![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ben ik het mee eens. Laten we het dus gewoon op "huwelijk" houden en aan de namen op de kaartjes zien, wie er met wie trouwt, als maken combinaties als Dominique en Lesley het er in de toekomst dus niet bepaald gemakkelijk op.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#562 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Probleem is alleen dat het niet meer hetzelfde is.
Het huwelijk was een verbintenis tussen man en vrouw. Nu is het dat niet meer (het is meer dan dat geworden). Het is dus iets anders geworden. Een andere naam zou wel passend zijn, vind ik. Laatst gewijzigd door lomeanor : 7 juli 2007 om 21:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#563 |
Minister
|
![]() Tiens, konden dan voor de wijziging twee mannen of twee vrouwen met mekaar huwen? Waarvoor was die heisa dan wel nodig? Waarom claimt de homolobby terzake dan de overwinning?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#564 |
|
![]() hoog tijd dat ik mij van st Romboutstoren werp, Boadicea en ik zijn het eens.
![]() |
#565 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#566 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#567 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar laat me even Raf zijn (enige) argument gebruiken: Dat hij een tante is, veranderd NIETS aan het begrip tante. Jouw tante is immers nog evenzeer tante, ook als Raf zich zo noemt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#568 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#569 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'We geven mensen een statuut an gelijkwaardigheid en daarom ga ik in Ierland trouwen.' Stel je maar eens voor dat ik ooit iemand moet zeggen dat ik getrouwd ben voor een instantie die ook toelaat dat mensen van hetzelfde geslacht trouwen. Ik zou door de grond gaan van schaamte. Realitycheck?
![]() |
![]() |
![]() |
#570 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#571 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Trouwen in Ierland heeft trouwens nog een veel groter voordeel: dan moet ik immers niet voor de belgische staat trouwen. Citaat:
Ik heb geen enkel probleem met mensen van hetzelfde geslacht die samenleven met elkaar. Een soort samenlevingscontract of een ander statuut zou ik zeer positief vinden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#572 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Volgens Raf is het begrip huwelijk echter niet veranderd na de "verruiming" ervan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#573 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind de vraag van stemrecht wel briljant, eigenlijk. Het Kerkelijk huwelijk is toch nog altijd man/vrouw? (En terecht, staat heeft zich daar niet mee te moeien.) Maar dat het staats-huwelijk nu voor iedereen geldt, lijkt me evident. 'k zou niet weten wat daar 'verruimd' aan is. De wettelijke inhoud? Dat gebeurt. Er wordt gebroken met traditie? Dat is niet persé negatief. En ik kan geen negatieve gevolgen vinden.
![]() |
![]() |
![]() |
#574 |
Minister
|
![]() Die vergelijking gaat slechts op als er geen verschil is tussen een hetero- en een homorelatie en dat valt nog te bezien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#575 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Die heb ik toch duidelijk beantwoord? Net als het huwelijk is ook het stemrecht van inhoud veranderd. Het stemrecht van vandaag is niet meer het stemrecht van voor 1948, net zoals het huwelijk van vandaag niet meer dat is van voor de "verruiming."
|
![]() |
![]() |
![]() |
#576 |
|
![]() Inzake de wettelijke regelingen (fiscaliteit, erfenisrecht, etc) is er (hopelijk) geen verschil. Dat er inzake relationele of emotionele kwesties een verschil is kan best, maar daar heeft de wettelijke regeling geen zak mee te maken.
![]() |
#577 |
|
![]() Nochtans blijven de plichten en rechten van de (mannelijke/blanke) kiezers ongewijzigd.
![]() |
#578 |
Minister
|
![]() Daar vergist u zich. Het huwelijk levert het kader dat juridisch vorm geeft aan die relationele en emotionele kwesties. Lees het BW er maar eens op na. De wettelijke regelingen waarnaar u verwijst kunnen even goed buiten het huwelijk geregeld worden zoals ook gebeurd is sinds de geleidelijke gelijkstelling van gehuwden en samenwonenden. Ook opgelost dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#579 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#580 | |