Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

 
 
Discussietools
Oud 8 november 2002, 09:21   #41
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Opmerkeleijk stil gewoorden rond dimi3. Vind je ook niet?
Hij voelde zich dan ook nogal persoonlijk aangevallen.
Misschien heeft hij ook wel een ander forum gevonden waar hij beter begrepen wordt.
Politiek is een ondankbare stiel.
Vooral voor kleintjes zoals hij.
Knuppel is offline  
Oud 8 november 2002, 11:27   #42
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Beste Roland (indien u dat echt bent, want het is wel gemakkelijk om je eender welke naam aan te meten), proficiat. U bent bij mijn weten de eerste politieker die hier aanwezig is (ik heb het dan niet over partijleden maar 'grote namen'). De eerste van meerdere hoop ik.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 8 november 2002, 12:08   #43
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.938
Standaard

Op politieke fora vindt je nu eenmaal politiek geinteresseerden. Een slimme zet dus om uitgerekend daar te gaan vissen.
Op Politicsinfo.net kwam mijnheer Duchatelet ook regelmatig de grote nieuwsgierigheid bevredigen/oproepen. Zijn reclamebanner kregen ze er (gratis voor niks natuurlijk) bovenop.
Iedereen voert campagne volgens zijn eigen financiële-en andere mogelijkheden. Uiteindelijk loont al die moeite alleen maar als de 5% norm wordt gehaald . (De nieuwe kieswet werd zopas ook door de senaat gejaagd en zal dus van kracht zijn tegen de volgende verkiezingen)
Zonder Vivant geraken we in dit land nooit aan het bindend referendum. Bijna iedereen heeft er de mond wel van vol voor de verkiezingen en maakt die ook weer leeg zodra ze voorbij zijn.
Het zou daarom straf zijn moest een partij die opkomt voor een echte democratie, niet eens de 5% politiek geïnteresseerden vindt die het verwezenlijken van dit doel mogelijk maakt.
Moest dat toch zo zijn dan kan ik daar enkel uit besluiten dat het volk geen echte democratie wil of er alleszins (nog) niet rijp voor is.
Knuppel is offline  
Oud 8 november 2002, 13:14   #44
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Zonder Vivant geraken we in dit land nooit aan het bindend referendum. Bijna iedereen heeft er de mond wel van vol voor de verkiezingen en maakt die ook weer leeg zodra ze voorbij zijn.
Het zou daarom straf zijn moest een partij die opkomt voor een echte democratie, niet eens de 5% politiek geïnteresseerden vindt die het verwezenlijken van dit doel mogelijk maakt.
Moest dat toch zo zijn dan kan ik daar enkel uit besluiten dat het volk geen echte democratie wil of er alleszins (nog) niet rijp voor is.
Nu maak je dezelfde denkfout als Bece, Knuppel.

Het is niet omdat de mensen niet op Vivant willen stemmen dat ze ook tegen het referendum zijn. Waarschijnlijker is dat andere partijen betere antwoorden geven op dringender vragen. En dan moet het referendum voor die mensen maar wat wachten.
Darwin is offline  
Oud 8 november 2002, 13:52   #45
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Het is niet omdat de mensen niet op Vivant willen stemmen dat ze ook tegen het referendum zijn. Waarschijnlijker is dat andere partijen betere antwoorden geven op dringender vragen. En dan moet het referendum voor die mensen maar wat wachten.
Dat strookt met mijn eigen ervaring. Wanneer je met een willekeurige mens discuteert over het volksreferendum, krijg je na enig over-en-weer gepraat doorgaans positieve reacties. Maar tegelijk ontdek je, dat je gesprekspartner van ver moet komen. Meestal staan bovenop zijn agenda punten die hij dringender vindt (en die zijn stemgedrag zullen bepalen). Het besef, dat je op iets langere termijn eigenlijk een authentieke democratie nodig hebt om die pijnpunten efficiënt aan te pakken, is doorgaans niet aanwezig. Dat is ook geen wonder wanneer je ziet hoe exclusief het maatschappelijk forum, in kranten, elektronische media enz. door de PCcratie bezet wordt gehouden.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline  
Oud 8 november 2002, 14:07   #46
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Zonder Vivant geraken we in dit land nooit aan het bindend referendum. Bijna iedereen heeft er de mond wel van vol voor de verkiezingen en maakt die ook weer leeg zodra ze voorbij zijn.
Het zou daarom straf zijn moest een partij die opkomt voor een echte democratie, niet eens de 5% politiek geïnteresseerden vindt die het verwezenlijken van dit doel mogelijk maakt.
Moest dat toch zo zijn dan kan ik daar enkel uit besluiten dat het volk geen echte democratie wil of er alleszins (nog) niet rijp voor is.
Nu maak je dezelfde denkfout als Bece, Knuppel.

Het is niet omdat de mensen niet op Vivant willen stemmen dat ze ook tegen het referendum zijn. Waarschijnlijker is dat andere partijen betere antwoorden geven op dringender vragen. En dan moet het referendum voor die mensen maar wat wachten.
Troost je. Zonder Vivant staat niet toevallig schuin gedrukt. Al de rest was trouwens ook wat sarcastisch bedoeld.
Hopelijk moet ik me daar niet voor excuseren bij Roland Duchatelet. Ik moet daar eerst nog wat voor groeien, weet je.
Knuppel is offline  
Oud 8 november 2002, 14:13   #47
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Welke denkfout?
Ik ben zeker niet pro Vivant daar vivant het referendumrecht alleen maar gebruikt als vulling.
Zij kiezen er voor te blijven vasthouden aan een ondergeschikt punt n.l. het basisinkomen. (Gek genoeg willen zij daar eerst een referendum over houden maar juist het referendumrecht staat bij hen op een minimaal pitje.) Helaas ook een punt dat wettelijk zelfs niet eens haalbaar is omdat het neerkomt op concurentievervalsing en wij dus door de EEG tot de orde zullen geroepen worden. (een vraag hierover ontwijkt Mr Duchâtelet)
Eigen onderzoek bij de buren in de straat vertelde mij dat er maar een zeer kleine groep in het basisinkomen is geinteresseerd. En wel diegene die erdoor op vooruit zullen gaan. 2verdieners met >2000€ netto inkomen hebben niet de minste belangstelling voor dit onderwerp. Ook niet na een grondige uitleg.(op enkele uitzonderingen na die iets verder denken dan hun neus lang is.)

Voor het referendumrecht is er een ander probleem. Helaas moet ik zeggen dat geen enkele echt wist wat het "bindend referendumrecht op volksinitiatief" betekende. De meeste dachten dat het zoiets was als de referendums die de staat/gemeente uitvoerde en waar men zich toch niets van de uitslag aantrekt.
Na een behoorlijke uitleg vonden de meeste het echter wel zeer belangrijk. Alleen ik kon hun niet zeggen waar ze de volgende verkiezingen op moesten stemmen.
Hier wringt de schoen blijkbaar bij een gebrek aan informatie en vooral door een duidelijk praktijk gericht voorstel. Hoe kan je nu voor iets stemmen als je er geen flauw ideen van hebt waarover het gaat.

Ik zou zeggen doe eens hetzelfde in uw omgeving. Ik heb verbluffende ontdekkingen gedaan.
Bece is offline  
Oud 8 november 2002, 15:58   #48
Roland Duchâtelet
Burger
 
Geregistreerd: 27 juni 2002
Berichten: 165
Standaard

Wel Bece,

Je hebt nu zelf ondervonden hoe moeilijk het is zowel de economische hervormingen die Vivant wil invoeren als het bindend referendum aan de mensen uit te leggen. Een van de redenen daaarvoor is dat ze niet meer geloven in politiek omdat ze voortdurend worden beetgenomen.
Men wil hen doen geloven dat de belastingen dalen (het staat zelfs in de gazet en men zegt het op TV) terwijl de belastingen in realiteit niet dalen, en men maakt hen wijs dat er geen prbleem is om de pensioenen van de volgende generaties te betalen dank zij het Zilverfonds (zie daarover www.Vivant.org). Begrijpelijk dus dat eenvoudige slogans en aanwezigheid op TV het kiesresultaat bepalen i.p.v. de inhoudelijke kwaliteit van programma's of mensen.
__________________
voorzitter Vivant
Roland Duchâtelet is offline  
Oud 8 november 2002, 16:32   #49
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Welke denkfout?
Kijk eens op "Binnenland" onder "Het einde der partijen". Heb dat terug even omhoog gezet. Jos vertelt daar alles wat je over referendums wilde weten maar niet durfde vragen.

Darwin is offline  
Oud 8 november 2002, 16:37   #50
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Troost je. Zonder Vivant staat niet toevallig schuin gedrukt. Al de rest was trouwens ook wat sarcastisch bedoeld.
Hopelijk moet ik me daar niet voor excuseren bij Roland Duchatelet. Ik moet daar eerst nog wat voor groeien, weet je.
Ja, één keer kun je dat maken ...
Darwin is offline  
Oud 8 november 2002, 16:50   #51
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roland Duchâtelet
Zeer kort geheugen, Knuppel.

Op 9 okt 02 op de thread "Voor wie stem je bij de volgende verkiezingen gestart 1. 8 02 heb jij geschreven:

"Van mij krijgen ze een roodgloeiende proteststem: VLAAMS BLOK begot! "

Krijg ik dan misschien toch een excuus?

Toch met vriendelijke groeten en symphatie voor uw ontstuimigheid waarvan ik hoop dat ze met de jaren goed evolueert. En laten we het hierbij houden. Ik heb eigenlijk geen tijd voor dit soort dingen.
_________________
voorzitter Vivant
Zo, na 8 postings op politics.be door de heer voorzitter heb ik genoeg geleerd.


Liever geen LPF-toestanden.




Wat je al niet te weten komt door zomaar iets "off the record" te zeggen.
Darwin is offline  
Oud 14 november 2002, 15:54   #52
RJF
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 juli 2002
Berichten: 51
Standaard

Wat heb je dan geleerd, Darwin?
Mag er wat uitleg bij ?
Ik blijf niet graag met duistere punten in een dialoog.
Een afsluiter zoals jouw gevolgtrekking, is voor mij als het toeslaan van een deur door iemand die niet meer mee kan in de discussie en die dus verlaat zonder zijn standpunt uit te leggen.
RJF is offline  
Oud 14 november 2002, 17:09   #53
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RJF
Wat heb je dan geleerd, Darwin?
Mag er wat uitleg bij ?
Ik blijf niet graag met duistere punten in een dialoog.
Een afsluiter zoals jouw gevolgtrekking, is voor mij als het toeslaan van een deur door iemand die niet meer mee kan in de discussie en die dus verlaat zonder zijn standpunt uit te leggen.
Wel, LPF is na de dood van Pim tenonder gegaan aan innerlijke tegenstellingen.

En die kunnen vele oorzaken hebben, waaronder puur menselijke.

Ik vrees dat

"Krijg ik dan misschien toch een excuus?

Toch met vriendelijke groeten en symphatie voor uw ontstuimigheid waarvan ik hoop dat ze met de jaren goed evolueert. En laten we het hierbij houden. Ik heb eigenlijk geen tijd voor dit soort dingen."

"niet helemaal congruent" is met mijn eigen stijl.


Het gaat hier dus louter over stijl. Inhoudelijk blijf ik bij alles wat ik over Vivant gezegd heb.
Darwin is offline  
Oud 15 november 2002, 14:24   #54
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Het belangrijke verschil is dat de LPF wou gaan regeren.
De invoering van het BROV heeft niets met regeren te maken. In tegendeel de eerste vereiste om een regering te kunnen vormen is democratisch verkozen volksvertegenwoordigers te hebben. M.a.w. er moeten eerst nieuwe verkiezingen komen, los van partijpolitiek.
Bece is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be