Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 augustus 2004, 16:05   #41
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Nu moogt gij mij eens uitleggen hoe ge met dat klavier die ~ boven die n hebt gekregen. (Allez, zonder copy-paste uit ingenious zijn post natuurlijk).
Ik ga van de veronderstelling uit dat ge Windows (XP) gebruikt (vertalingen moogt ge zelf doen )

Configuratiescherm --> landinstellingen --> talen --> details.

Nu moet je een soortgelijk venstertje voor uw neus hebben:


Klik op toevoegen om nieuwe talen en/of toetsenbord indelen bij te voegen.
Toetsenbordindeling die je nodig hebt is VS - internationaal.

Nu zou het wel moeten werken (zorg er wel voor dat deze indeling actief is, dit doe je rechtsonder op dat toetsenbordicoontje dat opeens tevoorschijn is gekomen).

Momenteel heeft u waarschijnlijk de indeling "United States", en bij die lukken dingen als ñ niet, maar bij "United States-international" wel.

Opgelet!! Aan deze indeling zijn ook nadelen verbonden:
Om " te bekomen, dien je eerst op " te drukken, en dan op spatie. Doe je dat niet, kom je ü of dergelijks uit.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 16:10   #42
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

In Benidorm : praat antwerps.
In Mallorca : praat Duits.
In loret de mar : speelt gene rol...

Beste wijze om spaans te leren is onder spanjaarden... Zowel praten als verstaan komen vanzelf wel. (schrijven is wat anders)
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 16:15   #43
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Ok, ik heb dat gedaan. Het was wel Windows 2000, maar ik heb nu English-International bij de talen en Keyboards als default. Hoe krijg ik nu de ~ op de n?
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 17:25   #44
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Toch nog even een vraagje.
Als je een zelfstudiepakket neemt ??? Hoe ga je dan je uitspraak controleren ?
Telkens opnemen en dan afspelen en vergelijken ???
Lijkt me redelijk omslachtig. Dus ... Avondschool of afspreken met kennissen die ook de taal willen leren zal toch meer helpen.
Hééééééééél lang geleden vertrok ik voor de eerste keer naar Spanje , toen had ik Spaanse les gekocht( op 4 cassetjes)... Buiten slaapverwekkend te zijn kan ik u jammer genoeg dit systeem niet aanbevelen.
Probeer gewoon een paar mensen ( van uw niveau op't gebied van spaans) te vinden die af en toe een avond willen samen leren.
Of.......... trek voor een maand op rondreis in het Spaanse binnenland , dan raap je die draad wel weer op (sneller dan je denkt)
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 20:48   #45
neruda
Banneling
 
 
neruda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2004
Locatie: Belgium
Berichten: 1.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta
Toch nog even een vraagje.
Als je een zelfstudiepakket neemt ??? Hoe ga je dan je uitspraak controleren ?
Telkens opnemen en dan afspelen en vergelijken ???
Lijkt me redelijk omslachtig. Dus ... Avondschool of afspreken met kennissen die ook de taal willen leren zal toch meer helpen.
Hééééééééél lang geleden vertrok ik voor de eerste keer naar Spanje , toen had ik Spaanse les gekocht( op 4 cassetjes)... Buiten slaapverwekkend te zijn kan ik u jammer genoeg dit systeem niet aanbevelen.
Probeer gewoon een paar mensen ( van uw niveau op't gebied van spaans) te vinden die af en toe een avond willen samen leren.
Of.......... trek voor een maand op rondreis in het Spaanse binnenland , dan raap je die draad wel weer op (sneller dan je denkt)
Of loop eens rond in de Colombiaanse jungles en zie dat ze u pakken ...na een jaar of drie in handen van de FARC zal je het beslist perfect kunnen ..naderhand zal de afkoopsom lager liggen dan drie jaar avoncursussen..8)

Laatst gewijzigd door neruda : 11 augustus 2004 om 20:48.
neruda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 20:55   #46
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ok, ik heb dat gedaan. Het was wel Windows 2000, maar ik heb nu English-International bij de talen en Keyboards als default. Hoe krijg ik nu de ~ op de n?
CTRL + SHIFT + ~ (de shift dient om aan de ~ te geraken, aangezien je zonder een shift een ` krijgt). Dan laat je die 3 toetsen los en typ je een n.

Via CTRL + (evt. + SHIFT) accent, en dan een letter, kan je diverse accenten leggen.

Maar dat werkt niet in alle programma's (in MS Word wel, in het reply-venstertje op dit forum in Explorer niet).
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes

Laatst gewijzigd door Distel : 11 augustus 2004 om 20:56.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 21:48   #47
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ok, ik heb dat gedaan. Het was wel Windows 2000, maar ik heb nu English-International bij de talen en Keyboards als default. Hoe krijg ik nu de ~ op de n?
shift + [`~] (toets links van de 1) en daarna n.

ñ
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 21:49   #48
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
CTRL + SHIFT + ~ (de shift dient om aan de ~ te geraken, aangezien je zonder een shift een ` krijgt). Dan laat je die 3 toetsen los en typ je een n.

Via CTRL + (evt. + SHIFT) accent, en dan een letter, kan je diverse accenten leggen.

Maar dat werkt niet in alle programma's (in MS Word wel, in het reply-venstertje op dit forum in Explorer niet).
Blijkbaar heeft u niet gevold.

Zowal TomB als ik hebben GEEN Belgisch (punt/komma) toetsenbord-indeling.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 22:14   #49
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta
Toch nog even een vraagje.
Als je een zelfstudiepakket neemt ??? Hoe ga je dan je uitspraak controleren ?
Telkens opnemen en dan afspelen en vergelijken ???
Lijkt me redelijk omslachtig. Dus ... Avondschool of afspreken met kennissen die ook de taal willen leren zal toch meer helpen.
Hééééééééél lang geleden vertrok ik voor de eerste keer naar Spanje , toen had ik Spaanse les gekocht( op 4 cassetjes)... Buiten slaapverwekkend te zijn kan ik u jammer genoeg dit systeem niet aanbevelen.
Probeer gewoon een paar mensen ( van uw niveau op't gebied van spaans) te vinden die af en toe een avond willen samen leren.
Of.......... trek voor een maand op rondreis in het Spaanse binnenland , dan raap je die draad wel weer op (sneller dan je denkt)
Dat draadje ligt intussen al wel 17-18 jaar weer op de grond, dus dat oprapen zal geen sinecure zijn.

Natuurlijk is zo'n taalbad (en dan bedoel ik niet het broebelbad Paola in Spa, want dat dat mens andere baden heeft gezien geloof ik gewoon niet) onder Spanjaarden het beste. Zo leren kleine Spanjaardjes ook Spaans. Die kleine Spanjaardjes spreken echter geen Engels, en ik vrees dat ik te vaak de weg van de minste weerstand zal nemen en in het Engels praten. Zwak ja...

Avondschool is geen optie. Momenteel heb ik het te druk en als ik volgend jaar aan het werk ga, zal ik ook geen tijd hebben vrees ik (omdat gijlie allemaal 's avond naar nen tantist moet, kl**tz*kk*n!!! ).

BIS lijkt me nog leuk, maar ja... Die uitspraak he... TVE Internacional misschien?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 01:20   #50
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
BIS lijkt me nog leuk, maar ja... Die uitspraak he... TVE Internacional misschien?
die uitspraak lijkt mij ook een heikel punt bij zelfstudie. ik zou toch een uitspraakboek kopen, want dit is toch zeer belangrijk. je kan 1000den woordjes vanbuiten leren, zonder de juiste uitspraak gaat geen enkele spanjaard je verstaan.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2004, 21:08   #51
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
dat kan ik zeker, maar ga idd wa *** gebruiken

joder = n**ken

me cajo en la hostia puta = ik sch*t op de verd*mde h**r

indien er te veel kruiskes staan, kunt ge het nog altijd opzoeken via http://www.wordreference.com/ (en cajo moet ge zoeken via cagar, de inf)

verder mijn vorige post ff verbeteren, tis dus hostia ipv ostia, uitspraak is wel hetzelfde.
Sorry voor de late verbetering, dat wegens mijn latere toetreding tot deze fora. Maar cagar kan onmogelijk in de 1e persoon enkelvoud omvormen tot cajo. Juist is (yo) cago. Aangezien de 'g' in cagar voorgaat aan een a. Enkel werkwoorden op -ger en -gir vormen voor een 'a' een 'j'-om de spelling met de uitspraak te doen overeenstemmen. Als Spaans toch op één vlak spotgemakkelijk is, dan is het op de uitspraak af. Tenminste, het beschaafd Castiliaans (naar die uitspraak streef ik nvdr.) toch, in Latijns Amerika hebt u wel afwijkingen. De uitspraakregels varieren overal toch.


U gebruikte tevens 'cagar' wederkerig (cagarse) waarvan ik mijn twijfels heb dat het bestaat, hoewel een Spaanse spreker het ons beter zou kunnen aanwijzen.

EDIT: 'cagarse' bestaat wél, maar volgens mij heeft het dan de betekenis dat je het schijt ergens aan hebt, zoals u het dus ook toepaste min of meer in de zin van de betekenis. Die zogenaamde Iberische Romaanse talen gebruiken wel opvallend vaak wederkerige vormen van hun reeds bestaande werkwoorden. Nog vaker zelfs dan andere Romaanse talen waarvan ik een zekere basis heb.

Op de BIS-cursus streef men naar het Europees Spaans gesproken in het noorden (het Castiliaans).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 25 oktober 2004 om 21:20.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2004, 21:27   #52
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Nog een goeie link voor zowel Franse als Spaanse vervoegingen.
http://www.leconjugueur.com/

Logischerwijs, enkel handig als je aan het surfen bent en je láng geen Spaans of Frans hebt gebruikt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 25 oktober 2004 om 21:32.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2004, 21:27   #53
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djeeuw
Sorry voor de late verbetering, dat wegens mijn latere toetreding tot deze fora. Maar cagar kan onmogelijk in de 1e persoon enkelvoud omvormen tot cajo. Juist is (yo) cago. Aangezien de 'g' in cagar voorgaat aan een a. Enkel werkwoorden op -ger en -gir vormen voor een 'a' een 'j'-om de spelling met de uitspraak te doen overeenstemmen. Als Spaans toch op één vlak spotgemakkelijk is, dan is het op de uitspraak af. Tenminste, het beschaafd Castiliaans (naar die uitspraak streef ik nvdr.) toch, in Latijns Amerika hebt u wel afwijkingen. De uitspraakregels varieren overal toch.


U gebruikte tevens 'cagar' wederkerig (cagarse) waarvan ik mijn twijfels heb dat het bestaat, hoewel een Spaanse spreker het ons beter zou kunnen aanwijzen.

EDIT: 'cagarse' bestaat wél, maar volgens mij heeft het dan de betekenig dat je het schijt ergens aan hebt, zoals u het dus ook toepaste min of meer in de zin van de betekenis. Die zogenaamde Iberische Romaanse talen gebruiken wel opvallend vaak wederkerige vormen van hun reeds bestaande werkwoorden. Nog vaker zelfs dan andere Romaanse talen waarvan ik een zekere basis heb.

Op de BIS-cursus streef men naar het Europees Spaans gesproken in het noorden (het Castiliaans).
hmm, het zinnetje is zeker juist, dus het moet zeker wederkerig gebruikt worden. ik heb het geleerd van enkele spanjaarden uit castilla. maar het moet inderdaad cago zijn. ik leer trouwens ook het castilliaans, ik denk dat dit voor de meeste mensen geldt.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2004, 21:36   #54
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
hmm, het zinnetje is zeker juist, dus het moet zeker wederkerig gebruikt worden. ik heb het geleerd van enkele spanjaarden uit castilla. maar het moet inderdaad cago zijn. ik leer trouwens ook het castilliaans, ik denk dat dit voor de meeste mensen geldt.
Zo heb ik het zelf gemerkt. Ik heb het nogal laat verbeterd. Hoe dan ook, het Spaans blijft een leuke taal om te leren. Ik geloof zelfs dat het Spaans van alle Romaanse talen toch de vlotste taal is om te leren, in de zin van dat men sneller Spaans zou kunnen dan b.v. Frans (als men jong begint dan zeker...).
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2004, 21:41   #55
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djeeuw
Zo heb ik het zelf gemerkt. Ik heb het nogal laat verbeterd. Hoe dan ook, het Spaans blijft een leuke taal om te leren. Ik geloof zelfs dat het Spaans van alle Romaanse talen toch de vlotste taal is om te leren, in de zin van dat men sneller Spaans zou kunnen dan b.v. Frans (als men jong begint dan zeker...).
ik vind spaans ook makkelijker, zeker de spelling. alleen de werkwoorden zijn ni simpel, zo veel verschillende tijden.

mss leert het ook wel makkelijker omdat we als frans kennen, want er zijn toch veel overeenkomsten.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2004, 23:39   #56
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Effe testeñ

ó çool zeññe �*k kañ é�*ñdél�*jk mé aççéñtéñ t�*ppéñ
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2004, 00:00   #57
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Effe testeñ

ó çool zeññe �*k kañ é�*ñdél�*jk mé aççéñtéñ t�*ppéñ
i que bueno, t�*o!
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2004, 01:12   #58
nou nou
Europees Commissaris
 
nou nou's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 7.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
i que bueno, t�*o!
Si, joder t�*a, no es dikke ziever eh lol
__________________
[size=1] "Laat ons kort en bondig lachen: HA!"[/size]


[size=1][size=2][font=Comic Sans MS]Nieuwe [size=3]Keystrokeswedstrijd[/size], kom het politics-team & onze kans om te winnen vergroten! klik [/font][font=Comic Sans MS]hier[/font].[/size][/size]
nou nou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2004, 01:29   #59
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nou nou
Si, joder t�*a, no es dikke ziever eh lol
i no hombre, es puta madre!
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2004, 14:36   #60
dejohan
Minister-President
 
dejohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Een hol in de grond
Berichten: 5.222
Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Gewoon "De Blauwe Walvis" van Jommeke lezen.


"Ola, Jommekos, waaros is uw vriendos Filiberkos? "
"Kweet het nietos, maaros we zullen Filipos de papegaaios eens op stap sturos om rond te kijkos."
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be