Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 april 2023, 17:57   #41
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 72.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En zou Delhaize die dan moeten geven aan degenen die "werken" of aan degenen die "zeggen dat ze ziek zijn" ?
Belastingen, rsz-uitkeringen, subsidies... moeten nu eenmaal gekontroleerd worden.
2
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2023, 22:22   #42
Jakko
Minister-President
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Berichten: 5.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als ik een "off dag" heb, dan neem ik gewoon een dag vrij.

Als ik ziek ben, dan bezoek ik een dokter, en zorg ik ervoor dat ik zo snel mogelijk terug gezond ben. En dat lukt niet op 1 dag.
Als bediende maakt dat niet veel uit. Die dag wordt toch betaald en die hebben minstens vier dagen meer verlof dan een arbeider.

Laatst gewijzigd door Jakko : 10 april 2023 om 22:25.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2023, 22:36   #43
Jakko
Minister-President
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Berichten: 5.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als de werkgever mag optreden bij drie keer kort verzuim, dan is het OK voor mij.
  • De eerste keer is OK
  • Bij de tweede keer een waarschuwing
  • Bij de derde keer straetemans
Met een doktersattest spreken we over iets anders.
Citaat:
In het kader van de begrotingsgesprekken in oktober 2021 besliste de federale regering dat medewerkers geen medisch attest meer moeten bezorgen aan hun werkgever voor de eerste dag ziekte.

De wetgeving die dit mogelijk maakt is intussen gepubliceerd op 18 november 2022. De wijziging zal dus ingaan vanaf 28 november 2022.
En met welke reden dan wel?

https://www.sociare.be/kennisbank/1-...doktersbriefje

Laatst gewijzigd door Jakko : 10 april 2023 om 22:43.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2023, 22:55   #44
Jakko
Minister-President
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Berichten: 5.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ja, als we morgen de kontrole op de belastingen afschaffen zal de besparing enkele tientallen keren groter zijn
Deze maatregel werd nochtans genomen in het kader van de begrotingsbesprekingen.

begrotingsakkoord voor 2022
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 08:34   #45
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Sociale zekerheid afschaffen, de natte droom van extreemrechts.
Het tegendeel is waar, Vlaanderen uitbouwen met de beste sociale zekerheid in de wereld.

Niemand houdt de Walen tegen van hetzelfde te doen. Ook hier het tegendeel, kom uit de zetel en begin te werken Waalse vrienden.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 09:53   #46
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Deze maatregel werd nochtans genomen in het kader van de begrotingsbesprekingen.

begrotingsakkoord voor 2022
Bij de begrotingsbesprekingen neemt men wel meer maatregelen met een groot Sint-Niklaasgehalte. Maar daar ging het nu eigenlijk niet zozeer om. Wel dat het afschaffen van een kontrolemaatregel meestal meer kost (hier aan de werkgever) dan de kostprijs van de kontrole zelf.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 10:19   #47
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.309
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Als bediende maakt dat niet veel uit. Die dag wordt toch betaald en die hebben minstens vier dagen meer verlof dan een arbeider.
En wie zegt dat ik bediende ben? Ik ben een technieker die onder andere een waterzuiveringsinstallatie, een WKK en een laadpalenpark beheert.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 10:59   #48
Jakko
Minister-President
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Berichten: 5.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En wie zegt dat ik bediende ben? Ik ben een technieker die onder andere een waterzuiveringsinstallatie, een WKK en een laadpalenpark beheert.
Heb ik ook niet beweerd. Er zit wel degelijk een verschil in. Ik in ieder geval, zou er wel gebruik van maken en vind dat dit zelfs mag uitgebreid worden naar drie dagen. De werkgever zal heus niet armer worden van dat dagje extra betaald met of zonder ziektebriefje. Voor zij die er de kantjes vanaf lopen, bestaat er zoiets als de controlegeneesheer. In vele bedrijven mag je je daar altijd aan verwachten, ongeacht of je er de kantjes vanaf rijdt of niet. Het ligt dus ook veelal aan de bedrijfscultuur. Maak tegenwoordig eens een afspraak met de dokter als je ziek bent? Het zit er dik in dat je dezelfde dag zelfs geen afspraak meer kan maken.

Laatst gewijzigd door Jakko : 11 april 2023 om 11:04.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 11:12   #49
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
En onlangs heeft Delhaize bijna 1.000.000.000 € gegeven aan de aandeelhouders.
En ben je er zeker van dat dat bedrag niet deels in jouw zakken is terechtgekomen?

Weet jij exact waar je pensioenfondsen allemaal in investeren?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 11:20   #50
Jakko
Minister-President
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Berichten: 5.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Bij de begrotingsbesprekingen neemt men wel meer maatregelen met een groot Sint-Niklaasgehalte. Maar daar ging het nu eigenlijk niet zozeer om. Wel dat het afschaffen van een kontrolemaatregel meestal meer kost (hier aan de werkgever) dan de kostprijs van de kontrole zelf.
Welke controlemaatregel wordt dan afgeschaft? Er staat nergens dat je het bedrijf niet meer moet verwittigen. Daar dienen controledokters voor die andere dokters moeten controleren, zo goed vertrouwen ze hun werknemer.

Citaat:
De 2,9 miljoen ziektebriefjes die jaarlijks uitgeschreven worden, kosten volgens de huisartsen 62,5 miljoen euro aan tussenkomsten van het RIZIV. "Die kunnen beter besteed worden aan tussenkomsten waar we als huisarts meer kunnen betekenen. En dan hebben we het nog niet gehad over de administratieve kostenbesparing voor de werkgever en de werknemer zelf."
Het is uiteraard geen Sint-Nicolaas stemming voor de werkgever, maar hij schiet er niets aan in, integendeel.

Laatst gewijzigd door Jakko : 11 april 2023 om 11:21.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 16:27   #51
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
En onlangs heeft Delhaize bijna 1.000.000.000 € gegeven aan de aandeelhouders.
Iedereen kan aandeelhouder worden van Delhaize.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 16:29   #52
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.853
Standaard

Ik hou de Bradford score van onze medewerkers in de gaten. Als die te hoog is volgt er een gesprek. Ziektebriefjes interesseren me geen ene moer.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 17:33   #53
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Welke controlemaatregel wordt dan afgeschaft? Er staat nergens dat je het bedrijf niet meer moet verwittigen. Daar dienen controledokters voor die andere dokters moeten controleren, zo goed vertrouwen ze hun werknemer.
Als ge het mij vraagt is de verplichting van een doktersattest bij afwezigheid wegens ziekte of dergelijke, toch een kontrolemaatregel van het eerste echelon.


Citaat:
Het is uiteraard geen Sint-Nicolaas stemming voor de werkgever, maar hij schiet er niets aan in, integendeel.
Als het aantal afwezigen gelijk blijft. Maar denk dat de kans daartoe wel klein is.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 18:43   #54
Jakko
Minister-President
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Berichten: 5.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Als ge het mij vraagt is de verplichting van een doktersattest bij afwezigheid wegens ziekte of dergelijke, toch een kontrolemaatregel van het eerste echelon.
Is dat zo? In Nederland en de Scandinavische landen hebben ze anders niet de gewoonte om een ziektebriefje te vragen. In Nederland wordt dat zelfs de huisartsen afgeraden. De werkgever kan je wel naar een bedrijfsarts doorverwijzen. Net als hier, moet je wel onmiddellijk je werkgever op de hoogte stellen van je afwezigheid.


Citaat:
Als het aantal afwezigen gelijk blijft. Maar denk dat de kans daartoe wel klein is.
Volgens experts, een nul operatie. Wat ziektebriefjes betreft, hoogstwaarschijnlijk minder. Het effect zal na een jaar geëvalueerd worden.


Citaat:
Gaat dat niet leiden tot meer ziekteverzuim?
Een grote bezorgdheid van veel werkgevers is dat het ziekteverzuim gaat toenemen met de nieuwe regels. Voor drie dagen op een jaar verdwijnt de drempel om naar de huisarts te gaan voor een ziektebriefje. Het wordt wel eens smalend "de maandagsziekte" genoemd: werknemers die ziekte zouden veinzen om een extra dagje aan hun weekend te breien.

"We zien effectief een licht overwicht voor kort verzuim op maandag", zegt Vermeir. Of mensen daar misbruik van maken om een verlengd weekend te hebben, is niet duidelijk. "Vrijdag weegt bijvoorbeeld helemaal niet door in de cijfers." Tegelijk zijn er nu al bedrijven waar ze een soepel beleid hebben rond ziektebriefjes. "Daar valt de stijging in afwezigheid wel mee." Het blijft afwachten hoe groot de impact op het ziekteverzuim effectief gaat zijn.

Dat het ziektebriefje voor één dag deels verdwijnt, betekent overigens niet dat er helemaal geen controle meer kan zijn, benadrukte minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) eerder. De werkgever kan nog altijd vragen dat een werknemer hem belt en de reden voor afwezigheid toelicht.
vrt - ziektebriefje voor een dag verdwijnt

radio 1 - is argwaan van sommige bedrijfsleiders voor afschaffing van ziektebriefje terecht

Laatst gewijzigd door Jakko : 11 april 2023 om 18:45.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 19:08   #55
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Iedereen kan aandeelhouder worden van Delhaize.
Dat is iets voor de 4 horseman.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 20:11   #56
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Volgens experts, een nul operatie. Wat ziektebriefjes betreft, hoogstwaarschijnlijk minder. Het effect zal na een jaar geëvalueerd worden.



vrt - ziektebriefje voor een dag verdwijnt

radio 1 - is argwaan van sommige bedrijfsleiders voor afschaffing van ziektebriefje terecht
Och, voor eender wat men wil bewijzen vind men wel een expert om te zeggen dat het wit is, en een andere om te zeggen dat het zwart is.
Wel is het zo dat het fenomeen van afwezigheid door geveinsde ziekte bestaat. Daar moeten we niet flauw over doen. En ben geneigd zijn om te denken dat deze onwettige afwezigheid toeneemt als er geen ziektebriefje meer nodig is. Tenzij de kontrolegeneesheer systematisch deze taak gaat overnemen. Maar dan schaft men het ziektebriefje af (te betalen door de rsz), en komt de kontrolegeneesheer in de plaats (te betalen door de werkgever). En is er ook geen sprake van tijdswinst in de geneeskundige sector. Hetgeen de ene wint, verliest de andere dubbel en dik. Wel wordt het geheel dan meer sluitend.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 20:13   #57
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Iedereen kan aandeelhouder worden van Delhaize.
Als hij geld heeft. Maar den ene heeft nu eenmaal meer geld dan de andere.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 20:55   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Als ge het mij vraagt is de verplichting van een doktersattest bij afwezigheid wegens ziekte of dergelijke, toch een kontrolemaatregel van het eerste echelon.




Als het aantal afwezigen gelijk blijft. Maar denk dat de kans daartoe wel klein is.
Het is eigenlijk geen controlemaatregel, maar een klotende maatregel.

Je wordt verplicht van een naar huisarts te gaan, alhoewel het medisch niet nodig is. Je belast jezelf ermee (half ziek naar dat artsenkabinet), de ziekenkas (kost veel geld), en die huisarts (pakt tijd weg van patiënten die het meer nodig hebben).

Probleem is wel: elke poging tot een sluitend systeem, is direct ofwel te betuttelend, ofwel onrealistisch enz.

Ik begin te neigen dat ik volgende oplossing nog best ga vinden: de eerste vier dagen jaarlijks dat je door ziekte of ongeval afwezig bent, worden slechts voor 50 procent betaald, uitzondering voor arbeidsongevallen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 21:25   #59
Jakko
Minister-President
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Berichten: 5.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Och, voor eender wat men wil bewijzen vind men wel een expert om te zeggen dat het wit is, en een andere om te zeggen dat het zwart is.
Wel is het zo dat het fenomeen van afwezigheid door geveinsde ziekte bestaat. Daar moeten we niet flauw over doen. En ben geneigd zijn om te denken dat deze onwettige afwezigheid toeneemt als er geen ziektebriefje meer nodig is. Tenzij de kontrolegeneesheer systematisch deze taak gaat overnemen. Maar dan schaft men het ziektebriefje af (te betalen door de rsz), en komt de kontrolegeneesheer in de plaats (te betalen door de werkgever). En is er ook geen sprake van tijdswinst in de geneeskundige sector. Hetgeen de ene wint, verliest de andere dubbel en dik. Wel wordt het geheel dan meer sluitend.
Die geveinsde ziekte valt niet weg met een ziektebriefje voor te leggen. Of denk je dat er daar niemand last van "de maandagziekte" heeft en mogelijks meer dan een dag afwezigheid bekomt?
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2023, 09:10   #60
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat is iets voor de 4 horseman.
Mijn geld zit in andere aandelen.


Maar ben je zeker dat je pensioengeld niet deels in Ahold Delhaize aandelen zit? Ik zou het toch maar eens navragen moest ik jou zijn...

Want anders ben jij de grote slechterik hé. De stoute aandeelhouder die de werknemer uitperst.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 12 april 2023 om 09:11.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be