Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 december 2007, 23:28   #41
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Heh... als ik tweedehands mijn eigen analoge setup kon terugkopen zou ik al heel content zijn Man... je hebt nooit die Leak speakers gehoord. Jaren terug wouden amerikanen die van me overkopen hoewel de verzendkost (elke speakerbox woog ergens 20 kilo) al ehm... hilarisch zou zijn. Ik had die dingen moeten houden... Die waren gewoon juweeltjes.

http://cgi.ebay.co.uk/LEAK-2020-VINT...QQcmdZViewItem
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 14:41   #42
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Vroeger had ik een Teac banopnemer, met vele banden met van LP's opgenomen muziek (klassiek en andere).
Voor mijn verhuis twee jaar geleden heb ik de Teac verkocht, omdat ik hem eigenlijk niet meer gebruikte. De muziek op mijn LP's en op de banden die me nog interesseerde had ik al overgenomen op CD.
De dag voor de koper mijn bandopnemer kwam ophalen wilde ik hem nog even testen; hij had al 2-3 jaar niet meer gedraaid. Na tien seconden muziek de grootste twijfel of ik hem wel zou wegdoen. Het minste dat ik kon zeggen: die klank had iets wat cd's zeker niet hebben.

Nu nog zal ik normaal DDD-cd's vermijden. ADD en zelfs AAD klinkt doorsnee genomen gewoon beter.

Wat geluidsfrekwenties betreft, dat heb ik indertijd zelf gemeten met frekwentiegenerator en -meter. Van de mensen die ik getest heb hoorden jonge kinderen tot 18000 Hz of soms iets hoger. Op dertig jaar moet je niet teveel illusies meer hebben boven de 15000 Hz. Iemand van 65 jaar mag tevreden zijn als hij nog 11000 Hz hoort (die hoort dus eigenlijk geen verschil meer tussen een AM- en FM-uitzending).
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 14:46   #43
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Als er een verschil te horen is dat zal dat niet liggen aan de CD bron maar aan het feit dat de A/D converter en het analoge circuit erachter uitermate knudde is, en van uw 16 bits er een pak minder effectief overblijven dan de bedoeling is.
Vroeger had ik een Technics cd-speler. Ik meende dat elke cd-speler de D/A-conversie wel ongeveer hetzelfde zou doen. Tot ik een Rotel-speler kocht. Wat een verschil. En dan is dat nog ver van de topklasse.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 15:33   #44
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Deze:

__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2008, 21:41   #45
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik vind vynil ook warmer klinken. Al zal het vaak ook gaan om de versterker. Ik had vroeger een hoog-vermogens Akai versterker met LEAK-luidsprekers (de befaamde "sandwich" speakers). De warmte en zachte en zware dreun die daaruit kwam wil ik nog eens horen bij moderne versterkers en moderne high-end luidsprekers.

Ooit naar het containerpark gedaan wegens verhuis naar een appartementje en nog steeds reuzespijt van.



Dit waren de speakers (geen eigen foto). Zowel de tweeters als de woofers hadden hun conus ingepakt in een soort aluminium laag wat zorgde voor een perfect demping zodat een boost heel diep klonk. Gecombineerd met een 30 jaar oude Akai versterker van 166 Watt bij 8 ohm konden die dingen (die ik had gekregen van mijn vader toen hij voor een kleinere stereo ging) mijn slaapkamer omtoveren in een wall of sound.



Onderaan de foto 1 van hun befaamde woofers met een alu laag erop zodat de woofer bij elke beat weer mooi teruggetrokken werd zonder het storende rammelende geluid te geven dat moderne high end luidsprekers geven op hoog vermogen.

En die Akai versterker was ook een schatje maar begon teveel gebreken te vertonen. Maar die was wel voorzien voor die luidsprekers en kon zelfs bij laag volume een stevig vermogen naar die Leak speakers sturen wat ideaal was. Ach... Ik heb 10 jaar mogen genieten van die stereo. Maar toch nog spijt dat ik die ooit heb weggedaan. Nu ja... mijn buren zouden me gewapend opwachten mocht ik die combinatie hebben behouden.

Ach... one day koop ik die boel voor veel geld misschien nog een keer. Het was de meest unieke sound ervaring die je kon hebben en ik heb er gelukkig geen cent voor betaald.

http://cgi.benl.ebay.be/Very-Rare-Leak-Sandwich-200-Bookshelf-Loudspeakers_W0QQitemZ280259024870QQihZ018QQcatego ryZ14991QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 07:38   #46
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Vroeger had ik een Teac banopnemer, met vele banden met van LP's opgenomen muziek (klassiek en andere).
Voor mijn verhuis twee jaar geleden heb ik de Teac verkocht, omdat ik hem eigenlijk niet meer gebruikte. De muziek op mijn LP's en op de banden die me nog interesseerde had ik al overgenomen op CD.
De dag voor de koper mijn bandopnemer kwam ophalen wilde ik hem nog even testen; hij had al 2-3 jaar niet meer gedraaid. Na tien seconden muziek de grootste twijfel of ik hem wel zou wegdoen. Het minste dat ik kon zeggen: die klank had iets wat cd's zeker niet hebben.

Nu nog zal ik normaal DDD-cd's vermijden. ADD en zelfs AAD klinkt doorsnee genomen gewoon beter.

Wat geluidsfrekwenties betreft, dat heb ik indertijd zelf gemeten met frekwentiegenerator en -meter. Van de mensen die ik getest heb hoorden jonge kinderen tot 18000 Hz of soms iets hoger. Op dertig jaar moet je niet teveel illusies meer hebben boven de 15000 Hz. Iemand van 65 jaar mag tevreden zijn als hij nog 11000 Hz hoort (die hoort dus eigenlijk geen verschil meer tussen een AM- en FM-uitzending).
Meesterlijk apparaat zo'n Teac bandrecorder, ik heb mijn Revox B77 ook nog.
Wat betreft die onhoorbare frequenties.
Die onhoorbare hoge tonen, maar ook de lage tonen en dan zeker de harmonische tonen zorgen voor dat specifieke warme geluid van een analoge opname.
De CD geeft deze tonen niet weer, een mp3 is wat dat betreft nog erger.
Een goed alternatief was de SACD, maar die heeft het niet gehaald.
Rest nog de DVD-A.
Ik heb Pet Sounds en Tubular bells op DVD-A, dat klinkt al veel beter dan de CD, maar dan moet je wel een goede versterker en goede boxen hebben.
Mjn 20 jaar oude B & W 220 i speakers doe ik dan ook voorlopig niet weg.

Lees dit maar eens:
http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Audio


__________________

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 29 augustus 2008 om 07:40.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 08:48   #47
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Hogere (veelal onhoorbare) tonen bepalen inderdaad de klankkleur, even boventonen (grondtoon x2, x4, x6, ...) en oneven boventonen (grondtoon x3, x5, x7, ...). Vanuit dit perspectief is gebruik van bijv. MP3 dus pure moord op de klankrijkdom, en is afspelen ervan door een dure muziekinstallatie onzinnig.

Wie ooit de kans heeft golfvormen uit een frekwentiegenerator te bekijken op een scoop en ze tegelijkertijd te horen, mag dat zeker niet missen. Zeer leerzaam.
Verschillende golfvormen worden opgebouwd naargelang de aanwezigheid van meer of minder harmonischen en disharmonischen.
Een sinusgolf (geen boventonen) klinkt saai en fluitachtig.
Een driehoekgolf (hoofdzakelijk oneven boventonen) klinkt al heel wat muzikaler.
Een zaagtandgolf bevat alle harmonischen en is muzikaal daardoor de meest interessante; hij wordt dan ook meest gebruikt als basisgolfvorm in synthesizers.
Verschillende golfvormen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Golfvorm

In dit verband, een van de enige echte synthesizers is de Yahama DX7, die uitsluitend sinusgolven produceert en deze samentelt en bewerkt om alle klanken te verkrijgen. Echte klanksynthese dus.
http://www.dx7.nl/fm_synthese/
Andere synthesizers werken substractief; vertrekkend van een golfvorm met vele harmonischen worden boventonen weggefilterd totdat de gewenste klank overgehouden wordt.

Enkele basisweetjes: http://www.mondialproductions.nl/1347334.htm
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 09:34   #48
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Hogere (veelal onhoorbare) tonen bepalen inderdaad de klankkleur, even boventonen (grondtoon x2, x4, x6, ...) en oneven boventonen (grondtoon x3, x5, x7, ...). Vanuit dit perspectief is gebruik van bijv. MP3 dus pure moord op de klankrijkdom, en is afspelen ervan door een dure muziekinstallatie onzinnig.

Wie ooit de kans heeft golfvormen uit een frekwentiegenerator te bekijken op een scoop en ze tegelijkertijd te horen, mag dat zeker niet missen. Zeer leerzaam.
Verschillende golfvormen worden opgebouwd naargelang de aanwezigheid van meer of minder harmonischen en disharmonischen.
Een sinusgolf (geen boventonen) klinkt saai en fluitachtig.
Een driehoekgolf (hoofdzakelijk oneven boventonen) klinkt al heel wat muzikaler.
Een zaagtandgolf bevat alle harmonischen en is muzikaal daardoor de meest interessante; hij wordt dan ook meest gebruikt als basisgolfvorm in synthesizers.
Verschillende golfvormen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Golfvorm

In dit verband, een van de enige echte synthesizers is de Yahama DX7, die uitsluitend sinusgolven produceert en deze samentelt en bewerkt om alle klanken te verkrijgen. Echte klanksynthese dus.
http://www.dx7.nl/fm_synthese/
Andere synthesizers werken substractief; vertrekkend van een golfvorm met vele harmonischen worden boventonen weggefilterd totdat de gewenste klank overgehouden wordt.

Enkele basisweetjes: http://www.mondialproductions.nl/1347334.htm
Eigenlijk best jammer dat de SACD is geflopt!
Sony en Philips hadden dat product beter moeten promoten en moeten afzien van meerkanaals uitvoeringen.
Ik heb Dark side of the moon één keer via SACD in quadro gehoord (van dit album kan geen 6-kanaals mix worden gemaakt), maar ik geef toch de voorkeur voor een gewone stereomix.
6 Boxen in de huiskamer, nee liever niet!
En Bose boxen zijn verschrikkelijk!
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 09:52   #49
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

CD? Wie heeft er nu nog CD's?
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 09:53   #50
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
CD? Wie heeft er nu nog CD's?
Iemand moet de industrie steunen...
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 09:54   #51
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Iemand moet de industrie steunen...
Maar ik ben zo ne groenen e!
Weg met industrie en de consumptiemaatschappij! Terug naar de oertijd! En nog zo van die dingen!
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 10:35   #52
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
De topper van "weleer" die terug stillekes in de belangstelling komt : Thorens TD160 met SME-arm.

Dat is geen Thorens TD160 hoor. (vorig model)

Dit is de Thorens TD160 :

Laatst gewijzigd door giserke : 29 augustus 2008 om 10:43.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 10:40   #53
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Het allerbeste dat ooit op de markt gebracht is de Studer A827
Dit is een 2.5" taperecorder op 24 sporen.
Ik heb er nog zo één staan, maar moet een grote onderhoudsbeurt krijgen.
Hier kan de CD nog niet aan ruiken. Zelfs op gebied van signaal ruisverhouding.
enig nadeel is, dat ze extreem duur zijn in gebruik en onderhoud.

giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 10:41   #54
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Het allerbeste dat ooit op de markt gebracht is de Studer A827
Dit is een 2.5" taperecorder op 24 sporen.
Ik heb er nog zo één staan, maar moet een grote onderhoudsbeurt krijgen.
Hier kan de CD nog niet aan ruiken. Zelfs op gebied van signaal ruisverhouding.
enig nadeel is, dat ze extreem duur zijn in gebruik en onderhoud.

Dacht ik ook al
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 11:07   #55
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Maar ik ben zo ne groenen e!
Weg met industrie en de consumptiemaatschappij! Terug naar de oertijd! En nog zo van die dingen!
Boycot Inbev!!!
Dood aan de flikken!!!

__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 11:17   #56
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Het allerbeste dat ooit op de markt gebracht is de Studer A827
Dit is een 2.5" taperecorder op 24 sporen.
Ik heb er nog zo één staan, maar moet een grote onderhoudsbeurt krijgen.
Hier kan de CD nog niet aan ruiken. Zelfs op gebied van signaal ruisverhouding.
enig nadeel is, dat ze extreem duur zijn in gebruik en onderhoud.

Dan zul je er ook een Neve regeltafel bij moeten hebben om naar twee sporen te kunnen luisteren.
De Telefunken M15 tweesporen magnetophon is het beste wat je maar kunt hebben als tweesporen machine.
Vrijwel alle omroepen werkten ermee!
Nu komt alle muziek van een server en wordt er gemonteerd met pro-tools op een pc.
Weg is het geluid.

__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 11:22   #57
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Het allerbeste dat ooit op de markt gebracht is de Studer A827
Dit is een 2.5" taperecorder op 24 sporen.
Ik heb er nog zo één staan, maar moet een grote onderhoudsbeurt krijgen.
Hier kan de CD nog niet aan ruiken. Zelfs op gebied van signaal ruisverhouding.
enig nadeel is, dat ze extreem duur zijn in gebruik en onderhoud.

Dit topic handelt niet over tape-recorders, maar over de keuze tussen LP's of CD's.
Anders gezegd, als jij een "klote-signaal" opneemt (zelfs met jouw dure Studer), blijft het nadien nog altijd een "klote-opname".
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 11:28   #58
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard



Gemaakt met slechts 4 sporen!
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 11:33   #60
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Dit topic handelt niet over tape-recorders, maar over de keuze tussen LP's of CD's.
Anders gezegd, als jij een "klote-signaal" opneemt (zelfs met jouw dure Studer), blijft het nadien nog altijd een "klote-opname".
Ik dacht gelezen te hebben "Analoog of Digitaal ? ; Vinyl of CD ?? "

Denk wel dat taperecorders ook onder vallen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be