Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2021, 11:00   #561
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Het GEES heeft midden vorig jaar de regering aangeraden ALLE kerncentrales open te houden omdat er een energietekort ging optreden door de coronacrisis. De regering bij monde van Tinne Van der Straeten heeft dat advies totaal genegeerd ...
De hamvraag die rijst: is het wel een goed plan op alle atoomcentrales te sluiten?

Op volgende site ziet men het dan weer zo ...

"Kerncentrales open houden of sluiten, maakt niet zoveel verschil voor onze elektriciteitsfactuur "

Laatst gewijzigd door Universalia : 2 oktober 2021 om 11:02.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2021, 13:47   #562
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
De hamvraag die rijst: is het wel een goed plan op alle atoomcentrales te sluiten?

Op volgende site ziet men het dan weer zo ...

"Kerncentrales open houden of sluiten, maakt niet zoveel verschil voor onze elektriciteitsfactuur "

Tja, de kerncentrales klaar maken om ze langer open te houden zal ook geld kosten maar het is wel beter om de co2 normen te halen. Men had al lang nieuwe reactors moeten bouwen. Nu dreigen we al zonder stroom te vallen nog voordat alles naar stroom overschakelt ...

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 2 oktober 2021 om 13:48.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2021, 18:05   #563
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

In Genk werd geknald, 2 lange schoorstenen en 2 koeltorens tegen de grond:

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=C1kduuYi41s

Koeltorens en 2 schoorstenen in Genk ,ontploffing, tegen de vlakte!!!Kijk maar!!

02.10.2021
(van ex-kolencentrale Langerlo)

Laatst gewijzigd door Micele : 2 oktober 2021 om 18:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2021, 18:51   #564
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Waar is den tijd. Heb den opstart, begin jaren 70 hiervan nog aktief meegemaakt.
Toen wel gas/stookolie gestookt. De ombouw naar kolen was een tiental jaren later.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2021, 08:42   #565
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Gezien in een nieuwsuitzending inderdaad waar men 'schoon schip' maakte van de torens.

Ik had er géén weet van dat dit te gebeuren stond toen ik de animated.gif gepost heb van de twee torens die tegen de vlakte gingen.

p.s.

Energie en klimaat, veel meer dan een debat over twee kerncentrales

Laatst gewijzigd door Universalia : 3 oktober 2021 om 08:43.
Oud 3 oktober 2021, 10:55   #566
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gezien in een nieuwsuitzending inderdaad waar men 'schoon schip' maakte van de torens.

Ik had er géén weet van dat dit te gebeuren stond toen ik de animated.gif gepost heb van de twee torens die tegen de vlakte gingen.
Tja, uw .gif was wel grappig. Maar die torens gingen wel niet zo mooi neer als die van Genk, wie weet volgt er nog een betere .gif van Genk.

Dat de centrale van Genk afgebroken ging worden is al in 2019 beslist, eigenlijk moest die al in 2019-2020 tegen de vlakte liggen, dus met ... jaar vertraging...

Citaat:
https://www.tijd.be/ondernemen/milie.../10150558.html

02 augustus 2019 10:33

De leegstaande energiecentrale in Langerlo bij Genk wordt binnenkort afgebroken. Op de site van 22 hectare wordt ruimte vrijgemaakt voor nieuwe bedrijven, meldt de VRT vrijdag.

Midden mei had het het Luxemburgse bedrijf BTK nog plannen bekendgemaakt om twee nieuwe gascentrales te bouwen in Langerlo. Dat zou met steun uit Qatar gebeuren. Eind mei ontkende Qatargas echter dat het betrokken was bij het miljardenproject. Er was ook sprake van de bouw van twee centrales in Vilvoorde.

'BTK had ons beloofd dat er tegen 15 juni duidelijkheid zou zijn, maar we hebben er niets meer van gehoord. Ik ga er dan ook van uit dat het project niet meer doorgaat op de site van Langerlo', zegt Wim Dries (CD&V), de burgemeester van Genk.

Het is wel duidelijk dat de afbraakwerken van de centrale van Langerlo in het najaar starten. 'De bedoeling is dat die 22 hectare aan industrieterrein beschikbaar wordt voor nieuwe bedrijven', zegt Dries. 'De afbraakwerken gebeuren door een Genkse firma, en daarna zullen we moeten bekijken welke nieuwe bedrijven zich daar willen vestigen.'

Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2021 om 10:59.
Oud 3 oktober 2021, 12:08   #567
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

I'll be back?

Anuna De Wever na relletje met Gert Verhulst en kritiek: “Het is makkelijk om mij aan te vallen”

Dat kan nog 'grappig' worden of is het al zo dramatisch geworden (uit zijn voegen gebarsten is) dat er zelfs niet meer om gelachen kan worden?
Oud 4 oktober 2021, 00:18   #568
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Naast de come back van Anuna, daar heb je Greta ook weer

Oud 5 oktober 2021, 12:21   #569
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

UK wil naar 100% emissievrije electriciteit met de hulp van kerncentrales.

https://electrek.co/2021/10/04/uk-pl...clear-by-2035/
Oud 6 oktober 2021, 08:34   #570
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Soms vraagen mensen zich af ... hoe werkt dat eigenlijk zo een kerncentrale.

Hoe werkt een kerncentrale?

Leuke link op de site naar: "Kerntechnologie voor dummies"

Het 'probleem' met kerncentrales is het toxische afval dat in de meeste gevallen jaren opgeborgen moet liggen voor het ...

Toch zoekt men naarstig naar oplossingen voor dat probleem.

Er zijn, zoals ik al eerder schreef, centrales die tot op bepaalde hoogte hun eigen afval 'opeten'.

En dan heb je nog ...

MYRRHA

Reactor van de toekomst vreet kernafval

Gaat men dat wat kerncentrales produceren kunnen opvangen door andere technieken te gebruiken?

Ik denk het niet.

Misschien is dat een zwartgallige reactie van mijnentwege maar toch.

Laatst gewijzigd door Universalia : 6 oktober 2021 om 08:34.
Oud 6 oktober 2021, 21:01   #571
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Soms vraagen mensen zich af ... hoe werkt dat eigenlijk zo een kerncentrale.

Hoe werkt een kerncentrale?

Leuke link op de site naar: "Kerntechnologie voor dummies"

Het 'probleem' met kerncentrales is het toxische afval dat in de meeste gevallen jaren opgeborgen moet liggen voor het ...

Toch zoekt men naarstig naar oplossingen voor dat probleem.

Er zijn, zoals ik al eerder schreef, centrales die tot op bepaalde hoogte hun eigen afval 'opeten'.

En dan heb je nog ...

MYRRHA

Reactor van de toekomst vreet kernafval

Gaat men dat wat kerncentrales produceren kunnen opvangen door andere technieken te gebruiken?

Ik denk het niet.

Misschien is dat een zwartgallige reactie van mijnentwege maar toch.
Het is duidelijk: momenteel hebben we kerncentrales nodig.
Minstens 2, misschien 4.
Geen enkele Belg wil deze winter in het donker zitten en/of in de kou.
Xi zegt: ik wil niet dat Chinezen deze winter kou lijden: wij kopen zoveel gas als we kunnen, kost wat KOST.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2021, 16:50   #572
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het is duidelijk: momenteel hebben we kerncentrales nodig.
Minstens 2, misschien 4.
Geen enkele Belg wil deze winter in het donker zitten en/of in de kou.
Xi zegt: ik wil niet dat Chinezen deze winter kou lijden: wij kopen zoveel gas als we kunnen, kost wat KOST.
Ik stel mij steeds de vraag, 'stel dat er hier eens winters zijn zoals men ze kent in Syberië'.

Dan gaat er serieus wat afgejankt worden denk ik.

Laten we even verder kijken ...

Natalia uit Siberië: 'Nederlandse horrorwinter is niets vergeleken met de Siberische kou'

Het zal bibberen zijn, ook om de rekening(en) te betalen en voor de kou?

Laatst gewijzigd door Universalia : 7 oktober 2021 om 16:50.
Oud 9 oktober 2021, 08:59   #573
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Ik geef het maar even mee, huidig elektriciteitsverbruik in Belgie:

En in onze buurlanden (Frankrijk komt even niet binnen):

Binnenkort is Belgie dus even bruin als Nederland en Duitsland en we gaan er nog meer voor moeten betalen ook. Vooruitgang heet zoiets...

Bron: https://app.electricitymap.org/map
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2021, 09:48   #574
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht

Binnenkort is Belgie dus even bruin als Nederland en Duitsland en we gaan er nog meer voor moeten betalen ook. Vooruitgang heet zoiets...

Een woord van dank is op zijn plaats voor uw bijdrage.

Naast de atoomcentrales toch nog even dit:

Klimaatplannen PvdA’er Frans Timmermans (<- Eurocommissaris) dreigen te worden geboycot: 'Grote schade voor Midden- en Oost-Europa'

Laatst gewijzigd door Universalia : 9 oktober 2021 om 09:57.
Oud 9 oktober 2021, 10:07   #575
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht

Het probleem van de hoge energiefacturen in België ligt vooral bij de hoge staatsschulden.
Energie is immers de melkkoe van de staat.
En hoe raad het ook klinkt enkel de BTW op energie bewijst dat.
Om elektriciteit en gas betaald men 21% BTW, terwijl men op steenkool slechts 12% en op brandhout slechts 6% BTW betaald.
Feit is natuurlijk dat mensen in appartenemten geen hout of steenkoolkachels kunnen zetten.

Je kan alle BTW-tarieven hier terugvinden;

https://www.google.com/url?sa=t&rct=...So4dI2pUD3ckoO
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2021, 09:14   #576
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het probleem van de hoge energiefacturen in België ligt vooral bij de hoge staatsschulden.
Energie is immers de melkkoe van de staat.
En hoe raad het ook klinkt enkel de BTW op energie bewijst dat.
Om elektriciteit en gas betaald men 21% BTW, terwijl men op steenkool slechts 12% en op brandhout slechts 6% BTW betaald.
Feit is natuurlijk dat mensen in appartenemten geen hout of steenkoolkachels kunnen zetten.

Je kan alle BTW-tarieven hier terugvinden;

https://www.google.com/url?sa=t&rct=...So4dI2pUD3ckoO
Handige site. (.pdf even opgeslagen)

Ook het nalezen waard?

Laatst gewijzigd door Universalia : 10 oktober 2021 om 09:15.
Oud 12 oktober 2021, 05:58   #577
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om de duizelingwekkende stijging van de energieprijzen tegen te gaan, slaan tien EU-landen de handen ineen om de nucleaire optie te verdedigen.
10 EU-landen pleiten voor kernenergie

Ik denk ook wel dat het de beste optie is om niet direct alle atoomcentrales naar de eeuwige jachtvelden te verwijzen of men gaat in serieuze problemen komen.

Verder onderzoek naar de 'goede' werking van een thoriumreactor zou best wel een goed plan kunnen zijn?

China opent experimentele thoriumreactor met amper kernafval, kernfysicus Nathal Severijns: "Kan bij ons ook"

Laat ik er nog een schepje bovenop doen:

Franse minister van Economische Zaken en meerdere EU-ministers eisen: Europa heeft kernenergie nodig

Uit de tekst:

Citaat:
CO2-Klimapolitik und Energiekrise: Die einzige Lösung, aus diesem Dilemma herauszukommen, sieht der französische Wirtschaftsminister Bruno Le Mair in der europaweiten Förderung der Kernkraft. Doch in Deutschland sollen bald die Meiler abgestellt werden.
Citaat:
CO2-klimaatbeleid en energiecrisis: de enige oplossing om uit dit dilemma te geraken wordt door de Franse minister van Economie, Bruno Le Mair, gezien in de bevordering van kernenergie in heel Europa. Maar in Duitsland worden de reactoren binnenkort gesloten.

Laatst gewijzigd door Universalia : 12 oktober 2021 om 06:18.
Oud 12 oktober 2021, 06:20   #578
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Wel interessant, de landen die kernenergie als optie zijn, zijn Visigraders of soortgelijk.
Oud 12 oktober 2021, 06:58   #579
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wel interessant, de landen die kernenergie als optie zijn, zijn Visigraders of soortgelijk.
Vooral Duitsland wil mordicus dat kernenergie niet als ´groen´ bestempeld wordt door Europa. Frankrijk is voor, de visigrad landen zijn voor, Nederland heeft al aangegeven dat ze denken aan nieuwe mini-centrales - maar we weten uut ervaring dat ´Europa´ meestal doet wat Duitsland wilt...
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2021, 23:13   #580
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kan kernenergie het klimaat redden? De argumenten van voor- en tegenstanders op een rij

Je zou er bijna een enquête kunnen van maken van dat JA/NEE spel.

De voor- en tegenstanders op een rij ...

Ik heb altijd wel gedacht dat wij zwaar in de problemen zullen komen op energievlak mocht men alle atoomcentrales afbreken.

p.s.

De tekstballonnetjes

Citaat:
“Miljoenen mensen bijten op een houtje of lijden kou in het donker. Energie is een luxeproduct geworden, dat alleen rijken zich nog kunnen veroorloven. De wereldeconomie is geruïneerd. Overal heerst geweld, chaos en anarchie. U bent desondanks tevreden met uw politiek. Waarom?”

“Omdat de zon nog schijnt en we de klimaatcrisis de baas geworden zijn.”
Het lijkt wel op een donkere/duistere 'film - Sin City'

Neemt u ook een kijkje op deze link dewelke forumlid GUN wist aan te halen in de rubriek binnenland

Laatst gewijzigd door Universalia : 14 oktober 2021 om 23:42.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be