Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2009, 21:20   #561
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dit is hier een mooi voorbeeld van.
Dat berichtje heeft jou precies wel geraakt hé, dat je daar altijd terug mee afkomt!

Leg je er toch gewoon bij neer Jackie jongen.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 21:39   #562
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
Dat berichtje heeft jou precies wel geraakt hé, dat je daar altijd terug mee afkomt!

Leg je er toch gewoon bij neer Jackie jongen.

Hoeveel keer ben ik op een bericht teruggekomen?
Beetje pissed omdat je 'opzoekwerk' wat slordig uitviel?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 21:52   #563
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Hoeveel keer ben ik op een bericht teruggekomen?

Genoeg om te weten dat het je achtervolgt!

Beetje pissed omdat je 'opzoekwerk' wat slordig uitviel?
Amai, ben jij snel geraakt man!

En dat gewoon omdat ik schreef dat Rudolfke een klasgenootje was van Wittgenstein inplaats van een schoolgenootje.

Precies ook nog niet echt veel meegemaakt in het leven, dat ge zo rap op uw paardje zit.
Oud 17 februari 2009, 07:54   #564
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
Amai, ben jij snel geraakt man!

En dat gewoon omdat ik schreef dat Rudolfke een klasgenootje was van Wittgenstein inplaats van een schoolgenootje.

Precies ook nog niet echt veel meegemaakt in het leven, dat ge zo rap op uw paardje zit.

Om mij op een paard te krijgen is meer nodig dan een windhoos van gebakken lucht.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 11:04   #565
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
zelfs vrije wil is een illusie
Behalve voor de rechtbank.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 11:38   #566
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Behalve voor de rechtbank.
Ja, dat vraag ik mij ook altijd af. Hoe kan men eenderzijds de vrije wil niet erkennen, maar anderzijds wel een concept als ontoerekeningsvatbaarheid? Ik denk dat zo goed als iedereen onbewust in het dagelijkse leven uitgaat van het bestaan van de vrije wil.
Oud 17 februari 2009, 11:53   #567
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Ja, dat vraag ik mij ook altijd af. Hoe kan men eenderzijds de vrije wil niet erkennen, maar anderzijds wel een concept als ontoerekeningsvatbaarheid? Ik denk dat zo goed als iedereen onbewust in het dagelijkse leven uitgaat van het bestaan van de vrije wil.
Men kan een onderscheid maken tussen vrije wil op gewoon en op extracausaal niveau.

De wil is vrij voor jou en mij, maar bekeken vanuit een extracausaal perspectief (waarbij men het deterministisch systeem in haar geheel waarneemt) is er uiteraard geen vrije wil.

Dit als er sprake is van causaliteit.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 17 februari 2009 om 11:55.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 12:12   #568
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Om mij op een paard te krijgen is meer nodig dan een windhoos van gebakken lucht.
Tja ik merk het!
Oud 17 februari 2009, 23:12   #569
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Men kan een onderscheid maken tussen vrije wil op gewoon en op extracausaal niveau.

De wil is vrij voor jou en mij, maar bekeken vanuit een extracausaal perspectief (waarbij men het deterministisch systeem in haar geheel waarneemt) is er uiteraard geen vrije wil.

Dit als er sprake is van causaliteit.
Dit raakt m.i. de kern van deze discussie. Als er alleen materie bestaat, en geen ziel, is alles onderworpen aan de causaliteit en is er bijgevolg geen vrije wil mogelijk. (Wel met enige voorbehoud wegens het bewijs van het bestaan van dissipatieve structuren van onze onvolprezen nobelprijswinnende landgenoot Ilya Prigogine, waardoor toeval en causaliteit werrden verzoend)
Als er daarentegen wel een ziel bestaat - die per definitie immaterieel is en bijgevolg niet onderhevig aan de wetten van de causaliteit - is er wel ruimte voor de vrije wil.
Ik herinner me dat hierover ook werd verhaald in 'De Wereld als Wil en Voorstelling' van Schopenhauer.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 00:43   #570
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Tja het einde der tijden zou wel eens sneller kunnen komen dan u wil. En idd na uw fysieke dood weet je hoe het zit ... maar het kan dan wel te laat zijn om er nog iets aan te veranderen.
da's ook al een fameuze permisse medunkt
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 01:00   #571
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heilige Bekijk bericht
Het is de ziel die dat brein doet werken, net als de rest van het lichaam . Ziel weg = lichaam en brein werkt niet meer.
tjah en vroeger was het hart dat aangedreven werd door de ziel... toen dat niet meer houdbaar bleek kist men deze optie
als er al zoiets als een ziel _ in de zin zoals men dat graag ziet_ zou bestaan dan zie ik het ergens als een 'drijfenergie' ( golf ) achter iedere vezel, elke cel, elke moleculle in je lichaam om dat geheel als een coherent systeem te laten functioneren
alleen ... elk deelgebied dat men bestudeert schijnt op zich ook weer te kunnen functioneren... dus blijft alleen de som van de delen
Oud 18 februari 2009, 01:02   #572
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heilige Bekijk bericht
De ziel maakt dat wij allen verschillend zijn. Zonder ziel waren wij, jij, ik , en alle andere mensen, enkel wezens in vlees en bloed, met exact dezelfde functies en reacties. Jouw ziel maakt dat jij een uniek wezen bent, met persoonlijke eigenschappen.
ahja ? waarom zou dat zo zijn ?
iedere steen reageert ook net iets anders op omgevingprikkels
die hypothese ziel als eigen aan mens is niet echt houdbaar.. dan hou ik het liever bij Diego Raga beschouwingen

Laatst gewijzigd door praha : 18 februari 2009 om 01:03.
Oud 18 februari 2009, 01:09   #573
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Dit raakt m.i. de kern van deze discussie. Als er alleen materie bestaat, en geen ziel, is alles onderworpen aan de causaliteit en is er bijgevolg geen vrije wil mogelijk. (Wel met enige voorbehoud wegens het bewijs van het bestaan van dissipatieve structuren van onze onvolprezen nobelprijswinnende landgenoot Ilya Prigogine, waardoor toeval en causaliteit werrden verzoend)
Als er daarentegen wel een ziel bestaat - die per definitie immaterieel is en bijgevolg niet onderhevig aan de wetten van de causaliteit - is er wel ruimte voor de vrije wil.
Ik herinner me dat hierover ook werd verhaald in 'De Wereld als Wil en Voorstelling' van Schopenhauer.
' t zou een leuke oplossing zijn maar an moet ge eerst zeker zijn van die vrije wil
meer en meer lijkt het net op het omgekeerde
Oud 18 februari 2009, 01:24   #574
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
' t zou een leuke oplossing zijn maar an moet ge eerst zeker zijn van die vrije wil
meer en meer lijkt het net op het omgekeerde
Ze is vrij voor ons. Maar onvrij in een buitencausaal kader.
Oud 18 februari 2009, 02:07   #575
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze is vrij voor ons. Maar onvrij in een buitencausaal kader.
dan is er geen vrije wil in de zin zoals dat vereist wordt
Oud 18 februari 2009, 02:10   #576
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
dan is er geen vrije wil in de zin zoals dat vereist wordt
In welke zin is het vereist?
Oud 18 februari 2009, 02:41   #577
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In welke zin is het vereist?
in de zin zoals Queenburry het bedoelde moet die vrije wil méér _ da's namelijk die ziel_ zijn dan slechts een illusie ervan dat we kunnen kiezen en dus niet gebonden zijn aan een onderliggende causaliteit die die keuze uiteindelijk volledig determineert
( dat effe exclusief beschouwende dat determinisme niet noodzakelijk inhoudt dat het ooit vooraf te bepalen zou vallen wat een bepaalde uitkomst moet wezen )
Oud 18 februari 2009, 02:48   #578
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
in de zin zoals Queenburry het bedoelde moet die vrije wil méér _ da's namelijk die ziel_ zijn dan slechts een illusie ervan dat we kunnen kiezen en dus niet gebonden zijn aan een onderliggende causaliteit die die keuze uiteindelijk volledig determineert
( dat effe exclusief beschouwende dat determinisme niet noodzakelijk inhoudt dat het ooit vooraf te bepalen zou vallen wat een bepaalde uitkomst moet wezen )
Waarbij de ziel dus een injectie is van een extracausale wereld, dus niet onderworpen aan het staticum van tijd en ruimte, maar bestaand in een metatijd en metaruimte buiten ons stelsel?

Ik denk dat hierbij een volgender zaken kan optreden:

-of de "ziel" wordt causaal van zodra ze in ons causaal stelsel binnentreedt, en daarom is er geen sprake van vrije wil.

-of de "ziel" is noncausaal bij injectie in ons stelsel, waarbij ons systeem door manipulatie van een noncausale ziel ook noncausaal wordt. Maar hierbij volgt dat de "ziel" ook en metatijd en metaruimte zal hebben om causaal in te wezen. Het is in feite een opschorting van het causaliteitsprincipe naar een hogere "dimensie", en het eerste geval is een speciaal geval hiervan.

-wij bakken er geen snars van en er is geen causaliteit, wij zijn gewoon lompe primaten die niet verder kunnen denken dan oorzaak en gevolg.
Oud 18 februari 2009, 09:05   #579
cor
Minister

Standaard

Citaat:
ahja ? waarom zou dat zo zijn ?
iedere steen reageert ook net iets anders op omgevingprikkels
die hypothese ziel als eigen aan mens is niet echt houdbaar.. dan hou ik het liever bij Diego Raga beschouwingen
Hebben dieren dan ook een ziel?
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 11:22   #580
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Praha wijst er terecht op dat causaliteit in een louter 'materieel' zielsconcept nog niet betekent dat ons handelen en denken vastzitten in een onwrikbaar determinisme. (Zulk een determinisme is dan slechts één van de mogelijkheden.)

[quote=Flanelcondoom;3984821]Waarbij de ziel dus een injectie is van een extracausale wereld, dus niet onderworpen aan het staticum van tijd en ruimte, maar bestaand in een metatijd en metaruimte buiten ons stelsel?

Ik denk dat hierbij een volgender zaken kan optreden:

-of de "ziel" wordt causaal van zodra ze in ons causaal stelsel binnentreedt, en daarom is er geen sprake van vrije wil.

-of de "ziel" is noncausaal bij injectie in ons stelsel, waarbij ons systeem door manipulatie van een noncausale ziel ook noncausaal wordt. Maar hierbij volgt dat de "ziel" ook en metatijd en metaruimte zal hebben om causaal in te wezen. Het is in feite een opschorting van het causaliteitsprincipe naar een hogere "dimensie", en het eerste geval is een speciaal geval hiervan.
QUOTE]

Dit is wel erg zwart/wit: er kan toch ook een interactie zijn van de immateriële ziel - niet aan causaliteit onderworpen - met het lichaam - dat wel aan causailteit is onderworpen. Zodra onze ziel zich 'materialiseert' in gedachten en handelingen treden de mechanismes van oorzaak en gevolg in werking, maar aan de basis ligt wel de vrijheid van de ziel - buiten tijd en ruimte - om innovatief en creatief te zijn.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be