Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

 
 
Discussietools
Oud 2 oktober 2006, 13:12   #41
Karpax
Burger
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Berichten: 181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
juist niet ... het aantal kiesgerechtigden is variabel ...
en de percentages die je ziet op het scherm ... zijn dit de percentages van de stemmen ? of is dit het percentage vertegenwoordiging in de gemeenteraad ?
Ik denk niet dat het aantal uitgebrachte stemmen zo hard varieert.
En dat is waar ze naar kijken voor de verdeling van de zetels...

Wat er op TV/teletekst/internet verschijnt weet ik niet, maar bij de officiele uitslag wordt alleszins het aantal stemmen gepubliceerd, dus in principe kan je het zelf narekenen als je wil.
Trouwens, ik vermoed dat ze op TV er wel bij zullen vermelden of het over stemmen of zetels gaat. Anders zou het maar een stel waardeloze statistici zijn...
__________________
I commend my soul to any god that can find it...

Think for yourself!!
Karpax is offline  
Oud 8 oktober 2006, 20:25   #42
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Als u me toestaat, het valt me op dat die tekst toch niet zo doorzichtig is op http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_a1...x=95&imgcn.y=6


Citaat:
Art. 165bis. <Ingevoegd bij W 2002-12-13/41, art. 16; Inwerkingtreding : 20-01-2003> Worden enkel toegestaan voor de zetelverdeling :
1° voor de verkiezing van de Kamer van volksvertegenwoordigers :
a) de lijsten die minstens 5 % van het algemeen totaal van de geldig uitgebrachte stemmen in de kieskring behaald hebben, zonder afbreuk te doen aan wat in b) en c) bepaald wordt voor de kieskringen Brussel-Halle-Vilvoorde en Leuven;
b) de lijsten van Franssprekende kandidaten die in de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde minstens 5 % van het algemeen totaal van de geldig uitgebrachte stemmen ten gunste van al deze lijsten behaald hebben;
c) de lijsten van Nederlandssprekende kandidaten en de lijsten van kandidaten die in de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde en in de kieskring Leuven, minstens 5 % van het algemeen totaal van de geldig uitgebrachte stemmen ten gunste van al deze lijsten behaald hebben.
2° voor de verkiezing van de Senaat, de lijsten die minstens 5 % van het algemeen totaal van de geldig uitgebrachte stemmen ten gunste van de lijsten die voorgedragen zijn voor het Nederlandse kiescollege of het Franse kiescollege, naargelang van het geval, behaald hebben.
Is dat de taal waarin die mensen spreken ? Dat moet zo zijn.... maar zonder afbreuk te doen....
Hoe zit het nu precies met die kiesdrempel? Men zegt soms doodleuk dat er in BHV geen kiesdrempel is. Dat blijkt echter verrevan juist te zijn.
"de lijsten van Nederlandssprekende kandidaten en de lijsten van kandidaten die in de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde en in de kieskring Leuven, minstens 5 % van het algemeen totaal van de geldig uitgebrachte stemmen ten gunste van al deze lijsten behaald hebben."
Wat wil dat dan zeggen? Ik bedoel, moeten ze nu 5% hebben, zowel in BHV EN in kieskring Leuven, of moeten ze in totaal dat hebben, BHV en kieskring Leuven opgeteld (dat is NIET hetzelfde).

Hoe werkt dat dan? Stel dat een Nederlandstalige kleine partij het is Vlaams Brabant goed doet, maar niet zo goed in BHV?
En hoe zit het met de Franstaligen? Wat als een Franstalige partij minder dan 5% van de Franstalige stemmen in BHV haalt, maar echt zeer goed scoort in Waals Brabant, wat gebeurt er dan?

Kortom ik snap het niet?
evilbu is offline  
Oud 9 oktober 2006, 10:20   #43
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ik denk dat die 5% geldt voor het totaal van Leuven en BHV. Franstalige partijen moeten in BHV alleen 5% halen.

Maar het is inderdaad een heel ingewikkeld (snap wat onder c staat ook niet erg goed), vandaar dat deze regeling door het Arbitragehof is afgekeurd en er dus een andere oplossing moet komen (waarschijnlijk splitsing van de kieskring BHV).

De reden dat wetten in België vaak zo omslachtig geformuleerd zijn, zal wel zijn dat er in het Frans precies hetzelfde moet kunnen staan. Soms is het overduidelijk gewoon vertaald Frans en doet de tekst in het Nederlands heel onnatuurlijk aan.
Dimitri is offline  
Oud 9 oktober 2006, 11:59   #44
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik denk dat die 5% geldt voor het totaal van Leuven en BHV. Franstalige partijen moeten in BHV alleen 5% halen.

Maar het is inderdaad een heel ingewikkeld (snap wat onder c staat ook niet erg goed), vandaar dat deze regeling door het Arbitragehof is afgekeurd en er dus een andere oplossing moet komen (waarschijnlijk splitsing van de kieskring BHV).

De reden dat wetten in België vaak zo omslachtig geformuleerd zijn, zal wel zijn dat er in het Frans precies hetzelfde moet kunnen staan. Soms is het overduidelijk gewoon vertaald Frans en doet de tekst in het Nederlands heel onnatuurlijk aan.
Ik slaag er (nog) niet in om op de Franse versie te geraken. Spreek jijzelf eigenlijk Frans? ( ik als "goeie" Vlaming een beetje, maar zo wetteksten...)


Misschien begrijpen we gewoon het concept van "ingediende lijst" niet genoeg. Misschien krijgt bij de federale verkiezingen in BHV een inwoner een formulier waarop een lijst van (ik zeg maar iets) PS staat, die IDENTIEK is aan de ingediende lijst in Waals-Brabant? (En omgekeerd, in Waals-Brabant....)

Zoals ik het nu bekijk verdeelt men de 22 zetels die BHV krijgt in a en b (a+b=22), en a daarvan gaan bij de zeven voor Vl Brabant en worden over Nederlandstalige partijen verdeeld, en de andere b gaan gaan bij de 5 voor W-Brabant en worden over Franstalige partijen verdeeld.
Het is me dus verrevan duidelijk wat er gebeurt als een lijst in het ene gebied 5% haalt en het andere niet.
evilbu is offline  
Oud 11 oktober 2006, 11:46   #45
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik slaag er (nog) niet in om op de Franse versie te geraken. Spreek jijzelf eigenlijk Frans? ( ik als "goeie" Vlaming een beetje, maar zo wetteksten...)
Ik als goeie Nederlander spreek alleen basisfrans, maar kan het wel aardig lezen. Zo kom ik in ieder geval nooit in de verleiding Franstaligen in hun eigen taal te woord te staan omdat ze te belazerd zijn om Nederlands te leren...

Zou Kieswetboek misschien Code électoral kunnen heten?
Dimitri is offline  
Oud 11 oktober 2006, 14:46   #46
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

code électoral inderdaad, dit is waarschijnlijk het goeie Fanstalige equivalent :

http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_F.pl?cn=1894041230

Ik ben er echter nog altijd niet uit hoe het nu precies zit met die zetels daar in BHV, taal als "van deze lijsten" blijf ik vaag vinden, waarop slaat "deze".

Bovendien meen ik dat er een fout in staat :

Citaat:
Art. 165bis. <Inséré par L 2002-12-13/41, art. 16; En vigueur : 20-01-2003> Sont seules admises a la répartition des sièges :
Misschien zijn Franstaligen ook niet bereid om Frans te leren.
evilbu is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be