![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Tot wanneer zou je abortus toelaten? | |||
Niet |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
tot 2 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 4 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 6 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 8 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
tot 10 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
tot 12 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
7 | 25,93% |
tot 14 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,70% |
tot 16 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 20 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
3 | 11,11% |
tot 24 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
ander voorstel |
![]() ![]() ![]() |
8 | 29,63% |
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men zou ook kunnen zeggen: "de keuze van de kleur van uw auto, die moet ge voor uw 25ste maken, en dan de rest van uw leven met auto's rijden met die kleur". Als argument is het dan "25 jaar is genoeg om een lievelingskleur voor auto's te hebben". Iedereen ziet dat dat een dwaze beperking is. Want ook al is het misschien mogelijk dat mensen aan hun 25ste een kleur kiezen, en daar dan de rest van hun leven mee blijven (bij mij is dat zwart, bij mijn pa was dat wit, hij heeft altijd witte auto's gehad, ik altijd zwarte), er is geen enkele andere PRIJS om aan uw 45ste van kleur te veranderen als ge daar goesting voor hebt. Voor mij is er geen enkele andere reden om een vrouw toch maar niet laten te kiezen na de 22ste week. Behalve dat de ingreep wat complexer wordt, maar dat hoort bij haar keuze, en zij is de enige die daar last van heeft ook. Ik zie niks dat "betaald" moet worden bij een abortus. Daar is nergens een "nadeel" aan verbonden voor anderen. Of ze dat nu na de eerste week, of in de 8ste maand beslist. In tegendeel zou ik zeggen. Hoe meer andere vrouwen dan uw eigen abortus plegen, hoe beter voor uzelf, he. Laatst gewijzigd door patrickve : 19 december 2019 om 07:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#562 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
een abortus in week 7 of week 18 is van een totaal andere orde qua ingreep en dus ook al qua kostprijs voor de sociale zekerheid. Gij moogt van mening zijn dat er 0,0 verschil is tussen de net bevruchte eicel die zich nog moet innestelen en de 8 maanden oude vrucht in de baarmoeder. Voor mij zijn er een paar werelden van verschil en waar je de grens legt blijft uiteindelijk een compromis omdat er nergens een duidelijk zwart-wit punt is. dus ja, de foetus neemt enorm in waarde toe, nl vanaf de vorm die het in uw teelballen heeft tot hetgeen er dan 9 maanden uit uw vrouw komt. en ja, die waardestijging zorgt ervoor dat de verhouding verandert in de 1e weken is de foetus een klompje cellen at ge moogt behandelen als een tumor en ergens in maand 7 is het volledig ontwikkeld en moet het enkel nog wat groeien. Net zoals kleuters en peuters ook moeten groeien |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#563 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zeg niet dat er geen verschil is. Maar ik zeg dat er QUA LEVENSRECHT geen verschil zou moeten zijn, omdat we nog altijd veel "lager" zitten dan een volwassen varken, dat we zonder problemen slachten. En ja, een pasgeborene zit ook nog ver onder dat varken. Ik snap dus ook niet dat we daar enige kas over maken, maar bon. Aan 22 weken of zo is het nog veel "lager". Ge zijt ergens, op dat moment, gegaan van iets in de aard van een bacterie, naar iets zoals een kreeft of zo, misschien een goudvis. Laatst gewijzigd door patrickve : 19 december 2019 om 09:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#564 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
het is dus maar hoe ver je de lijn doortrekt. vanaf nu enkel nog abortus tot de mensheid uitsterft? inderdaad goedkoper, maar verstandig? een abortus na pakweg week 20 is gewoon een heel andere/zwaardere ingreep voor iedereen. Citaat:
dat je geen hard moment kunt aanduiden betekent niet dat er geen verschil is hé. de vergelijking mens dier is te belachelijk. Dieren zijn gewoon ons voedsel, voor 95% toch, en wij zijn geen kannibalen (op een psychopaat na). en zoals ge zelf zegt we beginnen bij een bacterie en doorlopen dan een evolutie. Gij moogt een foetus van 20 weken met een kreeft vergelijken en een foetus van 32 weken met een bonobo. Ook tussen die dieren is er een verschil en verhouding qua rechten. ongedierte roeien we uit, bonobo's liever niet. Laatst gewijzigd door 1207 : 19 december 2019 om 11:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#565 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wil abortus uit de wet. Dat is een vrije keuze voor de vrouw, net zoals haar haar laten knippen. Let op, ik wil ook vrijheid voor de geneesheer, die best mag weigeren. Ik zeg niet dat alle vrouwen tot abortus moeten gedwongen worden he. Ik zeg U dat uw argument "het is te duur" een nep argument is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een volwassen bonobo neemt deel in complexe sociale relaties. Een pasgeborene niet. Dat ligt daar maar te bleiten. Dat heeft nog niet de minste empathie, gaat niet sociaal nadenken, heeft enkel maar heel rudimentaire reflexen.... Dat is trouwens lang traditie geweest. Men telde pasgeborenen niet als uw kinderen, als die vroeg stierven. Laatst gewijzigd door patrickve : 19 december 2019 om 11:22. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#566 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
daar faalt uw argument als ge er enkel kindergeld bij haalt. Citaat:
en tot dan mag je dan je kinderen vermoorden? Hopelijk ben je nu gewoon wat aan ht provoceren en trollen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jan is compleet tegen en jij wil abortus blijkbaar het opentrekken tot na de geboorte en flirt nu met het criterium van mentale vermogens. Voldoe je daar niet aan mag je dan ook bijna dood. Allebei volstrekt debiele standpunten. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#567 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er ontbreekt hier iets heel belangrijk: argumentatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#568 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over de ingreep: er bestaan genoeg abortusdokters die bereid zijn om een vrucht van 23 weken te aborteren. Illegaal, maar het gebeurt. In het "milieu" weet men dat bijvoorbeeld Spanje terecht kan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#569 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#570 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maw, de grens leggen bij "geboorte" is veel en veel te vroeg, en heeft meer dan een jaar "marge" met wat eventueel zinnig zou zijn als men het onderscheid "mens - dier" wil gebruiken om aan "mens" een speciaal beschermd statuut te geven terwijl men het normaal vindt om dieren te doden als we dat opportuun achten. Abortus is zelfs niet ter discussie, dan, he. Omdat vele volwassen dieren die wij slachten omdat we het opportuun vinden, "hoger op de cognitieve schaal" staan dan een pasgeborene, en dus zeker dan een ongeborene. En buiten het cognitieve zijn wij allemaal dieren. Maar voor mij is dat mens/dier verschil zelfs geen uitgangspunt. Voor mij mag men gewoon iedereen vermoorden die geen nut heeft voor mijzelf. Maar aangezien ik ook geen nut heb voor sommige anderen, zou men dus ook mij kunnen vermoorden. Dus gaan we het op een akkoordje gooien, om elkaar niet te vermoorden. Maar dat is dus de enige reden om te zeggen dat "moord verboden is" ; dat is een TOEGEVING die ik doe om zelf niet vermoord te worden. In de grond heb ik graag dat anderen dood gaan, maar ik moet mij inhouden, om van anderen die sterk genoeg zijn, te bekomen dat ze mij niet vermoorden. Maar ik heb geen enkele reden om "de moord op anderen" willen te beletten, natuurlijk. Het is niet voor niks dat ik vind dat het beter zou zijn mochten 7 miljard mensen afgemaakt worden. Zolang ik daar maar zelf niet bij ben, noch mijn naasten. Een kind bedreigt mij niet, en dus moet ik daar ook geen "niet aanvalspact" mee sluiten. Ik moet dat enkel doen met anderen die mij zouden kunnen vermoorden. Ik moet mijzelf verbieden om zij die machtig genoeg zijn om MIJ te vermoorden, willen te vermoorden als tegenprestatie. De enige reden om geen kinderen te vermoorden, is dat de OUDERS dat niet willen, en HUN macht gebruiken om voor HUN kinderen een niet-aanvalspact mee af te dwingen. Maar als *zij zelf* van hun nozems af willen, ga IK hen dat niet beletten he ! Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 19 december 2019 om 13:06. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#571 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is omdat men nu geneeskundig de baby-sterfte heeft teruggedrongen dat die kleine plots "heilig" is geworden. Maar dat is allemaal relatief. Het is een soort van "aaibaarheidsfactor". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#572 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#573 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat om een afwegen van verschillende factoren die beiden even belangrijk zijn. 1. Vrouwen moeten de keuze kunnen maken tot een legale en veilig abortus. 2. Los daarvan kan dit niet zonder beperking, vanaf een bepaald moment heeft ook de foetus bestaansrecht. Dan wordt de vraag, wanneer dan? Wanneer stopt de keuze om legaal abortus te plegen en vanaf wanneer heeft die foetus bestaansrecht? Dat die grens werd gelegd op het moment dat een foetus levensvatbaar is buiten de baarmoeder lijkt mij een terechte keuze. Omdat zoals u aanhaalt maar dat deed ik zelf ook al, een vrouw voldoende tijd heeft om te beslissen, en zelfs nog anoniem kan bevallen, mocht ze door omstandigheden dan toch nog beslissen om niet voor het kind te willen zorgen. Het is dus een compromis die abortuswetgevingen, met verschillende termijnen waarop het kan, maar allemaal beneden 22 weken, het moment waarop een foetus buiten de baarmoeder kan bestaan. Ik vind die compromis prima, ook met 12 weken kan ik leven, maar ijveren voor de verlenging ook, omdat nog te veel vrouwen naar Nederland moeten omdat ze te laat ontdekken zwanger te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#574 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik baseer me op feiten. 1. vanaf 22 weken is een foetus levensvatbaar buiten de baarmoeder. 2. Abortus bestaat als legale keuze maar iedere wetgeving beperkt ze in tijd met als maximale grens 22 weken. Dat gebruik ik voor de volgende redenering ( legale abortus komt tegemoet aan het kunnen kiezen van vrouwen voor legale abortus en 22 weken vormt de grens, omdat op dat moment de foetus buiten de baarmoeder kan bestaan) Die redenering wordt gebruikt voor de argumentatie van mijn stellingname" wanneer je beide factoren ( zelfbeschikkingsrecht vrouwen en recht op bestaan vanaf een bepaald moment voor een foetus) wilt combineren moet je tot een compromis komen. Naar mijn mening is dit dan het best " abortus kan tot 22 weken, daarna geldt ook het recht op bestaan omdat de foetus zo ontwikkeld is dat ze buiten de baarmoeder kan bestaan en geldt de keuze tot abortus niet meer. Perfect logisch, onderbouwd en beredeneerd, dus uw oordeel lijkt me totaal niet terecht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#575 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
ik heb gezegd dat een abortus in ene later stadium een zwaardere en duurdere ingreep is als in een vroeger stadium. Ik snap daarom wel de weerstand om de datum te verlaten Citaat:
Citaat:
legaal uiteraard maar waar de grens? levensvatbaarheid buiten de baarmoeder? binnen 10, 20 of 30j hebben we waarschijnlijk kunstmatige baarmoeders en is een foetus al vanaf 4 of 5 weken in zo'n couveuse levensvatbaar. Gaan we dan die abortusgrens mee vervroegen met de wetenschap? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#576 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waarom niet wanneer hij een anus heeft ? Of wanneer het tenen heeft ? Welke is die speciale eigenschap "zou kunnen overleven met hulp van de geneeskunde buiten de baarmoeder" om daar een "heeft recht om te leven" uit op te maken ? Het enige dat ergens "mensen" van "dieren" onderscheidt, is onze mogelijkheid om cognitief veel verder te gaan, en abstracte dingen kunnen te doen, zoals taal aanleren en zo. Maar die foetus kan dat niet. Zelfs een baby van 6 maanden kan dat niet. Dus zijn die wezens cognitief vergelijkbaar met dieren die we zonder veel schroom gaan slachten. Op andere punten zijn die wezens (foetussen en baby's van 6 maanden) OOK niet "verder gevorderd" dan volwassen dieren waar we minder problemen mee hebben om ze te doden. Dus is er geen enkele specifieke reden om aan die wezens een "recht op leven" te geven, he, dat we dan niet ook aan die dieren zouden toekennen. Citaat:
Ik begrijp totaal niet waarom het criterium "de geneeskunde is op dit ogenblik in staat om iets in leven te houden buiten de baarmoeder" ergens een "recht" zou moeten toekennen. Stel dat we overmorgen een manier vinden om in een genetisch gemodificeerde zeug, een menselijke bevruchte eicel in te planten en laten te volgroeien tot een volwaardige baby. Wil dat dan zeggen dat vanaf dat ogenblik, abortus verboden is vanaf de eerste dag na conceptie ? Want, niet vergeten, het is niet de prestatie van die foetus om "alleen te overleven buiten de baarmoeder" he. Het is de stand van de geneeskunde die dat toelaat. Hoe meer die vordert, hoe vroeger we een foetus, of zelfs een embryo, zullen kunnen laten overleven buiten de menselijke baarmoeder. Op een zeker ogenblik zal dat "vanaf nul" kunnen, zoals mijn voorbeeld van een speciaal gemodificeerde zeug. Laatst gewijzigd door patrickve : 19 december 2019 om 19:37. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#577 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Volgens Alice moet de moeder dan die kleine helemaal houden vanaf dat punt. Want dat is het eigenaardige bij Alice's punt: de foetus kan BUITEN de baarmoeder leven, dus dat geeft hem recht om BINNEN de baarmoeder te blijven. Dat houdt geen steek. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#578 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat men wel kan argumenteren is dat 10/h veel te traag is, dan slaat de balans duidelijk over in het verlies van tijd, als we 120 zouden gaan rijden in de bebouwde kom, dan zou de balans vlug doorslaan naar teveel gewonden. Dus neemt men een grens waarvan men denkt dat die redelijk is. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#579 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het punt is dat er een principe *bestaat* dat dus de juiste waarde van de limietsnelheid zou kunnen bepalen. Het is dus geen "flou denken" of zo dat zou mogelijk maken dat er een limietsnelheid is. Dat kan op principiele wijze heel precies gemaakt worden. Dat de maatschappij in werkelijkheid arbitrair er met zijn botten naar slaat, komt gewoon omdat de dwangstructuren in de maatschappij ook grotendeels arbitrair en onlogisch zijn. Dat maakt niet dat ze "correct" zijn. Citaat:
Nee, de verwachtingswaarde van de opbrengst is negatief, ook al zit daar een kleine positieve term bij ; en bovendien is het enkel maar een opbrengst met bijzonder kleine kans, risico aversie maakt dus dat het te verwerpen is. Wat jij zegt is dat men loterij ticketjes moet kopen met de vleet. Dat is exact het omgekeerde wat een financiele belegger doet: die wil een des te grotere VERWACHTINGSWAARDE van de WINST naarmate de kans op winst kleiner wordt (risico aversie). Iets dat U met quasi zekerheid 2% doet winnen, daar gaat ge voor. Iets dat U voor 80% kans 50% doet verliezen, en voor 20% kans 210% doet winnen, wat U gemiddeld OOK 2% doet winnen, daar gaat ge niet voor. Maar hier zitten we in het geval dat men zelfs gemiddeld gezien gaat verliezen, en slechts in heel uitzonderlijke gevallen gaat winnen, zoals bij een loterij. In gans die abortus affaire is er zo goed als geen "tegenwaarde". Er is niks te winnen met een foetus laten uit te groeien, behalve voor die die de kleine wilden. Niemand heeft daar een voordeel aan. Dat is enkel maar kosten en ambras. Er is volk genoeg. Het is een LAST voor de anderen om een kleine op de wereld te zetten. Hoe minder men dat doet, hoe beter dat is voor de anderen. Maar het is nu eenmaal een "recht" om toch maar een kleine te maken, voorlopig. Dus staat men U dat schoorvoetend toe. Als ge het dan ZELF niet meer wilt, is er helemaal geen reden om die kleine te laten geboren worden. Een foetus is geen ballen waard als het niet voor de moeder is. Er moet dus geen "compromis" gezocht worden. Er is geen "maximum snelheid" te zoeken, want er zijn geen "kosten". Laatst gewijzigd door patrickve : 19 december 2019 om 20:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#580 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1 je trekt het op macroniveau maar neemt enkel het puntje kindergeld in rekening. Wi je het macro-economisch bekijken moet je alles meepakken (tot aan het sterfbed) =onmogelijke rekenoefening. Op de korte en directe termijn is een abortus in een laat stadium een veel zwaardere en duurdere ingreep (daar oetj e niet eens over discussiëren want een foetus van 20 weken kun je niet meer wegzuigen. 2 Mijn hoofdargument is natuurlijk niet van financiële aard. Ik haalde dat erbij omdat ik weet dat jij er gevoelig aan bent om zoveel mogelijk puur economisch te bekijken. Citaat:
de levensvatbaarheid impliceert dat, vanaf die moment, het recht op leven vd foetus primeert op de wens vd moeder om de zwangerschap af te breken. Ik ga daar mee akkoord met uitzondering van het medische verhaal (risico moeder of handicap/Ziekte kind) Laatst gewijzigd door 1207 : 19 december 2019 om 20:45. |
||
![]() |
![]() |