Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 april 2005, 17:00   #41
Judge
Burgemeester
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Berichten: 587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello
Het Brussels Hoodstedelijk gewest is een volwaardig gewest, met regering en parlement hoor. Om een beetje de gemoederen te bedaren noemt men hun decreten enkel ordonanties, maar in feite hebben ze in die regering de zelfde bevoegdheden als in het Vlaams Gewest.
Juist de verschillen tussen Brussel en de andere gewesten zijn miniem.
__________________
"De visionairen van vandaag zijn de realisten van morgen." H. Kohl
Judge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 20:39   #42
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Als Nederlander, integrerend in België, begin ik te horen dat jullie met 5 (sic!) regeringen zitten. Waarom? Wie kan mij de logica en/of het systeem ervan uitleggen?

Want ik zie enkel de hoge overheids-, ehh overheadkosten. En dan nog zeuren de belgen over "de hoogste loonkost van de wereld". Compleet overbodig voor zo'n klein landje, dunkt me. Wie helpt mij?
Om de domheid van je vraag te illustreren, zal ik de vraagstelling enkele malen een beetje omdraaien.

Het (zeer) Groot Hertogdom Luxemburg telt een 'ganse' regering, waarom doen ze het niet met een kwartje?
Frankrijk telt één regering, waarom Nederland ook één?
Waarom heeft Texas geen president? Ze hebben 'slechts' een gouverneur, zouden die "states" van Amerika minderwaardig zijn?

Hebdem?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 22:23   #43
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
zeg rechtse zak, wil je eens ophouden met altijd maar 'de linkse vrienden' bij de communautaire kwesties te betrekken? Deze kwestie heeft niks met de indeling links/rechts te maken. Alsof alle linksen belgicistisch zijn.
De vijand met zijn eigen wapens verslaan noemen ze dat. Als jullie iedereen die niet de linkse ideologie verheerlijkt steevast bij het Vlaams blok plaatsen en als racistisch bestempelen moet je maar tegen zo'n vergelijkingen kunnen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 22:44   #44
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dinooke
Volledig mee akkoord! Al die deelregeringen is idd absurd! Voor mij mag er een best een unitair belgie zijn, maar dan moet alles wel eerlijk verdeeld worden. Geen (waalse) misbruiken meer, zodoende dat er geld vrijkomt om de sociale zekerheid te redden. Luisteren naar het volk => iets doen aan de immigratiepolitiek (weg snelbelgwet, vreemdelingenstemrecht), effectieve aanpak van de straatcriminaliteit, effectieve gevangenisstraffen! Niet zoals Onkelinksx nu bezig is...
Akkoord. Het is daarom dat ik liever een staat zie waarin de best gekwalificeerde mensen aan de macht komen. Mensen die echt bvb zien dat in een landsdeel een probleem is en dat willen aanpakken. Op dit moment zie ik eerder de tendens om zich van de andere zijn probleem af te geraken ipv het samen op te lossen. Maar dit is niet enkel de schuld van de Vlaamse politici, maar zeer zeker ook van de Waalse. Het is allemaal randcrapuul dat verdient plaats te maken voor een rationale klasse van politici die "optimilisatie van de staat" belangrijker vindt als nutteloze discussies. DHL schandaal is een creatie van deze mensen. Het feit dat demotte het de kine studenten moeilijk moet maken omdat hij enkel de riziv nummer kan controleren en niet de inflow is ook zo een voorbeeld. Idioterij van de bovenste plank.

De diversiteit in dit land is een pluspunt die behouden dient te worden, en daarom ben ik zelf te vinden voor een soort unitarisme met behoud van taalgrens, taalwetten en gemeenschappen. 1 nationale kieskring waar iedereen op alles kan stemmen, iedere belg gelijk voor de wet, en geen vlaams vs waals aantal van zetels hoort daarbij. Op deze manier gaan de politici anders om met hun communautaire acties, want nu kunnen ze ook stemmen verliezen uit het anderstalige landsgedeelte. Ik kan me inbeelden dat in een nationale kiesomschrijving vlaamse politici zich ook populair willen maken over de taalgrens en vice versa.....

Jammer genoeg is dit land een particratie waar wij gewone burgers niets te zeggen hebben. Wij eisen enkel een efficient en rechtvaardig bestuur, geen onnozeligheden.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 22:47   #45
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
hoe garandeert de BUB dat we geen wafelijzerpolitiek meer krijgen?
Een nieuw unitair België zal veel moderner zijn dan het unitaire België dat we reeds gekend hebben. De problemen, de zwakke plekken, de fouten, kunnen we dankzij de ervaringen uit het verleden beter lokaliseren, en voorkomen, zoals in dit geval: de wafelijzerpolitiek. België zal veel beter functioneren als elk gewest handelt in het belang van de natie, en niet zoals nu: in het eigen belang. Want dat loopt altijd fout. (DHL, BHV, MC Cain...)
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 01:18   #46
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Als Nederlander, integrerend in België, begin ik te horen dat jullie met 5 (sic!) regeringen zitten. Waarom? Wie kan mij de logica en/of het systeem ervan uitleggen?

Want ik zie enkel de hoge overheids-, ehh overheadkosten. En dan nog zeuren de belgen over "de hoogste loonkost van de wereld". Compleet overbodig voor zo'n klein landje, dunkt me. Wie helpt mij?
Dat maakt onderdeel uit van de stapsgewijze desintegratie van de Belgische constructie. Omdat de geesten nog niet rijp waren voor volledige autonomie, heeft men gedeeltelijke autonomie toegekend aan de Gewesten en Gemeenschappen bij een aantal bestuursakkoorden (Sint-Michiels, Lambermont, Hermes...).

Het aantal bevoegdheden dat van het federale naar het regionale niveau gaat evolueert crescendo vanaf het ontstaan van dat niveau. Een bewijs dat België steeds verder wordt uitgehold. Het zal nog wel enkele jaren duren eer men doorheeft dat het eenvoudiger is er een versneld einde van te maken, maar voorlopig...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 08:47   #47
Judge
Burgemeester
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Berichten: 587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Een nieuw unitair België zal veel moderner zijn dan het unitaire België dat we reeds gekend hebben. De problemen, de zwakke plekken, de fouten, kunnen we dankzij de ervaringen uit het verleden beter lokaliseren, en voorkomen, zoals in dit geval: de wafelijzerpolitiek. België zal veel beter functioneren als elk gewest handelt in het belang van de natie, en niet zoals nu: in het eigen belang. Want dat loopt altijd fout. (DHL, BHV, MC Cain...)
U spreekt over een unitair België maar tegelijk spreekt u over gewesten. Hoe rijmt u dit? Ofwel is het federaal ofwel unitair, niet de twee.

Welke mechanismes zal u installeren om wafelijzerpolitiek te voorkomen. Federale structuren? Of hangt het enkel van goede wil van de politici?

Overigens Mc Cain? Gaat dat over die frieten? Ja, dat is pas een levensgroot probleem.
__________________
"De visionairen van vandaag zijn de realisten van morgen." H. Kohl
Judge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 09:01   #48
LeMmOnN
Gouverneur
 
LeMmOnN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 maart 2005
Locatie: Barcelona
Berichten: 1.246
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie
Wedden dat de Walen een echt unitair België niet zien zitten.
Dan zullen ze telkens in de minderheid zijn.
NAGEL OP DE KOP
maar... sssst want dat mag je nooit hardop zeggen...
__________________
Politics is the art of preventing people from taking part in affairs which properly concern them
(Paul Valery)
LeMmOnN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 09:19   #49
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
De vijand met zijn eigen wapens verslaan noemen ze dat. Als jullie iedereen die niet de linkse ideologie verheerlijkt steevast bij het Vlaams blok plaatsen en als racistisch bestempelen moet je maar tegen zo'n vergelijkingen kunnen.
En wie zijn dan precies die 'jullie'?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 09:30   #50
instromaniac
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 2.703
Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
De vijand met zijn eigen wapens verslaan noemen ze dat. Als jullie iedereen die niet de linkse ideologie verheerlijkt steevast bij het Vlaams blok plaatsen en als racistisch bestempelen moet je maar tegen zo'n vergelijkingen kunnen.
Pfff dat vind ik flauw hoor. Ik dacht dat het toch duidelijk is dat zeker Pelgrim z'n handen niet vuilmaakt aan het stigmatiseren van het Belang of mensen in een hoekje drummen, en zo zijn er nog wel enkele sociaal-flaminganten. Nu doe jij echter hetzelfde als de blokbashers; iedereen die niet rechts is in het belgicistische hoekje drummen. Het is toch reeds duidelijk dat rabiate belgicisten (aka BUB) rechts zijn en dat er hier naar verhouding toch behoorlijk veel linkse flaminganten zitten?

Laatst gewijzigd door instromaniac : 15 april 2005 om 09:31.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 09:38   #51
instromaniac
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 2.703
Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Als Nederlander, integrerend in België, begin ik te horen dat jullie met 5 (sic!) regeringen zitten. Waarom? Wie kan mij de logica en/of het systeem ervan uitleggen?

Want ik zie enkel de hoge overheids-, ehh overheadkosten. En dan nog zeuren de belgen over "de hoogste loonkost van de wereld". Compleet overbodig voor zo'n klein landje, dunkt me. Wie helpt mij?
Misschien ook eens een andere uitvalshoek gebruiken om het beter te begrijpen. Als je bijv. uitgaat van Vlaanderen heb je in feite maar twee overheden: de Vlaamse en de federale. Uitgaande van Wallonië of Brussel heb je er drie (gewest, gemeenschap, federaal) en van de Duitstalige gemeenschap twee (gemeenschap, federaal).

Het is natuurlijk zeer onlogisch maar het is door onze compromissenpolitiek tot stand gekomen. Aan de ene kant een ontwikkeling naar culturele scheiding (gemeenschap), dan naar institutionele en economische scheiding (gewest) en wat rest is de federale overheid. In zeker zin is dat dan ook niet zo onlogisch omdat België een land is met drie verschillende talen.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 11:45   #52
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Pfff dat vind ik flauw hoor. Ik dacht dat het toch duidelijk is dat zeker Pelgrim z'n handen niet vuilmaakt aan het stigmatiseren van het Belang of mensen in een hoekje drummen, en zo zijn er nog wel enkele sociaal-flaminganten. Nu doe jij echter hetzelfde als de blokbashers; iedereen die niet rechts is in het belgicistische hoekje drummen. Het is toch reeds duidelijk dat rabiate belgicisten (aka BUB) rechts zijn en dat er hier naar verhouding toch behoorlijk veel linkse flaminganten zitten?
Ik ben die dag enkele keren in het hoekje van VB geduwd door anderen en volgens mij onterecht, en op dat moment zal ik hevig gereageerd hebben op iedereen die in de buurt was. Sorry jongens en vooral Pelgrim, dit was niet de bedoeling. Ik heb maar een stukje zuiders bloed in de aderen stromen maar soms lijkt dit de volledige controle van mijn zinnen over te nemen en mij zodus heel hevig doet reageren.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 12:41   #53
instromaniac
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 2.703
Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Dat overkomt ons allemaal wel eens
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 14:41   #54
Nello
Staatssecretaris
 
Nello's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 2.736
Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judge
Juist de verschillen tussen Brussel en de andere gewesten zijn miniem.
Verschillen, verschillen, altijd maar verschillen.

Ik ben de wetgever niet hé, als het van mij afhing,werden alle gewesten onmiddellijk naar de prullebak verwezen, met parlementen en regeringer en heel de bataklan.
__________________
En toch blijft separatisme crimineel en des duivels!
Nello is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 19:55   #55
Iwein
Burgemeester
 
Iwein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2005
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judge
Logica zit er niet in. Omdat er niet één maar twee visies waren, hebben ze gewoon de twee visies uitgevoerd. Straf hè, zo doen we dat hiet in België.
Dat is een heel correcte analyse.
__________________
Iwein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 19:59   #56
Iwein
Burgemeester
 
Iwein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2005
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello
Verschillen, verschillen, altijd maar verschillen.

Ik ben de wetgever niet hé, als het van mij afhing,werden alle gewesten onmiddellijk naar de prullebak verwezen, met parlementen en regeringer en heel de bataklan.
Gaat u daarmee de verschillen oplossen? De regering vanden Boeynants-De Clerq poogde de communautaire verschillen ook te verdoezelen en ze onder de mat te schoffelen. Die regering eindigde dan ook met Leuven Vlaams.

De BUB wil nu het hele federale bestel onder de mat vegen. Dat zou kunnen uitmonden in de Vlaamse onafhankelijkheid, mochten die beroepsidioten ook maar enige macht hebben in de regering. En dat laatste zal lang duren, want die loserclub heeft 0,0 wat betreft maatschappelijk draagvlak.
__________________
Iwein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2005, 15:48   #57
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De reden is: hoe meer splitsingen, hoe meer postjes en macht er kunnen worden verdeeld. Het is dus een macchiavellistisch complot van de traditionele politici waar de Belgen het slachtoffer van zijn.
Voorstel: we schaffen de regering af die volgens alle peilingen het minst het vertrouwen van de bevolking geniet, en houden die regering over die steevast over het grootste vertrouwen blijkt te beschikken. We zijn toch democraten en het is ons alleen maar om een degelijk bestuur te doen, niet?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2005, 16:28   #58
stanislaus
Banneling
 
 
stanislaus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2005
Berichten: 369
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Als Nederlander, integrerend in België, begin ik te horen dat jullie met 5 (sic!) regeringen zitten. Waarom? Wie kan mij de logica en/of het systeem ervan uitleggen?

Want ik zie enkel de hoge overheids-, ehh overheadkosten. En dan nog zeuren de belgen over "de hoogste loonkost van de wereld". Compleet overbodig voor zo'n klein landje, dunkt me. Wie helpt mij?
De combinatie politiek profitariaat & politiek nationalisme. België dient onverwijld het voorbeeld te volgen van twee andere landen waar Nederlands wordt gesproken: Nederland en Zuid-Afrika, twee meertalige democratieën die meerpolig zijn samengesteld.
stanislaus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2005, 16:39   #59
A
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 juli 2003
Locatie: Dat is voor mij een weet en voor u een onbekende
Berichten: 1.301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dinooke
Volledig mee akkoord! Al die deelregeringen is idd absurd! Voor mij mag er een best een unitair belgie zijn, maar dan moet alles wel eerlijk verdeeld worden. Geen (waalse) misbruiken meer, zodoende dat er geld vrijkomt om de sociale zekerheid te redden. Luisteren naar het volk => iets doen aan de immigratiepolitiek (weg snelbelgwet, vreemdelingenstemrecht), effectieve aanpak van de straatcriminaliteit, effectieve gevangenisstraffen! Niet zoals Onkelinksx nu bezig is...
Ook niet langer Vlaamse misbruiken, (zoals bij Export Vlaanderen), gewoonweg , gene misbruiken meer.
__________________
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2005, 21:44   #60
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Om op je vraag terug te komen. Het antwoord ligt in het verleden.
Heel lang geleden werd België geregeerd daar franstaligen. Vlaamstaligen werden als minderwaardige burgers beschouwd. In Vlaanderen waren de burgemeester en zijn vrienden meestal franstalig.
Het gevolg was dat bvb. in de WO I de Vlamingen die gewone soldaat waren beveeld werden door franstaligen. Ze verstonden elkaar niet en zo werden vele soldaten de dood ingejaagd. Hierna onstond een sterke Vlaamse beweging.
Er werden enkele overwinningen gehaald. Dan kwam WO II. Hierin werden nog enkele rechten voor Vlamingen. Maar na deze WO II hebben de franstaligen de klok teruggedraaid, met de drogreden dat dit collaboratie was.
De volgende strijdpunten kwamen er ook nog aan : onderwijs in het Nederlands ipv het Frans. Mijn oudste nonkel was bvb. nog verplicht Frans te spreken op school (ook tussen de lessen door).
Dus de vele regeringen zijn er onstaan als reactie op de franstalige dictatuur.
Maar aangezien je niets wil te maken hebben met het Vlaams (Blok) zal je waarschijnlijk deze geschiedenis collectief (met je linkse vrienden) negeren.
Ge hebt het nochtans heel correct en duidelijk samengevat (als het van een linkse geloofwaardiger zou klinken).

Voor de rest nog eens kort samengevat:

Oorspronkelijk was er één nationale regering. Als gevolg van grote taalproblemen (door Geertje hierboven beschreven) is België uiteindelijk geëvolueerd naar het volgende model:

1. Eén federale regering (nationale).
2. Eén Waalse gewest- (of deelstaat) -regering (strikt gezien eigenlijk twee: Waalse gewestregering + Franse gemeenschapsregering)
3. Eén Vlaamse gewestregering. (de twee regeringen zijn in Vlaanderen samengevoegd: efficiënter).
4. Eén Brusselse gewestregering.
5. Eén regering voor de Duitstalige gemeenschap. (Oostkantons: Duits gebied dat na Wereldoorlog I bij België is gevoegd.)

Bepaalde bevoegdheden (zoals bvb. cultuur) vallen onder de gewestregeringen. Andere bevoegdheden onder de federale regering.

(Dat van die Vlaamse soldaten die in WOI de dood werden ingejaagd klopt echt: de broer van mijn grootvader is zo in WOI met een aantal kameraden doodgeschoten door de eigen Belgische soldaten (na een nochtans geslaagde missie) omdat zijn officiëren geen Nederlands verstonden. (Officieren dachten dat het Duitsers waren, verstonden het antwoord van de Vlaamse soldaten niet en gaven bevel te vuren)).

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 20 april 2005 om 22:03.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be