Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 november 2013, 17:25   #41
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
"niet elke Belg hoeft tweetalig te zijn, alleen zij die het nodig hebben"

Hier leren we Frans vanaf de kleuterklas, ik vraag me af hoe je dan kan weten wie Frans zal nodig hebben en wie niet. Dus volgens de BUB moeten enkel Brusselaars en inwoners rond te laatgrens tweetalig zijn?

Een ongelofelijk domme uitspraak, maar het toont wel goed aan wat de BUB is, een ordinaire Waalse partij.

Het is toch duidelijk wat Hans bedoelt met deze uitspraak? Nederlandstaligen zijn dan wel in de meerderheid in dit apenland, zij moeten bescheiden blijven want Nederlands is geen wereldtaal zoals het Frans.
In een land zoals België heeft men meer baat met Frans dan met..... Chinees, niet?

http://ns29032.ovh.net/showpost.php?...9&postcount=20

BUB pleit voor "meertaligheid", maar alleen voor zij die het nodig hebben. En wie anders heeft dat nodig dan degenen die bescheiden horen te blijven omdat ze geen wereldtaal spreken maar de taal van de boerkes?

De meest gesproken taal is wellicht het Chinees, maar zoals Foundation, een andere BUBbel schreef: Het aantal sprekers (van een taal) speelt geen rol, wel het relatief belang (van een taal).
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 17:40   #42
Bezeke
Schepen
 
Bezeke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 405
Standaard

voor mij is het simpel

als de walen nederlands willen leren dan mogen ze bij een onafhankelijk vlaanderen komen van mij. Willen ze geen nederlands leren, dan wil ik een onafhankelijk vlaanderen zonder hen
Bezeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 19:20   #43
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Je kan een onafhankelijk Vlaanderen op de Noordpool oprichten. De Belgen zullen er wel een bootje naartoe sturen.
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 19:52   #44
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Hans Van De Cauter is een Vlaming. Hij spreekt niet voor de Franstaligen.
Zijn Groot-Brabander alter ego drijft hem op de spits
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 19:54   #45
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.463
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Ik heb trouwens nog nooit in mijn tot nu toe korte leven (23 jaar oud) ergens Frans voor nodig gehad. Noch heb ik enige behoefte om naar Frankrijk of de Congo te verhuizen. De Walen kunnen dat Frans steken waar de zon niet schijnt.
Daar steekt het al.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 20:27   #46
The Bold Revenger
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 23 november 2012
Berichten: 780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Dat verandert niets aan het feit dat hij een Vlaming is.
Hebben we het hier over de persoon die het als beesten tentoonstellen van zwarte Afrikanen het hoogtepunt van de Belgische cultuur noemde? Geen wonder dat hij het Frans, een taal die middelgroot is geworden door racisme, een grote taal noemt.
The Bold Revenger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 20:37   #47
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
BUB voorzitter Hans Van de Cauter:


De overheid richt het onderwijs in, dus dient dan ook voor de nodige tweetaligheid te zorgen. Echter, niet elke Belg hoef tweetalig te zijn, alleen zij die het nodig hebben. Bovendien zijn en blijven Engels en Frans wereldtalen, in tegenstelling tot het Nederlands. Een beetje bescheidenheid van de Nederlandstaligen is misschien op z'n plaats.
Arabisch is ook een wereldtaal en begrrepen door de meerderheid van de Brusselaars. Tijd voor een drietalig Brussel?
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 20:39   #48
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Arabisch is nog geen officiële Belgische taal, maar aangezien jullie er toch zo begaan mee zijn elke Belg in een taalhokje te steken is een officiële Arabische gemeenschap of zelfs een gewest een logische zaak. En kom dan niet klagen dat je niet gewaarschuwd was.
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 21:08   #49
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
BUB voorzitter Hans Van de Cauter:


De overheid richt het onderwijs in, dus dient dan ook voor de nodige tweetaligheid te zorgen. Echter, niet elke Belg hoef tweetalig te zijn, alleen zij die het nodig hebben. Bovendien zijn en blijven Engels en Frans wereldtalen, in tegenstelling tot het Nederlands. Een beetje bescheidenheid van de Nederlandstaligen is misschien op z'n plaats.
Deze uitleg klopt deels en stoort mij persoonlijk niet. Maar Hans, als je stemmen wil scoren zal je het diplomatischer moeten aanpakken.
Hiermee trap je een beetje op zere tenen, en geef je Vlamingen stof om te ageren.

Enerzijds zijn Vlamingen zeer bescheiden, maar anderzijds wel gevoelig als je opmerkingen maakt over hun taal en afkomst.

Een gevoelige Vlaming die deze reactie leest, reageert afwijzend en leest de inhoud en essentie van Uw program of idee niet meer, terwijl U zelf de kloof hier hebt geslagen.

Beter gesteld zou men kunnen formuleren.
Niemand wil de Vlaming en Vlaanderen zijn taal of eigenheid afnemen, maar om iets te betekenen in je werk , je ontwikkeling of buitenlands aanzien heb je een taal nodig met meer internationale mogelijkheden.

In voorgaande paragraaf, heb ik meer gezegd, dan jij Hans, maar ik heb niet op de gevoelige snaar gespeeld .

Zo krijg je mogelijk de kans om alsnog een Vlaming de essentie van je programma te tonen of trachten uit te leggen.

Dat Brussel beter als een stad zou bestuurd worden , en dat 11 miljoen schouders beter één regering kunnen dragen dan vijf, daar vind je zeker een draagvlak voor .
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 21:13   #50
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Ik heb trouwens nog nooit in mijn tot nu toe korte leven (23 jaar oud) ergens Frans voor nodig gehad. Noch heb ik enige behoefte om naar Frankrijk of de Congo te verhuizen. De Walen kunnen dat Frans steken waar de zon niet schijnt.
Er zit in Frankrijk dan ook niemand te wachten op u.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 21:37   #51
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Je kan een onafhankelijk Vlaanderen op de Noordpool oprichten. De Belgen zullen er wel een bootje naartoe sturen.
En denk je met dergelijke uitspraken stemmen te winnen ?

Als je de kiesdrempel nastreeft, dan zal je ook wat stemmen moeten halen in Vlaanderen, dergelijke uitspraken kunnen zuur opbreken.

Binnen het BUB mail verkeer wordt er te veel en enkel in het Frans gecommuniceerd, hoe wil je dan een militant aansturen om wat propaganda te maken in Vlaanderen en wat kiezers winnen?
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 21:42   #52
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Ik heb trouwens nog nooit in mijn tot nu toe korte leven (23 jaar oud) ergens Frans voor nodig gehad. Noch heb ik enige behoefte om naar Frankrijk of de Congo te verhuizen. De Walen kunnen dat Frans steken waar de zon niet schijnt.
Ik zeg helemaal niet dat U uw Nederlands / Vlaamse staal moet opgeven, ver van, maar Uw reactie zegt mij , dat U nog wat jong bent om nu al met een paardenbrilletje op te lopen en vol vooroordelen op de wereld te staren.
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 22:01   #53
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Al die Franstalige grootmachten bedoel je?
De Franstalige Gemeenschap telt meer dan 100 miljoen moedertaal sprekers en als men slaagt in de francisation van Afrika kunnen dat er in 2050 meer dan een half miljard worden.


Een nationalisme in Vlaanderen dat zich baseert op economische theorieen zal het verplichte Frans niet afschaffen. En dat is precies hetgeen we zien.

Het Frans zal zo de grootste taal van Belgie blijven. Ook na 183 jaar.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 22:11   #54
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De Franstalige Gemeenschap telt meer dan 100 miljoen moedertaal sprekers en als men slaagt in de francisation van Afrika kunnen dat er in 2050 meer dan een half miljard worden.


Een nationalisme in Vlaanderen dat zich baseert op economische theorieen zal het verplichte Frans niet afschaffen. En dat is precies hetgeen we zien.

Het Frans zal zo de grootste taal van Belgie blijven. Ook na 183 jaar.
Mee eens, maar dat kan je ook zeggen zonder Vlamingen te chauferen .

Zeker als je er belang bij hebt dat ze naar je programma luisteren.
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 23:16   #55
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.463
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Bold Revenger Bekijk bericht
Geen wonder dat hij het Frans, een taal die middelgroot is geworden door racisme, een grote taal noemt.
Misschien is Frans een grote respectabele taal, maar het maakt de Franssprekenden nog geen grote respectabele mensen.

Iemand die het nodig heeft zijn waarde af te meten aan de grote van zijn taalgroep zal dat wel nodig hebben zeker...
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 23:18   #56
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.463
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het Frans zal zo de grootste taal van Belgie blijven. Ook na 183 jaar.
Is dat nu de 'grootste' taal van belgië?
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 23:25   #57
Clearly view
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 november 2013
Berichten: 643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Is dat nu de 'grootste' taal van belgië?
Het is mogelijk niet de meest gesproken taal van België.
Maar rekening houden met , waar je met die taal terecht kan in de wereld is Frans toch wel behoorlijk groter dan Vlaams.

Ik ontken hierbij twee dingen niet.

1 Dat je met Engels niet meer mogelijkheden hebt.

2 Dat dit een reden zou zijn om de Vlaming met zijn Vlaamse taal te minachten.
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 23:36   #58
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.463
Standaard

Het is en blijft fout de waarde van een taal af te meten op het aantal mensen die ze spreken, of als moedertaal hebben.
De waarde van een taal heeft niets te maken met het aantal mensen die ze spreekt. Dat is een argument die alleen kan opkomen bij iemand die op geen andere wijze zichzelf groot kan voelen.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 00:10   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Arabisch is nog geen officiële Belgische taal, maar aangezien jullie er toch zo begaan mee zijn elke Belg in een taalhokje te steken is een officiële Arabische gemeenschap of zelfs een gewest een logische zaak. En kom dan niet klagen dat je niet gewaarschuwd was.
Geen enkele Belg wordt in een taalhokje gestoken. Er is geen subnationaliteit in België.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 00:11   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Het is en blijft fout de waarde van een taal af te meten op het aantal mensen die ze spreken, of als moedertaal hebben.
De waarde van een taal heeft niets te maken met het aantal mensen die ze spreekt. Dat is een argument die alleen kan opkomen bij iemand die op geen andere wijze zichzelf groot kan voelen.
Iedere taal is waardevol. Iedere taal is drager van een cultuur en daarom zeker waardevol.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be