Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

 
 
Discussietools
Oud 3 oktober 2012, 20:50   #41
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ecopower is een druppel op de hete plaat, en ze maken ook maar een deeltje van hun electriciteit via groene energie. Het enige dat hen goedkoop maakt voor kleine afnemers zijn de rijkelijke subsidies van de overheid. Concurrentievervalsing eigenlijk.
Het gaat me eerder om hun coöperatief model.
Koenraad Noël is offline  
Oud 3 oktober 2012, 20:50   #42
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Verder lijkt het mij zinloos om verder standpunten te verdedigen waar ik niet achter sta.
Koenraad Noël is offline  
Oud 3 oktober 2012, 21:25   #43
Helias
Gouverneur
 
Helias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2010
Berichten: 1.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
"
Het is een doortrekking van je drogredenering. Guilt by association.
Welke drogredenering? De"associatie" van PVDA met het marxisme-leninisme is niet mijn uitvinding. De partij zegt dat zelf. En wat marxistische regimes over heel de wereld hebben aangericht hoeft nauwelijks verder betoog. Er is niet één marxistisch regime geweest dat niet moorddadig was.

Ik beweer niet dat de PVDA een moorddadig regime wil installeren. Ik beweer dat ze een moorddadige ideologie verdedigt. Is het teveel gevraagd dat deze partij afstand neemt van die ideologie en dat bekent dat ze in het verleden "fout" is geweest? Zolang ze daar niet de moed (of de wil) toe heeft, meen ik dat ze als een paria moet behandeld worden.
Helias is offline  
Oud 3 oktober 2012, 21:33   #44
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Welke drogredenering? De"associatie" van PVDA met het marxisme-leninisme is niet mijn uitvinding. De partij zegt dat zelf. En wat marxistische regimes over heel de wereld hebben aangericht hoeft nauwelijks verder betoog. Er is niet één marxistisch regime geweest dat niet moorddadig was.
Leninisme, daar zit je probleem. Neem nu de Beierse Radenrepubliek. Toen Lenin zich moeide en zei dat men rijken moest gijzelen en executeren, weigerden de lokale troepen dat te doen, dus werden er Russische troepen op afgestuurd. Lenin heeft ook al de godsdiensthaat toegevoegd.
Citaat:
Ik beweer niet dat de PVDA een moorddadig regime wil installeren. Ik beweer dat ze een moorddadige ideologie verdedigt. Is het teveel gevraagd dat deze partij afstand neemt van die ideologie en dat bekent dat ze in het verleden "fout" is geweest?
Ze heeft afstand genomen van het Stalinisme en Maoisme, en ook de marxistisch-leninistische dogma's.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 3 oktober 2012 om 21:33.
Koenraad Noël is offline  
Oud 3 oktober 2012, 22:25   #45
Helias
Gouverneur
 
Helias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2010
Berichten: 1.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ze heeft afstand genomen van het Stalinisme en Maoisme, en ook de marxistisch-leninistische dogma's.
Ik heb ze nog geen afstand weten doen van de Leninistische component.

En zelfs indien ze dat wel zouden gedaan hebben: wat verhindert hen om het marxisme als dusdanig af te zweren? Waar ligt het probleem? Na 100 jaar terreur, ellende en moord in naam van Marx ligt de bewijslast bij Mertens en de zijnen. De - terecht - wantrouwigen zullen ze niet overtuigen van hun goede bedoelingen als ze krampachtig vasthouden aan de nefaste leer die aan de bron van het kwaad ligt.

Tussen haakjes: marxisme zonder dogma's (aliënatie, dialectiek, klassestrijd, dictatuur van het proletariaat, ....) is een contradictio in terminis.
Helias is offline  
Oud 3 oktober 2012, 22:35   #46
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Na 100 jaar terreur, ellende en moord in naam van Marx
Dus als ik in jouw naam ga moorden ben jij schuldig?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
als ze krampachtig vasthouden aan de nefaste leer die aan de bron van het kwaad ligt.

Tussen haakjes: marxisme zonder dogma's (aliënatie, dialectiek, klassestrijd, dictatuur van het proletariaat, ....) is een contradictio in terminis.
Hun geheel programma is sociaaldemocratisch, zoals ik al zei.

Overigens sprak ik over de marxistisch-leninistische dogma's, en ik zie leninisme als de oorsprong van zowat al het foute dat in de naam van marxisme gebeurde.
Koenraad Noël is offline  
Oud 3 oktober 2012, 23:00   #47
Helias
Gouverneur
 
Helias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2010
Berichten: 1.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Dus als ik in jouw naam ga moorden ben jij schuldig?
Als over een periode van 100 jaar tientallen miljoenen mensen in mijn naam vermoord worden, dan mag je gerust ongemakkelijk worden als er weer een beweging opstaat die zegt in mijn naam te willen handelen. Ik zal het je niet kwalijk nemen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Hun geheel programma is sociaaldemocratisch, zoals ik al zei.

Overigens sprak ik over de marxistisch-leninistische dogma's, en ik zie leninisme als de oorsprong van zowat al het foute dat in de naam van marxisme gebeurde.
Een vergissing. De oorsprong zit bij Marx zelf. Maar los van die theoretische discussie: je antwoordt niet op mijn vraag: wat verhindert hen om Marx (de klassestrijd, de dicatuur van het proletariaat, ...) af te zweren? Als ze dan toch sociaal-democratisch zijn? Wat is het probleem?
Helias is offline  
Oud 3 oktober 2012, 23:05   #48
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Als over een periode van 100 jaar tientallen miljoenen mensen in mijn naam vermoord worden, dan mag je gerust ongemakkelijk worden als er weer een beweging opstaat die zegt in mijn naam te willen handelen. Ik zal het je niet kwalijk nemen.
Dus als die mensen in naam van vooruitgang en wetenschap werden vermoord, waar Stalin voor pretendeerde te staan ...

Darwinisme hopen 'af te schaffen' (alsof dat kan) willen bepaalde extremisten ook bereiken door het te koppelen aan sociaal darwinisme, dat ook in naam van Darwin handelde en véél slachtoffers maakte.

Citaat:
Een vergissing. De oorsprong zit bij Marx zelf.
Nee. Je moet je eens beter informeren, en niet vast blijven hangen aan clichés. De koude oorlog is al lang voorbij.

Citaat:
je antwoordt niet op mijn vraag:
Omdat die vraag vrij zinloos is, daar je in je haat mij incorrect citeert.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 3 oktober 2012 om 23:11.
Koenraad Noël is offline  
Oud 3 oktober 2012, 23:08   #49
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Wat verhindert hen om Marx (de klassestrijd, de dicatuur van het proletariaat, ...) af te zweren? Als ze dan toch sociaal-democratisch zijn? Wat is het probleem?
  1. Ik heb gezegd dat hun programma in praktijk sociaaldemocratisch is, niet dat ze sociaaldemocratisch menen te zijn.
  2. Er is geen enkele reden om die dingen af te zweren.
Koenraad Noël is offline  
Oud 4 oktober 2012, 07:21   #50
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Sinds Peter Mertens voorzitter is heeft PVDA afstand genomen van eender welke ideologie en is ze een populistisch partijtje geworden. Hun hele programma bestaat nu uit holle slogans die vooral appeleren aan de menselijke afgunst en hebzucht. Wat de echte doelstellingen zijn kom je niet meer te weten.
Voil�*. En dan nog halen ze maar hoogstens twee procent. Eigenlijk toch extreem zielig, zelfs vergeleken met andere communistische partijen in Europa. Maar ja, ze hebben dan ook nooit enige aansluiting gehad bij de arbeidersklasse en zijn altijd een partij van de linkse hogere middenklasse gebleven.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 4 oktober 2012 om 07:22.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 4 oktober 2012, 09:41   #51
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ecopower is een druppel op de hete plaat, en ze maken ook maar een deeltje van hun electriciteit via groene energie.
Nee hoor, Ecopower levert uitsluitend electriciteit van hernieuwbare bronnen. 100% groene energie dus.

Citaat:
Het enige dat hen goedkoop maakt voor kleine afnemers zijn de rijkelijke subsidies van de overheid. Concurrentievervalsing eigenlijk.
Onzin. Alsof Electrabel en co geen subsidies krijgen!

Het verschil zit hem vooral in het feit dat het een coöperatie is.
Edina is offline  
Oud 4 oktober 2012, 09:45   #52
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Hoe meer hoe beter! Ze gaan toch nooit aan de kiesdrempel geraken, en elke stem die verloren gaat voor de traditionele partijen is positief.
Er is geen kiesdrempel bij de gemeenteraadsverkiezingen. Bovendien geven de peilingen aan dat 1 zetel tot de mogelijkheden behoort. In de districtsraad van Deurne hebben ze ook nu al 1 zetel en in die van Hoboken zelfs 2.
Edina is offline  
Oud 4 oktober 2012, 09:47   #53
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Perfect nieuws voor de N-VA.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Ten eerste denk ik niet dat er veel mensen twijfelen tussen de stadslijst of PVDA+ en ten tweede heb ik een donkerbruin vermoeden dat de NVA liever geen oppositie heeft uit die hoek (en een zetel behoort wel degelijk tot de mogelijkheden).
Edina is offline  
Oud 4 oktober 2012, 09:49   #54
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Overigens probeert zowat elke partij bekende Vlamingen te recupereren. Nogal onnozel om daar selectief verontwaardigd over te doen.
Edina is offline  
Oud 4 oktober 2012, 09:52   #55
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Men kan zich echt afvragen of in dit wereldje de beruchte afspiegeling van de bevolking, die ze zelf van anderen eisen, wel wordt gehaald.
Dit moet wel de meest idiote quote van de draad zijn. Het staat iedereen vrij om theater/muziek/film te maken of boeken te schrijven. Dat "wereldje" wordt overigens door niemand samengesteld behalve dan het publiek.
Edina is offline  
Oud 4 oktober 2012, 09:55   #56
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Ten eerste denk ik niet dat er veel mensen twijfelen tussen de stadslijst of PVDA+ en ten tweede heb ik een donkerbruin vermoeden dat de NVA liever geen oppositie heeft uit die hoek (en een zetel behoort wel degelijk tot de mogelijkheden).
Vanwaar moeten die extra 4000 stemmen (in vgl met 2006) die PVDA+ nodig heeft om een zetel te bemachtigen dan wel komen, als die niet van kiezers van de stadslijst zouden komen ? Groen! ? (had er zelf "maar" zo'n 13.000 in 2006)...

Ook niet vergeten dat ook Rood een deel van de linkse koek zal weghappen natuurlijk.
Eyjafjallajökull is offline  
Oud 4 oktober 2012, 10:19   #57
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Vanwaar moeten die extra 4000 stemmen (in vgl met 2006) die PVDA+ nodig heeft om een zetel te bemachtigen dan wel komen, als die niet van kiezers van de stadslijst zouden komen ? Groen! ? (had er zelf "maar" zo'n 13.000 in 2006)...

Ook niet vergeten dat ook Rood een deel van de linkse koek zal weghappen natuurlijk.
Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen waren er een heleboel kleine partijtjes die samen meer dan 10000 stemmen kregen. Er zouden ook blanco of niet-stemmers overtuigd kunnen worden om deze keer op de pvda te stemmen. En er zullen sowieso al een pak meer kiezers zijn deze keer.
Edina is offline  
Oud 4 oktober 2012, 10:21   #58
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Ten eerste denk ik niet dat er veel mensen twijfelen tussen de stadslijst of PVDA+ en ten tweede heb ik een donkerbruin vermoeden dat de NVA liever geen oppositie heeft uit die hoek (en een zetel behoort wel degelijk tot de mogelijkheden).
PVDA zal zeker zetels halen, ze zullen stemmen halen van allochtonen die kwaad zijn op Janssen vanwege het hoofddoekenverbod.

Ik zie niet in waarom de N-VA schrik moet hebben van oppositie van die kant?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline  
Oud 4 oktober 2012, 10:25   #59
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
PVDA zal zeker zetels halen, ze zullen stemmen halen van allochtonen die kwaad zijn op Janssen vanwege het hoofddoekenverbod.
Ik vermoed dat die eerder bij Groen terecht zullen komen. Net zoals degenen die vorige keer op Janssens hebben gestemd uit vrees voor Dewinter en die teleurgesteld zijn in zijn beleid.

Citaat:
Ik zie niet in waarom de N-VA schrik moet hebben van oppositie van die kant?
Omdat die een veel hardere oppositie zullen voeren dan Groen en de NVA ook hen al liever kwijt dan rijk is. Er gaapt bovendien al een kloof tussen het programma van Groen en de NVA, maar een nog veel grotere kloof tussen dat van PVDA+ en NVA.

Laatst gewijzigd door Edina : 4 oktober 2012 om 10:27.
Edina is offline  
Oud 4 oktober 2012, 10:28   #60
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Er is geen kiesdrempel bij de gemeenteraadsverkiezingen. Bovendien geven de peilingen aan dat 1 zetel tot de mogelijkheden behoort. In de districtsraad van Deurne hebben ze ook nu al 1 zetel en in die van Hoboken zelfs 2.
Er is overal een (natuurlijke) kiesdrempel. In Antwerpen is die 100/55=1,82%. Ik geef toe dat ze die monsterscore eventueel nog wel kunnen behalen.
Vlaanderen Boven is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be