Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 januari 2013, 22:42   #41
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De Wever werd gehuldigd door de Basken.
De Basken willen dus een unie met Vlaanderen vormen?

(Dat zou trouwens een mooie corridor zijn...)
trololololoooooooooooooooo
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 22:43   #42
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
ga eens buiten voor de verandering en ervaar wat er leeft onder de mensen
ik doe dat zeker, jij daarentegen zit lekker onder je kerktorentje te blazen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 22:47   #43
Nvalid
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 april 2011
Berichten: 1.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik doe dat zeker, jij daarentegen zit lekker onder je kerktorentje te blazen.
je doet helemaal niks buiten wat cartooneske simplistiche cliches uit je holle hersenpan spuien

Laatst gewijzigd door Nvalid : 29 januari 2013 om 23:01.
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 23:02   #44
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Verbazend hoe die voorstanders van Vlaamse afhankelijkheid van NL zich telkens weer zo kunnen misrekenen in de Vlaamse publieke opinie.

Vlamingen lopen niet zo hoog op met Nederlanders, en daar zal een troonswissel bij het Oranje-Nassau-profiteursnest niets aan veranderen. Ik zeg niet dat er haat of hartsgrondige afkeer is, ik zeg wel dat er een latente afkeer is bij de meerderheid van de Vlamingen tav de gekende (stereotiepe, maar die zijn gebaseerd op feiten) "kenmerken" van Nederlanders: hun luidruchtigheid en arrogantie, hun -zo wordt het ervaren in VL- onbetrouwbaarheid in zakendoen. Bij zeer veel Vlamingen leeft de opvatting "als ge niet bedrogen zijt door een hollander, dan is hij het vergeten". Of dat nu waar is of niet speelt zelfs geen rol, net zoals ook geen rol speelt of dit nu door belgië aangekweekt is of niet; het feit dat dit latent leeft bij Vlamingen is voldoende om een unie van VL en NL onmogelijk te maken.
Zelden met u eens, maar deels moet ik u hierin gelijk geven.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 23:04   #45
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
je doet helemaal niks buiten wat cartooneske simplistiche cliches uit je holle hersenpan spuien
Cliches spuien gaat u overigens zeer goed af
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 23:09   #46
Nvalid
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 april 2011
Berichten: 1.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Zelden met u eens, maar deels moet ik u hierin gelijk geven.
dus je bent je er ook van bewust dat dit feit voor nederlanders nog steeds een obstakel is om zaken te doen met vlaanderen
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 23:10   #47
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Orangisten?

Zijn dat die talenkenners die "Juus d'orange" bestellen?

Proost...


Laatst gewijzigd door bartelx : 29 januari 2013 om 23:11.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 23:12   #48
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
trololololoooooooooooooooo
Inderdaad.
Je zet je eigen redenering te zeiken.
Zo lomp ben je.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 23:15   #49
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
dus je bent je er ook van bewust dat dit feit voor nederlanders nog steeds een obstakel is om zaken te doen met vlaanderen
Het zit eerder tussen de oren van hen die dat denken dan dat het een kenmerk van de Nederlander is.

Bovendien vindt onze aanstaande koningin dat De Nederlander niet bestaat, dus wie moeten we nu geloven? U of Maxima?

Ik neig naar de laatste. Zij kan het tenslotte weten.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 23:17   #50
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
dus je bent je er ook van bewust dat dit feit voor nederlanders nog steeds een obstakel is om zaken te doen met vlaanderen
Waar ik me van bewust ben, is dat clyches totaal nergens op slaan. Maar als deze zo ingebakken zijn het moeilijk is (blijft) om gezamenlijk op te trekken.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 06:32   #51
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Gisteren was de VRT in Maastricht om de stemming te peilen. Ik was echt verbaasd dat het koningshuis daar op veel sympathie kon rekenen. Er werd over Beatrix gesproken als "ons moeder". Nou was het geen representatieve steekproef. Maar ik had op z'n minst op wat meer onverschilligheid gerekend onder de Maastrichtenaren.
Trix was ondanks alles een goede koningin.
Nu moet King Pils het roer overnemen, nu zal beter doen dan ma Trix niet zo gemakkelijk zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 06:34   #52
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
bronnetje?
of komt het uit je Belgicistische gedachten?
Neem een "ticket" en wacht je beurt af. We wachten nog op de bron van de topicstarter.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 10:49   #53
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Verbazend hoe die voorstanders van Vlaamse afhankelijkheid van NL zich telkens weer zo kunnen misrekenen in de Vlaamse publieke opinie.

Vlamingen lopen niet zo hoog op met Nederlanders, en daar zal een troonswissel bij het Oranje-Nassau-profiteursnest niets aan veranderen. Ik zeg niet dat er haat of hartsgrondige afkeer is, ik zeg wel dat er een latente afkeer is bij de meerderheid van de Vlamingen tav de gekende (stereotiepe, maar die zijn gebaseerd op feiten) "kenmerken" van Nederlanders: hun luidruchtigheid en arrogantie, hun -zo wordt het ervaren in VL- onbetrouwbaarheid in zakendoen. Bij zeer veel Vlamingen leeft de opvatting "als ge niet bedrogen zijt door een hollander, dan is hij het vergeten". Of dat nu waar is of niet speelt zelfs geen rol, net zoals ook geen rol speelt of dit nu door belgië aangekweekt is of niet; het feit dat dit latent leeft bij Vlamingen is voldoende om een unie van VL en NL onmogelijk te maken.
De laatste jaren heb ik steeds minder zin om me te verdedigen tegen de verdachtmakingen en valse beschuldigingen van de Vlamingen. Vroeger had ik veel sympathie voor de Vlamingen en toen trok ik me hun kritiek aan. Tegenwoordig heb ik zoiets van: Stik er maar in!

Het is productiever om niet de Vlaamse mening over Nederlanders bij te stellen, maar de Nederlandse mening over de Vlamingen. Veel van mijn landgenoten verkijken zich op de Vlamingen. Ik probeer ze te laten zien dat de Vlamingen al die sympathie niet verdienen.

Nederland is de enige echte vriend die Vlaanderen heeft(ook al zien de Vlamingen dat zelf niet). Zonder Nederland staat Vlaanderen alleen op de wereld. Mijn wens is dat mijn landgenoten de Vlamingen gaan behandelen zoals de Vlamingen ons altijd behandelen, dat mijn landgenoten zich afkeren van de Vlamingen zoals de Vlamingen zich van ons hebben afgekeerd. Dat zou hun verdiende loon zijn.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 11:02   #54
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De laatste jaren heb ik steeds minder zin om me te verdedigen tegen de verdachtmakingen en valse beschuldigingen van de Vlamingen. Vroeger had ik veel sympathie voor de Vlamingen en toen trok ik me hun kritiek aan. Tegenwoordig heb ik zoiets van: Stik er maar in!

Het is productiever om niet de Vlaamse mening over Nederlanders bij te stellen, maar de Nederlandse mening over de Vlamingen. Veel van mijn landgenoten verkijken zich op de Vlamingen. Ik probeer ze te laten zien dat de Vlamingen al die sympathie niet verdienen.

Nederland is de enige echte vriend die Vlaanderen heeft(ook al zien de Vlamingen dat zelf niet). Zonder Nederland staat Vlaanderen alleen op de wereld. Mijn wens is dat mijn landgenoten de Vlamingen gaan behandelen zoals de Vlamingen ons altijd behandelen, dat mijn landgenoten zich afkeren van de Vlamingen zoals de Vlamingen zich van ons hebben afgekeerd. Dat zou hun verdiende loon zijn.
Daarin moet ik u wel gelijk geven. Ik kan ook niet met trefzekerheid de reden achterhalen waarom veel Vlamingen zich tegenover Nederland zo negatief opstellen. Elke Vlaamse historicus met een beetje gevoel voor objectiviteit zal erkennen dat Vlaanderen in de periode 1815-1830 volstrekt niet door Nederland "bezet" of "onderdrukt" werd. Ergens moet een flink stuk van de katholieke calvinistenhaat in het genetisch materiaal van een aantal Vlamingen zijn binnengedrongen. En dat heeft blijkbaar nog steeds een effect, ook bij individuen uit families die reeds generaties lang zich van het katholicisme gedistantieerd hebben.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 11:09   #55
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In wikipedia staan wel meer onwaarheden. Zolang er niemand de moeite doet om dwalingen en leugens tegen te spreken blijven die staan. Ik ben ondertussen overtuigd dat bepaalde groepen geld steken in het verspreiden van 'hun waarheid' via wikipedia.
Het is altijd interessant om over een bepaald onderwerp in enkele verschillende talen te lezen. Krijg je een veel genuanceerder beeld.
Volledig mee eens.
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 11:10   #56
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Orangisten?

Zijn dat die talenkenners die "Juus d'orange" bestellen?

Proost...

En iedereen is er voor het koningshuis.
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 11:12   #57
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daarin moet ik u wel gelijk geven. Ik kan ook niet met trefzekerheid de reden achterhalen waarom veel Vlamingen zich tegenover Nederland zo negatief opstellen. Elke Vlaamse historicus met een beetje gevoel voor objectiviteit zal erkennen dat Vlaanderen in de periode 1815-1830 volstrekt niet door Nederland "bezet" of "onderdrukt" werd. Ergens moet een flink stuk van de katholieke calvinistenhaat in het genetisch materiaal van een aantal Vlamingen zijn binnengedrongen. En dat heeft blijkbaar nog steeds een effect, ook bij individuen uit families die reeds generaties lang zich van het katholicisme gedistantieerd hebben.
Het Vaticaan heeft zich overigens verzet tegen de Belgische revolutie. De Belgische/Zuid-Nederlandse bisschoppen waren echter sterk onder de invloed van het Frans liberalisme. Ik ben even de naam kwijt van die priester die voor liberaal-katholieke ideeën pleiten, maar je zou bij hem de oorzaak kunnen leggen.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 11:22   #58
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Het Vaticaan heeft zich overigens verzet tegen de Belgische revolutie. De Belgische/Zuid-Nederlandse bisschoppen waren echter sterk onder de invloed van het Frans liberalisme. Ik ben even de naam kwijt van die priester die voor liberaal-katholieke ideeën pleiten, maar je zou bij hem de oorzaak kunnen leggen.
Ja, dat roept bij mij ook een vage herinnering op ...Maar dat was wel een Franse geestelijke. Ik denk dat u het over De Lammenais zou kunnen hebben.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 11:24   #59
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, dat roept bij mij ook een vage herinnering op ...Maar dat was wel een Franse geestelijke. Ik denk dat u het over De Lammenais zou kunnen hebben.
Ja, ik sprak dan ook over Frans liberalisme. En dat is hem. Zijn zienswijzen werden veroordeeld, maar véél te laat. De Vaticaanse bureaucratie is altijd al een ramp geweest.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 11:28   #60
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Verbazend hoe die voorstanders van Vlaamse afhankelijkheid van NL zich telkens weer zo kunnen misrekenen in de Vlaamse publieke opinie.

Vlamingen lopen niet zo hoog op met Nederlanders, en daar zal een troonswissel bij het Oranje-Nassau-profiteursnest niets aan veranderen. Ik zeg niet dat er haat of hartsgrondige afkeer is, ik zeg wel dat er een latente afkeer is bij de meerderheid van de Vlamingen tav de gekende (stereotiepe, maar die zijn gebaseerd op feiten) "kenmerken" van Nederlanders: hun luidruchtigheid en arrogantie, hun -zo wordt het ervaren in VL- onbetrouwbaarheid in zakendoen. Bij zeer veel Vlamingen leeft de opvatting "als ge niet bedrogen zijt door een hollander, dan is hij het vergeten". Of dat nu waar is of niet speelt zelfs geen rol, net zoals ook geen rol speelt of dit nu door belgië aangekweekt is of niet; het feit dat dit latent leeft bij Vlamingen is voldoende om een unie van VL en NL onmogelijk te maken.
IK zie niet in waarom. Als er nu eens iets is wat hoegenaamd géén probleem zou zijn, dan zijn het wel dergelijke klischees en veralgemeningen.

Of hoe velen interpersoonlijke menselijke relaties dikwijls verwarren met de wenselijkheid van en bepaalde staatsinrichting.

Daarom trouwens dat volgens mij de Vox Poluli in deze totaal onkundig en onbevoegd is!

Ik vrees dat men nooit in dit soort van diskussies het verschil zal maken tussen intermenselijke relaties en de wenselijkheid van bepaalde staatsstrukturen en gemeenschappelijke overheidinstellingen...

Mijn Franstalige kollega's reken ik tot mijn allerbeste. Zelfs mijn FDF-kollega's.
(Alleen, we weten wat ons scheidt en wat ons bindt...)

Men kan toch een Groot-Nederland willen zonder daarom de Noordnederlanders bijzonder genegen te zijn!
Men kan toch Vlaamsnationalist zijn zonder iets tegen de Walen op zich te hebben!

De voorkeur voor een bepaalde staatsvorm staat immers volkomen los van intermenselijke relaties maar hoort er te zijn in funktie van het gemeenschappelijke belang.

Politiek en interpersoonlijke relaties zijn twee verschillende dingen die simpele geesten plegen te verwarren.

Van een samengaan zoudt gij trouwens niets merken in Uw persoonlijk leven.
In de veronderstelling dat men het voor U zou verborgen houden, zoudt ge het niet eens weten of kunnen vaststellen. Waar is dan het probleem?


http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=94
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 januari 2013 om 11:43.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be