je genoeg voor betaalt (oké dat is een andere discussie, voor mij en voor menig jongeren is het iig een flinke hap uit het budget) mag je toch wel verwachten dat ze ook iets inzitten met de vraag of hun publiek levend en wel het terrein verlaat, niet?

En een mens verwacht nu eenmaal meer veiligheidsmaatregelen en voorzieningen voor pakweg de party-tent van Q-music dan voor de partytent van een ton voor een 18-jarige een straat verder, georganiseerd door de familie flodder.

Die pukkelpop-tenten zien er overigens behoorlijk stevig uit en ze zijn ook behoorlijk stevig geconstrueerd. Ik heb ze vaak genoeg gezien ... en ik moet zeggen dat ik me onveiliger voel in een gemiddelde parochiezaal met een pak volk of zelfs bioscoopzaal te weten dat er brand kan uitbreken bv. dan in een tent die zo open is als bv. de dance hall.

Nu goed, dat subjectieve gevoel van mij zegt natuurlijk niets over hoe het werkelijk is.

Voor mij, als je naar pukkelpop gaat weet je dat er extreem weer kan komen: zeer hevige zonneschijn met zonnesteken, oververhitting en verbranding als gevolg, een stevige plensbui, onweder, modderstroom, verzuipen op de camping, uw kleren terugvinden onder de modder, vaststeken in de modder, ... hooi dat uit radeloosheid over de weide gestrooid wordt, ... maar dat de hele boel met man en muis gaat vergaan. Neen, met die mogelijkheid heb ik in al die jaren nooit rekening gehouden eerlijk gezegd.
Goed, ik keek ook wel naar de weersvoorspellingen...

Dat de organisatie van de Love Parade een fiasco was, daar was men het zelfs voor het doorging al over eens dacht ik. Maarja, als je begint met grote getale volk op je dak te halen, moet je zien dat je voorzieningen groots zijn ... In het geval van de Love Parade was daar inderdaad niet echt aan gedacht.

Blijkbaar gaan ze er bij de organisatie van grote(re) evenementen sowieso vanuit dat er wel niks zal voorvallen zeker?
Ik denk dat die tenten wel een stootje kunnen hebben hoor - ook de chateau. Maar niet ALLES natuurlijk.

Er zijn in ieder geval minder doden gevallen op 3 dagen Woodstock 69 dan op een halve dag Pukkelpop 2011. Ik denk dat de veiligheidsmaatregelen op Woodstock 69 zo ongeveer onbestaande waren.
Oud 19 augustus 2011, 23:17   #567
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Een vriendin van mij op pukkelpop liet weten dat ze effectief hadden opgeroepen voor het onweer dat het er ging aankomen en dat ze aanraden om _niet_ te gaan schuilen, wegens het gevaar dat daarmee gepaard ging.

Natuurlijk; als er hagelbollen die blauw plekken veroorzaken op je neder dalen, ga je niet echt blijven rondhangen...
Werkelijk?

Mja, dan stuit je op een probleem dat je de organisatie wèl kan verwijten:

de communicatie is gebrekkig.

Je moet me echter niet vragen hoe je makkelijk kan communiceren met 60 000 man die verspreid zitten over x hectares ... en al dan niet met oordopjes in hun oren, slapend, dronken, in de ene uithoek van de wei of naar loeiharde muziek (mogelijk meest waarschijnlijke ) luisterend zijn...
Oud 19 augustus 2011, 23:17   #568
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht (en zelfs weet) daar hetzelfde over ...

De berekeningen zijn niet bedoeld om nipt te zijn ... dan zou het natuurlijk ook maar lullig zijn. De gemiddelde anderhalve cm sneeuw zou dan maar eens 1.6cm moeten zijn en je hele shoppingcentrum met 7 verdiepingen komt tijdens de wintersolden naar beneden.

Normaal gezien moet men dus werken met 'ruime veiligheidsmarges'. Maar ik neem aan dat het in de ene sector anders is dan in de andere, en dat er in de ene sector ook anders mee wordt omgesprongen dan de andere.
Van ingenieursvrienden heb ik gehoord dat ze bij het maken van gebouwberekeningen, eerst alles exactwetenschappelijk doen zoals ze alles verwachten en dan alles vermenigvuldigen met een factor 3 om elk soort onderschatting die ze mogelijk over het hoofd gezien hebben, teniet te doen.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 23:18   #569
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
goedkoop, aangezien dit gewoonweg niet te voorzien was. 5 km verderop in Zonhoven had het geregend, maar niet zo'n rukwinden gehad.
Oud 19 augustus 2011, 23:19   #570
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Van ingenieursvrienden heb ik gehoord dat ze bij het maken van gebouwberekeningen, eerst alles exactwetenschappelijk doen zoals ze alles verwachten en dan alles vermenigvuldigen met een factor 3 om elk soort onderschatting die ze mogelijk over het hoofd gezien hebben, teniet te doen.
Dus, dan zijn flatgebouwen zo ongeveer veilig voor stormen van 300 km/u
Oud 19 augustus 2011, 23:22   #571
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als het buiten donker wordt en je ziet de wolken komen dan moet je geen doctoraat behaald hebben om te weten dat het wel eens lekker zou kunnen onweren. Dat heb ik al ontelbaren keren meegemaakt op een festival tijdens een warme zomerdag. ELKE keer weer wordt dat op gejuich onthaald want dat kan verfrissend werken. Ik was er niet bij maar ik geloof dat de mensen zich ook deze keer opmaakten voor een lekker hevige plensbui.
Dat gebeurde daar ook...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Welke beelden? Ik had het over de terrassen in centrum Hasselt, die waren binnen gezet.
Mja we wisten allemaal dat er onweer ging komen. Ik heb zelf echter helemaal niet stilgestaan bij pukkelpop. Ik verwachtte zelf een klein en luchtig onweertje. Zo warm was het immers niet geweest ...

Maar we wisten dat het zou komen, daar kon je niet buiten. We wisten alleen niet hoe hevig het zou gaan toeslaan. Maar als 'hagel' wordt genoemd zegt dat in België al iets over de hevigheid, en eerlijk gezegd ... het gebeurt steeds vaker dat het in onze regio bijzonder hevig toeslaat. Zelf heb ik de laatste jaren vaak onweders en stormen meegemaakt die telkens het ergste waren dat ik ooit heb meegemaakt (ieder jaar nog een pakje erger en vreemder ) ...

Hoe hevig een onweer precies kan worden, kan je als leek min of meer inschatten vlak op voorhand: als het heel vreemd begint te doen is het geen goed teken ...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 augustus 2011 om 23:23.
Oud 19 augustus 2011, 23:23   #572
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

volgend jaar staan daar stalen bomen, diep verankerd in de grond, om voor de verkoelende schaduw te zorgen.
Oud 19 augustus 2011, 23:24   #573
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
volgend jaar staan daar stalen bomen, diep verankerd in de grond, om voor de verkoelende schaduw te zorgen.
laten we het hopen, want het was er echt wel om te smelten
Oud 19 augustus 2011, 23:28   #574
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus, dan zijn flatgebouwen zo ongeveer veilig voor stormen van 300 km/u
;D maar niet tegen inborende boeings

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 23:31   #575
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Sorry, je begrijpt mijn reactie verkeerd. Maar ik reageerde op, het feit dat die laat doorschemeren dat ze op voorhand wisten dat er onweer kwam maar dat de organisatie niks deed.
Wist ik ook van de dag tevoren dat er onweer naar België kwam. maar dat het hoogtepunt boven de pukkelpopweide zou liggen kon niemand voorspellen. ik vind het dan ook ongepast alle schuld in de schoenen van de organisator te schuiven.
Iedereen spreekt van 'het hoogtepunt lag boven pukkelpop'. Er is volgens mij geen enkele reden om daarvan uit te gaan.

Immers, als zo'n storm doortrekt in open vlaktes waar dan tenten (TENTEN) staan en enkele loodzware bomen (compleet verzadigd met water door de hevige regenval) en andere 'hoge voorwerpen' staan het onweer daar bijna te smeken om op het in te slaan, versus een storm van dezelfde kracht die door een woonwijk met huizen (uit cement, bakstenen, met funderingen, ...) gaat, krijg je een heel ander beeld.

Nu moet ik zeggen dat ik onderweg naar pukkelpop wel enkele straten heb gezien waar geen enkele boom, neen zelfs geen hongaar, geen poort, geen karavaan of verkeersbord meer rechtstond. Bijna alles lag om ... ongeacht hoe groot die bomen waren. Dakpannen waren van huizen ...

Allé, om maar te zeggen: zo'n tenten hebben uiteindelijk ook niet zò veel nodig om om te liggen. Of een kort maar krachtige zeer hevige rukwind, of een aanhoudende gestage maar niet al te hevige windkracht, een boom die erop neervalt(!), de loodzware verlichtings- en muziekapparatuur die begint te slingeren, ... volgens mij waren veel van die factoren aanwezig ... Het gaat hier tenslotte niet om stalen betonnen constructies.

Toch, volgens Chokri zou er daar een windhoos zijn doorgetrokken, een pad wat hij exact kent hebben afgelegd en daar ook achtereenvolgens dodelijke slachtoffers hebben achtergelaten ... of dat meteorologisch correcte info is of gewoon zijn eigen post-hoc conclusie omdat een aantal specifieke tenten zijn neergegaan?

Nochtans, als ik even nadenk waren er wel dingen die gedaan konden worden om dit te voorkomen. De tenten op de één of andere manier stevig vastmaken bv., of ervoor zorgen dat het water er niet blijft opliggen .. Waterval is toch niet zo'n vreemd fenomeen in België. En het gebeurt dat de hoeveelheid van één maand plots uit de hemel valt op een veel kortere tijd. Maar die dingen leken eerder een ingave van het moment (van een security-kerel enerzijds en van een zeer snugger koppel anderzijds).
Anders hadden er meer tenten platgelegen, wat de uitspraak van Chokri over een windhoos met een zeer specifiek pad (over de camping waar het eerste slachtoffer viel, en dan over de chateau en vervolgens over de dance hall) enigszins in twijfel trekt.
Oud 19 augustus 2011, 23:31   #576
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Ik was op pukkelpop..
het dringt nu pas echt tot mij door wat er gebeurd is..
ikzelf had het geluk dat ik toen naar de kamping was. Ik weet nog dat het lekker warm weer was, maar dat er onweer op komst was. Daarom ging ik even naar de camping voor een poncho te gaan halen, de tent nog is goed vast te pinnen en iets te eten. Terwijl ik mijn frietjes op de camping bestelde, begonnen er reeds dikke druppels te vallen. Ik ging dus schuilen in zo'n grote sterke tent waar men drank verkocht. ik zette mij neer en at rustig mijn frietjes op. De komende 15 minuten zou ik nooit meer vergeten. het begon harder en harder te regenen, bliksemschichten overal, rukwinden, storm...
Iedereen was in het begin zeer uitgelaten. veel regen, veel licht, veel wind.. leek wel 'cool'. Maar het minderde niet..nee het ging van kwaad naar erger. Party-tenten vlogen meters de lucht in. tenten werden in stukken verscheurd..hagelbollen knikkerde op mensen hun hoofde. Mensen liepen door elkaar..zoekend naar onderdak.
De tent waar ik onderzat, was maar slechts langs een kant open. de andere kant was dicht gemaakt met metalen platen. ze was minstens 15 meter breed. Nu je mocht aan de kant van de platen gaan staan, je werd nog nat. Ik keek naar het plafond en zag die pilaren schudden en beven. het zeil ging op en neer alsof het er elk moment zou kunnen afvliegen. Sommige verlieten deze tent uit angst dat ze ging instorten. ik bleef op de rand staan. ik wist niet wat het veiligste was: Buiten staan en omver gehageld worden of geraakt worden door projectielen, of toch binnen staan en kans hebben dat het ganse zootje op je kop beland.. Er was een grote paal die op de kamping stond omver gevallen, recht op een tentje..helaas heeft de persoon het niet overleefd..
de ganse weide wordt op 10minuten een zwembad, en alles lijkt weg te vliegen of te verzuipen...
Niet veel later stopt de storm..en een groot 'WTF is hier gebeurd' komt naar boven..Op dat moment weet ik nog niet wat de ravage is op de wei. Persoonlijk dacht ik dat die grote tenten wel gewapend zouden zijn tegen dit onweer..blijkbaar toch een serieuze inschattingsfout van mij..
Ik probeer toch mijn kameraden te bereiken die nog op de kamping lagen..maar
de gsm-netwerken zijn allemaal plat.
Ik check mijn tent, en merk dat ze volledig vernield is. Ondertussen hoor ik dat er verschillende tenten zijn ingestort op de weide. Nu slaat toch wel lichte paniek..ik rep me naar de weide, maar ik mag hier niet op. Festival is stopgezet ! Dit is dus echt wel serieus. Aangezien er toch totale chaos is, geraak ik toch zonder veel problemen op de wei. ik zie mensen rondlopen met warmte-dekens, compleet verslagen, grote plassen, modder..maar ook mensen die het niet al te goed beseffen en nog steeds vollenbak pinten aant drinken zijn en plezier aant maken. ik vraag aan de organisatie wat er allemaal gebeurd is, en wat er nog gaat gebeuren, maar niemand kan me een zinnig antwoord geven. ik ga dan maar terug naar mijn tent in de hoop mijn maten daar tegen te komen. Onderweg hoor ik van verschillende mensen en op een radio dat er verschillende doden zijn en veel gewonden..Ik rep mij naar mijn tent, en van onze groep (7 personen) was nog niemand terug. Pas na anderhalf uur komen de eerste twee personen terug.. Uiteindelijk is iedereen teruggeraakt en is er bij ons niemand buiten paar schrammen er met de schrik van af gekomen..maar amai, dit had veel erger kunnen uitdraaien !
Een pikzwarte dag was het...but will always be remembered !
RIP aan de slachtoffers !
Oud 19 augustus 2011, 23:35   #577
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Gisteren een dagje naar Pukkelpop geweest om eens de Foo Fighters aan het werk te zien. Auto onder het Kolonel Dusartplein geparkeerd en dan bus genomen naar de festivalweide we gingen dan wel die 7 kilometer te voet afleggen na het concert.

Leuke sfeer, los én warm. In de late namiddag begon de lucht toch een rare kleur te krijgen en er het zag er redelijk doods uit alle vogels weg. Het festivalterrein hebben wij een 30-tal minuten voor die onweersbui verlaten. Immense stortregen, rukwinden en hagelstenen en als je dat op je krijgt doet dat enorm veel zeer en dat is koud. Wat proberen te schuilen. Als de lucht zo'n raar kleur begint te krijgen dan MOET je gewoon weggaan. Anderhalf uur later met mijn gezelschap volledig doorweekt in mijn wagen gekropen.

Hoe het er aan toegegaan is kan ik niet weten, wel was er enorme chaos op de autostrade. Maar zo'n weerfenomeen zie je aankomen hoor en als organisatie moet je je publiek waarschuwen. De organisatie heeft toch een redelijk zware fout gemaakt ..

Dat vetgedrukte zegt heel wat over de organisatie me dunkt ...

Maar inderdaad, een vriend van me was op het moment dat het weer vreemd begon te doen in de boiler room en stelde toen voor aan zijn andere vrienden die te verlaten omdat het er volgens hem niet goed uitzag ... Het gezelschap is toen gesplitst (de anderen wilden blijven) en hij is samen met één vriend naar de camping gegaan. Hij heeft de bange momenten in zijn tent beleefd die amper op de grond bleef, ondanks het gewicht van de beide mannen...

Iig lijkt me dat, tenzij gevaar van omvallende bomen, verlichtingspalen, sanitair ( ), ... het beste wat je kan doen.
D�*t, of ineengedoken ergens in de weide gaan zitten ... (hoofd naar beneden zodat je de hagelstenen op je rug krijgt uiteraard, en dan verschrikkelijk hard tandenbijten )

Mijn punt is: die vriend heeft het zien aankomen en voelde zich onveilig op het terrein.
Ze zijn nog voor de aanvang van het vreselijke deel van de storm in hun tent kunnen geraken... al wie daar is geweest weet dat er toch een niet geringe wandelafstand zit tussen festivalweide en je tentje...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 augustus 2011 om 23:37.
Oud 19 augustus 2011, 23:38   #578
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Ik was op pukkelpop..
het dringt nu pas echt tot mij door wat er gebeurd is..
ikzelf had het geluk dat ik toen naar de kamping was. Ik weet nog dat het lekker warm weer was, maar dat er onweer op komst was. Daarom ging ik even naar de camping voor een poncho te gaan halen, de tent nog is goed vast te pinnen en iets te eten. Terwijl ik mijn frietjes op de camping bestelde, begonnen er reeds dikke druppels te vallen. Ik ging dus schuilen in zo'n grote sterke tent waar men drank verkocht. ik zette mij neer en at rustig mijn frietjes op. De komende 15 minuten zou ik nooit meer vergeten. het begon harder en harder te regenen, bliksemschichten overal, rukwinden, storm...
Iedereen was in het begin zeer uitgelaten. veel regen, veel licht, veel wind.. leek wel 'cool'. Maar het minderde niet..nee het ging van kwaad naar erger. Party-tenten vlogen meters de lucht in. tenten werden in stukken verscheurd..hagelbollen knikkerde op mensen hun hoofde. Mensen liepen door elkaar..zoekend naar onderdak.
De tent waar ik onderzat, was maar slechts langs een kant open. de andere kant was dicht gemaakt met metalen platen. ze was minstens 15 meter breed. Nu je mocht aan de kant van de platen gaan staan, je werd nog nat. Ik keek naar het plafond en zag die pilaren schudden en beven. het zeil ging op en neer alsof het er elk moment zou kunnen afvliegen. Sommige verlieten deze tent uit angst dat ze ging instorten. ik bleef op de rand staan. ik wist niet wat het veiligste was: Buiten staan en omver gehageld worden of geraakt worden door projectielen, of toch binnen staan en kans hebben dat het ganse zootje op je kop beland.. Er was een grote paal die op de kamping stond omver gevallen, recht op een tentje..helaas heeft de persoon het niet overleefd..
de ganse weide wordt op 10minuten een zwembad, en alles lijkt weg te vliegen of te verzuipen...
Niet veel later stopt de storm..en een groot 'WTF is hier gebeurd' komt naar boven..Op dat moment weet ik nog niet wat de ravage is op de wei. Persoonlijk dacht ik dat die grote tenten wel gewapend zouden zijn tegen dit onweer..blijkbaar toch een serieuze inschattingsfout van mij..
Ik probeer toch mijn kameraden te bereiken die nog op de kamping lagen..maar
de gsm-netwerken zijn allemaal plat.
Ik check mijn tent, en merk dat ze volledig vernield is. Ondertussen hoor ik dat er verschillende tenten zijn ingestort op de weide. Nu slaat toch wel lichte paniek..ik rep me naar de weide, maar ik mag hier niet op. Festival is stopgezet ! Dit is dus echt wel serieus. Aangezien er toch totale chaos is, geraak ik toch zonder veel problemen op de wei. ik zie mensen rondlopen met warmte-dekens, compleet verslagen, grote plassen, modder..maar ook mensen die het niet al te goed beseffen en nog steeds vollenbak pinten aant drinken zijn en plezier aant maken. ik vraag aan de organisatie wat er allemaal gebeurd is, en wat er nog gaat gebeuren, maar niemand kan me een zinnig antwoord geven. ik ga dan maar terug naar mijn tent in de hoop mijn maten daar tegen te komen. Onderweg hoor ik van verschillende mensen en op een radio dat er verschillende doden zijn en veel gewonden..Ik rep mij naar mijn tent, en van onze groep (7 personen) was nog niemand terug. Pas na anderhalf uur komen de eerste twee personen terug.. Uiteindelijk is iedereen teruggeraakt en is er bij ons niemand buiten paar schrammen er met de schrik van af gekomen..maar amai, dit had veel erger kunnen uitdraaien !
Een pikzwarte dag was het...but will always be remembered !
RIP aan de slachtoffers !
Oud 19 augustus 2011, 23:41   #579
Groentje-18

Standaard

Als er één ding gezegd kan worden dan is het dat, in die énorme chaos, de hulpverlening gegeven de omstandigheden (hulpverleners liepen zelf ook gevaar en begin maar eens onder een tent te zoeken en te doen ) vrij goed heeft gewerkt en vrij snel op gang is gekomen.
Je zou het allemaal maar voor hebben op een plaats waar volledige paniek is uitgebroken en iedereen vlucht voor zijn leven, voor hetzelfde geld laten ze je daar liggen ...

Het is wel zeer betreurenswaardig dat het dichts bij zijnste ziekenhuis niet bereikt kon worden (hasselt) vanwege het platliggend gsm-netwerk.

Maar ik weet zeker dat er veel jongeren zijn die minder ernstige dingen hebben gezien als die persoon, maar helaas zijn ze allemaal bijzonder onder de indruk van de gebeurtenissen... Zo'n nachtmerrie scenario waarbij het ieder voor zich is en je vreest voor je leven, vergeet je nooit meer. Laat staan dat je dan nog mensen ziet die minder fortuinlijk waren in hun poging om aan dood of verwondingen te ontsnappen.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 augustus 2011 om 23:44.
Oud 19 augustus 2011, 23:42   #580
discuz
Minister

Standaard

Organisatoren moeten met allerlei worst-case scenario's rekening houden. Ik kan me vergissen, maar ik denk dat het aspect weer tot nu toe vooral werd bekeken als 'Hoe kunnen we zware regen verwerken zonder dat het terrein een moeras wordt?'.

Ik denk dat festivalorganisaties hier bij ons nooit serieus overwogen hebben een festivaldag omwille van het weer af te gelasten.

En nochthans:

16 juli 2011 - Het programma van luchtballonfestival Eindhoven Ballooning voor dit weekeinde is afgelast. Volgens de organisatie wordt het weer te slecht.
18 juni 2011 - Concert at Sea wegens slecht weer afgelast.
05 juni 2011 - Festival Park Open Arnhem afgelast vanwege slecht weer.
19 juni 2011 - Zorja Festival Selwerd door slecht weer vroegtijdig afgelast.
26 december 2009 - IJssculpturenfestival stopgezet, tent stortte in door de vele sneeuw van vorige week. De voorbije maand zijn zes gelijkaardige tenten ingestort door de sneeuw.

Laatst gewijzigd door discuz : 19 augustus 2011 om 23:44.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be