Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 september 2005, 14:42   #41
oliepiek
Banneling
 
 
oliepiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2005
Berichten: 1.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Waarom zou er dan PLOTS een rampenscenario zijn? Het blijft au fond identiek dezelfde situatie: vraag en aanbod. De prijs zal stijgen. En daardoor zal de vraag dalen. Na 1970 is het verbruik ook 30% gedaald door de hogere prijzen.
De olie is niet plots op ofzo. Hij wordt gewoon duurder. Net zoals hij dat ook wordt voor de piek en na de piek.
Met dien verstande dat de olie zeer snel zeer veel duurder zal worden. Bovendien is petroleum het belangrijkste basisproduct uit onze geïndustrialiseerde wereld.
Je ziet toch in dat wanneer zo'n basisgoed, plots zeer snel, zeer duur wordt, dat we met een probleem van jewelste zitten.

Om een organische metafoor te gebruiken: beeld je eens in dat voedsel plots zeer snel, zeer duur wordt? Er is nog wel voedsel, maar het is zeer duur en schaars. Je krijgt, zoals in Mali en Niger vandaag: hongersnood, dode mensen, en dikke miserie. Welnu, petroleum is het basisvoedsel dat onze economie dagelijks massaal verslindt om zichzelf te voeden...

(De vergelijking is trouwens nog niet zo absurd wanneer je beseft dat onze gehele moderne agro-industriële voedingsketen gebaseerd is op goedkope olie.)

Allez, ik begrijp echt niet dat je het probleem niet ziet. Neem gewoon al het risico op een enorme inflatoire druk op alle basisgoederen, en je ziet toch zo het probleem opduiken?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by oliepiek on 01-09-2005 at 15:43
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Waarom zou er dan PLOTS een rampenscenario zijn? Het blijft au fond identiek dezelfde situatie: vraag en aanbod. De prijs zal stijgen. En daardoor zal de vraag dalen. Na 1970 is het verbruik ook 30% gedaald door de hogere prijzen.
De olie is niet plots op ofzo. Hij wordt gewoon duurder. Net zoals hij dat ook wordt voor de piek en na de piek.
Met dien verstande dat de olie zeer snel zeer veel duurder zal worden. Bovendien is petroleum het belangrijkste basisproduct uit onze geïndustrialiseerde wereld.
Je ziet toch in dat wanneer zo'n basisgoed, plots zeer snel, zeer duur wordt, dat we met een probleem van jewelste zitten.

Om een organische metafoor te gebruiken: beeld je eens in dat voedsel plots zeer snel, zeer duur wordt? Er is nog wel voedsel, maar het is zeer duur en schaars. Je krijgt, zoals in Mali en Niger vandaag: hongersnood, dode mensen, en dikke miserie. Welnu, petroleum is het basisvoedsel dat onze economie dagelijks massaal verslindt om zichzelf te voeden...

(De vergelijking is trouwens nog niet zo absurd wanneer je beseft dat onze gehele moderne agro-industriële voedingsketen gebaseerd is op goedkope olie.)

Allez, ik begrijp echt niet dat je het probleem niet ziet. Neem gewoon al het risico op een enorme inflatoire druk op alle basisgoederen, en je ziet toch zo het probleem opduiken?[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Waarom zou er dan PLOTS een rampenscenario zijn? Het blijft au fond identiek dezelfde situatie: vraag en aanbod. De prijs zal stijgen. En daardoor zal de vraag dalen. Na 1970 is het verbruik ook 30% gedaald door de hogere prijzen.
De olie is niet plots op ofzo. Hij wordt gewoon duurder. Net zoals hij dat ook wordt voor de piek en na de piek.
Met dien verstande dat de olie zeer snel zeer veel duurder zal worden. Bovendien is petroleum het belangrijkste basisproduct uit onze geïndustrialiseerde wereld.
Je ziet toch in dat wanneer zo'n basisgoed, plots zeer snel, zeer duur wordt, dat we met een probleem van jewelste zitten.

Om een organische metafoor te gebruiken: beeld je eens in dat voedsel plots zeer snel, zeer duur wordt? Er is nog wel voedsel, maar het is zeer duur en schaars. Je krijgt, zoals in Mali en Niger vandaag: hongersnood, dode mensen, en dikke miserie.

(De vergelijking is trouwens niet absurd wanneer je beseft dat onze gehele moderne agro-industriële voedingsketen gebaseerd is op goedkope olie.)

Allez, ik begrijp echt niet dat je het probleem niet ziet. Neem gewoon al het risico op een enorme inflatoire druk op alle basisgoederen, en je ziet toch zo het probleem opduiken?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door oliepiek : 1 september 2005 om 14:43.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 14:45   #42
oliepiek
Banneling
 
 
oliepiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2005
Berichten: 1.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Op dit ogenblik zo'n 7% van de economie.
Het is een beetje meer, schommelend rond de 9 �* 9.5% op wereldschaal.

Maar het gaat dan wel over cruciale 9 percenten. Neem ze weg, en je verstoort zowat alle economische ketens die onze maatschappij rechthouden.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 14:46   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.785
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Tja, na de grote beurscrash was het ook allemaal een stuk minder. We hebben toch nog steeds een beschaving zou ik zeggen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 14:48   #44
oliepiek
Banneling
 
 
oliepiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2005
Berichten: 1.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Er is geen wezenlijk verschil tussen een hogere prijs omdat de vraag sneller groeit dan het aanbod groeit of een hogere prijs omdat de vraag constant blijft en het aanbod daalt.
Maar er is natuurlijk wel een wezenlijk verschil wanneer de vraag voor het grootste basisgoed uit de wereldeconomie blijft stijgen en het aanbod sterk daalt.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 14:52   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.785
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Tja Oliepiek, als men iets niet kan betalen word het niet gekocht he?

Als ik de poen niet heb om alle dagen naar het werk te rijden met mijn wagen, dan neem ik de fiets. Maar momenteel kom ik er nog gemakkelijk aan uit.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 14:59   #46
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
Het is een beetje meer, schommelend rond de 9 �* 9.5% op wereldschaal.

Maar het gaat dan wel over cruciale 9 percenten. Neem ze weg, en je verstoort zowat alle economische ketens die onze maatschappij rechthouden.
Op de oliepiek worden die niet weggenomen.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 15:02   #47
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
Om een organische metafoor te gebruiken: beeld je eens in dat voedsel plots zeer snel, zeer duur wordt? Er is nog wel voedsel, maar het is zeer duur en schaars. Je krijgt, zoals in Mali en Niger vandaag: hongersnood, dode mensen, en dikke miserie. Welnu, petroleum is het basisvoedsel dat onze economie dagelijks massaal verslindt om zichzelf te voeden...
Dat lijkt me een mooie metafoor indien er maar 1 energiebron zou zijn. Nog los van het feit dat we zonder al te grote welvaartsverliezen het olieverbuik wellicht kunnen halveren.
Als er al een crisis gebeurt zoals jij die beschrijft zal het ver achter de piek van productie zijn. Als ook andere energiebronnen gepiekt hebben en er blijkbaar geen rendabele hernieuwbare alternatieven zijn.
Iets wat ik niet geloof.
Dát deel van de olieproductie dat werkelijk levensnoodzakelijk is is erg beperkt.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by boer_bavo on 01-09-2005 at 16:04
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
Om een organische metafoor te gebruiken: beeld je eens in dat voedsel plots zeer snel, zeer duur wordt? Er is nog wel voedsel, maar het is zeer duur en schaars. Je krijgt, zoals in Mali en Niger vandaag: hongersnood, dode mensen, en dikke miserie. Welnu, petroleum is het basisvoedsel dat onze economie dagelijks massaal verslindt om zichzelf te voeden...
Dat lijkt me een mooie metafoor indien er maar 1 energiebron zou zijn. Nog los van het feit dat we zonder al te grote welvaartsverliezen het olieverbuik wellicht kunnen halveren.
Als er al een crisis gebeurt zoals jij die beschrijft zal het ver achter de piek van productie zijn. Als ook andere energiebronnen gepiekt hebben en er blijkbaar geen rendabele hernieuwbare alternatieven zijn.
Iets wat ik niet geloof.
Dát deel van de olieproductie dat werkelijk levensnoodzakelijk is is erg beperkt.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
Om een organische metafoor te gebruiken: beeld je eens in dat voedsel plots zeer snel, zeer duur wordt? Er is nog wel voedsel, maar het is zeer duur en schaars. Je krijgt, zoals in Mali en Niger vandaag: hongersnood, dode mensen, en dikke miserie. Welnu, petroleum is het basisvoedsel dat onze economie dagelijks massaal verslindt om zichzelf te voeden...
Dat lijkt me een mooie metafoor indien er maar 1 energiebron zou zijn. Nog los van het feit dat we zonder al te grote welvaartsverliezen het olieverbuik wellicht kunnen halveren.
Als er al een crisis gebeurt zoals jij die beschrijft zal het ver achter de piek van productie zijn. Als ook andere energiebronnen gepiekt hebben en er blijkbaar geen rendabele hernieuwbare alternatieven zijn.
Iets wat ik niet geloof.[/size]
[/edit]
__________________
[SIZE=1][/SIZE]

Laatst gewijzigd door boer_bavo : 1 september 2005 om 15:04.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 15:30   #48
Garfinator
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: West-Vlaanderen / Leuven
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
So, dan stijgt de prijs verder tot de vraag wel laag genoeg is.
Jaja, maar dat wil niet zeggen dat we niet met zo'n punt kunnen zitten vanaf waar de vraag heel veel hoger is dan de productie (waardoor geleidelijke afbouw niet mogelijk is).[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Garfinator on 01-09-2005 at 16:30
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
So, dan stijgt de prijs verder tot de vraag wel laag genoeg is.
Jaja, maar dat wil niet zeggen dat we niet met zo'n punt kunnen zitten vanaf waar de vraag heel veel hoger is dan de productie (waardoor geleidelijke afbouw niet mogelijk is).[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Jaja, maar dat wil niet zeggen dat we niet met zo'n punt kunnen zitten vanaf waar de vraag heel veel hoger is dan de productie (waardoor geleidelijke afbouw niet mogelijk is).[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Garfinator : 1 september 2005 om 15:30.
Garfinator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 15:36   #49
Garfinator
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: West-Vlaanderen / Leuven
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Tja Oliepiek, als men iets niet kan betalen word het niet gekocht he?

Als ik de poen niet heb om alle dagen naar het werk te rijden met mijn wagen, dan neem ik de fiets. Maar momenteel kom ik er nog gemakkelijk aan uit.
Juist, dat is de gewone werking van vraag en aanbod. Maar peak oil is nog iets anders: stel nu dat je zo weinig poen hebt dat je je fiets moet verkopen om eten te kunnen kopen. Wat dan? Ik zie de gevolgen veel minder rampzalig in dan Oliepiek, maar de oorzaak die hij uitlegt klopt in wezen wel.
Garfinator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 15:47   #50
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.785
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Garfinator, nu zijn 2de hands fietsen al geen drol waard, laat staan in een maatschappij waar men zo arm is dat een fiets een brood kan vervangen. Niet de moeite van verkopen waard dan.
Als het zo erg word, dan verkopen we het huis, en trekken we bij familie in, die dan 1 meer over houden, 2 wij ook iets hebben.

Problemen stimuleren creativiteit..
Trouwens, als je op frietvet kan rijden, dan is het een optie om menselijk vet te gebruiken om brandstof van te maken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 17:41   #51
oliepiek
Banneling
 
 
oliepiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2005
Berichten: 1.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Tja Oliepiek, als men iets niet kan betalen word het niet gekocht he?

Als ik de poen niet heb om alle dagen naar het werk te rijden met mijn wagen, dan neem ik de fiets. Maar momenteel kom ik er nog gemakkelijk aan uit.
De vraag is nog maar of de klassieke vraag- en aanbod analyse wel opgaat wanneer je met een crisis te maken hebt.

Ik herhaal, vele Peak Oil analysten zeggen dat de economische orde zoals we ze kennen, zelf bedreigd is (en dus ook de analytische instrumenten die we daarvan hebben afgeleid.)

Vooral de financiële orde zou wel eens drastisch kunnen veranderen, als we de analyses van een aantal investment-bankers mogen geloven, die Peak Oil serieus nemen (ik denk aan Matthew Simmons). Zij stellen immers dat het bank-wezen zelf steunt op de veronderstelling van permanente groei. Banken ontlenen geld, zolang ze dat kunnen terugverdienen en ze mogen zelfs onbestaand geld uit het niets creëren en aan op lucht gebouwde bedrijven weggeven - dat kan allemaal, zolang de verwachting bestaat dat er permanente economische groei zal zijn. Het probleem is dat de motor van die groei geen "lucht" of virtueel geld is, maar goedkope energie - een eindige, natuurlijke en reëele hulpbron. Wanneer die wegvalt, stort dus het hele bankwezen in elkaar. Deze kapitaaldestructie kan zeer snel gaan, aangezien het geld in kwestie "virtueel geld" is; terwijl de petroleumcrash een reëel gegeven is.

Het is precies het conflict tussen deze twee stromen van goederen (geld-en-kapitaal-gebaseerd-op-de-verwachting-van-permente-groei enerzijds, en petroleum als reëel, natuurlijk en eindig productiemiddel anderzijds), dat voor een een crisis kan zorgen.

Nogmaals, ik hoop dat de economische wetmatigheden het halen, maar dat is lang niet zeker. Ik voorspel dat politieke en sociale wetmatigheden de boel zullen bepalen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by oliepiek on 01-09-2005 at 18:54
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Tja Oliepiek, als men iets niet kan betalen word het niet gekocht he?

Als ik de poen niet heb om alle dagen naar het werk te rijden met mijn wagen, dan neem ik de fiets. Maar momenteel kom ik er nog gemakkelijk aan uit.
De vraag is nog maar of de klassieke vraag- en aanbod analyse wel opgaat wanneer je met een crisis te maken hebt.

Ik herhaal, vele Peak Oil analysten zeggen dat de economische orde zoals we ze kennen, zelf bedreigd is (en dus ook de analytische instrumenten die we daarvan hebben afgeleid.)

Vooral de financiële orde zou wel eens drastisch kunnen veranderen, als we de analyses van een aantal investment-bankers mogen geloven, die Peak Oil serieus nemen (ik denk aan Matthew Simmons). Zij stellen immers dat het bank-wezen zelf steunt op de veronderstelling van permanente groei. Banken ontlenen geld, zolang ze dat kunnen terugverdienen en ze mogen zelfs onbestaand geld uit het niets creëren en aan op lucht gebouwde bedrijven weggeven - dat kan allemaal, zolang de verwachting bestaat dat er permanente economische groei zal zijn. Het probleem is dat de motor van die groei geen "lucht" of virtueel geld is, maar goedkope energie - een eindige, natuurlijke en reëele hulpbron. Wanneer die wegvalt, stort dus het hele bankwezen in elkaar. Deze kapitaaldestructie kan zeer snel gaan, aangezien het geld in kwestie "virtueel geld" is; terwijl de petroleumcrash een reëel gegeven is.

Het is precies het conflict tussen deze twee stromen van goederen (geld-en-kapitaal-gebaseerd-op-de-verwachting-van-permente-groei enerzijds, en petroleum als reëel, natuurlijk en eindig productiemiddel anderzijds), dat voor een een crisis kan zorgen.

Nogmaals, ik hoop dat de economische wetmatigheden het halen, maar dat is lang niet zeker. Ik voorspel dat politieke en sociale wetmatigheden de boel zullen bepalen.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Tja Oliepiek, als men iets niet kan betalen word het niet gekocht he?

Als ik de poen niet heb om alle dagen naar het werk te rijden met mijn wagen, dan neem ik de fiets. Maar momenteel kom ik er nog gemakkelijk aan uit.
De vraag is nog maar of de klassieke vraag- en aanbod analyse wel opgaat wanneer je met een crisis te maken hebt.

Ik herhaal, vele Peak Oil analysten zeggen dat de economische orde zoals we ze kennen, zelf bedreigd is (en dus ook de analytische instrumenten die we daarvan hebben afgeleid.)

Vooral de financiële orde zou wel eens drastisch kunnen veranderen, als we de analyses van een aantal investment-bankers mogen geloven, die Peak Oil serieus nemen (ik denk aan Matthew Simmons). Zij stellen immers dat het bank-wezen zelf steunt op de veronderstelling van permanente groei. Banken ontlenen geld, zolang ze dat kunnen terugverdienen en ze mogen zelfs onbestaand geld uit het niets creëren en aan op lucht gebouwde bedrijven weggeven - dat kan allemaal, zolang de verwachting bestaat dat er permanente economische groei zal zijn. Het probleem is dat de motor van die groei geen "lucht" or virtueel geld is, maar goedkope energie - een eindige, natuurlijke hulpbron. Wanneer die wegvalt, stort dus het hele bankwezen in elkaar. Deze kapitaaldestructie kan zeer snel gaan, aangezien het geld in kwestie "virtueel geld" is; terwijl de petroleumcrash een reëel gegeven is.

Het is precies het conflict tussen deze twee stromen van goederen (geld-en-kapitaal-gebaseerd-op-de-verwachting-van-permente-groei enerzijds, en petroleum als reëel, natuurlijk en eindig productiemiddel anderzijds), dat voor een een crisis kan zorgen.

Nogmaals, ik hoop dat de economische wetmatigheden het halen, maar dat is lang niet zeker. Ik voorspel dat politieke en sociale wetmatigheden de boel zullen bepalen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door oliepiek : 1 september 2005 om 17:54.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 17:42   #52
oliepiek
Banneling
 
 
oliepiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2005
Berichten: 1.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Op de oliepiek worden die niet weggenomen.
Neen, maar de hedendaagse economie wordt geschraagd door veronderstellingen en predicties over de toekomst. En wanneer de piek bereikt is, zal er een speculatieve chaos ontstaan die niemand nog beheerst.

Net zoals in de jaren '30, maar dan voor echt. (Want dat was slechts een bancaire en aandelen crash.)
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 17:53   #53
oliepiek
Banneling
 
 
oliepiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2005
Berichten: 1.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Problemen stimuleren creativiteit..
Absoluut! En de Peak Oil gemeenschap is een zeer creatieve gemeenschap.

De creativiteit waarover je het hebt leidt ook tot ideeën zoals die van Jared Diamond, die mooi aantoont dat vele mensengroepen al vergaan zijn omdat ze niet goed konden plannen en hun wereldbeeld niet snel genoeg konden aanpassen aan veranderende realiteiten. (De metafoor van de Paaseilanders die hun laatste boom omkapten en toen zagen dat ze geen hout meer hadden om een sloep te bouwen om van hun kaalgekapte waardeloze eiland weg te raken...)

Niets wijst erop dat wij altijd voor elk probleem met een technofix zullen klaarstaan. Wie dat gelooft maakt irrationele veronderstellingen.

De creativiteit waar je op wijst levert niet enkel technologische inventies op, ze levert ook denkrichtingen en ideeën op die zeker zo invloedrijk zijn. Ze levert serieuze crisisdenkers op, maar ook doemdenkers en paranoïci. Velen in de Peak Oil gemeenschap behoren tot de eerste categorie.

"Peak Oil" "is good to think" - ik wil dat gerust toegeven; het verandert gewoon onze manier van plannen en langetermijn-denken. Net zoals het probleem van global warming totaal nieuwe denkperspectieven opent, en niet enkel technologische inventies.

Ideeën zijn ook technologieën.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by oliepiek on 01-09-2005 at 18:56
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Problemen stimuleren creativiteit..
Absoluut! En de Peak Oil gemeenschap is een zeer creatieve gemeenschap.

De creativiteit waarover je het hebt leidt ook tot ideeën zoals die van Jared Diamond, die mooi aantoont dat vele mensengroepen al vergaan zijn omdat ze niet goed konden plannen en hun wereldbeeld niet snel genoeg konden aanpassen aan veranderende realiteiten. (De metafoor van de Paaseilanders die hun laatste boom omkapten en toen zagen dat ze geen hout meer hadden om een sloep te bouwen om van hun kaalgekapte waardeloze eiland weg te raken...)

Niets wijst erop dat wij altijd voor elk probleem met een technofix zullen klaarstaan. Wie dat gelooft maakt irrationele veronderstellingen.

De creativiteit waar je op wijst levert niet enkel technologische inventies op, ze levert ook denkrichtingen en ideeën op die zeker zo invloedrijk zijn. Ze levert serieuze crisisdenkers op, maar ook doemdenkers en paranoïci. Velen in de Peak Oil gemeenschap behoren tot de eerste categorie.

"Peak Oil" "is good to think" - ik wil dat gerust toegeven; het verandert gewoon onze manier van plannen en langetermijn-denken. Net zoals het probleem van global warming totaal nieuwe denkperspectieven opent, en niet enkel technologische inventies.

Ideeën zijn ook technologieën.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Problemen stimuleren creativiteit..
Absoluut! En de Peak Oil gemeenschap is een zeer creatieve gemeenschap.

De creativiteit waarover je het hebt leidt ook tot ideeën zoals die van Jared Diamond, die mooi aantoont dat vele mensengroepen al vergaan zijn omdat ze niet goed konden plannen. (De metafoor van de Paaseilanders die hun laatste boom omkapten en toen zagen dat ze geen hout meer hadden om een sloep te bouwen om van hun kaalgekapte waardeloze eiland weg te raken...)

Niets wijst erop dat wij altijd voor elk probleem met een technofix zullen klaarstaan. Wie dat gelooft maakt irrationele veronderstellingen.

De creativiteit waar je op wijst levert niet enkel technologische inventies op, ze levert ook denkrichtingen en ideeën op die zeker zo invloedrijk zijn. Ze levert serieuze crisisdenkers op, maar ook doemdenkers en paranoïci. Velen in de Peak Oil gemeenschap behoren tot de eerste categorie.

"Peak Oil" "is good to think" - ik wil dat gerust toegeven; het verandert gewoon onze manier van plannen en langetermijn-denken. Net zoals het probleem van global warming totaal nieuwe denkperspectieven opent, en niet enkel technologische inventies.

Ideeën zijn ook technologieën.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door oliepiek : 1 september 2005 om 17:56.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 19:07   #54
Garfinator
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: West-Vlaanderen / Leuven
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Garfinator, nu zijn 2de hands fietsen al geen drol waard, laat staan in een maatschappij waar men zo arm is dat een fiets een brood kan vervangen. Niet de moeite van verkopen waard dan.
Als het zo erg word, dan verkopen we het huis, en trekken we bij familie in, die dan 1 meer over houden, 2 wij ook iets hebben.
Moest je nu eens proberen mijn punt te snappen in plaats van irrelevante elementen eruit te pikken en die te bekritiseren...
Garfinator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 20:22   #55
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.785
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Garfinator. Je punt is dat het een ramp zou kunnen worden. Daar ben ik het mee eens, maar ik zie er ook de positive kanten aan. Ik hoop op een stevige reductie op bevolkingsaantallen, en het omverwerpen van het Belgische particratische wannabe democratisch systeem.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 20:25   #56
/\|cazar
Banneling
 
 
/\|cazar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 4.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Garfinator. Je punt is dat het een ramp zou kunnen worden. Daar ben ik het mee eens, maar ik zie er ook de positive kanten aan. Ik hoop op een stevige reductie op bevolkingsaantallen, en het omverwerpen van het Belgische particratische wannabe democratisch systeem.
wie zegt dat u niet mee zal gereduceerd worden ?
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 20:29   #57
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.785
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Alcazar, vroeg of laat ga je toch, dus hoop ik voor het beste.
Een beetje creativiteit help altijd.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 20:30   #58
/\|cazar
Banneling
 
 
/\|cazar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 4.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
Absoluut! En de Peak Oil gemeenschap is een zeer creatieve gemeenschap.

De creativiteit waarover je het hebt leidt ook tot ideeën zoals die van Jared Diamond, die mooi aantoont dat vele mensengroepen al vergaan zijn omdat ze niet goed konden plannen en hun wereldbeeld niet snel genoeg konden aanpassen aan veranderende realiteiten. (De metafoor van de Paaseilanders die hun laatste boom omkapten en toen zagen dat ze geen hout meer hadden om een sloep te bouwen om van hun kaalgekapte waardeloze eiland weg te raken...)

Niets wijst erop dat wij altijd voor elk probleem met een technofix zullen klaarstaan. Wie dat gelooft maakt irrationele veronderstellingen.

De creativiteit waar je op wijst levert niet enkel technologische inventies op, ze levert ook denkrichtingen en ideeën op die zeker zo invloedrijk zijn. Ze levert serieuze crisisdenkers op, maar ook doemdenkers en paranoïci. Velen in de Peak Oil gemeenschap behoren tot de eerste categorie.

"Peak Oil" "is good to think" - ik wil dat gerust toegeven; het verandert gewoon onze manier van plannen en langetermijn-denken. Net zoals het probleem van global warming totaal nieuwe denkperspectieven opent, en niet enkel technologische inventies.

Ideeën zijn ook technologieën.
zeg maar dat er een heleboel lunatics tussenzitten die al hun ondergrondse bunker met voorraad voor 30 maanden tot in de puntjes klaar hebben gemaakt.

bovendien is er een dramatische psychologische dreun ( en de financiele economie draait om psychologisch gelanterfanter ) bij het besef ( en de meerderheid van de mensen denkt nog altijd dat de prijs van aardolie zal dalen ... ) dat onze energieslaaf ( aardolie ) minder en minder beschikbaar wordt ( lees: meer en meer duurder wordt ).
Uiteraard is de resterende aardolie geen light sweet crude maar zure en zware aardolie, terwijl de meeste raffinaderijen in de wereld juist ontworpen zijn voor de eerstgenoemde.

heb geen kristallen bol, dat het pijn zal doen, staat buiten kijf, hoe het zal evolueren ? niet te voorspellen -> heeft te maken met massapsychologie, in het slechtste geval vliegt heel de wereld in een diepe economische recessie van een aantal jaar en is de geest weer rijp voor oorlog.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2005, 20:32   #59
/\|cazar
Banneling
 
 
/\|cazar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 4.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Alcazar, vroeg of laat ga je toch, dus hoop ik voor het beste.
Een beetje creativiteit help altijd.
gaan oke, maar gereduceerd worden, dat zie ik niet bepaald zitten.
ik heb nog altijd mijn baseball knuppel achter de deur staan voor als de rellen uitbreken, ik ben dus voorbereid !
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2005, 17:39   #60
Garfinator
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: West-Vlaanderen / Leuven
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Garfinator. Je punt is dat het een ramp zou kunnen worden. Daar ben ik het mee eens, maar ik zie er ook de positive kanten aan. Ik hoop op een stevige reductie op bevolkingsaantallen, en het omverwerpen van het Belgische particratische wannabe democratisch systeem.
Oef, ik denk dat we elkaar begrijpen nu Ik denk wel dat jij de gevolgen zelfs nog rampzaliger ziet dan mij Een oorlog om olie zie ik niet meteen gebeuren en een reductie van bevolkingsaantallen al helemaal niet, waarschijnlijk wel een (tijdelijk) minder snelle stijging of daling van de welvaart.
Garfinator is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be