![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#5921 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Quote Europese talen met digitale uitsterving bedreigd Ruim een kwart de nu nog ‘levende’ Europese talen wordt door de makers van software en digitale informatiemiddelen nagenoeg genegeerd. Als er niets gebeurt zullen deze talen de digitalisering van het dagelijks leven niet kunnen bijbenen en verdwijnen. De waarschuwing is afkomstig van vooraanstaande taaltechnologische experts uit heel Europa. Voor 30 van de ongeveer 80 Europese talen stelden ze vast in hoeverre deze digitaal worden ondersteund. Hun conclusie is dat de digitale ondersteuning voor 21 van de 30 talen ontbreek of belabberd is. Als voorbeelden van taaltechnologische toepassingen die vaak ontoereikend zijn voor deze talen noemen ze: programma’s voor spellings- en grammaticacontrole, interactieve persoonlijke assistenten op smartphones (zoals Siri op de iPhone), gesproken telefoonmenu’s, automatische vertaalsystemen, zoekmachines op het web, stemmen in autonavigatiesystemen. De reeks van 30 ‘witboeken’ oftewel taalrapporten, die de problematiek per taal inzichtelijk maken, wordt volgende week op de Europese dag van de talen, gepresenteerd. De onderzoeken werden gecoördineerd door Meta-Net, een netwerk van 60 onderzoeksinstellingen in 34 Europese landen. Voor elk van de onderzochte talen is de technologische ondersteuning op vier gebieden geïnventariseerd: automatisch vertalen spraakinteractie tekstanalyse beschikbaarheid van taalbronnen. IJslands, Lets, Litouws en Maltees scoren laag op elk van deze gebieden. Maar liefst 21 talen blijven op tenminste één gebied fors achter. Alleen het Engels wordt goed ondersteun. Voor Nederlands, Frans, Duits, Italiaans en Spaans is sprake van “beperkte ondersteuning” Nederlands nog niet onmiddellijk in gevaar Volgens de Utrechtse hoogleraar Jan Odijk, die voor Meta-Net de inventarisatie voor het Nederlandse verzorgde, geeft de situatie van het Nederlands aanleiding tot ‘voorzichtig optimisme’. “De bevindingen van het taalwitboek laten zien dat de Lage Landen na deze succesvolle programma’s moeten doorpakken en hun inspanningen voor de ontwikkeling van taaltechnologische bronnen moeten voortzetten en ze gebruiken om onderzoek, innovatie en ontwikkeling voort te stuwen. Anders zal ook het Nederlands in de gevarenzone komen” stelt Odijk. De witboeken zijn geschreven voor de volgende Europese talen: Baskisch, Bulgaars, Catalaans, Deens, Duits, Engels, Ests, Fins, Frans, Galicisch, Grieks, Hongaars, Iers, IJslands, Italiaans, Kroatisch, Lets, Litouws, Maltees, Nederlands, Noors (bokmål en nynorsk), Pools, Portugees, Roemeens, Servisch, Sloveens, Slowaaks, Spaans, Tsjechisch, en Zweeds. unquote nu ja : je bent ook een profesio-It-ster, dus raakt het onderwerp je allicht zijdelings... Het "uitsterven" van de meeste kleine europese talen is nakend ! De meeste mensen kan dit vanzelfsprekend niet erg veel schelen (hoezo vanzelfsprekend ?) Een groot gedeelte van de door velen zo vervloekte "immigranten" neemt inderdaad niet de moeite om Nederlands te leren, omdat ze verder willen migreren richting angelsaksische landen. Je hoeft geen poll te houden op dit forum om te weten dat alle jongeren hier bij voorkeur engels als 2de taal zouden leren indien ze de keuze hadden. Ze zouden begot beter Deens, Sloveens, Esperanto of Jiddisch leren ! ___ Een ander bericht dat mijn box raakte was over amerikaanse jongeren op reis naar Polen, Oekraïne, Wit Rusland enz.. om sporen van het Jiddisch zoals het vroeger gesproken werd terug te vinden. Doet me denken aan mijn laatste E-o kongres in Vilnius waar ik initiatie in het Jiddisch kreeg van een tot het Jodendom bekeerde Israëlische Japanner & prachtige pas ontdekte documentaires zag over het leven in Lodz, Warzschau en Vilnius in 1939 toen alles nog peis en vree was... een documentaire over een wereld die niet meer bestaat. ____ Allemaal verschijnselen uit het begin van deze eeuw - de vraag is moeten we ons verheugen op het verdwijnen van werelden (culturen, talen) ? Staat een te grote diversiteit de harmonieuze ontwikkeling van de samenleving in de weg ? Of indien we de diversiteit als een belangrijk goed ervaren, hoe ze behouden ?
Tempo toleras sed vero aperas Laatst gewijzigd door roger verhiest : 21 september 2012 om 16:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5922 | ||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
:thumbup: Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
positief= tegenovergestelde van negatief Is largo_wiaans. Zou je het een bruikbare term vinden? Of zie je er niks in? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#5923 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() In Brussel is er meer te zien dan in Antwerpen, maar ik vind Antwerpen een mooiere stad. Gent vind ik dan weer interessanter dan Brugge. Citaat:
Meer algemeen weet ik het niet zeker. We zitten weer eens in zo'n hysterisch moment met die Youtube-video, en dan komt dat wij-vs-zij zoals je zegt sterk naar voren. We hebben de laatste 11 jaar meerdere dergelijke crisissen meegemaakt, maar of het nu erger wordt of niet, geen idee hoe men zoiets meet. (Ben net begonnen De Zwarte Zwaan van Nassim Nicholas Taleb te lezen. Wat hij wellicht zou zeggen: "we kunnen dat niet meten en we kunnen niet weten hoe het verder zal evolueren.") Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#5924 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik dacht dat ze maar moeten luisteren, tiens.
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zeg gewoon liberaal. Citaat:
Het is maar een gokje, ik ben iha niet goed in het voorspellen van verkiezingsuitslagen (de laatste presidentsverkiezingen in Frankrijk had ik toevallig wel redelijk goed ingeschat, maar dat is de uitzondering die de regel bevestigt). Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#5925 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Het is vechten tegen de bierkaai, vooralsnog is Engels de lingua franca. Citaat:
![]() |
![]() |
#5926 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#5927 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() A) Waar en wanneer heb jij het laatst wildgeplast ?
B) Ben jij ooit betrapt op seks op een genante openbare plaats, zoals een struik in de tuin van Vaticaanstad ? C) zijn er landen waarin jij niet meer welkom bent (zie ook vraag B) D) wat zou jij als liberaal doen met de open VLD ? E) welke hervormingen zou jij doorvoeren in ons onderwijs ? F) welk knuffeldier had jij als kind ? G) Welk technologisch gadget gaat binnen de vijf jaar ons leven zoals we het kennen compleet veranderen ?
![]() |
#5928 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() A) Waar en wanneer heb jij het laatst wildgeplast ?
B) Ben jij ooit betrapt op seks op een genante openbare plaats, zoals een struik in de tuin van Vaticaanstad ? C) zijn er landen waarin jij niet meer welkom bent (zie ook vraag B) D) wat zou jij als liberaal doen met de open VLD ? E) welke hervormingen zou jij doorvoeren in ons onderwijs ? F) welk knuffeldier had jij als kind ? G) Welk technologisch gadget gaat binnen de vijf jaar ons leven zoals we het kennen compleet veranderen ?
![]() |
#5929 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#5930 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
(Tenzij ik mijn paspoort "verlies".) Citaat:
De N-VA met rust laten. Citaat:
![]() Meer aandacht voor andere talen, meer aandacht voor leren leren en leren kritisch denken. Veel, van beren tot een marsupilami. Als ik dat wist ...
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 23 september 2012 om 09:11. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5931 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Viert u aanstaande woensdag op Yom Kippoer de Grote Verzoening en indien ja, hoe gebeurt dat precies?
Laatst gewijzigd door Antoon : 23 september 2012 om 13:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5932 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Concreet zal ik proberen woensdag avond naar het afsluitend gebed te gaan (de "neïla", met oa het mooie Avinoe Malkenoe), en misschien dinsdag avond naar het begin ("Kol nidre", hier een mooie uitvoering ervan door Perry Como!). Verder valt er niet veel te doen op Yom Kippoer (behalve de kindjes eten geven en zo ...).
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 23 september 2012 om 18:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5933 | |||||||
|
![]() "doen" we altijd natuurlijk... spreekt voor zich.
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() We shall see... Citaat:
![]() Hoe gaat het op het werk? Nog steeds prima? Nog niet gedacht aan thuis blijven? Heb je een kuisvrouw? Welke dag komt die? Met of zonder dienstencheques? Strijk je zelf? Hoeveel hemden gebruikt uw man per week/maand? Hoeveel heeft hij er? Wat draag je zoal op het werk? Chique? Casual?
![]() |
![]() |
![]() |
#5934 | |
|
![]() Meen je dit? Wat vind je ervan ècht de moeite?
![]() |
![]() |
![]() |
#5935 | ||
|
![]() Citaat:
Degenen die vroeger nog genuanceerd schreven zijn of weg of zelf extremisten geworden. Verder is blijkbaar de hele vuilbak van politicsinfo hier gedumpt. Maakt het nogal moeilijk om de "genuanceerden" terug te vinden. @firestone: denk je dat je ooit nog zal terugkeren naar de "normale" topics?
![]() |
![]() |
![]() |
#5936 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Seg Firestone...
Je bent dan toch liefhebber van rekenen en zo hé? -Hoeveel liter olie heeft de mens al uit de grond gepompt sinds we dat spul gebruiken? -Wat voor een oppervlakte of kubieke dingen hebben dan die lege olieplekken onder de grond? ('k weet niet eens of ze die dingen terug vullen met iets als de olie er uit is ![]() -Kunnen we dan eventueel dieren in die lege holtes laten wonen gelijk in de film over de reis naar 't middelpunt van de aarde? Allee ja... Eigenlijk vroegen de bengels dat maar 'k heb daar geen idee van dus vraag ik het maar aan de online-Firestone-bibliotheek hé.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5937 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() quote
De volgende jaren ben ik blijkbaar in Iran, Koeweit, Libanon, Libië, Soedan, Syrië en Yemen (en misschien ook Afghanistan, Algerije, Bangladesh, Brunei, Indonesië, Irak, Maleisië, Pakistan, Saoedi-Arabië en Somalë) niet welkom. (Tenzij ik mijn paspoort "verlies".) unquote Je kan er een 2de aanvragen ten einde naar die landen te kunnen reizen.
![]() |
#5938 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Ze zijn nog klein, streng zijn heeft dan weinig zin. Ik denk dat ik later strenger zal zijn dan mijn man, maar we zien dan wel. Citaat:
Maar er is inderdaad een onderscheid tussen wie een bepaalde economische en sociale ordening voorstaat, en wie voornamelijk met een vijandsbeeld werkt, een wij<>zij wereldbeeld. Citaat:
Het Wilders-verhaal en met name de mislukking van het gedoogbeleid-experiment toont echter voor de zoveelste keer aan dat simplisme in de politiek zelden tot werkbare oplossingen leidt. Citaat:
Citaat:
De kuisvrouw of ik. 4 tot 5 per week. Veel te veel. Dat geld hadden we beter in schoenen en laarzen geïnvesteerd. ![]() Niet speciaal chique, wel redelijk braaf.
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 27 september 2012 om 11:10. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5939 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Architectuur, collectie, locatie, zicht van op het dak.
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 27 september 2012 om 12:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5940 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb geen zin te gaan "discussiëren" met Pindar, Zeikstraal, carlgustaaf en de hele gore bende die daarboven staat te roepen en tieren. Hoe vaak kan je iemand wijzen op het dubieuze karakter van zijn "bronnen"? Hoe vaak kan je iemand wijzen op de flagrante fouten in zijn "redeneringen"? Hoe vaak moet je hypocriet doen alsof het iemand om argumenten gaat, terwijl zelfs een zwakbegaafde salamander doorheeft dat het louter om haat, angst en afgunst gaat? enz ...
![]() |