Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 oktober 2009, 13:51   #41
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

tot slot nog dit: zijn er niet belangrijkere problemen in de wered dan splitsing van belgie en taaldinges en franstaligen die ergens gaan wonen enzo?

we leven in een tijdperk van massa-extinctie, verlies aan biodiversiteit, een ecologische apocalyps. Dus er is geen tijd om te talmen over triviale problemen in Belgie. Dit is een noodtoestand.

Laatst gewijzigd door Deepeco : 23 oktober 2009 om 13:52.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 15:06   #42
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco
tot slot nog dit: zijn er niet belangrijkere problemen in de wered dan splitsing van belgie en taaldinges en franstaligen die ergens gaan wonen enzo?

we leven in een tijdperk van massa-extinctie, verlies aan biodiversiteit, een ecologische apocalyps. Dus er is geen tijd om te talmen over triviale problemen in Belgie. Dit is een noodtoestand.
Ja, zoiets heb ik reeds dikwijls moeten lezen. Wanneer het communautair dossier weer in de actualiteit komt is er altijd iemand die komt aandraven met een of andere wereldramp, waardoor dat dossier direct weer van tafel zou moeten verdwijnen. Want die hongersnood ergens in Afrika, en die aardbeving in Zuid-Oost Azië, en die overstromingen op de Filipijnen, en die rebellen in Zuid-Amerika enz. enz....
Kijk, ik ga zeker niet beweren dat al die problemen in andere regio's op de planeet niet ernstig moeten genomen worden. Maar dit is geen verontschuldiging om de niet aflatende taal-culturele apartheidshouding van de Franstaligen dan maar blauw blauw te laten. Het belang van het ene maakt het andere niet onbelangrijk. En als die Franstaligen niet willen toegeven, dan vind ik dat we tegenover hen heel rustig de Vlaamse solidariteit tegenover zowel Brussel als Wallonië in vraag mogen stellen. Dan is de Maddens-doctrine eigenlijk nog zéér braaf.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 17:15   #43
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
tot slot nog dit: zijn er niet belangrijkere problemen in de wered dan splitsing van belgie en taaldinges en franstaligen die ergens gaan wonen enzo?

we leven in een tijdperk van massa-extinctie, verlies aan biodiversiteit, een ecologische apocalyps. Dus er is geen tijd om te talmen over triviale problemen in Belgie. Dit is een noodtoestand.
Je hebt gelijk.

Dat ze zich dan ook niet bezighouden met futiliteiten als kloppende begrotingen, ontsnapte gevangenen (die 3 gangsters doen erg weinig aan de opwarming van de aarde, dus laat ze maar lopen), pensioenen (we zijn toch uitgestorven), voetbal, asielzoekers, Brusselse jongerenbendes (heb jij daar last van? ik niet!), de Oosterweelverbinding, emailverkeer bij een Vlaamse regeringspartij, het lot van de Palestijnen, de administratieve vereenvoudiging (je moet maar niet zo lui zijn om een paar documentjes in te vullen), de crisis (binnen enkele jaren is die toch weg),...

Zo kan je alles gaan platrelativeren. In feite is die solidariteit aka geldtransfers toch ook niet belangrijk om uw biodiversiteit in stand te houden en een ecologische apocalyps te vermijden. Om het even in het belachelijke te trekken: misschien is het beter dat die centjes niet gebruikt worden door de Walen om fabrieken op te richten, want die stoten CO2 uit.

Ofte gezegd in de taal van Voltaire: les excuses sont fait pour s'en servir.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 17:46   #44
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Ik zie het verschil niet tussen Vlaanderen die bestuurt of Belgie die bestuurt.


Op welke planeet leef jij? Lees jij kranten?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 22:03   #45
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
een opsplitsing is blijkbaar minder efficient. Meer weet ik er ook niet van
Minder efficiënt? Waarom? Als je er niet meer van weet, wat loop je dan te vertellen?
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 23:32   #46
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Je hebt gelijk.

Dat ze zich dan ook niet bezighouden met futiliteiten als kloppende begrotingen, ontsnapte gevangenen (die 3 gangsters doen erg weinig aan de opwarming van de aarde, dus laat ze maar lopen), pensioenen (we zijn toch uitgestorven), voetbal, asielzoekers, Brusselse jongerenbendes (heb jij daar last van? ik niet!), de Oosterweelverbinding, emailverkeer bij een Vlaamse regeringspartij, het lot van de Palestijnen, de administratieve vereenvoudiging (je moet maar niet zo lui zijn om een paar documentjes in te vullen), de crisis (binnen enkele jaren is die toch weg),...

Zo kan je alles gaan platrelativeren. In feite is die solidariteit aka geldtransfers toch ook niet belangrijk om uw biodiversiteit in stand te houden en een ecologische apocalyps te vermijden. Om het even in het belachelijke te trekken: misschien is het beter dat die centjes niet gebruikt worden door de Walen om fabrieken op te richten, want die stoten CO2 uit.

Ofte gezegd in de taal van Voltaire: les excuses sont fait pour s'en servir.
Zucht: moet ik het nu allemaal uitleggen?
een kloppende begroting is belangrijk, want schulden opbouwen is niet duurzaam
die ontsnapte gevangen opsporen is belangrijk, want die kunnen anderen bedreigen. Brusselse jongerenbendes idem.
Pensioenen is belangrijk, want mensen moeten nog hun basisbehoeften kunnen vervullen
Voetbal is niet belangrijk
Asielzoekers is wel belangrijk, want we moeten hun rechten respecteren.
Oosterweelverbindin is belangrijk, want vervuilt het milieu
emailverkeer bij Vlaamse regeringspartij: hangt af wat ze schrijven
Het lot van de palestijnen is belangrijk, want gaat om mensenrechten.
Administratieve vereenvoudiging is geen probleem: maakt het gewoon eenvoudig en het is opgelost. zo eenvoudig is dat.

Kijk naar wat ik doe: ik voer acties voor de Palestijnen en voor de natuur en voor nog veel meer. ik ben betrokken bij een twintigtal organisaties voor mens, dier en natuur, en ik geef geld aan 140 verschillende organisaties

Maar back to business: waarom is de keuze tussen Belgische of Vlaamse regering belangrijk? In beide gevallen gaat het om een regering. Het enige wat belangrijk is, is dat ze goed regeren.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 23:35   #47
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Minder efficiënt? Waarom? Als je er niet meer van weet, wat loop je dan te vertellen?
Zelf hoef ik er niet meer van af te weten, want de organisaties weten dat wel. Die hebben geen eigen belangen te verdedigen (ze hebben geen eigenbelang in het voortbestaan van belgie) en zouden niet zeggen dat een verdeelde ontwikkelingshulp minder efficient is als dat niet waar zou zijn.
Daar die organisaties geen eigenbelang hebben in het voortbestaan van belgie, kunnen we ze op dit vlak vertrouwen. Die organisaties zijn bekommert om het lot van arme mensen in het zuiden, en dat is prioritair boven taalkwesties enzo.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 23:41   #48
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht


Op welke planeet leef jij? Lees jij kranten?
OK, wat is het verschil tussen vlaanderen die bestuurt of Belgie die bestuurt? Welke inherente eigenschap van Belgie zorgt ervoor dat Belgie nooit een goede regering kan hebben, terwijl Vlaanderen wel een goede regering zou kunnen hebben? Waarom zouden belgische ministers plots last krijgen van corruptie ofzo, gewoon omdat ze over belgie regeren en niet over vlaanderen? Ik zie het al gebeuren: een goeie vlaamse minister stapt over naar de federale regering en ineens begint hij slechte beslissingen te nemen, gewoon omdat het belgie is en niet vlaanderen. Zeg eens, dat geloof je toch zelf niet?
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 23:42   #49
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Zozo, tegenover solidariteit staat nog iets anders mijn beste....

Respect bijvoorbeeld,zowel voor de taal als de samenleving van deze taalgroep en het grondgebied van deze die hun financiële solidariteit moet betonen ....

En aangezien het respect van het francofone heir vér is te zoeken,zowel wat onze taal als ons grondgebied betreft hoeven ze niet méér blijvend door ons gesponsord te worden.....
Altijd datzelfde gezever over dat de Walen volgens U allemaal nederlands moeten kennen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 23:43   #50
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en ze hebben al een nieuwe sponsor gevonden waarmee ze al enkele jaren aant flirten zijn: la France.
Daarom flirt U nu met de Hollanders?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 23:46   #51
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, zoiets heb ik reeds dikwijls moeten lezen. Wanneer het communautair dossier weer in de actualiteit komt is er altijd iemand die komt aandraven met een of andere wereldramp, waardoor dat dossier direct weer van tafel zou moeten verdwijnen. Want die hongersnood ergens in Afrika, en die aardbeving in Zuid-Oost Azië, en die overstromingen op de Filipijnen, en die rebellen in Zuid-Amerika enz. enz....
Kijk, ik ga zeker niet beweren dat al die problemen in andere regio's op de planeet niet ernstig moeten genomen worden. Maar dit is geen verontschuldiging om de niet aflatende taal-culturele apartheidshouding van de Franstaligen dan maar blauw blauw te laten. Het belang van het ene maakt het andere niet onbelangrijk. En als die Franstaligen niet willen toegeven, dan vind ik dat we tegenover hen heel rustig de Vlaamse solidariteit tegenover zowel Brussel als Wallonië in vraag mogen stellen. Dan is de Maddens-doctrine eigenlijk nog zéér braaf.
taal-culturele apartheidshouding???

En ja, de tijd van politici is schaars, dus is het belangrijk om prioriteiten te stellen. Zelf vind ik het communotair probleem zeeer triviaal. Kan iemand mij nu eens laten zien welke levens daardoor bedreigd worden, wie gediscrimineerd wordt,...? En kan iemand mij laten zien dat een splitsing van belgie beter zou zijn?
Ik herhaal het: of een land gesplitst is of niet, dat doet er niet toe. Wat er wel toe doet is of de regering goede keuzes maakt. En momenteel maakt noch de federale noch de vlaamse noch de waalse regering goede keuzes.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 07:32   #52
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Zucht: moet ik het nu allemaal uitleggen?
een kloppende begroting is belangrijk, want schulden opbouwen is niet duurzaam
Zucht... Moet IK het allemaal gaan uitleggen?

Een begroting in evenwicht kan beter als je niet beide landsdelen moet "afkopen". In De Warande heeft hier een interessant boek over geschreven.

Citaat:
die ontsnapte gevangen opsporen is belangrijk, want die kunnen anderen bedreigen.
Vlaanderen en Wallonië verschillen in visie over hoe delinquenten aan te pakken. Een triest voorbeeld was de jeugdgevangenis van Everberg.

Citaat:
Brusselse jongerenbendes idem.
Ik heb daar geen last van, jij wel?

Citaat:
Pensioenen is belangrijk, want mensen moeten nog hun basisbehoeften kunnen vervullen
Frank Vanden Broecke, de gekickte SP.a'er, heeft al duidelijk laten verstaan dat de pensioenen beter georganiseerd kunnen worden op het niveau dat erin kan slagen ze effectief uit te betalen, daarmee net niet luidop zeggen dat ze best gesplitst worden.

Citaat:
Voetbal is niet belangrijk
Toch wel, want alle belgicisten willen de voetbalbond per se samen houden.

Citaat:
Asielzoekers is wel belangrijk, want we moeten hun rechten respecteren.
Als de heisa rond Turtelboom iets duidelijk heeft gemaakt, is dat we verschillen van mening over asiel en migratie.

Citaat:
emailverkeer bij Vlaamse regeringspartij: hangt af wat ze schrijven
Neen, dat is niet belangrijk, maar de media staat er vol van en intussen pompt de CO2 de atmosfeer in. Maar ik hoor u niet klagen: selectieve verontwaardiging?

Citaat:
Het lot van de palestijnen is belangrijk, want gaat om mensenrechten.
Maar niet over biodiversiteit! En dat is belangrijker volgens u.

Citaat:
Administratieve vereenvoudiging is geen probleem: maakt het gewoon eenvoudig en het is opgelost. zo eenvoudig is dat.
Alles is simpel bij u he?

Zo simpel dat u denkt dat het nationale conflict in België slechts een laagje slagroom is dat over de bollen ijs ligt dat je vet maakt en je dus beter niet opeet. Maar het ligt er niet op, het is ervan doortrokken. Elke discussie is communautair, vraagt meer energie om op te lossen dan in het buitenland en die Belgische ziekte maakt ons vleugellam, maar goed, we willen toch geen saai land zijn waar alles goed gaat, niet?
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 07:41   #53
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik begin heel nieuwsgierig te worden naar het principe van solidariteit in België

Sommigen hier beweren dat het zuiden nooit solidair is geweest met het noorden.

anderen beweren dat het zuiden altijd solidair is geweest met het noorden, maar dat het de laatste 50 jaar is omgedraaid en dat men dus zijn portie solidariteit mag terugverwachten.

wat is waar? Kan iemand mij het op hoofdlijnen uitleggen?
Gewoon googlen op bvb 'juul hannes', dan vind je linkjes genoeg:
http://lvb.net/item/442
http://trends.rnews.be/articles/inde...=1233&siteID=4
http://www.secessie.nu/?tekst=toonau...r.+Juul+Hannes
http://www.mediaclub.be/is-bin/INTER...mpTo=OfferList
http://www.ovv.be/page.php?ID=1904
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 07:48   #54
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, zoiets heb ik reeds dikwijls moeten lezen. Wanneer het communautair dossier weer in de actualiteit komt is er altijd iemand die komt aandraven met een of andere wereldramp, waardoor dat dossier direct weer van tafel zou moeten verdwijnen. Want die hongersnood ergens in Afrika, en die aardbeving in Zuid-Oost Azië, en die overstromingen op de Filipijnen, en die rebellen in Zuid-Amerika enz. enz....Kijk, ik ga zeker niet beweren dat al die problemen in andere regio's op de planeet niet ernstig moeten genomen worden. Maar dit is geen verontschuldiging om de niet aflatende taal-culturele apartheidshouding van de Franstaligen dan maar blauw blauw te laten. Het belang van het ene maakt het andere niet onbelangrijk. En als die Franstaligen niet willen toegeven, dan vind ik dat we tegenover hen heel rustig de Vlaamse solidariteit tegenover zowel Brussel als Wallonië in vraag mogen stellen. Dan is de Maddens-doctrine eigenlijk nog zéér braaf.
Niet vergeten dat zonet een supernova ontploft is .. en die Vlamingen zich maar bezig houden met zo een splitsinkje en andere 'taaldingesen'.
Courtesy to Urbanus (van wie het citaat afkomstig is)
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 09:15   #55
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Interessante links. Zijn er ook tegenargumenten te bedenken?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 09:27   #56
Dajjal
Minister
 
Dajjal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Locatie: In mijn zwembad.
Berichten: 3.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht


Op welke planeet leef jij? Lees jij kranten?
Zijn zicht op de wereld is beperkt. Mama's vleugels zitten in de weg.
__________________
Dajjal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 10:27   #57
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Zucht... Moet IK het allemaal gaan uitleggen?

Een begroting in evenwicht kan beter als je niet beide landsdelen moet "afkopen". In De Warande heeft hier een interessant boek over geschreven.

Vlaanderen en Wallonië verschillen in visie over hoe delinquenten aan te pakken. Een triest voorbeeld was de jeugdgevangenis van Everberg.

Frank Vanden Broecke, de gekickte SP.a'er, heeft al duidelijk laten verstaan dat de pensioenen beter georganiseerd kunnen worden op het niveau dat erin kan slagen ze effectief uit te betalen, daarmee net niet luidop zeggen dat ze best gesplitst worden.

Als de heisa rond Turtelboom iets duidelijk heeft gemaakt, is dat we verschillen van mening over asiel en migratie.
Ja, en moeten we dan ook niet vlaanderen verder opsplitsen in provincies? Want het zou best kunnen dat de provinciebesturen ook onderling verschillen van mening over pensioenen en migratie en strafbeleid.
En de gemeenten gaan ook van mening verschillen, dus nog verder opsplitsen?

Zeg eens gewoon waar het je eigenlijk om te doen is?


Citaat:
Maar niet over biodiversiteit! En dat is belangrijker volgens u.
neemt niet weg dat ik campagnes doe tegen de Israelische bezetting.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 10:34   #58
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Interessante links. Zijn er ook tegenargumenten te bedenken?
Nee.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 16:38   #59
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Ja, en moeten we dan ook niet vlaanderen verder opsplitsen in provincies? Want het zou best kunnen dat de provinciebesturen ook onderling verschillen van mening over pensioenen en migratie en strafbeleid.
En de gemeenten gaan ook van mening verschillen, dus nog verder opsplitsen?
Heb jij al horen klagen tussen provincies onderling? "Het zou best kunnen" wil gewoon zeggen: HYPOTHETISCH.

Fictie dus, verzinsels van belgicisten die in feite gewoon keiharde nationalisten zijn maar zich daar vaak voor schamen en zich voordoen als globalisten of ecologisten of internationalisten of wat dan ook.

Citaat:
Zeg eens gewoon waar het je eigenlijk om te doen is?
Ik ging je net hetzelfde vragen.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 16:39   #60
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Nee.
Toch wel: ad hominem. Comme toujours.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be