Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 augustus 2007, 15:27   #41
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Gaar stoven met uitjes?
Een erg onsmakelijk gerecht.

Behalve de uitjes natuurlijk.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2007, 21:54   #42
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Welke bezittingen?

Paleizen enzovoort zijn eigendom van de Koninklijke Stichting als ik me niet vergis.
Euh... Er is in de wereld nog iets anders dan enkel paleizen.
Waar niemand blijkbaar bezwaren mee heeft, zijn de financiëel-economische belangen van het koningshuis. Al van bij de oprichting van de Belgische staat waren de rekeningen van de Belgische staat, van het hof, en van de Société Générale met elkaar verbonden. Ook vergeten welke rijkdommen Leopold II uit Kongo geplunderd heeft?

De royals mogen dan wel gratis logies krijgen van de Koninklijke Stichting; dat verandert niets aan het feit dat de Van Saksen-Coburgs financiële belangen hebben in allerhande bedrijven.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2007, 21:55   #43
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
het koningshuis bezit zelf eigenlijk niets en heeft geen rijkdommen.
Een heel eerlijke vraag: "Geloof jij dat nu eigenlijk zelf?? "
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 07:04   #44
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een heel eerlijke vraag: "Geloof jij dat nu eigenlijk zelf?? "
Wel, ze hebben idd wel een paar centen achter de hand, maar echt veel is dat niet hoor.
Vergeet niet, dat er steeds een deel van deze familie verspilzuchtig was en is. En dat er een ander deel aan de luie kant was en is.

Zie je, ze hebben eigenlijk nooit de kans gehad een fortuin op te bouwen en de enige die daar wel ingeslaagd is, wel zijn erfgenamen hebben het er binnen 1 generatie terug door gedraaid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 12:56   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

battle royal uiteraard, gekaderd in een twee weken durend nationaal volksfeest.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 18:56   #46
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Euh... Er is in de wereld nog iets anders dan enkel paleizen.
Waar niemand blijkbaar bezwaren mee heeft, zijn de financiëel-economische belangen van het koningshuis. Al van bij de oprichting van de Belgische staat waren de rekeningen van de Belgische staat, van het hof, en van de Société Générale met elkaar verbonden. Ook vergeten welke rijkdommen Leopold II uit Kongo geplunderd heeft?
Wikipedia zegt het volgende over de erfenis van Leopold II:

Een voor een verdwenen zijn dochters dan ook naar Europese hoven ver in het buitenland. De meeste van deze huwelijken waren gedoemd om te mislukken, waardoor de vorst zich ontzettend schaamde. Bij zijn dood ontstond er hierdoor een enorme rel om het geld van hun vader. De koning onterfde ze allemaal en schonk de kastelen en paleizen allemaal aan de staat, in ruil voor het onderhoud ervan en de garantie dat de paleizen ter beschikking werden gesteld van zijn opvolgers (zo ontstond de Koninklijke Schenking). Vandaag is er alleen nog via de tak van het huis Bonaparte en Windisch-Graetz rechtstreekse afstamming van hem in leven.

Alles wat Leopold destijds niét in die stichting gestoken heeft, is dus nu te vinden bij die families Bonaparte en Windisch-Graetz. (Leer d�*t maar eens schrijven als vijfjarige).

Citaat:
De royals mogen dan wel gratis logies krijgen van de Koninklijke Stichting; dat verandert niets aan het feit dat de Van Saksen-Coburgs financiële belangen hebben in allerhande bedrijven.
Heb je daar bronvermeldingen voor? Of is dat gebaseerd op van horen zeggen?
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 21:05   #47
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Of is dat gebaseerd op van horen zeggen?
Dat is dan nog altijd geloofwaardiger als informatiebron, dan wikipedia.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2007, 21:11   #48
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dat is dan nog altijd geloofwaardiger als informatiebron, dan wikipedia.
De coburgers hebben dus geen eigen vermogen, de verspilzucht van lorre is daar een familieziekte.
En niet van zijn moeder haar kant.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 11:51   #49
franke fritz
Schepen
 
franke fritz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Locatie: herent
Berichten: 439
Standaard

Heeft er iemand een idee hoeveel het koningshuis per belg kost? just iets van een 2€ per jaar, per belg.
een ferme besparing dat we daar uit kunnen halen. en van die 2€ gaan ze op buitenlandse missie en openen ze deuren die voor het grootste deel van de zakenwereld anders gesloten zou blijven. Neenee, dat geld halen we er gewoon terug uit.
Maar dat ziet natuurlijk niemand...

Iemand trouwens een goedkoper alternatief??
__________________
cogito ergo sum
franke fritz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 16:17   #50
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

waar haal je dat cijfer van twee euro per jaar?

't zijn alleszinds twee euro die ik liever aan een dakloze zou geven dan.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 16:21   #51
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Maak van Leterme de president en laat Albert II eerste minister worden & voil�* la Republique : ik heb het niet becijferd maar ik veronderstel dat door het afschaffen van lonen aan mogelijke "troonsopvolgers" er een aardige duit kan bespaard worden. Mieux vivre en République riche qu' en royaume pauvre.. ( Didier Gentilhomme Fernand de Koekelèire )
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 17:31   #52
Groet
Vreemdeling
 
Groet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 mei 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 62
Standaard

De koning is immes zelf ook ni gelukkig. Dus afmaken die handel :O

Grapje
__________________
Take me out of this messed up world
Groet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 20:13   #53
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Dat de koning en de kroonprins een dotatie krijgen daar is vrijwel iedereen mee akkoord, een president en vise-president moeten immers ook betaald worden.
Maar hun functie zou geen machthebbende meer mogen zijn.

En heel die andere boel aan mensen die een dotatie krijgen, hebben daar eigenlijk geen recht op.
Zo krijgt de Lorre geld, zonder dat hij zelfs ooit de kans zou hebben om prins-regent te zijn, laat staan koning. Dus dat Lorre en zijn zusje zelf gaan werken voor hun geld, ze zijn immers zelfs in het buitenland onbetekenend voor Belgie.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 21:06   #54
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat de koning en de kroonprins een dotatie krijgen daar is vrijwel iedereen mee akkoord,
Ik ben daar niet mee akkoord.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 21:35   #55
Bolsjewiek
Minister
 
Bolsjewiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Limburg
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik ben daar niet mee akkoord.
Ik ook niet.
Afschaffen die handel, ze zouden geen macht moeten hebben en als ze geen macht hebben zijn ze nutteloos.
__________________
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen"
Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 23:11   #56
Groet
Vreemdeling
 
Groet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 mei 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 62
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Ik ook niet.
Afschaffen die handel, ze zouden geen macht moeten hebben en als ze geen macht hebben zijn ze nutteloos.
En tis ook niet eerlijk dat ge bij uw geboorte al de titel "Koning" krijgt.
Ik wou al heel mijn leven prins zijn of koning worden. Ik besefte pas op mijn 12de dat ik dat nooit kon worden. :'(
__________________
Take me out of this messed up world
Groet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 17:27   #57
Groet
Vreemdeling
 
Groet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 mei 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 62
Standaard

Daarnet nog is langs zijn paleis gereden. Kmoest helemaal in Brussel zijn omda'k daar iet kan kopen dat 10 euro goeikoper is. Tegen over hier in de buurt.
__________________
Take me out of this messed up world
Groet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 18:03   #58
franke fritz
Schepen
 
franke fritz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Locatie: herent
Berichten: 439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
waar haal je dat cijfer van twee euro per jaar?

't zijn alleszinds twee euro die ik liever aan een dakloze zou geven dan.
Het blijft altijd een beetje gokken, maar we proberen het toch: het fortuin van ons vorstenhuis!

Volgens journalist Rik Van Cauwelaert (Knack) heeft koning Boudweijn in 1993 een fortuin nagelaten van twaalf miljard frank, grotendeels weggestopt op buitenlandse rekeningen. Dat geld was afkomstig uit het koninklijke aandeelhouderschap bij de Generale Maatschappij en tal van andere grote nationale en internationale ondernemingen, en uit de opbrengsten van de voormalige kolonies. Maar ook van de jaarlijkse dotaties kan in het koningshuis een mooi spaarpotje aangelegd worden. De Belgische koninklijke familie krijgt momenteel 13,03 miljoen euro, waarvan 10,3 miljoen voor koning Albert en koningin Paola, 850.000 euro voor prins Filip, 296.000 euro voor prinses Astrid en 284.000 euro voor prins Laurent. Koningin Fabiola ontvangt 1,3 miljoen euro. Een Vlaamse krant heeft het ooit uitgerekend: de Sachsen-Coburgs kosten iedere Belg jaarlijks 1,3 euro.
De koninklijke familie oefent officieel geen macht uit, maar als de koning een nieuwe wet weigert te ondertekenen (zoals koning Boudewijn de abortuswet), ontstaat er hoe dan ook een grondwettelijk probleem, en je kan de koning niet iedere keer voor een dagje gek verklaren. Over bevriende staatshoofden kan men in Laken bovendien geen woord kritiek verdragen. Koning Boudewijn heeft zowel de Chileense dictator Pinochet als (wijlen) Mobutu, de corrupte president van Zaïre (nu weer Congo), jarenlang de hand boven het hoofd gehouden. Of hoe mensen zonder macht af en toe toch nog hun invloed laten gelden.
bron: http://www.vivat.be/00-00.asp?articleID=1105

woehoew 1.3€ besparen bij de afschaffing van het koningshuis... Is het sop de kolen nog wel waard?? of gaan we nu wat beginnen emmeren over principsquesties??

klaarblijkelijk wordt de kost van ons koningshuis danig overschat.
__________________
cogito ergo sum
franke fritz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 18:21   #59
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groet Bekijk bericht
En tis ook niet eerlijk dat ge bij uw geboorte al de titel "Koning" krijgt.
Ik wou al heel mijn leven prins zijn of koning worden. Ik besefte pas op mijn 12de dat ik dat nooit kon worden. :'(
ma jawel. gewoon trouwen met een prins(es).
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 18:23   #60
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door franke fritz Bekijk bericht
Het blijft altijd een beetje gokken, maar we proberen het toch: het fortuin van ons vorstenhuis!

Volgens journalist Rik Van Cauwelaert (Knack) heeft koning Boudweijn in 1993 een fortuin nagelaten van twaalf miljard frank, grotendeels weggestopt op buitenlandse rekeningen. Dat geld was afkomstig uit het koninklijke aandeelhouderschap bij de Generale Maatschappij en tal van andere grote nationale en internationale ondernemingen, en uit de opbrengsten van de voormalige kolonies. Maar ook van de jaarlijkse dotaties kan in het koningshuis een mooi spaarpotje aangelegd worden. De Belgische koninklijke familie krijgt momenteel 13,03 miljoen euro, waarvan 10,3 miljoen voor koning Albert en koningin Paola, 850.000 euro voor prins Filip, 296.000 euro voor prinses Astrid en 284.000 euro voor prins Laurent. Koningin Fabiola ontvangt 1,3 miljoen euro. Een Vlaamse krant heeft het ooit uitgerekend: de Sachsen-Coburgs kosten iedere Belg jaarlijks 1,3 euro.
De koninklijke familie oefent officieel geen macht uit, maar als de koning een nieuwe wet weigert te ondertekenen (zoals koning Boudewijn de abortuswet), ontstaat er hoe dan ook een grondwettelijk probleem, en je kan de koning niet iedere keer voor een dagje gek verklaren. Over bevriende staatshoofden kan men in Laken bovendien geen woord kritiek verdragen. Koning Boudewijn heeft zowel de Chileense dictator Pinochet als (wijlen) Mobutu, de corrupte president van Zaïre (nu weer Congo), jarenlang de hand boven het hoofd gehouden. Of hoe mensen zonder macht af en toe toch nog hun invloed laten gelden.
bron: http://www.vivat.be/00-00.asp?articleID=1105

woehoew 1.3€ besparen bij de afschaffing van het koningshuis... Is het sop de kolen nog wel waard?? of gaan we nu wat beginnen emmeren over principsquesties??

klaarblijkelijk wordt de kost van ons koningshuis danig overschat.
Met 13,03 miljoen euro kun je toch al een paar leuke dingetjes doen hoor.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be