Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 januari 2006, 00:05   #41
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
Was 175/25 een succes? Ik denk het niet.
De barbeque's, buurtfeesten, en open musea ter gelegenheid van 700 jaar Guldensporenslag waren toch een groter succes. Daar zijn misschien geen Riefenstahl'achtige foto's van, aangezien het om verspreide kleinere initiatieven ging, in plaats van een paar megalomane (of toch poging tot...).

Geen appelen met peren vergelijken uiteraard.
De Vlaamse barbeque's, open musea,... bleken een groter succes te zijn dan de gratis optreden ter gelegenheid van 175 jaar België.
De Gordel blijkt een groter succes te zijn (eufimisme van het jaar) dan de toeristische BUB-wandelingen door Anwterpen.
De IJzerbedevaart, de IJzerwake, het Zangfeest, de BHV-bijeenkomsten,... halen meer volk bijeen dan de manifestaties van het FDF.
enz...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 08:31   #42
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Het kan me werkelijk geen barst schelen of nationalistische gekken ten noorden van de taalgrens 100 man meer of minder bijeenkrijgen als hun fransdolle "vijanden" aan de andere kant. Folklore, niet meer dan dat.

750.000 man met de Belgische feestdag is en blijft de grootse manifestatie ooit in België, en begin niet te zagen over de Vlaamse feestdag want die was óók heftig gesubsidieerd (en kreeg héél wat meer aandacht op de Vlaamse propagandakanalen).
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 11:31   #43
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.955
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De barbeque's, buurtfeesten, en open musea ter gelegenheid van 700 jaar Guldensporenslag waren toch een groter succes. Daar zijn misschien geen Riefenstahl'achtige foto's van, aangezien het om verspreide kleinere initiatieven ging, in plaats van een paar megalomane (of toch poging tot...).

Geen appelen met peren vergelijken uiteraard.
De Vlaamse barbeque's, open musea,... bleken een groter succes te zijn dan de gratis optreden ter gelegenheid van 175 jaar België.
De Gordel blijkt een groter succes te zijn (eufimisme van het jaar) dan de toeristische BUB-wandelingen door Anwterpen.
De IJzerbedevaart, de IJzerwake, het Zangfeest, de BHV-bijeenkomsten,... halen meer volk bijeen dan de manifestaties van het FDF.
enz...
De Gordel? Een gewone fietstocht rond Brussel voor mij.8)
Ijzerbedevaart? Een ouderwetse pensenkermis waar ze elk jaar dezelfde flauwe grapjes vertellen. En met vorig jaar een optreden van Willy Sommers. In andere woorden, een ouderwetse zanger bij een ouderwetse feest. Voor deze zomer twijfelen ze nog tussen Jo Vally en Laura Lynn.8)
Ijzerwake? Hetzelfde als de Ijzerbedevaart maar op een facho-versie.8)
Zangfeest? Lullen die ouderwetse Vlaamse muziek zingen en die flauwe grapjes horen. En je moet daarvoor nog betalen. Bij "Tien om te Zien" in Blankenberge is het tenminste gratis.8)
BHV? Een verlies van tijd. Het moest "onverwijld" gesplitst worden. We hebben het resultaat gezien.8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 12:03   #44
instromaniac
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 2.703
Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Het kan me werkelijk geen barst schelen of nationalistische gekken ten noorden van de taalgrens 100 man meer of minder bijeenkrijgen als hun fransdolle "vijanden" aan de andere kant. Folklore, niet meer dan dat.

750.000 man met de Belgische feestdag is en blijft de grootse manifestatie ooit in België, en begin niet te zagen over de Vlaamse feestdag want die was óók heftig gesubsidieerd (en kreeg héél wat meer aandacht op de Vlaamse propagandakanalen).
Leugentje om bestwil?
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 18:03   #45
vercetti
Minister
 
vercetti's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2004
Berichten: 3.032
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
750.000 man met de Belgische feestdag is en blijft de grootse manifestatie ooit in België, en begin niet te zagen over de Vlaamse feestdag want die was óók heftig gesubsidieerd (en kreeg héél wat meer aandacht op de Vlaamse propagandakanalen).
Het zoveelste Groot VlaemSSch Nationalistisch complot. Ook al zijn de Flaminganten met uitsterven bedreigd, tóch slagen ze erin om alle belangrijke posten in de politiek, media, bedrijfswereld, enz. te beheersen.
__________________
http://www.petitiononline.com/08091988/
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.


vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 18:35   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Het kan me werkelijk geen barst schelen of nationalistische gekken ten noorden van de taalgrens 100 man meer of minder bijeenkrijgen als hun fransdolle "vijanden" aan de andere kant. Folklore, niet meer dan dat.

750.000 man met de Belgische feestdag is en blijft de grootse manifestatie ooit in België, en begin niet te zagen over de Vlaamse feestdag want die was óók heftig gesubsidieerd (en kreeg héél wat meer aandacht op de Vlaamse propagandakanalen).
Er is een belangrijk verschil: bij de Vlaamse feestdag nodigde de Vlaamse overheid de bevolking uit. 't Was aan de bevolking om zelf initiatieven uit de grond te stampen en zelfs de zaak in handen te nemen. De mensen namen zelf initiatieven, organiseerden zelf allerlei zaken. Eens het initiatief op poten stond, kon bij de Vlaamse overheid een bijdrage aangevraagd worden. Heel wat anders dus dan bij de Belgische feestdag waar slechts enkele bepalen wat er op het "feestmenu" komt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 19:18   #47
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Komt daar nog bij dat veel activiteiten werden georganiseerd door organisaties uit de Vlaamse beweging zelf, zoals het VVB.

Organisaties met eigen leden.

Dus geen overheid die met belastingsgeld zwaait.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 20:12   #48
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
De gemiddelde Vlaams-nationalist neemt niet speciaal de trein/tram/bus naar Brussel op 21 juli omdat het gratis is. De gemiddelde Vlaams-nationalist gaat ook niet speciaal naar optredens (ook al zijn ze gratis) op 21 juli.
Dat is een gevaarlijke redenering die je daar verdedigt... In het dorp waar ik opgroeide, is er elk jaar op 11 juli (er gebeurt niets op 21 juli) een Guldensporenviering, waar onder meer al De Dolfijntjes, Gorki e.d.m. hebben opgetreden... Zijn Wim Opbrouck, Luc Devos, laat staan de voltallige jeugd (de leden van het plaatselijke JOC) en de halve bevolking (nou ja) van dat dorp nu allemaal rabiate flaminganten? Wel, als ik jouw redenering doortrek: ja, en dan is België althans in dat deeltje van het Waasland onbestaande.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 20:24   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Dat is een gevaarlijke redenering die je daar verdedigt... In het dorp waar ik opgroeide, is er elk jaar op 11 juli (er gebeurt niets op 21 juli) een Guldensporenviering, waar onder meer al De Dolfijntjes, Gorki e.d.m. hebben opgetreden... Zijn Wim Opbrouck, Luc Devos, laat staan de voltallige jeugd (de leden van het plaatselijke JOC) en de halve bevolking (nou ja) van dat dorp nu allemaal rabiate flaminganten? Wel, als ik jouw redenering doortrek: ja, en dan is België althans in dat deeltje van het Waasland onbestaande.
Hier is hetzelfde. Op 21 juli zien we een ietwat treurige stoet waarbij de fanfare van dienst is gevolgd door een handjevol notabelen (burgemeester en schepenen) en wat oudstrijders. Ze stappen dan naar het monument in het park, leggen daar een krans neer. Er wordt nog een deuntje gespeeld en klaar is kees.

Op 11 juli is het echter groot feest in het gemeentepark met allerlei optredens. De gemeente biedt dan ook een receptie voor alle inwoners aan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 20:32   #50
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hier is hetzelfde. Op 21 juli zien we een ietwat treurige stoet waarbij de fanfare van dienst is gevolgd door een handjevol notabelen (burgemeester en schepenen) en wat oudstrijders. Ze stappen dan naar het monument in het park, leggen daar een krans neer. Er wordt nog een deuntje gespeeld en klaar is kees.

Op 11 juli is het echter groot feest in het gemeentepark met allerlei optredens. De gemeente biedt dan ook een receptie voor alle inwoners aan.
Wel, er is geen reden om je daar vrolijk om te maken... Op 21 juli gebeurt er inderdaad zo goed als niets, een vlag hier en dat is alles, maar op 11 november is er nog steeds de herdenking van beide wereldoorlogen. Wat mij betreft, vind ik dat erg belangrijk, niet alleen omdat mijn grootvader erbij is, maar ook omdat a.) het een herdenking is van een bijzonder ingrijpende gebeurtenis, en b.) het voor die oud-strijders erg belangrijk is... Zeker, ik hecht nauwelijks aan België (en ook niet aan de Vlaamse symboliek, als ik eerlijk ben), maar ik weet dat dat voor die mensen van belang is: zij hebben die oorlog meegemaakt, voor hen is het een belangrijk symbool, voor hen, kortom, betekent België iets... En voor mij? Het land verdwijnt, c'est tout, er is geen reden om daar cynisch over te doen, laat staan het als een argument aan te voeren. Een land is een middel, geen doel...
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 20:45   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Wel, er is geen reden om je daar vrolijk om te maken...
Daar maak ik me hoegenaamd niet vrolijk over. Ik zou niet weten waarom...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 20:50   #52
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar maak ik me hoegenaamd niet vrolijk over. Ik zou niet weten waarom...
Cynisch dan? Ach wat, ik ben nogal pessimistisch over de mens...
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 20:56   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Cynisch dan? Ach wat, ik ben nogal pessimistisch over de mens...
Ook niet. Ik geef gewoon de zaken weer zoals ze zich voordoen. En als ik het had over "een treurige stoet" dan bedoelde ik dat ook zo. Ik ga altijd eens kijken en iedere keer bekruipt me medelijden bij zien van die laatste der Mohikanen die daar beladen met medailles en hun driekleur in de hand nog staan. En ik weet ook dat de notabelen gewoon deelnemen aan de ceremonie omdat ze nu eenmaal moeten. Overtuiging is ver bij hen te zoeken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 21:45   #54
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En ik weet ook dat de notabelen gewoon deelnemen aan de ceremonie omdat ze nu eenmaal moeten. Overtuiging is ver bij hen te zoeken.
Zijn ze dat misschien persoonlijk tegen u komen zeggen?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 21:47   #55
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is een belangrijk verschil: bij de Vlaamse feestdag nodigde de Vlaamse overheid de bevolking uit. 't Was aan de bevolking om zelf initiatieven uit de grond te stampen en zelfs de zaak in handen te nemen. De mensen namen zelf initiatieven, organiseerden zelf allerlei zaken. Eens het initiatief op poten stond, kon bij de Vlaamse overheid een bijdrage aangevraagd worden. Heel wat anders dus dan bij de Belgische feestdag waar slechts enkele bepalen wat er op het "feestmenu" komt.
En u kan ongetwijfeld een aantal voorbeelden van die initiatieven geven (hoop ik) want ik kan er mij eerlijk gezegd geen enkel voor de geest halen. Hetgeen Ossaert net heeft neergeschreven was mij totaal onbekend.

U gaat toch niet zeggen dat die initiatieven op nationaal niveau werden gehouden want dat zou een flagrante leugen zijn. In de grootsteden zie je zo goed als niets met 11 juli.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 22:14   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Zijn ze dat misschien persoonlijk tegen u komen zeggen?
Ik ken de plaatselijke notabelen. En weet ook hoe ze denken. Dat is trouwens hier niet moeilijk...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 22:19   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
En u kan ongetwijfeld een aantal voorbeelden van die initiatieven geven (hoop ik) want ik kan er mij eerlijk gezegd geen enkel voor de geest halen. Hetgeen Ossaert net heeft neergeschreven was mij totaal onbekend.
Bij "Vlaanderen feest", ondertussen enkele jaren geleden, werd die werkwijze voor het eerst gelanceerd. Dit werd gelanceerd onder de titel "Buren feesten". Hierbij werd de organisatie van het feest aan de mensen zelf overgelaten en werd niet noodzakelijk gestreefd naar grote massale bedoeningen. 't Mochten buurt-, wijk-, dorps- en/of gemeentefeesten zijn. Subsidies werden door de Vlaamse overheid toegekend. Dit is een enorm succes gebleken.

In 2005 heeft men hetzelfde gedaan:

Citaat:
De 11-daagse Vlaanderen Feest! inviteert elke lokale overheid om binnen de gemeente of stad tenminste één groter evenement te selecteren als speciale dorps- of stadsfestiviteit voor haar inwoners ter gelegenheid van de Vlaamse feestdag. Naast deze geselecteerde festiviteitenprogramma's zijn ook andere lokale verenigingsinitiatieven of guldensporenvieringen met een uitnodigend karakter naar het algemene publiek en buurtfeesten voor de bewoners van een straat, wijk of (deel)dorp welkom in de campagne.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 22:20   #58
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook niet. Ik geef gewoon de zaken weer zoals ze zich voordoen. En als ik het had over "een treurige stoet" dan bedoelde ik dat ook zo. Ik ga altijd eens kijken en iedere keer bekruipt me medelijden bij zien van die laatste der Mohikanen die daar beladen met medailles en hun driekleur in de hand nog staan. En ik weet ook dat de notabelen gewoon deelnemen aan de ceremonie omdat ze nu eenmaal moeten. Overtuiging is ver bij hen te zoeken.
Is dat geen (verdoken) cynisme? Als ik die oudstrijders daar zie staan, dan heb ik daar respect voor, ik vind dat niet treurig, al was het maar omdat ik weet dat dat voor hen zo belangrijk is... Ik ben het niet eens met dat heimelijke nationalisme of dat leopoldisme dat er in schuilt, maar ik respecteer het wel. Als ik mijn grootvader hoor zeggen 'Zonder 28 mei waren we allemaal dood geweest', dan heb ik daar niets tegen in te brengen: zij hebben gevochten voor België, Leopold heeft hen gered... Heb ik dan iets te zeggen? Natuurlijk niet, maar de toekomst is aan mij, niet aan hen.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 22:22   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
U gaat toch niet zeggen dat die initiatieven op nationaal niveau werden gehouden want dat zou een flagrante leugen zijn. In de grootsteden zie je zo goed als niets met 11 juli.
Hahaha! Juist, daarom dat ik dit jaar in Brugge was op die dag waar er een grandioos feest was. Eerst met allerlei activiteiten in de stad, daarna een grote reuzenstoet (een traditie men na zoveel jaren stilte weer heeft opgerakeld!!!). Met daarna een concert op de Burg van Brugge. Met heel veel volk en tot in de late uurtjes.

Volgens u gebeurde er dus niets in Brugge... Pikant detail: geen enkele van die activiteiten was georganiseerd door de Vlaamse overheid. Wel door plaatselijke werkgroepen. Wel gesubsidieerd door de Vlaamse overheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 22:26   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Is dat geen (verdoken) cynisme?
Neen, ze zijn gewoon de laatsten der Mohikanen. Daar er na hen bijna niemand meer zal zijn die hun traditie zal verder zetten. Op dergelijke vieringen is de aanwezigheid van de jeugd zo goed als te verwaarlozen. Daarom trouwens dat bepaalde gemeenten bijvoorbeeld als niets meer doen op 11 november. Een nabijgelegen Oost-Vlaamse gemeente heeft dit jaar voor de eerste keer de 11 november-herdenking bijna niet meer gevierd. Tot vorig jaar gebeurde dat met een grote optocht (fanfare, notabelen, oudstrijders, vlaggen van de plaatselijke verenigingen, sirene van de brandweer...). Afgelopen jaar heeft men zich beperkt tot een kranslegging bij het plaatselijk monument. Geen fanfare meer. Geen sirene. Geen optocht.

Langzaam aan loopt die traditie op haar einde. We kunnen dan ook, zonder enig cynisme maar in volle objectiviteit, stellen dat we te maken hebben met de laatsten der Mohikanen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be