Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 december 2012, 18:29   #41
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Het is gewoon een document van zijn tijd.
En als dusdanig heeft het zijn recht van bestaan.
Als je alles wat in het verleden geschreven is en waar we het nu niet meer mee eens zijn gaat verbieden , gaat er bitter weinig om lezen overblijven.
Dit was ook het oordeel van de rechtbank en de neger kon de proceskosten betalen.
'Hindsight is always 20/20' zeggen ze in het Engels, he.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 18:30   #42
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Vroeger zullen vele mensen er mee gelachen hebben omdat het hun stereotiepe denken bevestigde. Nu zullen vele mensen er mee lachen omdat het een stereotiepe denken vertolkt dat volledig voorbijgestreefd is.
Ik kan me anders wel indenken dat een zwarte zich beledigd voelt wanneer hij zo'n strip leest. Uw inbeeldingskracht echter reikt niet zo ver, zo lijkt het me.

Laatst gewijzigd door system : 7 december 2012 om 18:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 18:32   #43
'XIII'
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 oktober 2012
Berichten: 1.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Kuifje in Afrika.

"Het racistische karakter duidelijk in "Kuifje in Afrika". Hierin zijn alle negers pikzwart en hebben ze knalrode dikke lippen. Ze praten in een Kluk Kluk-taaltje. Bij aankomst in Afrika wordt Kuifje verwelkomd door drommen negers. Sommigen zijn vrijwel naakt en dragen speren. "Leve Kuifje en Bobby", juichen ze. Kuifjes optreden in Afrika neemt de meest extreme koloniale vormen aan wanneer door zijn schuld een locomotief ontspoort. In niet mis te verstane taal beveelt hij de inzittende negers de "oude tsjoek-tsjoek" weer op de rails te brengen. De negers zijn lui en zelfs hondje Bobby beaamt het: "Vooruit stelletje luilakken, aan het werk!". In het verhaal verslaat Bobby een enorme leeuw, terwijl de negers zich verschuilen. Als even later twee negers om een strohoed vechten komt Kuifje tussenbeide als scheidsrechter. Ieder krijgt de helft van de hoed en ze zijn daar zeer tevreden mee: "Die Blanke zeer rechtvaardig!". Als Kuifje al naar Europa is teruggekeerd, wordt er in het negerdorp nog uitvoerig nagepraat over het heldhaftige blanke jongetje. Kuifje- en Bobby-totems worden er vereerd."



Volgens mij hebt ge ook zo'n totem op uw slaapkamer staan.
De Belgisch koloniale sfeer wordt hier knap vertolkt door Hergé. Het heeft niets met zijn politieke sympathieën voor het Italiaanse fascisme te maken. Het is een rake weergave van hoe de Belgen zich op hun plantages gedroegen als goden in hun paradijs. Een van mijn buren, een fervente belgicist en liberaal van oude PVV-stempel, heeft nog steeds die air van de heerser van de plantage en spreekt nog met enorme heimwee over de tijd dat hij als bwanna zijn boys voor hem kon laten kruipen. Die vent loopt naast zijn schoenen en wanneer hij door de straat wandelt, steekt hij zijn hoofd hoogmoedig in de hoogte, net alsof hij nog steeds over zijn plantages waart.
'XIII' is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 18:32   #44
Brakelaar
Minister
 
Brakelaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2011
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Tut tut, het zal nog niet. Helaas, uiteindelijk kan men heel die 'zwarte piet-geschiedenis' historisch terug brengen tot:

Zwarte Piet = Zwart Verdriet.


Let wel, indien men de figuur van Zwarte Piet meer en meer als de collega ziet van Sinterklaas (en dit is de tendens), ja dan is men het verhaal om aan het buigen naar onze tijd toe. En dat is positief. Maar dan kunnen er ook Witte Pieten naast de Zwarte Pieten de helpers zijn van Sinterklaas. De heilige man zal er zeker tevreden mee zijn, want elk jaar heeft hij meer en meer werk.
ik denk dat jij iets hebt tegen zwarte pieten,waarschijnlijk heb jij veel in de zak van piet gezeten....
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 18:33   #45
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik kan me anders wel indenken dat een zwarte zich beledigd voelt wanneer hij zo'n strip leest. Uw verbeeldingskracht echter reikt niet zo ver, zo lijkt het me.
Ik zou me ook kunnen aangesproken voelen door de teksten van Public Enemy, en toch is dat bij tijd en stond goede muziek.

Mensen "kunnen" gechoqueerd worden door na zo goed alle zaken. Sommige zaken, zoals deze Kuifjestrip, leiden daar meer toe dan andere. Maar dat is nog geen reden om de strip te laten verbieden. Is de strip racistisch? Uiteraard. Net zoals nog een aantal Kuifjestrips; of de meerderheid van de Kuifjestrips waarin buitenlanders komen.

Zullen we ons buigen over vrouwonvriendelijkheid in de literatuur tot ... wel, nog steeds? Heb je al eens wat onderzoek vastgenomen over seksisme in literatuur?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 7 december 2012 om 18:35.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 18:35   #46
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 'XIII' Bekijk bericht
De Belgisch koloniale sfeer wordt hier knap vertolkt door Hergé. Het heeft niets met zijn politieke sympathieën voor het Italiaanse fascisme te maken. Het is een rake weergave van hoe de Belgen zich op hun plantages gedroegen als goden in hun paradijs. Een van mijn buren, een fervente belgicist en liberaal van oude PVV-stempel, heeft nog steeds die air van de heerser van de plantage en spreekt nog met enorme heimwee over de tijd dat hij als bwanna zijn boys voor hem kon laten kruipen. Die vent loopt naast zijn schoenen en wanneer hij door de straat wandelt, steekt hij zijn hoofd hoogmoedig in de hoogte, net alsof hij nog steeds over zijn plantages waart.
Verre van mij om het Belgische koloniaal regime te verdedigen. Wees daar maar overtuigd van. En verre van mij om de vele Vlaamse paters te verdedigen die de zwartjes zagen als een soort tweederangsmensen (die dan toch waarschijnlijk ergens een ziel moesten hebben).

Laatst gewijzigd door system : 7 december 2012 om 18:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 18:35   #47
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, het was gewoon een zoveelste racistisch dokument van zijn tijd. Dat lijkt me wat accurater gesteld.
Doet er niet toe, noem het zoals je wil .
Toen dacht men in brede zin dan de blanke superieur was, ook de Britten , Amerikanen enz... dachten dat en wellicht ook uzelf , als u kind van die tijd zou geweest zijn.
Het blijft daarom een historisch document dat om die reden zijn bestaansrecht heeft.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 18:36   #48
'XIII'
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 oktober 2012
Berichten: 1.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, het was gewoon een zoveelste racistisch dokument van zijn tijd. Dat lijkt me wat accurater gesteld.
Het was inderdaad een Belgisch-racistisch document. Niemand stoorde zich er in die tijd aan. Het was normaal dat de Belgische kolonialen over hun zwarte slaafjes heersten. Die zelfde Belgjes zijn nu verontwaardigd en proberen het echte verhaal naar hun hand te zetten. Leuk om vast te stellen, maar in realiteit intriest.
'XIII' is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 18:38   #49
'XIII'
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 oktober 2012
Berichten: 1.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Verre van mij om het Belgische koloniaal regime te verdedigen. Wees daar maar overtuigd van. En verre van mij om de vele Vlaamse paters te verdedigen die de zwartjes zagen als een soort tweederangsmensen (die dan toch waarschijnlijk een ziel moesten hebben).
Je zou het beter over de hoofdzakelijk Franstalige grootgrondbezitters en industriëlen hebben die het land hebben leeggezogen en allle rijkdom in eigen en koninklijke zakken hebben doen verdwijnen. Die paterkes hebben zich niet op kap van die negerkes verrijkt.

Laatst gewijzigd door 'XIII' : 7 december 2012 om 18:38.
'XIII' is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 18:40   #50
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 'XIII' Bekijk bericht
Het was inderdaad een Belgisch-racistisch document. Niemand stoorde zich er in die tijd aan. Het was normaal dat de Belgische kolonialen over hun zwarte slaafjes heersten. Die zelfde Belgjes zijn nu verontwaardigd en proberen het echte verhaal naar hun hand te zetten. Leuk om vast te stellen, maar in realiteit intriest.
Het was vooral een document van iemand die zijn uiterst rechts (Italiaans?) fascistisch gedachtengoed (dat uiteraard ook racistisch was) maar moeilijk kon verbergen.

Laatst gewijzigd door system : 7 december 2012 om 18:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 18:42   #51
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 'XIII' Bekijk bericht
Je zou het beter over de hoofdzakelijk Franstalige grootgrondbezitters en industriëlen hebben die het land hebben leeggezogen en allle rijkdom in eigen en koninklijke zakken hebben doen verdwijnen. Die paterkes hebben zich niet op kap van die negerkes verrijkt.
Het zal nog niet zijn!
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 18:51   #52
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het was vooral een document van iemand die zijn uiterst rechts (Italiaans?) fascistisch gedachtengoed (dat uiteraard ook racistisch was) maar moeilijk kon verbergen.
Gij denkt dus dat u , in een tijd waarin zowat iedereen als blanke dacht superieur te zijn , er anders zou over denken . U zou dus als het ware een verlicht denker zijn geweest.
Van zelfoverschatting gesproken.

Zelfs Einstein dacht dat vrouwen te dom waren om aan wetenschap te doen en hij gebruikte zijn eigen vrouw als een soort van huisslaaf.
Op den index met die relativiteitstheorie .

Laatst gewijzigd door Pericles : 7 december 2012 om 18:51.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 18:54   #53
'XIII'
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 oktober 2012
Berichten: 1.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het was vooral een document van iemand die zijn uiterst rechts (Italiaans?) fascistisch gedachtengoed (dat uiteraard ook racistisch was) maar moeilijk kon verbergen.
Dat kan, maar hier gaf hij op een typerende manier het koloniale België in zijn kolonies weer. En dat België vond dat toen, in een tijd dat er nog geen politiek correcten bestonden, heel normaal. Niemand die erover hipte: de Belgen waren toch superieur. Eigenlijk vind het België van nu dat ook nog ok, want de man wordt waar mogelijk op een Belgische piedestal gezet. Kwestie van het nuttige aan het weerzinwekkende te koppelen.

Laatst gewijzigd door 'XIII' : 7 december 2012 om 18:59.
'XIII' is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 18:57   #54
'XIII'
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 oktober 2012
Berichten: 1.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het zal nog niet zijn!
Toch niet in die mate als de de koloniale grootgrondbezitters en industriëlen. Die lieten die arme negerkes voor hen slavenarbeid verrichten. ze hielden ze gewoon in leven om voor hen de smerige karweitjes op te knappen. Weerstand was gewisse dood of verminking.
'XIII' is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 18:58   #55
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Gij denkt dus dat u , in een tijd waarin zowat iedereen als blanke dacht superieur te zijn , er anders zou over denken . U zou dus als het ware een verlicht denker zijn geweest.
Van zelfoverschatting gesproken.

Zelfs Einstein dacht dat vrouwen te dom waren om aan wetenschap te doen en hij gebruikte zijn eigen vrouw als een soort van huisslaaf.
Op den index met die relativiteitstheorie .
Dat beweer ik niet. Ik beweer dat het een racistische strip is. Ook al dachten meerdere mensen er zo over in die tijd. En zo denk ik dat de figuur van 'zwarte Piet', zoals hij vaak afgebeeld werd, de kinderen onbewust een racistisch boodschap meegaf. D?*t denk ik.

Laatst gewijzigd door system : 7 december 2012 om 18:59.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 19:01   #56
'XIII'
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 oktober 2012
Berichten: 1.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat beweer ik niet. Ik beweer dat het een racistische strip is. Ook al dachten meerdere mensen er zo over in die tijd. En zo denk ik dat de figuur van 'zwarte Piet', zoals hij vaak afgebeeld werd, de kinderen onbewust een racistisch boodschap meegaf. D?*t denk ik.
Bewijs dat eens.

Je bent werkelijk een 'correct' iemand. Allee, je doet toch alsof.
'XIII' is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 19:10   #57
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ge kunt gelijk hebben.
Sint Niklaas is zoals we weten een Turk en zwarte piet zou best eens een blanke kunnen zijn die zwart is van het roet.
Neen. In de tijd van de echte Sinterklaas (Sint Nicolaas van Myra) waren er nog geen Turken.

Laatst gewijzigd door system : 7 december 2012 om 19:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 19:15   #58
'XIII'
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 oktober 2012
Berichten: 1.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen. In de tijd van de echte Sinterklaas (Sint Nicolaas van Myra) waren er nog geen Turken.
Dat klopt. Myra lag in die tijd in het Romeinse Rijk. Het was in die tijd ook wel in zwang om als rijke Romein Nubiërs als slaven te hebben.
'XIII' is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 19:21   #59
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 'XIII' Bekijk bericht
Dat klopt. Myra lag in die tijd in het Romeinse Rijk. Het was in die tijd ook wel in zwang om als rijke Romein Nubiërs als slaven te hebben.
Het was een Griek.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 19:23   #60
'XIII'
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 oktober 2012
Berichten: 1.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het was een Griek.
Griekenland bestond toen niet meer en ook nog niet. Zelfs België bestond toen nog niet.
'XIII' is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be