Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 mei 2015, 20:09   #41
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.806
Standaard

Was de collaboratie fout of wat?

Waarom?
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 6 mei 2015 om 20:11.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:11   #42
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Mislukte poging om het blazoen op te poetsen.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:11   #43
Spitting Image
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 januari 2015
Berichten: 7.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Dan spreekt u toch uzelf tegen? U zei dat hij het niet had over gewone VNV-leden maar over zij die actief collaboreerden. Dus gewone VNV-leden keken de andere kant op en waren helden toen de Duitsers weg waren?
Neen, die hoorden vooral bij groep drie en waren vooral slachtoffer van groep 2.
Maar dat had je natuurlijk ook wel door. Gewoon even doen alsof...
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:12   #44
hagel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2014
Berichten: 1.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Ik was ervan overtuigd dat je bij de kaloten hoorde. Waar mag ik je dan onderbrengen,
U bent dus een vakjesman. Laat ik nu niet in vakjes meer te vatten zijn, want te veel meegemaakt, gelezen en gezien. Ongebonden Nederlandse Vlaams Nationale Europeaan, misschien is dat wel het dichtst bij de kern van de zaak.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:14   #45
Spitting Image
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 januari 2015
Berichten: 7.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
U bent dus een vakjesman. Laat ik nu niet in vakjes meer te vatten zijn, want te veel meegemaakt, gelezen en gezien. Ongebonden Nederlandse Vlaams Nationale Europeaan, misschien is dat wel het dichtst bij de kern van de zaak.
Ik kan me daar iets bij voorstellen.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:14   #46
hagel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2014
Berichten: 1.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Neen, die hoorden vooral bij groep drie en waren vooral slachtoffer van groep 2.
Maar dat had je natuurlijk ook wel door. Gewoon even doen alsof...
Wanneer was je dan volgens jou een gewoon VNV-lid? Alleen de lidkaart, of mocht je dan ook nog naar de bijeenkomst gaan, mocht je nog Volk en Staat lezen?
Gewoon maar om te zeggen dat u opdeling wel heel vreemd is.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:14   #47
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Was de collaboratie fout of wat?

Waarom?
Omdat Bart een goed gesprek heeft gehad met broer Bruno.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:14   #48
hagel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2014
Berichten: 1.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Ik kan me daar iets bij voorstellen.
Oef.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:17   #49
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Mislukte poging om het blazoen op te poetsen.
Volgende keer zal het misschien, 'dus de repressie was terecht en rechtvaardig,' klinken.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:17   #50
Spitting Image
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 januari 2015
Berichten: 7.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Wanneer was je dan volgens jou een gewoon VNV-lid? Alleen de lidkaart, of mocht je dan ook nog naar de bijeenkomst gaan, mocht je nog Volk en Staat lezen?
Gewoon maar om te zeggen dat u opdeling wel heel vreemd is.
Noch de lidkaart, noch de vergadering, noch Volk en Staat is daar belangrijk in. Wel wat je andere mensen misdaan hebt.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:17   #51
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Goed, hè?

Weer links de mond gesnoerd.
Dat geloof je toch zelf niet?

De Wever doet wat Frans Jos Verdoodt hem voordeed, en wat de doodsteek werd van de IJzerbedevaart. Verdoodt hoopte dat het Belgisch regime de "Vlaamse" schuldbekentenis zou....heu.... "honoreren".

En? Heeft het één grammetje aarde aan de dijk gezet?

Indien De Wever die uitspraak had gedaan lang VOOR de verkiezingen, dan zou ik ermee hebben kunnen leven. Maar ze komt drie dagen na die van de kleindochter van een andere VNV-er.

Hoopt De Wever écht dat hij daar beter mee zal scoren dan Frans Jos Verdoodt?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:18   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.852
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Al die Vlaams-nationalistjes zoals Diamand Jan-Jambon, die de collaboratie trachten de minimaliseren (Collaboratie was begrijpelijk...) zijn eigenlijk nog altijd niet veranderd. En moest er een nieuwe Hitler binnenvallen, dan beginnen die gastjes weer opnieuw. Zeker weten!

Ga je ook ontkennen dat iedere collaborateur een andere reden had om te collaboreren? De ene owv het geld, de andere owv zijn maatschappelijke overtuiging, de andere owv de godsdienst, nog een andere owv wraak, de volgende owv puur banditisme...? Jamben heeft gelijk. En alleen individuen als jij beschouwen dat als een minimalisering.

Maw spitting, is jouw antwoord aan "het oosten" obstructie aan de grote Antwerpse leider ?
Eigenlijk zie ik geen enkele reden om dat collaboratie van heel wat Vlaamsgezinden (maar niet alleen hen...) af te wegen en in termen te beoordelen van goed of kwaad. Een historisch evenwichtige benadering hanteert nu eenmaal deze termen, maar beschrijft de voorbije werkelijkheid en geeft het geheel van oorzaken en redenen aan.

Net zo oordelen we ook niet over "goed en kwaad" van wie in de Nederlanden gecollaboreerd heeft met de Fransen toen die hier onze gewesten binnenvielen en ook konden rekenen op enkele gelijkgezinden.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:21   #53
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.919
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Dan spreekt u toch uzelf tegen? U zei dat hij het niet had over gewone VNV-leden maar over zij die actief collaboreerden. Dus gewone VNV-leden keken de andere kant op en waren helden toen de Duitsers weg waren?
Het heeft lang geduurd, maar Bart De Wever zegt niets meer, maar ook niets minder als hetgeen ik altijd heb gezegd: de collaboratie was fout en goed fout! Punt uit.

Hij zegt evenzeer dat het VNV de collaboratie instapte en dat dit een schandvlek is voor de Vlaams-nationalisme. Een schandvlek die door het Vlaamse Beweging nooit mag vergeten worden.

En tenslotte verheelt hij niet dat zijn grootvader ook lid was van het VNV. Iedereen kan dus zijn conclusies trekken in dit verband.

En al die kronkelende Vlaams-nationalisten (wanneer ze het hebben over de collaboratie) hier op dit forum , zouden dit best maar nooit vergeten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 mei 2015 om 20:25.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:22   #54
hagel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2014
Berichten: 1.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Noch de lidkaart, noch de vergadering, noch Volk en Staat is daar belangrijk in. Wel wat je andere mensen misdaan hebt.
En wat versta je dan onder misdaan hebben?
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:26   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.852
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het heef lang geduurd, maar Bart De Wever zegt niets meer, maar ook niets minder als hetgeen ik altijd heb gezegd: de collaboratie was fout en goed fout! Punt uit.

Hij zegt evenzeer dat het VNV de collaboratie instapte en dat dit een schandvlek is voor de Vlaams-nationalisme. Een schandvlek die door het Vlaamse Beweging nooit mag vergeten worden.

En tenslotte verheelt hij niet dat zijn grootvader ook lid was van het VNV. Iedereen kan dus zijn conclusies trekken in dit verband.

En al die kronkelende Vlaams-nationalisten (wanneer ze het hebben over de collaboratie) hier op dit forum , zouden dit best maar nooit vergeten.
Uiteindelijk is het al zovele malen gezegd: het is gemakkelijk vanuit de luie zetel achteraf te oordelen over de beslissingen van mensen die zich een bepaalde situatie bevonden en vanuit een bepaalde kennis een beslissing namen. Ik zie daar geen reden toe, al evenmin dat regerende politieke leiders daar een uitspraak over doen. Mij lijkt het eerder goedkoop sentiment.

Veel verdienstelijker vind ik de Oekraïners die na de val van het communisme besloten om het idealisme te huldigen van alwie vanuit de diepe Oekraïense gedachte handelde, ongeacht of men daar dan voor de Russische dan wel Duitse zijde koos.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:28   #56
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Mislukte poging om het blazoen op te poetsen.
Wie niets misdaan heeft hoeft ook zijn blazoen niet op te poetsen.

Neen, De Wever aapt Laurette Mitrailette na in de (valse) hoop dat" de gelijkmaker" iets zal opleveren.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:29   #57
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het heeft lang geduurd, maar Bart De Wever zegt niets meer, maar ook niets minder als hetgeen ik altijd heb gezegd: de collaboratie was fout en goed fout! Punt uit.

Hij zegt evenzeer dat het VNV de collaboratie instapte en dat dit een schandvlek is voor de Vlaams-nationalisme. Een schandvlek die door het Vlaamse Beweging nooit mag vergeten worden.

En tenslotte verheelt hij niet dat zijn grootvader ook lid was van het VNV. Iedereen kan dus zijn conclusies trekken in dit verband.

Citaat:
En al die kronkelende Vlaams-nationalisten (wanneer ze het hebben over de collaboratie) hier op dit forum , zouden dit best maar nooit vergeten.
Dat laatste geldt nog meer voor jou.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:29   #58
hagel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2014
Berichten: 1.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het heeft lang geduurd, maar Bart De Wever zegt niets meer, maar ook niets minder als hetgeen ik altijd heb gezegd: de collaboratie was fout en goed fout! Punt uit.

Hij zegt evenzeer dat het VNV de collaboratie instapte en dat dit een schandvlek is voor de Vlaams-nationalisme. Een schandvlek die door het Vlaamse Beweging nooit mag vergeten worden.

En tenslotte verheelt hij niet dat zijn grootvader ook lid was van het VNV. Iedereen kan dus zijn conclusies trekken in dit verband.

En al die kronkelende Vlaams-nationalisten (wanneer ze het hebben over de collaboratie) hier op dit forum , zouden dit best maar nooit vergeten.
Er zijn veel zaken die ik niet vergeet.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:29   #59
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.919
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uiteindelijk is het al zovele malen gezegd: het is gemakkelijk vanuit de luie zetel achteraf te oordelen over de beslissingen van mensen die zich een bepaalde situatie bevonden en vanuit een bepaalde kennis een beslissing namen. Ik zie daar geen reden toe, al evenmin dat regerende politieke leiders daar een uitspraak over doen. Mij lijkt het eerder goedkoop sentiment.

Veel verdienstelijker vind ik de Oekraïners die na de val van het communisme besloten om het idealisme te huldigen van alwie vanuit de diepe Oekraïense gedachte handelde, ongeacht of men daar dan voor de Russische dan wel Duitse zijde koos.
Maar u bent dan ook een VB-er. Van die partij die de SS-er Obersturmführer Jef François uitnodigde als eregast op uw congres. En waarvan de zoon Dillen (en waarschijnlijk ook Karel Dillen zelf) op de thee ging bij Leon Degrelle. Begrijpelijk dat u dit een 'goedkoop sentiment' vindt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 mei 2015 om 20:35.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 20:31   #60
Spitting Image
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 januari 2015
Berichten: 7.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
En wat versta je dan onder misdaan hebben?
Misdaden van gemeen recht.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be