Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 mei 2003, 22:13   #41
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Dat wist ik niet. Ik dacht dat er een soort van standaard Chinees bestond, maar blijkbaar niet. Toch als ik Johns uitleg juist is.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2003, 22:20   #42
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Ik verwachtte voor het Nederlands ongeveer 22 miljoen.
Deze ranglijst is uit 1996, maar op dit moment hebben het Vlaams gewest en Nederland al wel meer dan 22 miljoen inwoners. Tel daarbij de Nederlandstalige Brusselaars, Antillianen en Surinamers, en de vele geëmigreerde Nederlanders (honderdduizenden van de eerste generatie die meestal nog Nederlands spreken, en ook een deel van de tweede en derde generatie), en je hebt het toch snel over 25 miljoen mensen. Tellen we daar de mensen die Nederlands als tweede taal hebben en iedereen die Afrikaans als eerste of tweede taal heeft daarbij op, dan komen we met gemak in de buurt van de 40 miljoen.

Citaat:
De Chinese talen zijn blijkbaar aparte talen: een Chinees met moedertaal Mandarijns, moet echt Cantonees aanleren als een vreemde taal, wil hij het verstaan.
Hoe groot de verschillen tussen de Chinese talen precies zijn weet ik niet precies, maar ik geloof dat er inderdaad grote onderlinge verschillen bestaan. Kantonees bijv. wordt vaak apart vermeld.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2003, 22:23   #43
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Dat wist ik niet. Ik dacht dat er een soort van standaard Chinees bestond, maar blijkbaar niet. Toch als ik Johns uitleg juist is.
Het standaard Chinees is Manderijns, de taal die door de ambtenaren in de keizertijd (de mandarijnen) werd gesproken en over China werd verspreid. Je ziet in de ranglijst dat daar bijna 900 miljoen sprekers van zijn, terwijl China in 1996 (het jaar van de ranglijst) waarschijnlijk ongeveer 1,1 miljard inwoners heeft.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2003, 22:25   #44
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Maar ondertussen zijn we weer 7 jaar verder en is de Chinese bevoking serieus aangegroeid.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2003, 22:27   #45
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ja, op dit moment heeft China ongeveer 1,3 miljard inwoners, maar het is dus duidelijk dat Mandarijns wel de Chinese standaardtaal is, die door de overgrote meerderheid van de Chinezen wordt gesproken en ook de officiële taal is.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2003, 22:28   #46
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Bedankt, dat wilde ik gewoon even vragen.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 10:24   #47
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Ja maar, Chinees is een locale taal, geen wereldtaal. Nederlands is ook zo'n locale taal. je bent er niets mee als reiziger tenzij je ergens een gropeje Hollanders tegenkomt. Engels en Frans zijn honder keer nuttiger voor reizigers, vooral omdat ze dikwijls de tweede taal zijn in de wereld.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 11:23   #48
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Dan vindt u Russich waarschijlijk ook een locale taal.

Trouwens naast Engels en Frans is Arabisch ook een belangrijke wereldtaal.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 12:16   #49
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Wie ontkent dat?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 12:22   #50
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Wie ontkent dat?
Niemand, maar ik wilde het gewoon even toevoegen.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 15:10   #51
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Je hebt wel een mooi schildje. Stom dat ze de provincieschilden van O+W-Vlaanderen (en Brabant) vervangen hebben door lelijke andere misbaksels.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 16:39   #52
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ja maar, Chinees is een locale taal, geen wereldtaal. Nederlands is ook zo'n locale taal. je bent er niets mee als reiziger tenzij je ergens een groepje Hollanders tegenkomt.
Geen HollanderSSch, maar wel VlaemSSch? :o

Overigens is Chinees in oostelijk Azië absoluut geen lokale taal. In elk land in die regio is er een grote Chinese gemeenschap, vooral in de handels- en zakenwereld.

Citaat:
Engels en Frans zijn honder keer nuttiger voor reizigers, vooral omdat ze dikwijls de tweede taal zijn in de wereld.
Waar in de wereld kan ik dan zoal met Frans terecht? Ik heb er nog nooit wat aan gehad, buiten Frankrijk dan.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 16:52   #53
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Frans wordt gesproken in Europa, Afrika en Quebec.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 17:02   #54
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

In Afrika zijn de lokale talen en ook Engels het Frans aan het verdringen. In Québec wonen maar 7 miljoen mensen, dus dat is ook niet echt een belangrijk gebied te noemen. Overigens kun je daar meestal ook in het Engels terecht. In Wallonië (Ardennen) kun je vaak in het Nederlands of Engels terecht, en in Zwitserland in het Duits.

Niet echt een belangrijke taal dus, dat Frans.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 17:50   #55
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

"In Wallonië (Ardennen) kun je vaak in het Nederlands terecht"

Saperstie, Belgicist
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 18:01   #56
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

die zit
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 18:05   #57
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde
 
Rudysfonduehuisje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ja maar, Chinees is een locale taal, geen wereldtaal. Nederlands is ook zo'n locale taal. je bent er niets mee als reiziger [size=6]tenzij je ergens een gropeje Hollanders tegenkomt[/size]. Engels en Frans zijn honder keer nuttiger voor reizigers, vooral omdat ze dikwijls de tweede taal zijn in de wereld.
Hans laat zijn ware gelaat zien. Nederlands is maar een geuzentaaltje, goed om wat tegen 'Hollanders' te leuteren... Diezelfde argumenten vinden we ongeveer terug bij enkele fransdolle Belgische separatisten in 1830. Ik vind dat u u nogal minachtend uitlaat over de inwoners van de noordelijke Nederlanden... Als die uitspraak van een flamingant kwam, dan had je hem meteen voor rascist uitgescholden... Uw Belgicisme is even verengd dan het Vlaams-nationalisme van sommige flaminganten...

Ik heb niets tegen Frans, integendeel ik vind het een mooie taal. Maar we moeten toegeven dat Frans al lang geen invloedrijke wereldtaal. Het verliest nog elke dag terrein, bv. in Afrika... Voor onternationale contacten wordt Frans steeds minder gebruikt. Engels is nu dé wereldtaal. Spaans is belangrijker dan Frans. De kandidaat-lidstaten zijn op Duitsland geörienteerd, enkel in Roemenië is het Frans nog belangrijk...
Rudysfonduehuisje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 18:06   #58
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Saperstie Mag ik ondertiteling a.u.b.? 8)

Dat men in de Ardennen Nederlands spreekt, komt trouwens vooral vanwege de Nederlandse toeristen en niet doordat men dat op school heeft geleerd. Ook in Frankrijk zijn er streken waar je met Nederlands een heel eind komt. En wat te denken van Luxemburg?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 18:25   #59
De Vliegende Hollander
Gouverneur
 
De Vliegende Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2002
Locatie: Holland
Berichten: 1.384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudysfonduehuisje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ja maar, Chinees is een locale taal, geen wereldtaal. Nederlands is ook zo'n locale taal. je bent er niets mee als reiziger [size=6]tenzij je ergens een gropeje Hollanders tegenkomt[/size]. Engels en Frans zijn honder keer nuttiger voor reizigers, vooral omdat ze dikwijls de tweede taal zijn in de wereld.
Hans laat zijn ware gelaat zien. Nederlands is maar een geuzentaaltje, goed om wat tegen 'Hollanders' te leuteren... Diezelfde argumenten vinden we ongeveer terug bij enkele fransdolle Belgische separatisten in 1830. Ik vind dat u u nogal minachtend uitlaat over de inwoners van de noordelijke Nederlanden... Als die uitspraak van een flamingant kwam, dan had je hem meteen voor rascist uitgescholden... Uw Belgicisme is even verengd dan het Vlaams-nationalisme van sommige flaminganten...

Ik heb niets tegen Frans, integendeel ik vind het een mooie taal. Maar we moeten toegeven dat Frans al lang geen invloedrijke wereldtaal. Het verliest nog elke dag terrein, bv. in Afrika... Voor onternationale contacten wordt Frans steeds minder gebruikt. Engels is nu dé wereldtaal. Spaans is belangrijker dan Frans. De kandidaat-lidstaten zijn op Duitsland geörienteerd, enkel in Roemenië is het Frans nog belangrijk...


Volledig met je eens!

Overigens, er zijn behoorlijk wat linguisten die het Spaans tippen als nieuwe wereldtaal voor de eerste helft van de 21e eeuw. Ik meen dat de argumenten hiervoor waren:

- Sterke Spaanse opkomst in VS (sommige gebieden al reeds meer dan 75% Spaanstalig, alsmede lokale media).

- Herstel van de Zuid-Amerikaanse economiën (verwacht rond 2010)

- Toenemende migratiegolf richting VS/Canada, alsmede een hoog geboortecijfer, zorgt ervoor dat de Hispanics/Latino's in Amerika omstreeks 2010-2015 de grootste 'buitenlandse' groep vormen in die regio...
__________________
“Educatie is een lopend onderzoek naar onze eigen onwetenheid.”
De Vliegende Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 19:30   #60
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Daar dacht ik ook al aan, Spaans. Ik heb daar geloof ik al eens op gewezen. Helaas spreek ik het niet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be