Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Geert Lambert (Spirit) - 12 tot 18 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geert Lambert (Spirit) - 12 tot 18 februari Geert Lambert (Oostende, 28 februari 1967) is een Vlaams politicus en advocaat. Lambert werd na de verkiezingen van 2003 voorzitter van de spirit-fractie in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. In oktober 2004 volgde hij Els Van Weert op als partijvoorzitter. Tegenwoordig zetelt hij in het bestuur van het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds, de Vlaamse mutualiteit.

 
 
Discussietools
Oud 14 februari 2007, 18:52   #41
Geert Lambert
 
 
Geert Lambert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2007
Berichten: 167
Standaard

Beste Brov,

Daar is op zich niets op tegen, alleen moet je ook de tijd en de mogelijkheid hebben om alle argumenten te kennen, te beluisteren, te bestuderen en eventueel te toetsen. Net daarom houden we verkiezingen: om mensen af te vaardigen om dat in onze plaats te doen. En vinden we dat ze het niet goed doen, dan moeten ze maar weggestemd worden.

Bepaalde zaken zijn echter wel klaar en duidelijk uit te leggen en zijn met een simpel ja of neen te beantwoorden, maar niet elke zaak is dat. Waarom worden zaken soms geamendeerd. Zoiets is in een referendum niet mogelijk.

Het voorstel om onderwerp en vraagstelling aan een bijzondere meerderheid te onderwerpen, lijkt me bvb wel nuttig.

En neen, niet alles is zomaar te kapen en als er meerdere duidelijke voorstellen tezelfdertijd ter stemming liggen, is het veel moeilijker het debat over nog eens iets anders te laten gaan.


Geert
Geert Lambert is offline  
Oud 14 februari 2007, 19:15   #42
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Wie heeft eigenlijk principieel het recht om te bepalen waarover een referendum, én het debat in het kader ervan, moeten gaan?
De indiener.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline  
Oud 14 februari 2007, 19:19   #43
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
Blijkbaar hebben sommigen het toch moeilijk om te lezen wat ik zeg hoor. Ik zal de thema's niet bepalen waarover een referendum mogelijk is of niet, maar het debat, de discussie moet echt over het thema zelf handelen. Maar ik bemerkte al dat zelfs hier het sommigen moeilijk hebben om bij het onderwerp te blijven...

Geert
Dat komt omdat dit soort forums verkeerd in elkaar zit. De meeste mensen schrijven ook maar om dat getalletje hier aan de linkerkant te verhogen.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline  
Oud 14 februari 2007, 19:32   #44
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
Beste Brov,

1.Daar is op zich niets op tegen, alleen moet je ook de tijd en de mogelijkheid hebben om alle argumenten te kennen, te beluisteren, te bestuderen en eventueel te toetsen. Net daarom houden we verkiezingen: om mensen af te vaardigen om dat in onze plaats te doen. En vinden we dat ze het niet goed doen, dan moeten ze maar weggestemd worden.

2.Bepaalde zaken zijn echter wel klaar en duidelijk uit te leggen en zijn met een simpel ja of neen te beantwoorden, maar niet elke zaak is dat. Waarom worden zaken soms geamendeerd. Zoiets is in een referendum niet mogelijk.

3.Het voorstel om onderwerp en vraagstelling aan een bijzondere meerderheid te onderwerpen, lijkt me bvb wel nuttig.

En neen, niet alles is zomaar te kapen en als er meerdere duidelijke voorstellen tezelfdertijd ter stemming liggen, is het veel moeilijker het debat over nog eens iets anders te laten gaan.


Geert
1. Inderdaad. Daarvoor komt ook ieder voorstel eerst op een forum terecht. en iedereen kan zich daar in zijn eigen tijd mee bezighouden. (Dat forum is wel op een heel andere leest geschoeid dan dit hier)
2. Antwoord in vraag 1 gegeven. En in de huidge omstandigheden. Wat zou er gebeuren als u het niet eens was met uw partijbestuur en zelf een amandement in die richting zou indienen?
3. En wie gaat daar dan de plak zwaaien? Komt overigens niet overeen met de doelstelling van een Democraite waar ieder burger een voorstel moet kunnen indien. Ik zou zeggen. Lees mijn website ook eens. Meer dan een half uurtje heb je er niet voor nodig.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline  
Oud 14 februari 2007, 19:39   #45
Geert Lambert
 
 
Geert Lambert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2007
Berichten: 167
Standaard

doe ik, maar niet zolang ik hiezr antwoorden poog te geven
Geert Lambert is offline  
Oud 15 februari 2007, 09:38   #46
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
Nergens heb ik gezegd dat de kiezer dom is.
Veronderstellen dat de kiezer niet in staat is om uit de beschikbare informatie de juiste informatie te filteren (zoals u deed), betekent dat u de kiezer maar dom vindt.
IlluSionS667 is offline  
Oud 15 februari 2007, 09:52   #47
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik meen me een of andere poster te herinneren (zijn naam ontsnapt me even...) die als een wilde tekeer ging toen bepaalde andere posters zijn vraag aan een bepaald politicus meenden te moeten beantwoorden.
__________________

Laatst gewijzigd door baarle : 15 februari 2007 om 09:52.
baarle is offline  
Oud 15 februari 2007, 09:53   #48
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
Beste Brov,
???

Méént u dat nu?
__________________
baarle is offline  
Oud 15 februari 2007, 09:55   #49
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
Bepaalde zaken zijn echter wel klaar en duidelijk uit te leggen en zijn met een simpel ja of neen te beantwoorden, maar niet elke zaak is dat. Waarom worden zaken soms geamendeerd. Zoiets is in een referendum niet mogelijk.
Natuurlijk is dat in een referendum wel mogelijk. Meer nog, groepen van burgers of organisaties of zelfs wetenschappers kunnen zeer gedetailleerde voorstellen én tegenvoorstellen indienen, waaruit de kiezer zijn keuze kan maken.
__________________
baarle is offline  
Oud 17 februari 2007, 04:00   #50
Geert Lambert
 
 
Geert Lambert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2007
Berichten: 167
Standaard

bijzonder moeilijk hoor
Geert Lambert is offline  
Oud 17 februari 2007, 08:07   #51
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
bijzonder moeilijk hoor
U heeft gelijk. Tenminste als je er, zoals u en uw colega's , van uit gaat dat de gemiddelde mens te lomp is om te helpen donderen.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline  
Oud 18 februari 2007, 10:19   #52
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

In de VS kan het trouwens wel, al is de wet vooral geschreven in het voordeel van lobbygroepen en kunnen gewone burgers nog steeds maar beperkt deelnemen wegens gebrek aan handtekeningen.
IlluSionS667 is offline  
Oud 18 februari 2007, 10:42   #53
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
bijzonder moeilijk hoor
Nee hoor, niks moeilijk aan: gewoon het vooropgestelde aantal handtekeningen verzamelen, en mijn wetsvoorstel wordt ter stemming voorgelegd aan mijn medeburgers. Zwitserland doet het al een kleine eeuw.
__________________
baarle is offline  
Oud 18 februari 2007, 10:55   #54
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
Beste Brov,

Daar is op zich niets op tegen, alleen moet je ook de tijd en de mogelijkheid hebben om alle argumenten te kennen, te beluisteren, te bestuderen en eventueel te toetsen. Net daarom houden we verkiezingen: om mensen af te vaardigen om dat in onze plaats te doen. En vinden we dat ze het niet goed doen, dan moeten ze maar weggestemd worden.

Bepaalde zaken zijn echter wel klaar en duidelijk uit te leggen en zijn met een simpel ja of neen te beantwoorden, maar niet elke zaak is dat. Waarom worden zaken soms geamendeerd. Zoiets is in een referendum niet mogelijk.

Het voorstel om onderwerp en vraagstelling aan een bijzondere meerderheid te onderwerpen, lijkt me bvb wel nuttig.

En neen, niet alles is zomaar te kapen en als er meerdere duidelijke voorstellen tezelfdertijd ter stemming liggen, is het veel moeilijker het debat over nog eens iets anders te laten gaan.


Geert
Gewoon een tv zender brengen voor al wat met kamer/senaat en Vlaams parlement te doen heeft.
24/24 de klok rond.
Had er al moeten komen voor dat R.O alles ging veranderen.
Men kan op dergelijke zender alles uitleggen aan de bevolking met een juiste indeling en uurooster.
Maar de pertinente vraag is wel < wilt de huidige politieke klasse nog de macht delen of moet het in familie blijven>?
RASPOUTINE is offline  
Oud 18 februari 2007, 11:25   #55
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Nee hoor, niks moeilijk aan: gewoon het vooropgestelde aantal handtekeningen verzamelen, en mijn wetsvoorstel wordt ter stemming voorgelegd aan mijn medeburgers. Zwitserland doet het al een kleine eeuw.
Nee hoor. Ik heb net een aantal artikels gelezen over de DD in Zwitserland. Het systeem is daar zodanig opgezet dat je als gewone burger geen enkele kans maakt om een referendum af te dwingen. Alleen belangengroepen kunnen de nodige financiele middelen en inzet opbrengen om dat te doen. Daarbij zijn de eisen aan de referendumstelling al zeer hoog en is de inzet van een advokaat zeker nodig.
Maar als het toch zo simpel is. Vertel eens hoe u zich dat voor stelt om in België bvb. 100000 letterlijke handtekeningen te verzamelen terwijl u niet over finaciele middelen beschikt om uw voorstel bij het brede publiek kenbaar te maken? Denk dat je al gauw moet rekenen op zo'n 100000€ om dat laatste te kunnen doen.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline  
Oud 18 februari 2007, 12:11   #56
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Natuurlijk is dat in een referendum wel mogelijk. Meer nog, groepen van burgers of organisaties of zelfs wetenschappers kunnen zeer gedetailleerde voorstellen én tegenvoorstellen indienen, waaruit de kiezer zijn keuze kan maken.
Punt 1. De burger moet geïntresseerd zijn.
Punt 2. De burger moet de tijd krijgen om de dossiers in te kijken.
Punt 3. De burger moet slim genoeg zijn om de informatie te begrijpen.

Het is echt niet zo simpel als hier voorgesteld wordt hoor.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline  
Oud 18 februari 2007, 12:15   #57
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Punt 1. De burger moet geïntresseerd zijn.
Punt 2. De burger moet de tijd krijgen om de dossiers in te kijken.
Punt 3. De burger moet slim genoeg zijn om de informatie te begrijpen.

Het is echt niet zo simpel als hier voorgesteld wordt hoor.
Nochtans zijn die voorwaarden niet nodig om te moeten stemmen. Zelfs politiek totaal ongeïnteresseerde idioten worden verplicht om te stemmen.

Dat toont aan wat een poppenkast onze "democratie" werkelijk is.
IlluSionS667 is offline  
Oud 18 februari 2007, 12:24   #58
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Nochtans zijn die voorwaarden niet nodig om te moeten stemmen. Zelfs politiek totaal ongeïnteresseerde idioten worden verplicht om te stemmen.

Dat toont aan wat een poppenkast onze "democratie" werkelijk is.

Ik ben daarom ook voor stemrecht en tegen stemplicht.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline  
Oud 18 februari 2007, 12:41   #59
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece Bekijk bericht
Denk dat je al gauw moet rekenen op zo'n 100000€ om dat laatste te kunnen doen.
Daar is Bece weer met zijn nood aan 100.000 euro.
__________________
baarle is offline  
Oud 18 februari 2007, 12:42   #60
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Punt 1. De burger moet geïntresseerd zijn.
Punt 2. De burger moet de tijd krijgen om de dossiers in te kijken.
Punt 3. De burger moet slim genoeg zijn om de informatie te begrijpen.

Het is echt niet zo simpel als hier voorgesteld wordt hoor.
De burger moet helemaal niets.

De politieke klasse moet de macht die ze voortdurend van ons kaapt teruggeven.

Daarna kunnen we beginnen klappen.
__________________
baarle is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be