Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 februari 2007, 00:04   #41
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
In tijden van hoge inflatie.

Ik weet het, ik moet niet zo mierenneuken.
Op lange termijn bestaat enkel hoge inflatie.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 00:06   #42
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
dmv een hogere circulatiesnelheid van het geld. Dat heeft namelijk hetzelfde effect als een grotere geldhoeveelheid.
Haja? We zien geld dubbel omdat het zich zo snel voortbeweegt of wat?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 00:06   #43
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Een politiek instrument waar de politiek geen vat op heeft is toch nutteloos als politiek instrument?

De ECB zijn richting wordt idd bepaald door de politiek, maar de regeringen (of de ec) hebben geen invloed op het (kortetermijn-)beleid van de bank. Mijns inziens betekend dit dan ook dat er geen politieke invloed is op het beleid en dus de inflatie. Men kan bv niet even de ECB opjutten tot renteverlagingen om een kunstmatige economische groei te krijgen om het falende regeringsbeleid te verdoezelen.

Op de lange termijn bepalen de politici natuurlijk wel welke richting ze de centrale banken opsturen, maar deze richting kan niet snel veranderd worden voor politiek gewin op de korte termijn. Induviduele politici, regeringen, commissies hebben dus geen invloed op de inflatie door de ECB.
Het is toch niet omdat de invloed op korte termijn eerder beperkt is, dat er totaal geen invloed is. Je geeft zelf toe dat de politieke invloed eerder geldend is op lange termijn.

Maar je hebt wel gelijk wanneer je stelt dat de politiek niet snel snel rechtstreeks kan ingrijpen.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 00:06   #44
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Maar je hebt wel gelijk wanneer je stelt dat de politiek niet snel snel rechtstreeks kan ingrijpen.
Gelukkig maar.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 00:10   #45
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
dmv een hogere circulatiesnelheid van het geld. Dat heeft namelijk hetzelfde effect als een grotere geldhoeveelheid.
Ik heb eigenlijk nooit zo goed het effect van een hogere circulatiesnelheid gesnapt.

Als ik bvb met iemand anders 5000 keer per dag een knikker omwissel voor een briefje van € 500 en hij/zij die knikker weer terug omwisselt voor zijn/haar oorspronkelijke € 500, dan stijgt de circulatiesnelheid. Maar ik zie niet in hoe die vrij nutteloze activiteit van mij heeft bijgedragen tot een algemene prijsstijging.

Voor een ietsje grondigere analyse verwijs ik graag door naar Is Velocity Like Magic? door Frank Shostak
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 00:11   #46
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Haja? We zien geld dubbel omdat het zich zo snel voortbeweegt of wat?
Simpel gezegd? Ja. Als het geld snel beweegt, dan wordt het vaker uitgegeven en dit heeft hetzelfde effect als een grotere geldmassa die langzamer beweegt.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 00:14   #47
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Ik heb eigenlijk nooit zo goed het effect van een hogere circulatiesnelheid gesnapt.

Als ik bvb met iemand anders 5000 keer per dag een knikker omwissel voor een briefje van € 500 en hij/zij die knikker weer terug omwisselt voor zijn/haar oorspronkelijke € 500, dan stijgt de circulatiesnelheid. Maar ik zie niet in hoe die vrij nutteloze activiteit van mij heeft bijgedragen tot een algemene prijsstijging.

Voor een ietsje grondigere analyse verwijs ik graag door naar Is Velocity Like Magic? door Frank Shostak
Uw voorbeeld is verkeerd; Bij uw voorbeeld stijgt niet alleen de circulatiesnelheid, maar ook de productiesnelheid van de knikkerverkoper.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 00:17   #48
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Uw voorbeeld is verkeerd; Bij uw voorbeeld stijgt niet alleen de circulatiesnelheid, maar ook de productiesnelheid van de knikkerverkoper.
Ik produceer toch niet meer knikkers? Het gaat om dezelfde knikker die steeds opnieuw met hetzelfde briefje van € 500 gewisseld wordt.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 10:10   #49
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

.

Laatst gewijzigd door Chipie : 14 februari 2007 om 10:12.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 10:12   #50
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Laat het maar zitten...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 10:30   #51
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

De commissie die aangesteld werd bij de invoering van de euro heeft enkel wat zitten kappen op het afronden van getalletjes, en kon/wou niets doen aan de stijgende prijzen in de rekken ... ik herinner me nog goed dat de eerste maanden de uitleg was dat de "olieprijs" steeg dus dat alles wel wat duurder werd .. omdat het allemaal niew was slikten de mensen dat makkelijk. Helaas daar is het niet bij gebleven, een versterkte aangroei van de milieumaffia heeft ertoe geleid dat producten op andere zogezegd "gezondere" manieren moesten geproduceerd en verkocht worden. De gedachte hierachter is zeker niet slecht want is gebasseerd op innovatie, maar enkel de politiek is hier weer eens achterwege gebeleven omdat ze gewoon te laf waren een commisie aan te stellen die een prijsstijging afwoog tegen een productieverandering/mentaliteitsverandering.

Dank U Verafstoot.
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 12:11   #52
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Ik produceer toch niet meer knikkers? Het gaat om dezelfde knikker die steeds opnieuw met hetzelfde briefje van € 500 gewisseld wordt.
Ik bedoel dat de knikkerverkoper in uw voorbeeld een grotere inkoopcapaciteit heeft. Laat me het zo uitleggen: Je hebt 20 personen, 1 daarvaan bakt en verkoopt zandgebakjes en koopt het zand/water/vormpjes/ etc in bij de andere 19 personen. Deze 19 andere mensen kopen en verkopen ook spullen aan elkaar. Bij een "normale" circulatiesnelheid van het geld zal het aanbod van gebakjes even hoog zijn als de vraag (de prijs zal immers naar zo'n situatie op zoek gaan). Stel nu dat de circulatiesnelheid omhoog gaat, mensen geven hun geld sneller uit en zullen dan dus ook sneller gebakjes kopen (oftwel de vraag stijgt). De bakker kan echter niet meer produceren en deze gaat dan natuurlijk geen broodroof bij zichzelf plegen. Hij gooit de prijs omhoog om vraag en aanbod weer aan elkaar aan te passen. De 19 anderen doen ook hetzelfde en voila men zit met een hogere circulatiesnelheid en hogere prijzen.

In werkelijkheid zitten oorzaak en gevolg andersom, verhoogde consumptiedrang (door bv lagere rentes) zorgen voor een hoger circulatiesnelheid (en dus een hogere inflatie).

Stiekem
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 13:00   #53
Enter
Parlementslid
 
Enter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 1.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Nee hoor, juist de armere medemens is gebaat bij een goedlopende economie
Als het de term "misbruik" mag dragen natuurlijk, je kan het ook "slim ondernemersschap noemen". Er zijn trouwens verscheidene onderzoeken geweest die aantonen dat dit (op de lange termijn) amper voor extra prijsverhogingen heeft gezorgd.
Sta me toe hier eens heel hard mee te lachen.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 13:03   #54
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Sta me toe hier eens heel hard mee te lachen.
Tuurlijk mag dat, maar waarom?
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 13:23   #55
Morduk
Parlementsvoorzitter
 
Morduk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
De euro heeft volgens een recente studie gezorgd voor welgeteld 1% van de prijsstijgingen. Het gaat dan vooral om het afronden van de prijzen in de detailhandel (vnl. dan nog de horeca). Voor het overige zit die hele idee dat de euro verantwoordelijk is voor prijsstijgingen vooral 'tussen de oren'. Dit werd reeds meermaals bestudeerd en op een harde manier aangetoond. Niet vergeten dat we ondertussen ook vrij spectaculaire stijgingen hebben meegemaakt op de internationale markten voor grondstoffen (doorgaans niet in € genoteerd trouwens): petroleum, ferro- en non-ferrometalen zijn bvb. vrij scherp de hoogte ingegaan.
Ik ben een slechte economist en bovendien niet echt op de hoogte van die studies, maar ik vraag me toch af of men voldoende heeft gedifferentieerd naar producten en diensten toe.

Neem de (fictieve) hypothese dat er twee soorten goederen zijn, broden en auto's.
Een brood kost 1 €, een auto 99 € => totale prijspeil in absolute termen bedraagt 100 €
Als er zich dan een stijging voordoet van de prijzen met 1%, bedraagt dit 101€.
Nu is het toch belangrijk te weten hoeveel van die ene euro betrekking heeft op het brood? Bij een 10-90 verhouding lijkt er geen probleem, bij een 50-50 verhouding eerder wel.

Want als het zo is dat het vooral een psychologisch aanvoelen is dat het leven duurder is geworden, dan vraag ik mij toch af of de wet van 'het grote gemiddelde' hier weer niet speelt. Want als een gezin dan veel meer geld moet spenderen aan basisgoederen zoals brood, lijkt mij dat een zeer reëel gevoel.

En kleine afrondingen kunnen toch niet te onderschatten gevolgen hebben op grote schaal. Maar zoals gezegd ben ik geen goede economist dus...
__________________
'T
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 13:32   #56
Morduk
Parlementsvoorzitter
 
Morduk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Hij gooit de prijs omhoog om vraag en aanbod weer aan elkaar aan te passen. De 19 anderen doen ook hetzelfde en voila men zit met een hogere circulatiesnelheid en hogere prijzen.
Stabiliseert de circulatiesnelheid zich dan niet direct terug zodra dit ideale prijspeil wordt bereikt? Zodra de prijs hoger ligt, maar de geldhoeveelheid hetzelfde blijft, blijft er minder geld over en vermindert de 'transactiehoeveelheid' (het aantal gebakjes dat verkocht wordt - ik weet niet hoe dat anders moet uitgedrukt worden).

En noopt dat de overheid dan niet tot het verhogen van die geldhoeveelheid om de economische activiteit aan te zwengelen? Waardoor de inflatie die is ontstaan terug weggewerkt wordt, met het risico dat ze terug zal ontstaan, op grond van andere oorzaken?

Waardoor geldhoeveelheid toch het belangrijkste criterium blijft?
__________________
'T
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 13:41   #57
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
En kleine afrondingen kunnen toch niet te onderschatten gevolgen hebben op grote schaal. Maar zoals gezegd ben ik geen goede economist dus...
De meest recente studie die ik heb gelezen was een recente nederlandse; in antwoord op het gebries uit populistische hoek waar men graag terug wil naar de gulden. In die bewuste studie werd een zeer ruime korf aan goederen vergeleken en de euro zélf was goed voor ongeveer 1% van de prijsstijgingen. De argumentatie leek me goed onderbouwd en volstrekt in lijn met de conclusies die in andere studies reeds werden gemaakt.

Let op: ik ontken absoluut niet dat het leven ondertussen een stuk duurder is geworden. D�*t is een vaststaand feit. Alleen, de euro heeft daar 'op zich' weinig mee te maken. Zelfs al hadden we onze oude Bef behouden, dan zou je vandaag voor 1.000 BF nog het bodempje van je winkelkarretje niet kunnen vullen hebben. [grappig detail: ik heb in één van m'n souvernir-sigarenkistjes nog een Delhaize-rekeningetje uit 1978 zitten; onvoorstelbaar wat je toen voor 1.200 BF allemaal kon kopen!]
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 13:43   #58
badkarmazen
Burger
 
badkarmazen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 oktober 2006
Locatie: derde planeet links van de zon
Berichten: 171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Tuurlijk mag dat, maar waarom?
Het waarom is simpel, en toch weer niet.

Seedert het invoeren van de euro als is alles (of toch bijna alles) duurder geworden dat is een FEIT. Ligt het aan de € niet echt. Het enige wat de € gedaan heeft is ons losgesneden van onze prijs kennis. De Euro commisie had de bedoeling om de consument te beschermen tegen misbruik van ons €-onwetendheid. Daar is ze mijns inzien redelijk in geslaagd.

MAAR alles is toch duurder geworden. Een pintje op cafe kostte gemiddeld 40 Bef (ongeveel € 1.00), als men nu 7 jaar later op cafe gaat kost eenzelfde pint gemakkelijk €1.60. De prijs is 60% gestegen. Dit is idem voor het brood, en voor andere dagelijkse dingen. De prijs van de branstof is evenredig gestegen om het niet te cru moeten stellen. De prijs voor een kleine auto (Peugeot 205, Ford Fiesta) was tussen de 300.000 en 400.000 (resp €7500 en €10000) ik dag u uit om vandaag de dag aan die prijs een auto van diezelfde merken te kopen. Ik weet velen zullen zeggen dat de autos nu beter en veiliger zijn. Kan mij dat schelen als ik er geen meer kan betalen. Mijn ouders hebben voor iedere auto gespaard en contant betaald,
Voor mij en velen zal het wel een tweede aflossing komen naast die van een huis. Ja voor de armeren onder ons, of zelfs een modale twee verdiendend gezin zal lachen wanneer men zegt dat de prijsstijgingen voor hen beter zijn
__________________
Dolende kiezer op zoek naar een partij
badkarmazen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 13:47   #59
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Ik ben een slechte economist en bovendien niet echt op de hoogte van die studies, maar ik vraag me toch af of men voldoende heeft gedifferentieerd naar producten en diensten toe.

Neem de (fictieve) hypothese dat er twee soorten goederen zijn, broden en auto's.
Een brood kost 1 €, een auto 99 € => totale prijspeil in absolute termen bedraagt 100 €
Als er zich dan een stijging voordoet van de prijzen met 1%, bedraagt dit 101€.
Nu is het toch belangrijk te weten hoeveel van die ene euro betrekking heeft op het brood? Bij een 10-90 verhouding lijkt er geen probleem, bij een 50-50 verhouding eerder wel.

Want als het zo is dat het vooral een psychologisch aanvoelen is dat het leven duurder is geworden, dan vraag ik mij toch af of de wet van 'het grote gemiddelde' hier weer niet speelt. Want als een gezin dan veel meer geld moet spenderen aan basisgoederen zoals brood, lijkt mij dat een zeer reëel gevoel.

En kleine afrondingen kunnen toch niet te onderschatten gevolgen hebben op grote schaal. Maar zoals gezegd ben ik geen goede economist dus...
Exact wat ik bedoelde.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 13:49   #60
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Stabiliseert de circulatiesnelheid zich dan niet direct terug zodra dit ideale prijspeil wordt bereikt? Zodra de prijs hoger ligt, maar de geldhoeveelheid hetzelfde blijft, blijft er minder geld over en vermindert de 'transactiehoeveelheid' (het aantal gebakjes dat verkocht wordt - ik weet niet hoe dat anders moet uitgedrukt worden).
Zoals ik eerder zei:"In werkelijkheid zitten oorzaak en gevolg andersom, verhoogde consumptiedrang (door bv lagere rentes) zorgen voor een hoger circulatiesnelheid (en dus een hogere inflatie)."

Verhoogde circulatiesnelheid is altijd een gevolg van een andere oorzaak, dus nee het het trekt niet weer terug naar het (oude) ideale prijspeil.
Citaat:

En noopt dat de overheid dan niet tot het verhogen van die geldhoeveelheid om de economische activiteit aan te zwengelen? Waardoor de inflatie die is ontstaan terug weggewerkt wordt, met het risico dat ze terug zal ontstaan, op grond van andere oorzaken?
Daarom is het monetaire beleid losgekoppeld van de normale politieke structuren, om dat soort kortetermijn "misbruik" te voorkomen.
Citaat:

Waardoor geldhoeveelheid toch het belangrijkste criterium blijft?
Dat blijft zeker het belangrijkste criterium, maar het is niet het enige.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be