Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 februari 2008, 11:35   #41
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik lees in Desiderius' post geen enkel argument om Vlaamse kinderen in 2008 nog te verplichten Frans als tweede taal aan te leren. En al zeker geen educatief argument.

Ook u levert geen argument, wat laat vermoeden dat het niet bestaat en dat jullie motivatie politiek is.

Zoniet, graag een degelijk educatief-sociaal argument om Frans voor Engels te stellen in het Vlaams onderwijs, en daarmee in te gaan tegen het onderwijsbeleid in alle Europese landen, Wallonië inbegrepen.
U vraagt, wij draaien.

1. Tot nader order maakt Vlaanderen nog altijd deel uit van een Belgische staat waarbinnen een zeer significante minderheid aan Franstaligen woont. Heel veel Vlamingen hebben dus bijn a dagelijks een kennis van het Frans nodig in hun professioneel, sociaal, cultureel, ... leven.

2. Zelfs indien Vlaanderen morgen onafhankelijk zou worden, dan nog leven er in Vlaanderen veel meer Franstaligen dan Engelstaligen. Ik neem aan dat u met die mensen wil blijven samenleven?

3. Vlaanderen grenst in de eerste plaats aan Franstalige regio's en landen, niet aan Engelstalige.

4. Het Frans is van oudsher een belangrijke cultuurtaal in Vlaanderen. De enige Vlaming die ooit de Nobelprijs Literatuur won schreef in het Frans. Dit is GEEN pleidooi om de taalkundige ontvoogding van de Vlamlingen teniet te doen, maar WEL om een historische en culturele realiteit te erkennen.

5. Het Frans blijft een bijzonder belangrijke taal in Europa en daarbuiten.

Ziedaar enkele argumenten. Zij wegen volgens mij veel zwaarder dan het ressentiment tegen de Walenb/Franstaligen. Ressentiment is trouwens een slechte raadgever.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 11:36   #42
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door allstar Bekijk bericht
Vlamingen en franstaligen zullen elkaar nog minder verstaan en een onafhankelijk Vlaanderen is alweer een stapje dichterbij
wat een simplistische redenering
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 11:41   #43
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Bij gebrek aan één gemotiveerd antwoord herhaal ik de vraag van Kortaf opnieuw.

Volgens mij bestaat er geen Europees land waar Engels niet de belangrijkste tweede taal is in het onderwijs. Ook in Wallonië is dat het geval.
Waarom zou Vlaanderen als allerenige land in Europa het Frans als tweede taal moeten blijven opleggen?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 11:51   #44
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Bij gebrek aan één gemotiveerd antwoord herhaal ik de vraag van Kortaf opnieuw.

Volgens mij bestaat er geen Europees land waar Engels niet de belangrijkste tweede taal is in het onderwijs. Ook in Wallonië is dat het geval.
Waarom zou Vlaanderen als allerenige land in Europa het Frans als tweede taal moeten blijven opleggen?
Luxemburg is een voorbeeld.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 11:52   #45
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
U vraagt, wij draaien.

1.
2. Zelfs indien Vlaanderen morgen onafhankelijk zou worden, dan nog leven er in Vlaanderen veel meer Franstaligen dan Engelstaligen. Ik neem aan dat u met die mensen wil blijven samenleven?

3. Vlaanderen grenst in de eerste plaats aan Franstalige regio's en landen, niet aan Engelstalige.

4. Het Frans is van oudsher een belangrijke cultuurtaal in Vlaanderen. De enige Vlaming die ooit de Nobelprijs Literatuur won schreef in het Frans. Dit is GEEN pleidooi om de taalkundige ontvoogding van de Vlamlingen teniet te doen, maar WEL om een historische en culturele realiteit te erkennen.

5. Het Frans blijft een bijzonder belangrijke taal in Europa en daarbuiten.

Ziedaar enkele argumenten. Zij wegen volgens mij veel zwaarder dan het ressentiment tegen de Walenb/Franstaligen. Ressentiment is trouwens een slechte raadgever.

Je kan Kortaf niet van ressentiment tegen de Walen/Frantaligen beschuldigen.

Je geeft bovendien geen antwoord op de vraag.
Zelfs in Wallonië is Engels de tweede taal. Niet het Nederlands.

1/ Tot nader order maakt Vlaanderen nog altijd deel uit van een Belgische staat waarbinnen een zeer significante minderheid aan Franstaligen woont. Heel veel Franstaligen hebben dus bijna dagelijks een kennis van het Nederlands nodig in hun professioneel, sociaal, cultureel, ... leven.

2/ Zelfs indien Vlaanderen morgen onafhankelijk zou worden, dan nog leven er in Vlaanderen veel meer Franstaligen dan Engelstaligen. Ik neem aan dat u met die mensen wil blijven samenleven?

3/ Wallonië grenst in de eerste plaats aan Vlaamse regio's en landen, niet aan Engelse.

4/ Het Frans is van oudsher een belangrijke cultuurtaal in Vlaanderen. Het zal niemand verwonderen dat de enige Vlaming die ooit de Nobelprijs Literatuur won schreef in het Frans.

5/ Het Frans blijft een bijzonder belangrijke taal in Europa en daarbuiten. Daarom wordt er overal, tot in Wallonië toe, Engels als tweede taal onderwezen. Voor Vlamingen is Frans echter belangrijker dan Engels.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 5 februari 2008 om 12:00.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 11:53   #46
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Luxemburg is een voorbeeld.

Hoe verwonderlijk.

Ken je er nog één?

Een dat iets minder verweven is met Belgique?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 11:55   #47
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

U vroeg één land.

Overigens zijn er nog andere landen waar (vaak om historische redenen) andere talen primeren (Estonië o.a; denk ik, maar ik kan me vergissen).

Overigens denk ik ook niet dat in Groot-Britannië Engels de voornaamste tweede taal is.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 11:56   #48
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht

1. Tot nader order maakt Vlaanderen nog altijd deel uit van een Belgische staat waarbinnen een zeer significante minderheid aan Franstaligen woont. Heel veel Vlamingen hebben dus bijn a dagelijks een kennis van het Frans nodig in hun professioneel, sociaal, cultureel, ... leven.

2. Zelfs indien Vlaanderen morgen onafhankelijk zou worden, dan nog leven er in Vlaanderen veel meer Franstaligen dan Engelstaligen. Ik neem aan dat u met die mensen wil blijven samenleven?

3. Vlaanderen grenst in de eerste plaats aan Franstalige regio's en landen, niet aan Engelstalige.

4. Het Frans is van oudsher een belangrijke cultuurtaal in Vlaanderen. De enige Vlaming die ooit de Nobelprijs Literatuur won schreef in het Frans. Dit is GEEN pleidooi om de taalkundige ontvoogding van de Vlamlingen teniet te doen, maar WEL om een historische en culturele realiteit te erkennen.

5. Het Frans blijft een bijzonder belangrijke taal in Europa en daarbuiten.

Ziedaar enkele argumenten. Zij wegen volgens mij veel zwaarder dan het ressentiment tegen de Walenb/Franstaligen. Ressentiment is trouwens een slechte raadgever.
Zonet weerlegd in post van Knuppel, en bijkomende commentaar is dat je m.i. niet helemaal op de kern van de zaak ingaat. Je doet het hier nl. uitschijnen alsof we voorstellen om het onderricht van het Frans af te schaffen, wat pertinent niet waar is. Het enige wat hier voorgesteld wordt is de volgorde van belangrijkheid te veranderen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 11:57   #49
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
U vroeg één land.

Overigens zijn er nog andere landen waar (vaak om historische redenen) andere talen primeren (Estonië o.a; denk ik, maar ik kan me vergissen).

Overigens denk ik ook niet dat in Groot-Britannië Engels de voornaamste tweede taal is.

Flauw.....
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 11:58   #50
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zonet weerlegd in post van Knuppel, en bijkomende commentaar is dat je m.i. niet helemaal op de kern van de zaak ingaat. Je doet het hier nl. uitschijnen alsof we voorstellen om het onderricht van het Frans af te schaffen, wat pertinent niet waar is. Het enige wat hier voorgesteld wordt is de volgorde van belangrijkheid te veranderen.
Er werd helemaal niets weerlegd.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 11:58   #51
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Flauw.....
Het spijt mij dat u er niet tegen kunt dat andere mensen durven tegenargumenteren.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 12:00   #52
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Overigens is deze hele discussie vrij zinloos. Ik denk dat het essentieel is dat leerlingen in Vlaanderen zowel Frans als Engels leren (en liefst ook Duits). In de gegeven Belgische en Europese context is het logisch dat Frans daarbij eerst komt.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 12:01   #53
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Het spijt mij dat u er niet tegen kunt dat andere mensen durven tegenargumenteren.
Tegen argumenten dat Engels niet de voornaamste tweede taal is in Groot-Britannië kan ik idd niet op.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 12:02   #54
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Overigens is deze hele discussie vrij zinloos. Ik denk dat het essentieel is dat leerlingen in Vlaanderen zowel Frans als Engels leren (en liefst ook Duits). In de gegeven Belgische en Europese context is het logisch dat Frans daarbij eerst komt.
In de gegeven BELGISCHE context, zal je bedoelen.
Zeker NIET in de Europese.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 5 februari 2008 om 12:03.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 12:03   #55
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Er werd helemaal niets weerlegd.
Ik had niettemin graag geweten waarom Vlamingen in een Belgische context een grotere kennis van het Frans nodig zouden hebben dan Walen die van het Nederlands.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 12:03   #56
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
In de gegeven BELGISCHE context, zal je bedoelen.
Zeker NIET in de Europese.

Ik stel voor dat u even de sfeer gaat opsnuiven in de Europese instellingen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 12:03   #57
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik had niettemin graag geweten waarom Vlamingen in een Belgische context een grotere kennis van het Frans nodig zouden hebben dan Walen die van het Nederlands.
Dat heb ik ook niet beweerd.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 12:05   #58
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik had niettemin graag geweten waarom Vlamingen in een Belgische context een grotere kennis van het Frans nodig zouden hebben dan Walen die van het Nederlands.

Omdat de enige Vlaming die ooit de Nobelprijs Literatuur won in het Frans schreef, zeker?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 12:06   #59
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Dat heb ik ook niet beweerd.
Niemand belet je om desalniettemin te antwoorden op een zinnige vraag.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 12:06   #60
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Dat heb ik ook niet beweerd.
Je schreef nochtans onderstaande om de keuze voor het Frans als tweede taal in Vlaanderen te rechtvaardigen:

Citaat:
Tot nader order maakt Vlaanderen nog altijd deel uit van een Belgische staat waarbinnen een zeer significante minderheid aan Franstaligen woont. Heel veel Vlamingen hebben dus bijn a dagelijks een kennis van het Frans nodig in hun professioneel, sociaal, cultureel, ... leven.
Terzelfdertijd is de tweede taal in Wallonië... Engels.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be