Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

 
 
Discussietools
Oud 18 december 2007, 23:04   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Zelfs als ze zouden willen, de faciliteiten kunnen (gelukkig maar) niet afgeschaft worden. We zouden een paria worden in Europa.

De afschaffing van de faciliteiten is onrealistisch tot en met en zal bijgevolg ook niet gebeuren.
Waarom zouden we een paria worden? Heeft Frankrijk faciliteiten? Neen. Heeft Nederland een faciliteitenregeling? Neen. Heeft Duitsland faciliteiten? Neen.

Waarom zouden wij dan een paria worden door iets af te schaffen dat onze omringende landen niet eens hebben. Dan zouden ze toch al lang paria's moeten zijn...?
Jan van den Berghe is nu online  
Oud 18 december 2007, 23:04   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Daar zie ik ook geen bronnen staan.

Ik wil ook nog even opmerken dat sommige Vlaams-nationalisten op dit forum zich echt ronduit belachelijk maken. Beweren dat de faciliteiten kunnen afgeschaft worden of dat er geen faciliteiten zouden kunnen zijn in een onafhankelijk Vlaanderen is niet ernstig.
Faciliteiten kunnen weldegelijk afgeschaft worden, maar dan wel overeenkomstig de grondwettelijke bepalingen.
Jan van den Berghe is nu online  
Oud 18 december 2007, 23:07   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
En zelfs daarna, want de ratificatie van het Minderhedenverdrag zou voor het onafhankelijk Vlaanderen een voorwaarde tot toetreding zijn.
Helemaal niet, daar dat minderhedenverdrag niets van doen heeft met de EU.
Jan van den Berghe is nu online  
Oud 18 december 2007, 23:57   #44
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet, daar dat minderhedenverdrag niets van doen heeft met de EU.
Ratificatie ervan is een voorwaarde voor toetreding tot de EU als onderdeel van de criteria van Kopenhagen.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline  
Oud 19 december 2007, 00:00   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ratificatie ervan is een voorwaarde voor toetreding tot de EU als onderdeel van de criteria van Kopenhagen.
Geef mij dat eens zwart op wit a.u.b.

Ik lees dat nergens dat het minderhedenverdrag ondertekend en geratificieerd hoort te worden:

http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9...0/vh7eg8yibqzt
Jan van den Berghe is nu online  
Oud 19 december 2007, 00:25   #46
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geef mij dat eens zwart op wit a.u.b.

Ik lees dat nergens dat het minderhedenverdrag ondertekend en geratificieerd hoort te worden:

http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9...0/vh7eg8yibqzt
Uit De Standaard van 1 september 2007:

"Respect voor minderheden is een belangrijk criterium bij toetreding. Er zal nauwlettend op toegezien worden dat Vlaanderen niet discrimineert. ‘Vlaanderen zal door de zure appel heen moeten bijten en de Kaderconventie inzake nationale minderheden moeten ratificeren’, zegt Wouters. Het minderhedenverdrag ratificeren is intussen een voorwaarde geworden om tot de Raad van Europa en tot de Europese Unie toe te treden. Het onafhankelijke Vlaanderen zal dus de Franstalige minderheden moeten erkennen, denkt ook Vos. ‘De Europese Unie zal aandringen op extra rechten voor Franstaligen in de Rand, op Franstalige scholen en erkenning van het Frans. Vlaanderen zal dus moeten invoeren wat het nu koste wat het kost wil vermijden.’"

Jan Wouters is hoogleraar internationaal recht aan de KULeuven, Hendrik Vos is hoogleraar Europese politiek aan de UGent.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 19 december 2007 om 00:25.
Geert C is offline  
Oud 21 december 2007, 16:18   #47
kaap
Burger
 
Geregistreerd: 2 oktober 2005
Berichten: 177
Standaard

Er was laatst een item met geloof ik Eric van Rompuy over een Vlaams bestuurde randgemeente die vaardigheid van het Nederlands vereiste wanneer men grond wilde kopen. Heeft de Vlaamse overheid de bevoegheid om deze regeling ook bij andere randgemeenten af te dwingen?
kaap is offline  
Oud 21 december 2007, 16:40   #48
kaap
Burger
 
Geregistreerd: 2 oktober 2005
Berichten: 177
Standaard

Naar mijn inzien is het hervormen van de faciliteiten helemaal niet strijdig met de geest van het minderheden handvest.

1 Er gaat geen cultureel erfgoed mee verloren
2 Het Frans als taal wordt niet bedreigt
3 Het Frans is zelf is in Europa een van de meest gebruikte middelen geweest ter verdringing van regionale talen
4 Het Frans in de rand is niet van oudsher de primaire regionale taal die innig verbonden is met de cultuur van die regio en die als zodanig onder druk staat of heeft gestaan van de staatstaal.
5 Hervormingen van de faciliteiten hoeven niet tot doel te hebben het Frans in de rand uit te roeien, kan ook zijn het tot haar oorspronkelijke proporties terugbrengen.
kaap is offline  
Oud 21 december 2007, 18:31   #49
vooruit
Gouverneur
 
Geregistreerd: 14 juni 2005
Berichten: 1.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaap Bekijk bericht
Er was laatst een item met geloof ik Eric van Rompuy over een Vlaams bestuurde randgemeente die vaardigheid van het Nederlands vereiste wanneer men grond wilde kopen. Heeft de Vlaamse overheid de bevoegheid om deze regeling ook bij andere randgemeenten af te dwingen?
Het gaat enkel over sociale woningen of grond van de gemeente.
Enkel het gemeente bestuur kan dat bepalen.
vooruit is offline  
Oud 21 december 2007, 19:48   #50
kaap
Burger
 
Geregistreerd: 2 oktober 2005
Berichten: 177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Het gaat enkel over sociale woningen of grond van de gemeente.
Enkel het gemeente bestuur kan dat bepalen.
Kan Vlaanderen zelfstandig d.m.v. een wetswijziging die bevoegdheid naar zich toe halen of kan dat alleen op federaal niveau veranderd worden?
kaap is offline  
Oud 21 december 2007, 19:55   #51
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaap Bekijk bericht
Kan Vlaanderen zelfstandig d.m.v. een wetswijziging die bevoegdheid naar zich toe halen of kan dat alleen op federaal niveau veranderd worden?
Huisvesting is Vlaams denk ik.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline  
Oud 21 december 2007, 20:06   #52
vooruit
Gouverneur
 
Geregistreerd: 14 juni 2005
Berichten: 1.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaap Bekijk bericht
Kan Vlaanderen zelfstandig d.m.v. een wetswijziging die bevoegdheid naar zich toe halen of kan dat alleen op federaal niveau veranderd worden?
Ik zie eerlijk gezegd niet in wat het nut daarvan is? Je kan mij er absoluut niet van verdenken dat ik het Vlaams karakter van de Rand geen warm hart toe draag, maar er zijn grenzen. Alle bevoegdheden moeten op het laagst mogelijke niveau liggen.
vooruit is offline  
Oud 21 december 2007, 21:09   #53
kaap
Burger
 
Geregistreerd: 2 oktober 2005
Berichten: 177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Huisvesting is Vlaams denk ik.
Dank u.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Ik zie eerlijk gezegd niet in wat het nut daarvan is?
Het nut is de instroom van mensen die het Nederlands niet machtig zijn in te dammen, lijkt me evident.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Je kan mij er absoluut niet van verdenken dat ik het Vlaams karakter van de Rand geen warm hart toe draag, maar er zijn grenzen. Alle bevoegdheden moeten op het laagst mogelijke niveau liggen.
Ben ik in principe met je eens, de gemeenten mogen het beleid gerust zelf uitvoeren, mits ze deze nieuwe wet naleven.
kaap is offline  
Oud 21 december 2007, 21:57   #54
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik vrees zelfs dat de Franstaligen gewoon niet meer geïnteresseerd zouden zijn in een uitbreiding van Brussel indien dit niet gepaard zou gaan met een uitbreiding van het wettelijk tweetalige gebied en de daaruit voortvloeiende verdere verfransing van de Rand.
Zeer zeker wél! Zij vagen gewoon hun voeten aan die wet, en zorgen voor een "de facto" verfransing, net zoals ze nu doen in de rand.
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline  
Oud 21 december 2007, 23:45   #55
kaap
Burger
 
Geregistreerd: 2 oktober 2005
Berichten: 177
Standaard

Excuses, die laatste quote in mijn post was natuurlijk niet van Geert C maar van vooruit, foutje met copy-pasten.
kaap is offline  
Oud 22 december 2007, 12:50   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Uit De Standaard van 1 september 2007:

"Respect voor minderheden is een belangrijk criterium bij toetreding. Er zal nauwlettend op toegezien worden dat Vlaanderen niet discrimineert. ‘Vlaanderen zal door de zure appel heen moeten bijten en de Kaderconventie inzake nationale minderheden moeten ratificeren’, zegt Wouters. Het minderhedenverdrag ratificeren is intussen een voorwaarde geworden om tot de Raad van Europa en tot de Europese Unie toe te treden. Het onafhankelijke Vlaanderen zal dus de Franstalige minderheden moeten erkennen, denkt ook Vos. ‘De Europese Unie zal aandringen op extra rechten voor Franstaligen in de Rand, op Franstalige scholen en erkenning van het Frans. Vlaanderen zal dus moeten invoeren wat het nu koste wat het kost wil vermijden.’"

Jan Wouters is hoogleraar internationaal recht aan de KULeuven, Hendrik Vos is hoogleraar Europese politiek aan de UGent.
Jan Wouters mag dat dan wel beweren, maar ik zie het nergens staan in de teksten zelf m.b.t. de EU.

Daarenboven is zijn redenering fout "... dus de Franstalige minderheden moeten erkennen..." Immers, de Raad van Europa laat het de lidstaten vrij die het verdrag ratificeren om een preambule toe te voegen bij het verdrag. Daarin kunnen ze bepalen wat ze onder "minderheid" verstaan en welke groepen ze op het oog hebben. 't Groothertogdom Luxemburg heeft bijvoorbeeld het hierdoor onmogelijk gemaakt dat de Portugese minderheid (die zeer talrijk is, maar voortkomt uit een immigratie die min of meer gelijktijdig loopt met de uitwijking uit Brussel) als dusdanig erkend wordt of beroep kan doen op het minderhedenverdrag.

Vlaanderen kan dus gerust het verdrag ondertekenen, maar een preambule erbij voegen zodat de Franstaligen er geen beroep op kunnen doen. Wouters zit daarin volledig fout als hij het als een "moeten" ziet.

Ik zie trouwens niet in waarom de EU zich bezig zal houden met de rechten van de Franstaligen. De EU heeft zich ook niet ingespannen voor de rechten van de Russen in de Baltische republieken, of die van de minderheidsgroepen in Frankrijk (!!!), of die van de Oostenrijks-Duitse minderheid in Slovenië of de Hongaarse minderheid in Slovakije. Allemaal prietpraat dus van Wouters die de werkelijkheid niet raakt.
Jan van den Berghe is nu online  
Oud 22 december 2007, 12:52   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geef mij dat eens zwart op wit a.u.b.

Ik lees dat nergens dat het minderhedenverdrag ondertekend en geratificieerd hoort te worden:

http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9...0/vh7eg8yibqzt
Jan van den Berghe is nu online  
Oud 22 december 2007, 15:02   #58
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

U zult beter moeten doen dan "dat is onzin" om de stelling van een hoogleraar internationaal recht onderuit te halen.

Ik stel ook vast dat u de betekenis van het woord "preambule" niet kent.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 22 december 2007 om 15:04.
Geert C is offline  
Oud 22 december 2007, 16:39   #59
kaap
Burger
 
Geregistreerd: 2 oktober 2005
Berichten: 177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
U zult beter moeten doen dan "dat is onzin" om de stelling van een hoogleraar internationaal recht onderuit te halen.

Ik stel ook vast dat u de betekenis van het woord "preambule" niet kent.
Makkelijk om anderen te zeggen dat ze "beter moeten doen" en zelf niet op mijn argumenten ingaan.

Citaat:
Preamble

The member States of the Council of Europe signatory hereto,
  1. Considering that the aim of the Council of Europe is to achieve a greater unity between its members, particularly for the purpose of safeguarding and realising the ideals and principles which are their common heritage;
    Considering that the protection of the historical regional or minority languages of Europe, some of which are in danger of eventual extinction, contributes to the maintenance and development of Europe's cultural wealth and traditions;
    Considering that the right to use a regional or minority language in private and public life is an inalienable right conforming to the principles embodied in the United Nations International Covenant on Civil and Political Rights, and according to the spirit of the Council of Europe Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms;
    Having regard to the work carried out within the CSCE and in particular to the Helsinki Final Act of 1975 and the document of the Copenhagen Meeting of 1990;
    Stressing the value of interculturalism and multilingualism and considering that the protection and encouragement of regional or minority languages should not be to the detriment of the official languages and the need to learn them;
    Realising that the protection and promotion of regional or minority languages in the different countries and regions of Europe represent an important contribution to the building of a Europe based on the principles of democracy and cultural diversity within the framework of national sovereignty and territorial integrity;
    Taking into consideration the specific conditions and historical traditions in the different regions of the European States,
  1. Citaat:
    Considering that the protection of the historical regional or minority languages of Europe, some of which are in danger of eventual extinction, contributes to the maintenance and development of Europe's cultural wealth and traditions
    Ze hebben het hier dus over de bescherming van historische regionale of minderheidstalen, waarvan van sommige bedreigt worden met uiteindelijk uitsterven. Dit alles om de Europese culture waarde en tradities te onderhouden en te ontwikkelen.



    1 Ze spreken hier van bescherming en van bedreigt worden met uiteindelijk uitsterven, het Frans behoeft geen bescherming wordt immers niet bedreigt
    2 Er wordt gesproken van historische regionale of minderheidstalen, in de de rand is dat niet het Frans, dat is het Nederlands en/of Vlaamse dialecten. Als er dus al een taal beschermt dient te worden dan is het dat laatste.
    3 Het terugdringen van het Frans in de rand tot haar oorspronkelijk proporties zorgt niet voor verloren gaan van enige Europese culturele waarde of traditie, in tegendeel.


    Citaat:
    Stressing the value of interculturalism and multilingualism and considering that the protection and encouragement of regional or minority languages should not be to the detriment of the official languages and the need to learn them
    Hier, amuseer je daar ook maar even mee.

Laatst gewijzigd door kaap : 22 december 2007 om 16:40.
kaap is offline  
Oud 22 december 2007, 16:58   #60
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaap Bekijk bericht
Makkelijk om anderen te zeggen dat ze "beter moeten doen" en zelf niet op mijn argumenten ingaan.
  1. Ze hebben het hier dus over de bescherming van historische regionale of minderheidstalen, waarvan van sommige bedreigt worden met uiteindelijk uitsterven. Dit alles om de Europese culture waarde en tradities te onderhouden en te ontwikkelen.



    1 Ze spreken hier van bescherming en van bedreigt worden met uiteindelijk uitsterven, het Frans behoeft geen bescherming wordt immers niet bedreigt
    2 Er wordt gesproken van historische regionale of minderheidstalen, in de de rand is dat niet het Frans, dat is het Nederlands en/of Vlaamse dialecten. Als er dus al een taal beschermt dient te worden dan is het dat laatste.
    3 Het terugdringen van het Frans in de rand tot haar oorspronkelijk proporties zorgt niet voor verloren gaan van enige Europese culturele waarde of traditie, in tegendeel.


    Hier, amuseer je daar ook maar even mee.
Tekenen dat verdrag! Dan worden we verplicht het Nederlands in Brussel en in de rand te beschermen.
Kazan is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be