Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 juli 2010, 21:02   #41
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard

Ik verdien te weinig om te kunnen leven zoals er hoort geleefd te worden.
__________________
Onder invloed van de duivel.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 22:16   #42
mdf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 januari 2009
Locatie: eos
Berichten: 618
Standaard

u bedoelt dat u netto te weinig overhoud
mdf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 22:18   #43
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mdf Bekijk bericht
u bedoelt dat u netto te weinig overhoud
Vanaf dat ze overuren niet in het zwart uitbetalen wel.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 08:33   #44
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Och ik weet niet. Als men al die toeren en omwegen nodig heeft om een euro extra te verdienen?

Hoeveel zijn er zoal niet failliet gegaan omwille van belastingen en bijdragen?
Men zal de tel al lang kwijt zijn vrees ik.
De meeste zijn bang van een coöperatieve.

Trouwens als je eerlijk bent, beken je dat de meeste na 3 jaar op de fles gaan, juist omdat ze vergeten dat ze na 3 jaar voor het eerst belastingen moeten betalen op hun belastbaar inkomen van 3 jaar geleden en er geen geld voor opzij zetten.
De meeste beginnen dan ook met een één manszaak en moeten dus volle pot belastingen betalen.
En ze zien de eerste 3 jaar het geld vaak binnen stromen en vergeten dat de rekeningen pas komen achteraf. Ze kopen dus maar want ze hebben er het geld toch voor.

Laatst nog een koppel tegen gekomen. Ze waren op zichzelf begonnen met een kranten winkel en kochten het eerste jaar er maar oplos. Ze konden het zich veroorloven, gelijk het geld binnen stroomde was dat geen probleem en ze deden toch voorafbetalingen. Tot ze de rekingen van de BTW en inkomsten belastingen kregen. Ze waren even vergeten dat ze de btw moeten doorstorten en dat die niet voor hen was en dat ze met een netto winst van meer dan 200.000 € per jaar er niet vanaf kwamen met een voorafbetaling van 1000€ per kwartaal, maar tegen de 80.000€ per jaar belastingen moeten betalen.

Nu geven zij natuurlijk de overheid de schuld dat ze alles kwijt zijn en zelfs een hoop schulden hebben overgehouden aan hun zelfstandige avontuur.


Maar geef het eerlijk toe, de meeste die zelfstandig werken en er bekwaam voor zijn, verdienen zeer goed de kost en klagen wel dat ze te veel kwaai geld moeten betalen, maar houden een pak meer over dan een loontrekkende.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 08:55   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De meeste zijn bang van een coöperatieve.

Trouwens als je eerlijk bent, beken je dat de meeste na 3 jaar op de fles gaan, juist omdat ze vergeten dat ze na 3 jaar voor het eerst belastingen moeten betalen op hun belastbaar inkomen van 3 jaar geleden en er geen geld voor opzij zetten.
De meeste beginnen dan ook met een één manszaak en moeten dus volle pot belastingen betalen.
En ze zien de eerste 3 jaar het geld vaak binnen stromen en vergeten dat de rekeningen pas komen achteraf. Ze kopen dus maar want ze hebben er het geld toch voor.

Laatst nog een koppel tegen gekomen. Ze waren op zichzelf begonnen met een kranten winkel en kochten het eerste jaar er maar oplos. Ze konden het zich veroorloven, gelijk het geld binnen stroomde was dat geen probleem en ze deden toch voorafbetalingen. Tot ze de rekingen van de BTW en inkomsten belastingen kregen. Ze waren even vergeten dat ze de btw moeten doorstorten en dat die niet voor hen was en dat ze met een netto winst van meer dan 200.000 € per jaar er niet vanaf kwamen met een voorafbetaling van 1000€ per kwartaal, maar tegen de 80.000€ per jaar belastingen moeten betalen.

Nu geven zij natuurlijk de overheid de schuld dat ze alles kwijt zijn en zelfs een hoop schulden hebben overgehouden aan hun zelfstandige avontuur.


Maar geef het eerlijk toe, de meeste die zelfstandig werken en er bekwaam voor zijn, verdienen zeer goed de kost en klagen wel dat ze te veel kwaai geld moeten betalen, maar houden een pak meer over dan een loontrekkende.
Ik kan dat goed geloven.
Veel maken die zelfde fouten.
En het helpt niet het hun duizend keer uit te leggen.

Los daarvan is dat een valkuil waar al duizenden in getrapt hebben en nog eens duizenden het ooit zullen doen.

Spijtig genoeg is het zo dat van zodra je een beetje geld begint te verdienen, wat uiteindelijk de bedoeling is van iedereen, je alles boven het minimum terug moogt afgeven voor het behangpapier van de koning.
Worden we uitgebuit of worden we niet uitgebuit?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 09:11   #46
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Ik ben één van die belgen die normaal zou kunnen gaan werken maar geen geld heeft om eerst zijn gezondheid op zaken te stellen.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 09:29   #47
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik kan dat goed geloven.
Veel maken die zelfde fouten.
En het helpt niet het hun duizend keer uit te leggen.

Los daarvan is dat een valkuil waar al duizenden in getrapt hebben en nog eens duizenden het ooit zullen doen.

Spijtig genoeg is het zo dat van zodra je een beetje geld begint te verdienen, wat uiteindelijk de bedoeling is van iedereen, je alles boven het minimum terug moogt afgeven voor het behangpapier van de koning.
Worden we uitgebuit of worden we niet uitgebuit?
Je moet als zelfstandige dan ook zeer goed weten hoe de wetten in elkaar steken.

Aandelen zijn het minste belast en loon uit arbeid het meeste.
Werk dus tegen een minimum loon in je bedrijf en tegen een maximum aan dividenten.
En breng het in als durfkapitaal.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 09:53   #48
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
.
Spijtig genoeg is het zo dat van zodra je een beetje geld begint te verdienen, wat uiteindelijk de bedoeling is van iedereen, je alles boven het minimum terug moogt afgeven voor het behangpapier van de koning.
Worden we uitgebuit of worden we niet uitgebuit?
Probleem is wel, dat de uitbuiters (of beter, degenen die profijt halen uit het huidige systeem) stilaan een grotere groep aan het worden zijn, dan degenen die uitgebuit worden.
Maar dat de belastingen/rsz in Belgie naar beneden moeten, is wel een open deur instampen. Alleen vrees ik, dat het van kwaad naar erger zal gaan.
BTW het zijn niet alleen de veelverdieners, die teveel belastingen betalen. Het grootste probleem zit mi bij de minimumloners, waar het verschil met de sociale uitkeringen veel te klein is, en die ook belastingen betalen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 10:21   #49
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Probleem is wel, dat de uitbuiters (of beter, degenen die profijt halen uit het huidige systeem) stilaan een grotere groep aan het worden zijn, dan degenen die uitgebuit worden.
Maar dat de belastingen/rsz in Belgie naar beneden moeten, is wel een open deur instampen. Alleen vrees ik, dat het van kwaad naar erger zal gaan.
BTW het zijn niet alleen de veelverdieners, die teveel belastingen betalen. Het grootste probleem zit mi bij de minimumloners, waar het verschil met de sociale uitkeringen veel te klein is, en die ook belastingen betalen.
Hmm...er is natuurlijk een levensgroot verschil tussen een echte veelverdiener ( �* la politica dikwijls) en een kleine zelfstandige die eerst een beetje boven het gemiddelde verdient en na belastingen onder de armoede grens begint te komen.
En ik vrees dat daar heel veel van zijn. Ondanks veel werk en een goede omzet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 10:31   #50
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Ik verdien te weinig om te kunnen leven zoals er hoort geleefd te worden.
Citaat:
zoals er hoort geleefd te worden.





Nu je 't zegt je verknoeide zojuist mijn zondag.

Laatst gewijzigd door filosoof : 18 juli 2010 om 10:35.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 10:36   #51
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hmm...er is natuurlijk een levensgroot verschil tussen een echte veelverdiener ( �* la politica dikwijls) en een kleine zelfstandige die eerst een beetje boven het gemiddelde verdient en na belastingen onder de armoede grens begint te komen.
En ik vrees dat daar heel veel van zijn. Ondanks veel werk en een goede omzet.
Mogelijk. Weze het wel zo, dat een zelfstandige nog altijd meer mogelijkheden heeft om belastingen te ontduiken/omzeilen dan ne loontrekkende, en zeker dan ne minimumloner.
Maar dat er zelfstandigen zijn die hard werken, om uiteindelijk weinig te verdienen is een feit. Zij houden het dan over het algemeen ook niet lang vol.
Maar kom, heb er geen enkel probleem mee, om toe te geven, dat zelfstandigen over het algemeen werkers zijn. Wat altijd niet kan gezegd worden van werknemers.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 10:56   #52
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Ik verdien te weinig om te kunnen leven zoals er hoort geleefd te worden.
Ik ken dat gevoel
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 11:01   #53
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Mogelijk. Weze het wel zo, dat een zelfstandige nog altijd meer mogelijkheden heeft om belastingen te ontduiken/omzeilen dan ne loontrekkende, en zeker dan ne minimumloner.
Maar dat er zelfstandigen zijn die hard werken, om uiteindelijk weinig te verdienen is een feit. Zij houden het dan over het algemeen ook niet lang vol.
Maar kom, heb er geen enkel probleem mee, om toe te geven, dat zelfstandigen over het algemeen werkers zijn. Wat altijd niet kan gezegd worden van werknemers.
Ik denk persoonlijk (tenminste tot op zekere hoogte) dat steuntrekkers en dergelijke op de beste plaats staan om zoveel mogelijk belastingen te ontduiken.
Als ze nog maar 10 euro in het zwart bijverdienen bij een zelfstandige die het geld al lang niet meer in kas heeft om iemand in te schrijven omwille van de afbetaling van zijn belastingen bv....heeft die steuntrekker makkelijk rondom de 20'000 euro zwart + zijn steun binnen in kas. Zonder één centiem belastingen te betalen.
Met datzelfde bedrag zit zijn werkgever als belastbaar inkomen terug op zwart zaad en onder de totale som van de uitkering van zijn werknemer.

t' is dus makkelijk gezegd dat de zelfstandige veel zwart heeft. De realiteit is dat de zelfstandige liever een werknemer inschrijft en liever alles kan betalen ....maar genoodzaakt is door alle kosten van voorheen dikwijls...tot zwart met alle risico bovenop.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 13:51   #54
mdf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 januari 2009
Locatie: eos
Berichten: 618
Standaard

mijn vader kreeg ooit een extra premie waar hij maar 28% netto van overhield
mdf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 15:24   #55
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik denk persoonlijk (tenminste tot op zekere hoogte) dat steuntrekkers en dergelijke op de beste plaats staan om zoveel mogelijk belastingen te ontduiken.
Als ze nog maar 10 euro in het zwart bijverdienen bij een zelfstandige die het geld al lang niet meer in kas heeft om iemand in te schrijven omwille van de afbetaling van zijn belastingen bv....heeft die steuntrekker makkelijk rondom de 20'000 euro zwart + zijn steun binnen in kas. Zonder één centiem belastingen te betalen.
Met datzelfde bedrag zit zijn werkgever als belastbaar inkomen terug op zwart zaad en onder de totale som van de uitkering van zijn werknemer.

t' is dus makkelijk gezegd dat de zelfstandige veel zwart heeft. De realiteit is dat de zelfstandige liever een werknemer inschrijft en liever alles kan betalen ....maar genoodzaakt is door alle kosten van voorheen dikwijls...tot zwart met alle risico bovenop.
Blijft wel dat de minimumloner de slaaf aan het worden is van gans ons systeem. Met een bijkomend probleem dat hij nauwelijks wordt verdedigd. Vakbonden en dergelijke zullen nog eerder ijveren voor het optrekken van sociale uitkeringen, dan van het minimumloon.
Maar loop ook niet over van medelijden met de meeste bruggepensioneerden en andere werklozen. Daarvoor is hun uitkering te riant (in vergelijking met het minimumloon), de lijst met knelpuntberoepen te groot, en hun mogelijkheden om in het zwart bij te verdienen te omvangrijk.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 15:49   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Blijft wel dat de minimumloner de slaaf aan het worden is van gans ons systeem. Met een bijkomend probleem dat hij nauwelijks wordt verdedigd. Vakbonden en dergelijke zullen nog eerder ijveren voor het optrekken van sociale uitkeringen, dan van het minimumloon.
Maar loop ook niet over van medelijden met de meeste bruggepensioneerden en andere werklozen. Daarvoor is hun uitkering te riant (in vergelijking met het minimumloon), de lijst met knelpuntberoepen te groot, en hun mogelijkheden om in het zwart bij te verdienen te omvangrijk.
Dat klopt natuurlijk.
Maar ook vele zelfstandigen worden tegen wil en dank (misschien een beetje door domheid) slaaf van hun eigen onkosten en belastingen hoor.
Wie telkens een berg schulden te vereffenen krijgt kan om den duur niet anders meer dan hard werken en iedere cent gebruiken om alles mee te betalen. En dat is dikwijls geen luxe dat ze afbetalen maar rsz, belastingen, btw, verzekeringen, lonen, boekhouding en dergelijke meer.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 15:50   #57
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mdf Bekijk bericht
mijn vader kreeg ooit een extra premie waar hij maar 28% netto van overhield
Uw vader is niet de enige.
De koning en zijn gevolg zetten de bloemetjes buiten met de rest.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 21:51   #58
Daphne
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 6 februari 2006
Berichten: 702
Standaard

Een wat gewaagde rondvraag vind ik dit.
Door fiscale fraude mist de schatkist ongeveer 25 miljard € / jaar. Een correcte inning van de belastingen zou voor elke loontrekkende/ambtenaar een nettoloonverhoging van meer dan 5000€/jaar betekenen.
32.000 zelfstandigen en vrije beroepen dienen zelfs nooit een belastingsaangifte in en komen daar telkens mee weg. De loontrekkende/ambtenaar wordt nog elk jaar verplicht om de gegevens van zijn loonfiche op zijn belastingsaangifte te kopiëren;
Ongeveer 1 miljoen “burgers” weigeren op die manier deel te nemen aan de sociale correctie op de markteconomie. Een steeds kleiner wordend deel van de werkende bevolking houdt het systeem dus overeind.
In dat klimaat voert rechts voortdurend een loonkostendebat, met als rode draad de boodschap dat de loontrekkende en de ambtenaar teveel verdient.
De Vlaamse nationalisten stemden voor NVA en kregen de niet-verkozen ultraliberaal Muyters als minister. Dit jaar stemden zij opnieuw op NVA, benieuwd welke patronaatslakeien er nu uit de kast zullen vallen.
En toch is het allemaal de schuld van de vakbonden en van de “makakken”.
Je moet onwetend zijn om dat te blijven geloven.
Je moet dom zijn om dat jezelf te blijven wijsmaken.
__________________
Koop nooit nog de merken die reclamespots maken met negers of makakken.
Daphne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 22:47   #59
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.886
Standaard

bachelor, 10 jaar ervaring

3400€ bruto + 13e maand


laptop
maaltijdcheques

hospitalistatieverzekering
ambulante verzekering

studie & documentatievergoeding
vervoersonkostenvergoeding

48 dagen verlof.

geen fietsvergoeding
__________________
r

Laatst gewijzigd door koe de poing : 18 juli 2010 om 22:47.
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 09:17   #60
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard Hongerloontje.

Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be