![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de vraag eerder is waarom het geloof zich bestendigt ondanks het feit dat onze kennis nu onmetelijk veel groter is dan pakweg 1000 ?* 2000 jaar geleden. Nog meer, hoe het komt dat een prof. astronomie ondanks al haar kennis toch nog blijft geloven in een fabeltje en zich tevreden stelt met de woorden: dit is geen leugen, dit is de waarheid. Ik zie de toekomst somber in. Het atheïsme zal wel overleven maar zal altijd marginaal blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#562 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar ziet u dan wel een tegenstelling tussen een gedegen astronomische kennis en het geloof in God?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#563 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als we kijken naar de historiek van het geloof (paar duizend jaar, veel verschillende waarheden, locatie afhankelijk) en we vergelijken dit met de historiek die de waarnemingen ons aangeven (gaat terug tot 13.8 miljard jaar, grote consensus, onafhankelijk van locatie), dan moeten we de kansen van een onafhankelijke evolutie afwegen tegen de kansen dat de openbaringen wel degelijk echt waren. Al bij al, en dit hebt u zelf al aangegeven, zijn de openbaringen de enige redenen waarom u het überhaupt over een god hebt. Waren die er niet geweest dan wist u niet eens van het bestaan van een bovennatuurlijke entiteit af. Dus moeten we concrete waarnemingen die objectief zijn afwegen tegen openbaringen die zeer subjectief zijn en waarvan het best kan aangenomen worden dat het gewoon waanideeën waren in het hoofd van één of ander individu. Het is dus zo dat de kans dat de openbaringen echt zijn zodanig klein is, aan nul grenzend eigenlijk, dat het onrustwekkend is dat een respectabel wetenschapper, die heel goed de geschiedenis van het heelal kent, toch nog de optie kiest met een aan nul grenzende waarheidskans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#564 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 oktober 2018 om 15:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#565 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In het eerste bericht wijs ik op twee soorten religieuze opvattingen, (1) niet wetenschappelijk te toetsen of (2) zelfs strijdig met wetenschap. In het tweede bericht gaat het over (1). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#566 | |
|
![]() Citaat:
![]() Beweren dat er duivels bestaan is geen liegen of waarheid spreken, maar iets daar tussen in? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#567 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
“Die mens kan alles met zijn handen.” Of “Die mens heeft gouden handen.” Of “Die mens kan toveren met zijn handen.” Het is allemaal wat waar en wat onwaar. Het is noch waar, noch onwaar. Het is symbolische taal. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 oktober 2018 om 16:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#568 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 28 oktober 2018 om 16:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#569 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik blijf nog steeds benieuwd naar enige duiding bij die "twee soorten religieuze opvattingen". Kunt u die eens illustreren met een voorbeeld? Nu blijft u heel vaag en daardoor eigenlijk nietszeggend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#570 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#571 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ons gebrek aan individueel logisch denken is wat het mogelijk maakt om grotere gehelen te vormen, die WEL zelf bijzonder logisch zullen denken ; en dat is dan ook het werkelijke Darwinistische nut van ons bestaan: die grotere, logische entiteiten vormen. Hiervoor moeten wij zelf als transitie soort enerzijds voldoende rationaliteit hebben om die entiteiten te ontwerpen, en anderzijds voldoende irrationeel zijn om ons erdoor laten te vangen. Maw, wij, als mensensoort, zijn net voldoende rationeel en intelligent om aan intelligent design te doen, en zijn tevens voldoende irrationeel om aan collectivisme te doen. Het zit in onze genen, en het maakt ons de unieke transitiesoort naar perfect rationele zelfontwerpende systemen, dingen die we nooit zouden ontwikkelen mochten we zelf perfect rationeel zijn en de situatie begrijpen. De nep-rationalisatie van onze irrationaliteit is wat men "humane wetenschappen" noemt. Laatst gewijzigd door patrickve : 29 oktober 2018 om 09:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#572 |
|
![]() Eerst alstublieft nog toegeven dat u niet goed gelezen had.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#573 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ik, ingenieur zijnde, heb een taak om de emoties zoveel mogelijk te weren uit mijn dagelijkse bezigheden. Een ingenieur kan niet op gevoel zeggen dat zoveel beton wel voldoende zal zijn om een brug een tijd te houden (behalve de emotionele Italianen dan). Deze zelfde rationaliteit pas ik dus toe op het geloof. Echter, en dit is mijn punt, heeft een prof astronomie wel degelijk deze mogelijkheid tot rationaliseren, anders zou ze niet zitten waar ze zit, maar op vlak van het geloof hanteert ze dan die rationaliteit niet. Ze zoekt eerder koortsachtig naar een manier om haar rationaliteit te verzoenen met het geloof, tot groot jolijt van de gelovigen natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#574 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#575 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#576 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#577 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar het heeft wel zijn grenzen. Soms dient de rationaliteit het overnemen van de emoties net om de emoties van de andere te kanaliseren. Hoe graag ik bijvoorbeeld mijn kinderen alle materieel zou willen geven dat hun hart begeert zegt mijn rationaliteit dat dit geen goed idee is omdat ze nadien gewoon nog meer zullen begeren. Het is veel beter dat ze zelf instaan voor de materiele wensen zodat ze bewuste keuzes kunnen maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#578 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#579 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zou nooit beroep doen op mijn emoties om een oordeel te vellen over de waarachtigheid van één of andere bewering, toch zeker niet als deze zo gewichtig is, eigenaardig dat u zou vinden dat dit best ok is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#580 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is 1 vorm, en ik ben het met jou eens dat de interessantste vorm van "bestaan" een werkhypothese is die het begrijpen vergemakkelijkt. Aan de andere kant heb je ook wel de ontologische notie van "echt bestaan", en dan is er maar weinig waar je op kan steunen ; het is Descartes die het bij het rechte eind had, en die als enige absoluut ontologische zekerheid van bestaan zijn "eigen ervaring van bestaan" nam.
|
![]() |
![]() |