![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het historische heeft geen belang. Enkel de huidige toestand. Het historische is enkel maar een hypothese om het huidige mee helpen te beschrijven he, de geschiedenis "bestaat niet echt", enkel SPOREN van de geschiedenis bestaan. De geschiedenis zelf is daar een verhaaltje rond.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#562 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu en dan wel. Maar (spijtig genoeg) niet universeel. Exact om de reden die ik geef, en die je niet wil begrijpen. Wat U ervan weerhoudt om anderen te vermoorden, is dat je schrik hebt van de reactie. En de andere ook. "mutually assured destruction" is de bron van het "goede". De al dan niet realistische schrik van de macht van de andere, en de twijfel over eigen kunnen. Je krijgt enkel (gerechtvaardigde) burgeroorlog wanneer je (al dan niet terecht) zeker bent van je overwinning. In dat geval moet je dat ook doen. Het zou zot zijn om zulke overwinningen links laten te liggen. Maar door eigen onkunde zijn die momenten zeldzaam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#563 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is nochtans volgens mij de enige echte drijfveer he. Alleen komt dat moment "zodra ik kan" maar niet. Dus lijkt de afspraak stand te houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#564 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik snap dat trouwens niet: neuken, pinten pakken, nu en dan ene de kop in kloppen, meer moet dat toch niet zijn ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#565 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#566 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
(Overigens: wat de Koude Oorlog betreft: het heeft geen haar gescheeld of er was effectief een nucleair conflict losgebarsten.) Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 4 september 2020 om 09:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#567 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als we dan toch daarover moeten praten: wij zijn een ei dat op het punt staat open te barsten. Dat zal uiteraard het einde betekenen van dat ei. Gans het leven is altijd "een ei dat op het punt staat open te barsten". Het is verdwijnen en sterven om iets totaal anders uit te proberen. Soms zijn er saaie "schijnbaar duurzame" momenten waar alles gewoon cyclisch monotoon lijkt te verlopen. Maar soms zijn er inderdaad veranderingen, ttz, RESULTATEN, wanneer dingen ten onder gaan. Ik denk dat wij zo een moment naderen. Dat kan enkel maar boeiend zijn: het einde van de mensheid is iets bijzonder boeiends, en als het daarbij nog eens het einde van de biosfeer zou betekenen, is het nog veel spannender. Het is maar heel zelden dat een levend wezen dat kan projecteren en misschien zelfs meemaken. Dat zijn grandiose momenten he. Vandaar dat wij in "de beste tijden" leven. Als het einde nabij is, zijn de tijden boeiend, want er komt iets nieuws. Citaat:
Bovendien, waarom zou dat nadelig zijn ? Het is goed van wantrouwend te zijn. Citaat:
Ik ben heel optimistisch over de toekomst: het "ei" de biosfeer, is, dank zij de mensheid, op het punt gekomen om over te schakelen op machinaal intelligent design, dat een gigantische stroomversnelling zal kennen nadien, en de planeet aarde niet meer zal nodig hebben na een tijdje. Dat "ei" is dan eraan, maar dat heeft iets enorms laten ontluiken: killer machines die de rest van het universum gaan veroveren ! Zalig toch als toekomst ? Laatst gewijzigd door patrickve : 4 september 2020 om 09:02. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#568 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar nog eens, de mensheid moet helemaal niet behouden blijven. Die moet gewoon zijn rol van "ei" spelen voor de volgende stap. Volgens mij zijn we er bijna. Het is helemaal normaal dat de mensheid aan haar einde komt. Daar is niks "te vermijden" aan. Waarom zou je dat willen vermijden ? Laatst gewijzigd door patrickve : 4 september 2020 om 09:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#569 |
Europees Commissaris
|
![]() Lees een paar goede romans of gewoon de gazet, dan weet je dat er ook om andere redenen gemoord wordt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#570 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 4 september 2020 om 09:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#571 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gaat toch meestal voor een projectie van fun, he. Uit jaloersheid, uit begeerte, omwille van diefstal, rivaliteit.... Dat zijn toch allemaal goeie redenen zou ik denken die in mijn schema passen. Meestal is het gewoon een misrekening over het slagen van het opzet, maar zo niet zou iedereen dat toch aan de lopende band doen ? Jij niet ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#572 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is enkel maar een "verbetering" in uw circulaire definitie van wat beter is. Ik zie niet in waarom de mensheid zich zou moeten verbeteren, als ze het "ei" kan zijn van een gigantische evolutionaire stap voorwaarts.
Wij hebben alletwee gewoon onze dada van wat we "zouden willen" en projecteren onze fantasmen daarop, maar de dynamiek van de evolutie hoeft daar geen rekening mee te houden he: overleeft wat beter slaagt in overleven dan andere dinges. Die keiharde logica is quasi-tautologisch, en daar zal niks tegen te doen zijn he. The winner takes all. Meer is er niet aan. En de definitie van "winner" is: die die alles pakt. Laatst gewijzigd door patrickve : 4 september 2020 om 09:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#573 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zou jij moorden als je 'ermee wegkwam'? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#574 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik wil er nog even aan toevoegen dat je gelijk had dat vroeger het vertrouwen tegenover de 'buitenwereld' natuurlijk lager lag (het evangelie probeert o.a. ook dat te overwinnen), maar eerst moet je je eigen huis op orde hebben. En dat hebben we ondertussen niet meer. Kijk al naar het verval in het onderwijs. Vroeger was de leraar kundig en had gezag. Nu raakt iedereen mimetisch betrokken: de leerling (die 'inspraak' moet hebben), de ouders (die desnoods beslissingen betwisten), de inspectie (die egalitaire 'doelstellingen' nastreeft terwijl het onderwijs nooit meer 'gelijke kansen' geboden heeft dan enkele decennia geleden, toen het nog écht mensen kon optillen), belangengroepen (die druk zetten op wat als inhoud geboden kan worden), pedagogen (die hun eigen 'relevantie' moeten zien 'aan te tonen'), psychologen (die problemen in het gedrag ten gevolge van de anomie moeten 'remediëren') etc. Daarnaast erodeert het abstractere denken want dat is minder 'fun' zolang je er nog niet thuis in bent (maar de beeldcultuur spreekt veel directer aan). Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 4 september 2020 om 10:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#575 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#576 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#577 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Patrick heeft zo een beetje de neiging....
Al altijd gehad.
![]() |
#578 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het onderwijs heeft maar heel zelden de bedoeling gehad om performant kennis op te doen. Het onderwijs is meestal een indoctrinatie mechanisme geweest. Enkel de koude oorlog heeft een tijdje voor "kennis performantie" gezorgd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#579 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- zorgde het tenminste voor harmonie in de maatschappij. - was het wel degelijk van een hoger niveau (al was het 'papegaaienwerk', maar het is maar met een minderheid van de mensen dat je echt verder kan gaan dan dat). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#580 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |