Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Bekijk resultaten enquête: Wanneer haalt u uw bankrekening leeg?
Zo meteen, en ik eis van mijn werkgever dat hij me contant betaalt. 11 45,83%
Ik wacht nog tot mijn volgende salaris erop staat. 1 4,17%
Mijn geld is bij de bank en de eurocraten in goede handen. 9 37,50%
Ik gebruik mijn familie en vrienden als bank. 3 12,50%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 april 2013, 11:58   #41
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Zit jij in de regering of zo?


Hoe lomp moet je niet zijn dit te zeggen, als je zie wat er in Cyprus momenteel gebeurt.
Allez, wanneer moet ik u met uw valies geld naar de luchthaven voeren?
Past het morgen?

Er is vast wel nog ergens een eiland waar ze grote bedden hebben en dikke matrassen waar je al dat geld mooi kan onder steken, nietwaar?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2013, 11:59   #42
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gambassi Bekijk bericht
Neenneen.
In de Weimarrepubliek konden ze hun goud ook niet opeten.
Maar ze hadden nadien wel iets valabel om te ruilen.

Maar het zal allemaal zo erg niet zijn hé.
Bah neen.
De crisis is voorbij.
Niemand leert ooit (n)iets uiteraard.
Ik hoop dat je schuilkelder voor WO3 al klaar is?

Laatst gewijzigd door parcifal : 2 april 2013 om 12:00.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2013, 12:01   #43
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik blijf maar niet snappen wat het belang is dat de ECB die goudprijs waardeert naar marktprijs. Ik weet het, ik ben een domme kloot.
Dan moeten ze een aantal virtuele getallen op hun balans aanpassen, dit heeft een effect op hun resultatenrekening. Stel dat het een meerwaarde is dan moeten ze belasting betalen met het geld dat er niet meer is, of dat ze gewoon willen bijhouden om aan zichzelf te kunnen uitkeren. Maar voor de ECB ligt dat wellicht weer anders, die drukken zelf hun geld. Hoe dan ook, de absurditeit van het systeem blijft opmerkelijk en ze zien het maar niet.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2013, 12:36   #44
Ben2
Schepen
 
Geregistreerd: 8 augustus 2012
Berichten: 412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik blijf maar niet snappen wat het belang is dat de ECB die goudprijs waardeert naar marktprijs.

Op de balans van de FED staat goud nog steeds aan 42$/ounce (=1970 prijs).

Op de balans van de ECB staat goud momenteel aan 1240 euro/ounce. Dit wordt trimestrieel aangepast aan de geafficheerde marktprijs (= Marked To Market). Dit is pas sinds 1999 (ECB-euro). Dit was en is revolutionair.

Door goud op de eerste lijn van hun balans te zetten, zegt de ECB klaar en duidelijk dat de euro de goudcompetitie niet vreest (dit in tegenstelling tot de FED). De euro kan en wil niet beter zijn dan goud (dit in tegenstelling tot de dollar die as good as gold zou zijn: 1971: sluiten goudvenster).




QUOTE: """""I just walk into the next coin store or into my local bank, and I can trade Euros for gold at the current market price (plus/minus some spread).

You see, the way the Eurosystem accounts for their gold reserve, just indicates that they encourage a private market for gold in Euros. Let the market decide how much gold is worth (or, conversely, how much a Euro is worth).

Everyone who doesn't trust the Euro as a store of value, can get gold instead. Everyone who likes to trade his gold for medium of exchange in order to go shopping, can get Euros. Everyone is happy!

The difference with a "gold standard" is this:

Assume people lose confidence in the currency.

In the Euro zone, the price of gold in Euros increases. But the ECB does not trade any gold, and so their reserve in ounces remains unchanged (as does the amount of circulating Euros), but the reserve grows in Euros. This counteracts the loss of confidence. The system is stable.

Under a gold standard, the government (or CB) would be committed to selling gold at fixed official gold price, and so they would lose reserves (and the amount of base money would shrink at the same time). Now you can write down the balance sheets and see that the number of ounces per circulating dollar would nevertheless shrink. The system is unstable."""""




QUOTE: """"""You see, the European gold reserves are far better, far more credible than the US gold reserve, simply because they engage in a two-way gold market, and have for decades. The US gold has been hoarded and locked away for more than 30 years, never deployed in case of emergency. The European CB's took a lot of flak for selling gold over the past two decades, but that action is precisely what makes them so much more credible (and valuable!) than the US gold hoard. Any trading partner knows full well that if all else fails, gold will be paid."""""





QUOTE: """""You see, after 1980, "oil" started trusting paper gold again, just like it did in the 1950's, as long as some of it could be exchanged for physical. But having been burned once, in 1971, they weren't about to be burned again. And what the euro CB's figured out was all that mattered to the producer/savers of the world was the guaranteed FLOW of physical gold, NOT the guaranteed price or weight/mass. (And this is why we pull it out of the ground: so it can FLOW!)

This is what the euro architecture guarantees in the case of a dollar (paper gold market) failure: that physical gold will flow… uninhibited! It does this through its "severed link" association with its own official monetary gold reserves, allowing them to float against the currency and publicly proclaiming this policy every three months in its quarterly "marked to market" consolidated statement. This is something the Fed simply cannot do because the Fed's "gold stocks" are irredeemable paper gold Treasury certificates marked at $42.22 per ounce. The US Treasury owns all the gold. The Fed owns paper (and electronic book entry, post 1935) certificates that are irredeemable to the Fed, so how can it possibly mark them to market?

Notice the Fed still quotes its "(paper) gold stock" (or "gold certificate account" as it is listed on the consolidated statement) on its own balance sheet as 11,041. That is in millions of dollars, so 11,041 is really $11,041,000,000 divided by $42.22 per ounce which comes out to 261,511,132 ounces which, surprise surprise, comes out to 8133.5 tonnes, the same amount voluntarily reported to the WGC and relayed to Wikipedia."""""
__________________
"De hoge spaarquote van de Belgen is één grote blijk van wantrouwen tegenover de pensioenbeloftes van de overheid." - Stefaan Michielsen in De Tijd (23/09/2016).
Ben2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2013, 12:46   #45
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben2 Bekijk bericht
Op de balans van de FED staat goud nog steeds aan 42$/ounce (=1970 prijs). Op de balans van de ECB staat goud momenteel aan 1240 euro/ounce. Dit wordt trimestrieel aangepast aan de geafficheerde marktprijs (= Marked To Market). Dit is pas sinds 1999 (ECB-euro). Dit was en is revolutionair. Door goud op de eerste lijn van hun balans te zetten, zegt de ECB klaar en duidelijk dat de euro de goudcompetitie niet vreest (dit in tegenstelling tot de FED). De euro kan en wil niet beter zijn dan goud (dit in tegenstelling tot de dollar die as good as gold zou zijn: 1971: sluiten goudvenster).
De waarde van goud is maar de waarde die we eraan geven, goud spreekt immers niet en wil niet absoluut in een getal gewaardeerd worden zoals mensen blijkbaar die neiging wel hebben. Stel je nu eens voor dat iedereen z'n balans aanpast en dat we de prijs voor het goud x 100 doen, wat gebeurt er dan? Zijn dan plots alle problemen opgelost of nu net niet? Wat denk je?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2013, 14:09   #46
DeProf_eet
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Haalt u uw geld van de bank af?
Kan niet want ik heb altijd geld van de bank. Sta dus meestel in het rood.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2013, 18:52   #47
Ben2
Schepen
 
Geregistreerd: 8 augustus 2012
Berichten: 412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
De waarde van goud is maar de waarde die we eraan geven, goud spreekt immers niet en wil niet absoluut in een getal gewaardeerd worden zoals mensen blijkbaar die neiging wel hebben. Stel je nu eens voor dat iedereen z'n balans aanpast en dat we de prijs voor het goud x 100 doen, wat gebeurt er dan? Zijn dan plots alle problemen opgelost of nu net niet? Wat denk je?

Het hangt ervan af onder welke omstandigheden zo'n ingreep gebeurt.

Zoiets is enkel mogelijk als de papier-goudmarkt ophoudt te bestaan. Want ook nu is het de papier-goudmarkt die de prijs neerwaarts doet gaan.

De prijs twintig dollar per ounce naar beneden vandaag. Zouden de BRICS goud hebben verkocht net nu er berichten zijn dat diezelfde CB's nog nooit zoveel goud hebben gekocht de voorbije vijftig jaar? Nee dus.

Men zou ook kunnen stellen dat de CB's wereldwijd geen schrik hebben om dollarreserves op te stapelen want wanneer de revaluatie van de goudprijs zijn opmars verder zet kan het geen kwaad meer dat die dollars waardeloos worden op termijn. Goud heeft per slot de functie van schuld kollateraal.

Dat is de winst in het vooruitzicht voor de goudprijs. De paradigmashift van dollar als wereldreserve naar goud als wereldreserve.
__________________
"De hoge spaarquote van de Belgen is één grote blijk van wantrouwen tegenover de pensioenbeloftes van de overheid." - Stefaan Michielsen in De Tijd (23/09/2016).
Ben2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2013, 19:07   #48
Ben2
Schepen
 
Geregistreerd: 8 augustus 2012
Berichten: 412
Standaard Vervolg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik blijf maar niet snappen wat het belang is dat de ECB die goudprijs waardeert naar marktprijs.

De wereld is geëvolueerd van een goud-wissel-standaard met fixed prijzen naar de ECB-goud-waarde-standaard met vrij vlottende prijzen.



'Klassieke goud-wissel-standaard': FED waardeert goud aan fixed prijs. Als er problemen zijn en men wil van zijn dollars af, dan zal de goudvoorraad van de FED verminderen.


Huidige ECB-goud-waarde-standaard: ECB waardeert goud aan marktprijs op zijn balans. Als men zich oncomfortabel voelt in het houden van euro's dan kan men die ook inwisselen, met dat verschil dat de officiële ECB-goudreserves dezelfde blijven! Geniaal! VRIJ gewaardeerd goud!

Maw, de ECB laat gewoon de markt ontdekken hoeveel de euro waard is in termen van goud. De ECB heeft geen intentie om tussen te komen in dit marktoordeel. De goudreserves van het Eurosysteem blijven dus intact.
__________________
"De hoge spaarquote van de Belgen is één grote blijk van wantrouwen tegenover de pensioenbeloftes van de overheid." - Stefaan Michielsen in De Tijd (23/09/2016).
Ben2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2013, 09:27   #49
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben2 Bekijk bericht
De wereld is geëvolueerd van een goud-wissel-standaard met fixed prijzen naar de ECB-goud-waarde-standaard met vrij vlottende prijzen.



'Klassieke goud-wissel-standaard': FED waardeert goud aan fixed prijs. Als er problemen zijn en men wil van zijn dollars af, dan zal de goudvoorraad van de FED verminderen.


Huidige ECB-goud-waarde-standaard: ECB waardeert goud aan marktprijs op zijn balans. Als men zich oncomfortabel voelt in het houden van euro's dan kan men die ook inwisselen, met dat verschil dat de officiële ECB-goudreserves dezelfde blijven! Geniaal! VRIJ gewaardeerd goud!

Maw, de ECB laat gewoon de markt ontdekken hoeveel de euro waard is in termen van goud. De ECB heeft geen intentie om tussen te komen in dit marktoordeel. De goudreserves van het Eurosysteem blijven dus intact.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben2 Bekijk bericht
Op de balans van de FED staat goud nog steeds aan 42$/ounce (=1970 prijs).

Op de balans van de ECB staat goud momenteel aan 1240 euro/ounce. Dit wordt trimestrieel aangepast aan de geafficheerde marktprijs (= Marked To Market). Dit is pas sinds 1999 (ECB-euro). Dit was en is revolutionair.

Door goud op de eerste lijn van hun balans te zetten, zegt de ECB klaar en duidelijk dat de euro de goudcompetitie niet vreest (dit in tegenstelling tot de FED). De euro kan en wil niet beter zijn dan goud (dit in tegenstelling tot de dollar die as good as gold zou zijn: 1971: sluiten goudvenster).
Amerika heeft vaak een andere manier van boekhouden. Ze gebruiken daar bv de standaard US GAAP ipv IFRS... Moest ik een andere boekhoudkundige benadering zien van goud, denk ik eerder aan dit dan aan een of andere promotie of demotivatie van goud.

Afin, ik zie nog steeds niet in wat het al dan niet naar marktprijs opnemen van goud in de boeken van de FED of de ECB voor invloed heeft op bv de goudprijs en op de sterkte van de munten € en $, die per slot van rekening fiduciaire munten zijn en toch niet ingewisseld kunnen worden tegen een vaste waarde in goud.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2013, 09:30   #50
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Bij kbc kan je nog maximaal 650 euro afhalen met je kaart en dat bedrag valt niet meer aan te passen met internetbanking. In het filiaal hang ook vanalles uit over limieten. Ze verwachten precies een bank run.
Die limieten hebben altijd bestaan.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2013, 09:30   #51
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben2 Bekijk bericht
Het hangt ervan af onder welke omstandigheden zo'n ingreep gebeurt. Zoiets is enkel mogelijk als de papier-goudmarkt ophoudt te bestaan. Want ook nu is het de papier-goudmarkt die de prijs neerwaarts doet gaan. De prijs twintig dollar per ounce naar beneden vandaag. Zouden de BRICS goud hebben verkocht net nu er berichten zijn dat diezelfde CB's nog nooit zoveel goud hebben gekocht de voorbije vijftig jaar? Nee dus. Men zou ook kunnen stellen dat de CB's wereldwijd geen schrik hebben om dollarreserves op te stapelen want wanneer de revaluatie van de goudprijs zijn opmars verder zet kan het geen kwaad meer dat die dollars waardeloos worden op termijn. Goud heeft per slot de functie van schuld kollateraal. Dat is de winst in het vooruitzicht voor de goudprijs. De paradigmashift van dollar als wereldreserve naar goud als wereldreserve.
Allemaal wat natuurlijk, we leven in waanzin, zo lijkt het wel. Probeer te begrijpen wat je hier stelt, zeg je hier dat de geldhoeveelheid in verhouding is tot de goudvoorraad en de waarde die we eraan geven? Hoe verhoudt zich dat tot het zgn schijngeld als gevolg van fractioneel bankieren? Wordt dat geld ook gedekt door dat goud?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2013, 09:40   #52
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Ik vraag me af of je ergens kan zien of er sinds het Cyprus-geleuter veel spaargeld werd afgehaald doorheen de EU.
Of bestaan er daar geen real-time grafieken over?
__________________
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2013, 09:44   #53
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Ik vraag me af of je ergens kan zien of er sinds het Cyprus-geleuter veel spaargeld werd afgehaald doorheen de EU. Of bestaan er daar geen real-time grafieken over?
Ja, zou leuk zijn, de volgende vraag is dan wat ze met dat geld gaan doen? Terug aan de bank geven opdat mensen terug geld van hun rekening kunnen halen? Zien we nu werkelijk niet hoe absurd dit alles is?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2013, 09:49   #54
DeProf_eet
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Het is toch verwonderlijk dat degenen die stellen dat je zo goed als verplicht bent om je geld op de bank te houden, ook degenen zijn die er gewoonlijk het meest mee gebaat zijn omdat zij of 1. bij de bank werken of 2. bij de (R)overheid werken.
Ge zegt daar zoal iets .. Er loopt of hangt er hier ene rond op het forum die gegarandeerd bij de Mossad werkt volgens mij.

Laatst gewijzigd door DeProf_eet : 3 april 2013 om 09:50.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2013, 09:53   #55
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Ja, zou leuk zijn, de volgende vraag is dan wat ze met dat geld gaan doen? Terug aan de bank geven opdat mensen terug geld van hun rekening kunnen halen? Zien we nu werkelijk niet hoe absurd dit alles is?
Geld opsparen brengt gewoon niet meer op, dus waarom het nog bij die bank-giganten onderbrengen?
Je kan het opteren, als je genoeg hebt wat vastgoed of bouwgrond kopen, je kan er edelmetaal mee kopen, of er je kachel mee aansteken.
Eén ding is telkens hetzelfde, al gaat het goed bij de banken en krijg je hoge intresten, waarvoor spaar je? Wanneer beslis je, nu heb ik genoeg, ik ga het opdoen? Sparen is sowieso belachelijk en doe je eigenlijk enkel voor je nakomelingen.
Nu, er zijn geen goede lange termijnrekeningen meer, geen kasbons of wat dan ook.
Eigenlijk triest...
Eén ding weet ik zeker, mocht ik geld hebben, en ze brengt nergens op voor mezelf, ik ga er dan zeker niet de bank zijn voordeel mee laten hebben.
__________________

Laatst gewijzigd door plakker : 3 april 2013 om 09:54.
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2013, 10:09   #56
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Geld opsparen brengt gewoon niet meer op, dus waarom het nog bij die bank-giganten onderbrengen? Je kan het opteren, als je genoeg hebt wat vastgoed of bouwgrond kopen, je kan er edelmetaal mee kopen, of er je kachel mee aansteken. Eén ding is telkens hetzelfde, al gaat het goed bij de banken en krijg je hoge intresten, waarvoor spaar je? Wanneer beslis je, nu heb ik genoeg, ik ga het opdoen? Sparen is sowieso belachelijk en doe je eigenlijk enkel voor je nakomelingen. Nu, er zijn geen goede lange termijnrekeningen meer, geen kasbons of wat dan ook. Eigenlijk triest... Eén ding weet ik zeker, mocht ik geld hebben, en ze brengt nergens op voor mezelf, ik ga er dan zeker niet de bank zijn voordeel mee laten hebben.
Als het monopoly is, dan is het geen economie, zoveel is wel duidelijk. Nu, of we met geld nu een huis kopen of niet, de vraag hier is waar dat geld naartoe gaat? Men heeft van de spaarder geld afgenomen, wat doet men daar nu mee? Toch niet onder de matras van politiekers leggen, neem ik aan.

Laatst gewijzigd door MIS : 3 april 2013 om 10:09.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2013, 10:37   #57
Ben2
Schepen
 
Geregistreerd: 8 augustus 2012
Berichten: 412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Als het monopoly is, dan is het geen economie, zoveel is wel duidelijk. Nu, of we met geld nu een huis kopen of niet, de vraag hier is waar dat geld naartoe gaat? Men heeft van de spaarder geld afgenomen, wat doet men daar nu mee? Toch niet onder de matras van politiekers leggen, neem ik aan.


Euhm, ... de banken trachten te redden?
__________________
"De hoge spaarquote van de Belgen is één grote blijk van wantrouwen tegenover de pensioenbeloftes van de overheid." - Stefaan Michielsen in De Tijd (23/09/2016).
Ben2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2013, 10:42   #58
Ben2
Schepen
 
Geregistreerd: 8 augustus 2012
Berichten: 412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Allemaal wat natuurlijk, we leven in waanzin, zo lijkt het wel. Probeer te begrijpen wat je hier stelt, zeg je hier dat de geldhoeveelheid in verhouding is tot de goudvoorraad en de waarde die we eraan geven? Hoe verhoudt zich dat tot het zgn schijngeld als gevolg van fractioneel bankieren? Wordt dat geld ook gedekt door dat goud?

Goud dekt niks. Die tijd ligt achter ons.

Wat een feit is, is dat op de balans van de ECB goud 15% uitmaakt van de totale reserves. Goud als kollateraal voor de opgestapelde schuld. Goud op je balans om je uitstaande schuld nog enige kredibiliteit mee te geven.

Vermoedelijk gaan ALLE Centrale Banken daar naar streven.
__________________
"De hoge spaarquote van de Belgen is één grote blijk van wantrouwen tegenover de pensioenbeloftes van de overheid." - Stefaan Michielsen in De Tijd (23/09/2016).
Ben2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2013, 11:13   #59
Ben2
Schepen
 
Geregistreerd: 8 augustus 2012
Berichten: 412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Amerika heeft vaak een andere manier van boekhouden. Ze gebruiken daar bv de standaard US GAAP ipv IFRS... Moest ik een andere boekhoudkundige benadering zien van goud, denk ik eerder aan dit dan aan een of andere promotie of demotivatie van goud.

Afin, ik zie nog steeds niet in wat het al dan niet naar marktprijs opnemen van goud in de boeken van de FED of de ECB voor invloed heeft op bv de goudprijs en op de sterkte van de munten € en $, die per slot van rekening fiduciaire munten zijn en toch niet ingewisseld kunnen worden tegen een vaste waarde in goud.

De Amerikanen willen hun $-dominantie behouden.


Nu komt daar reeds een decennium de ECB hun goud aan marktprijs waarderen waardoor $-reserves plotsklaps de facto overbodig zijn. Euro is tegenover dollar sinds 1999 toch van 0.90 naar 1.25 gegaan? Geen toeval! De $-index sinds 1999 van 120 naar 80. Geen toeval!


Door goud aan marktprijs te waarderen krijgt een CB geloofwaardigheid. Rechtstreekse concurrentie met de eigen munt. De 15% goudreserve op de balans van de ECB is al een constante sinds 1999.
Door goud aan marktprijs te boeken op hun balans toont de ECB dat het geen schrik heeft van de toekomstige evolutie van de goudprijs. Vandaar dus de trimestriële herwaardering van de goudprijs op zijn balans.


In Europa kan iedereen als individu zijn euro's omruilen naar goud zonder dat er iets verandert aan de goudvoorraden van de ECB. Vlottende goudprijs! Niet meer fixed!


Nixon sloot in 1971 het goudvenster maar daarmee was de link tussen goud en de dollar niet doorgeknipt! De ECB heeft de link tussen de euro en goud wel verbroken!!!!!


"""Gold is the only tool that is able to balance the balance sheets of the offending deficit spending central banks"""

De ECB heeft dus een goudstandaard gecreëerd: een goud-WAARDE-standaard. Niet meer of niet min dan dat!!

De Duitsers gaan hun goudvoorraden terug naar huis brengen. De goudreserves zijn dus niet symbolisch!

Op de Amerikaanse balans staan de goudvoorraden aan 42$/ounce. Je zou toch denken dat een CB zich er voordeel mee doet om de goudprijs aan de echte prijs te afficheren? Dat zou hen aan huidige prijs bijna 40 keer meer opbrengen! Waarom doen ze het dan niet? Ze hebben liever dat de wereld hun reserve opslaat, namelijk dollars die eindeloos kunnen bijgedrukt worden!


Vergeet niet dat de Amerikanen oorspronkelijk 28.000 ton goud had maar daar rest nu maar 8000 ton meer van. Zie je het nadeel van een fixed goudprijs? Je goudvoorraden verdwijnen!

Daarom vrij vlottende prijs bij de ECB: euro's omruilen naar goud zonder dat de officiële goudreserves van de ECB verminderen...


http://blogs.telegraph.co.uk/finance...is-being-born/
__________________
"De hoge spaarquote van de Belgen is één grote blijk van wantrouwen tegenover de pensioenbeloftes van de overheid." - Stefaan Michielsen in De Tijd (23/09/2016).

Laatst gewijzigd door Ben2 : 3 april 2013 om 11:13.
Ben2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2013, 11:20   #60
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben2 Bekijk bericht
Goud dekt niks. Die tijd ligt achter ons.
Hoe bedoel je, ik zie dat mensen geil worden van goud, het zal dan toch iets dekken, niet? Zijn ze zich misschien niet bewust dat het al april 2013 is?

Citaat:
Wat een feit is, is dat op de balans van de ECB goud 15% uitmaakt van de totale reserves. Goud als kollateraal voor de opgestapelde schuld. Goud op je balans om je uitstaande schuld nog enige kredibiliteit mee te geven.
Mijn voorstel is om al het goud te smelten en er een kunstwerk van te maken. Dit kunstwerk is dan voor het nageslacht opdat ze nooit meer zouden vergeten hoe erg de situatie vroeger was.

Citaat:
Vermoedelijk gaan ALLE Centrale Banken daar naar streven
Misschien moeten we ook die centrale banken bij elkaar laten smelten zoals het IMF van plan is. Het zou allemaal veel eenvoudiger worden, denk je niet?

Laatst gewijzigd door MIS : 3 april 2013 om 11:21.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be