![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nieuw artikel voor in de grondwet?
![]() Inhuldiging: Kroonprins geeft rondje in Sevenum Foppe ten Broek viel bijna van zijn stoel toen hij het zag: 97 euro en 20 cent door Zijne Koninklijke Hoogheid prins Willem-Alexander bijgeboekt op zijn bankrekening. Het is een vergoeding voor het rondje dat de Panninger op 28 januari gaf ter ere van de nieuwe koning. Ten Broek stond in een café in Sevenum toen koningin Beatrix haar abdicatie aankondigde. Hij gaf subiet een rondje. En hij vertelde er een 33-jaar oude anekdote bij. Op 30 april 1980 gaf een goede vriend van hem een rondje in een café in Panningen ter gelegenheid van de inhuldiging van koningin Beatrix. Vervolgens declareerde die vriend de drankrekening op de achterkant van een bierviltje en stuurde dat naar het koninklijk huis. Hij kreeg de kosten vergoed. Eenmalige uitzondering Ten Broek deed nu bijna hetzelfde. "Ik vond dat zo grappig dat ik dacht, laat ik de traditie voorzetten". Dus wenste de Panninger de prins per brief veel sterkte, geluk en wijsheid "bij uw taak als vader van uw gezin en van ons mooie vaderland". Hij herinnerde hem aan 33 jaar geleden en voegde de rekening erbij. Deze week kreeg Foppe ten Broek een brief van 'de particulier secretaris van Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje'. Met de mededeling dat de prins "als eenmalige uitzondering bereid is het door U gespendeerde bedrag over te maken". En dat "het bierviltje van 33 jaar geleden zich nog steeds in het Koninklijk Huisarchief bevindt". http://nos.nl/koningshuis/artikel/47...n-sevenum.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#562 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ook politieagenten moeten een eed zweren op de Koning(in). Hoe zit het dan met republikeinse politieagenten? Lastig hè? Daarom lijkt mij een eed zweren op trouw aan de Koning(in) overbodig en nutteloos. Alleen trouw zweren op de grondwet is mijns inziens voldoende. Wanneer iemand vrijwillig trouw zweert aan de Koning(in) is dit OK, volgens mij, maar anders riekt het naar dictatuur.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 februari 2013 om 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#563 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat is nog eens wat men dan noemt een royaal gebaar.. ![]() Maar om het nou in de grondwet te zetten.. ![]() Sowieso vereist dat besluitvorming, en als er iets is wat ik onze "volksvertegenwoordigers" niet kan verwijten dan is dat het wel.. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#564 | |
|
![]() Citaat:
Reactie 525: (de eed was er uitgehaald, maar heeft men er weer ingezet) Quote: Typisch dat in 1992 de eed werd ingevoerd bij aanvaarding van het ambt als minister. Het zou gebaseerd zijn op artikel 47 van het Statuut van het Koninkrijk: Quote: Die vergt een eed aan de Koning bij aanvaarding van lidmaatschap van de vertegenwoordigende lichamen van de landen. Die verplichting is ten eerste vreemd omdat sinds 1814 leden van het Nederlandse parlement bij de aanvaarding van hun ambt tot aan 1992 nooit trouw hebben hoeven zweren aan de Koning, met uitzondering dan van die eed bij de inhuldiging. Benieuwd hoe dit zou moeten ingeval een gezamenlijk leger? Aan welke koning zweren ze in dat geval trouw? Voor Nederlandse militairen luidt deze eed: "Ik zweer (beloof) trouw aan de Koning(in), gehoorzaamheid aan de wetten en onderwerping aan de krijgstucht. Zo waarlijk helpe mij God Almachtig (Dat beloof ik)". (Artikel 126a van het Algemeen militair ambtenarenreglement Laatst gewijzigd door Adrian M : 25 februari 2013 om 23:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#565 | |
|
![]() Citaat:
Ben er wel voor dat elke rekening op een bierfiltje hoort om in aanmerking te komen voor vergoeding ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#566 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Die eed gericht op de persoon van de Koning(in) moet overal eruit gehaald worden naar mijn idee. Trouw zweren aan de grondwet en eventueel andere van toepassing zijnde wetten moet voldoende zijn! Dus niet op de persoon. Ik vraag mij trouwens af hoe dit in België zit? Moeten die ook trouw zweren aan de persoon van de Koning? Lijkt mij niet iets om gelukkig van te worden... Zoals jullie begrijpen heb ik niets tegen koningshuizen, maar wel dat ik als republikein daar een eed op moet zweren.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 februari 2013 om 18:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#567 |
Europees Commissaris
|
![]() @ edwin2: voor zover ik het lees zweert men trouw aan de koning als staatshoofd, maar niet noodzakelijk aan de koning als persoon; men zweert trouw aan de koning, en niet aan koning [naam].
|
![]() |
![]() |
![]() |
#568 | |
|
![]() Citaat:
Gezocht naar het begrip onschendbaarheid van de koning: Quote: Sinds 1848 staat in de Grondwet dat de Koning onschendbaar is. De onschendbaarheid van de Koning wil zeggen dat de ministers verantwoording moeten afleggen aan het parlement over het beleid van de regering. De ministers zijn ook politiek verantwoordelijk voor de uitspraken en het gedrag van de Koning. De positie van de Koning komt onder meer tot uiting in het medeondertekenen van wetten. Ook levert hij een bijdrage aan de kabinetsformatie. Daarnaast is de Koning voorzitter van de Raad van State en spreekt hij jaarlijks de Troonrede uit. Men kan tevens stellen dat zo'n eed niet van het koningshuis uitgaat, maar bepaalt wordt, ingevoerd werd door regering en parlement Laatst gewijzigd door Adrian M : 26 februari 2013 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#569 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik kan me er weinig van voorstellen dat Belgen, of Vlamingen zo u wilt, warm worden van ons koningshuis. Tja, Maxima misschien, maar om dat dan Orangist te noemen...
Vind het gedweep met die koningshuizen uberhaupt maar niks. Bea heeft het allemaal aardig gedaan, maar het blijft toch maar een beetje genetische roulette. Voor hetzelfde geld heb je weer een Willem III, en daar bedank ik toch maar liever voor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#570 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of reduceren tot een soort anachronistisch curiosum dat lintjes mag knippen en dat zo nog tegemoet komt aan de sprookjesachtige verwachtingen van 'Doornroosje en de Prins' van heel wat Nederlanders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#571 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Veel mensen hebben die "droom of sprookjes" nodig, zowel in Nederland als in Belg�*ë. Maar dat reduceren van de macht van het koningshuis in Nederland is al lang aan de gang. De macht die prins Willem-Alexander zal krijgen is een totaal andere macht die koning Willem I had.
![]() |
#572 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Een voordeel heeft een koningshuis natuurlijk wel: internationale herkenbaarheid omdat de monarch doorgaans zo lang in het zadel blijft zitten. Wie kent in Nederland of Belgie de Duitse bondspresident? Waarschijnlijk een veel kleiner percentage dan de Duitsers, die Koningin Beatrix of Prinses Maxima kennen.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#573 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#574 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ik blijf in principe tegen monarchie, maar het zal waarschijnlijk nog een eeuw of wat duren voordat ons koningshuis afgeschaft zal worden. Laatst gewijzigd door Cloggie : 26 maart 2013 om 14:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#575 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#576 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Tja, dat is dan kennelijk een verschil van mening maar ik vind toch zeker een stuk belangrijker dat het volk achter een staatstructuur staat dan dat men er in het buitenland zo gecharmeerd van is. In Rusland houd men van sterke machtige mannen; Putin is zelfs een grote fan van Berlusconi. Dat wil dan toch zeker niet zeggen dat wij op zoek moeten naar zo iemand voor ons land?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#577 | |
|
![]() Citaat:
Oranje hun kostje is gekocht, ze kunnen zich volledig richten op hun rol. Met als prikkel dat hun nageslacht dan dezelfde eer te beurt mag vallen. Een president moet in vier jaar binnen komen voor de rest van zn leven en daarna krijg je weer een andere snoeshaan. Nee bedankt.
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 26 maart 2013 om 20:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#578 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#579 |
|
![]() Achter, voor, naast. Wat u wilt. Zolang u maar ver van ze af blijft. Ze zijn mijn eigen.
![]() |
#580 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
CLAESSENS Joris ![]() Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter ![]() Bron: de koran. |
|
![]() |
![]() |