Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juli 2009, 19:01   #41
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik denk persoonlijk dat er na een scheiding van België toch best minstens één of misschien zelfs twee generaties zullen moeten overgaan om het Belgicistische gif uit de Vlamingen te krijgen en volledig genormaliseerde betrekkingen met Nederland te krijgen.
Voor mij hoeft het niet meer. Nederland kan zich beter richten op Denemarken en de andere Scandinavische landen. Nederlanders hebben namelijk meer gemeen met Denen dan met Vlamingen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 19:06   #42
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Voor mij hoeft het niet meer. Nederland kan zich beter richten op Denemarken en de andere Scandinavische landen. Nederlanders hebben namelijk meer gemeen met Denen dan met Vlamingen.
denkt toch is positief over de vlamingen spinoza.

jullie kunnen dingen overnemen van vlaanderen om het leven in nederland nog beter te maken.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 4 juli 2009 om 19:07.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 19:18   #43
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
denkt toch is positief over de vlamingen spinoza.

jullie kunnen dingen overnemen van vlaanderen om het leven in nederland nog beter te maken.
Alleen een verandering in het Vlaamse gedrag kan mij positiever laten denken over de Vlamingen. Zolang ik nog steeds met hollanderhaat word geconfronteerd, kan er van enige positiviteit mijnerzijds geen sprake zijn.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 19:23   #44
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Alleen een verandering in het Vlaamse gedrag kan mij positiever laten denken over de Vlamingen. Zolang ik nog steeds met hollanderhaat word geconfronteerd, kan er van enige positiviteit mijnerzijds geen sprake zijn.
niet alle vlamingen zijn zo.
enkel een kleine groep, maar die hebben altijd een grote mond.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 4 juli 2009 om 19:23.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 19:24   #45
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
niet alle vlamingen zijn zo.
enkel een kleine groep...
Dat zegt men ook over Marokkanen...
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 19:29   #46
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

De beste manier om Hollanderhaters tegen te gaan is door hen belachelijk te maken. Het is het effectiefst van al wanneer het een van een Vlaming komt met een nuchtere instelling (van een romantische emotionele hollandofiel zou het niet werken denk ik).
Echter, ze zullen wél hun vooroordelen "bevestigd" zien indien een Nederlander hen hard zou aanpakken. Ze zouden van niets weten en meteen een bevestiging zien in de leugen dat onze noorderburen onze historische vijand zouden zijn.

Het is inderdaad erg gesteld met Hollanderhaat, want ik merk dat Nederlanders geneigd zijn meteen bij mensen als ik samen te hokken, een gedragspatroon dat niet in Nederland zelf bestaat. Vanaf ze een Vlaming zien die hen met respect behandeld sluiten ze zich op bij die persoon, omdat ze weten dat zelfs hun identiteit verdedigen al aanvaard wordt al 'Hollandse arrogantie'.

Meest effectief van al is vragen waarom ze Nederlanders haten, vaak moeten ze nogal ver zoeken om een gepast antwoord te geven vaak gaat het niet verder dan extreme domheid als: hun taaltje, hun gele nummerplaten, hun kroketjes uit de muur, enz...

1204 is een goed voorbeeld: als je ziet hoe hij zelfs leven onder een Nederlandse driekleur als een uitverkoop aan Nederland ziet. Waaraan hebben wij die kerktorenmentaliteit verdiend eigenlijk?
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 juli 2009 om 19:40.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 19:29   #47
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat zegt men ook over Marokkanen...
er zijn goede en slechte marokkanen.
ik ken een goede turkse bvb.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 19:31   #48
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
De beste manier om Hollanderhaters tegen te gaan is door ze belachelijk te maken. Het is het effectiefst van al wanneer het een van een Vlaming komt met een nuchtere instelling (van een romantische emotionele hollandofiel zou het niet werken denk ik).
Echter, ze zullen wel hun vooroordelen bevestigd zien indien een Nederlander hen hard zou aanpakken.

Het is erg gesteld met Hollanderhaat, want ik merk dat Nederlanders geneigd zijn meteen bij mensen als ik samen te hokken, een gedragspatroon die niet in Nederland zelf bestaat. Vanaf ze een Vlaming zien die hen met respect behandeld sluiten ze zich op bij die persoon, omdat ze weten dat zelfs hun identiteit verdedigen als aanvaard wordt als 'Hollandse arrogantie'.
idd Scara
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 19:41   #49
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Meest effectief van al is vragen waarom ze Nederlanders haten, vaak moeten ze nogal ver zoeken om een gepast antwoord te geven.
Maar hoeveel belgen haten de Nederlanders echt? die kunt ge echt op 1 hand tellen vrees ik.

hier wordt iedereen die kritisch is met dat Nederlandse plan onmiddelijk vijandig begejegend als racist, hollanderhater en dergelijke meer.
gewoon holle retoriek en goedkoop vluchtgedrag om niet inhoudelijk te moeten gaan.
Dat plan is een uitverkoop Scara.
HEt zou je sieren moest je het eens doorlezen. je mag niet afgaan op de beweringen op dit forum.

Laatst gewijzigd door 1207 : 4 juli 2009 om 19:42.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 19:42   #50
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Maar hoeveel belgen haten de Nederlanders echt? die kunt ge echt op 1 hand tellen vrees ik.

hier wordt iedereen die kritisch is met dat Nederlandse plan onmiddelijk vijandig begejegend als racist, hollanderhater en dergelijke meer.
gewoon holle retoriek en goedkoop vluchtgedrag om niet inhoudelijk te moeten gaan.
help dan constructief mee om een goed plan op te maken ipv het af te breken.
er is nog niets definitief.

en neen het is geen uitverkoop want we zijn van mening dat er nog veel vlaamse elementen erin kunnen gezet worden.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 4 juli 2009 om 19:43.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 19:56   #51
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Maar hoeveel belgen haten de Nederlanders echt? die kunt ge echt op 1 hand tellen vrees ik.
Das waar, de meeste Vlamingen kunnen onbeschoft zijn maar doen het veeleer om te lachen. Eén vriend van mij heeft zelfs een Noord-Hollandse vriendin, maar spot wel gretig met de grootste karikaturen over Nederlanders, dat je je afvraagt of hij wel Nederlanders kent (hij weet verder wel niets over het land, dat is wel zo).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207
hier wordt iedereen die kritisch is met dat Nederlandse plan onmiddelijk vijandig begejegend als racist, hollanderhater en dergelijke meer.
gewoon holle retoriek en goedkoop vluchtgedrag om niet inhoudelijk te moeten gaan.
Ik heb niets tegen kritiek natuurlijk, maar soms vind ik dat jij te veel op magere details kapte. Is het werkelijk zo erg om Nederlander te heten? Ons landschap is toch laag en vlak, en we spreken toch Nederlands?
Voor de rest vind ik je kritiek wel volwassen en constructief genoeg als het aankomt op punten die er toe doen (zoals het erkennen van onze Vlaamse identiteit die met België gegroeid is en die je niet kan uitroeien). Ik vond alleen dat gekap op details als een Nederlandse driekleur, hoofdstad op Noord-Nederlandse bodem en het bezwaar op de naam Nederland erover (ja, Nederland of de Nederlanden, in de wereldtalen heet het land nu al de Nederlanden hè?).

Je hebt gelijk dat men niet overal een complot moet zien tegen 'Hollanders' ook al bestaat er en soort kwalijk calimero-complex dat vele Vlamingen op hun achterste benen zet bij de minste voorzichtig uitgedrukte opbouwende kritiek komende van een Nederlander.

Onze regionale identiteiten zullen niet uitgeroeid worden, want die heeft Nederland zelfs tot vandaag nog bewaard. En wat als onze kleinkinderen zich oprecht Nederlander zouden beschouwen? Dan zouden ze nog steeds Vlaming zijn hoor. Ondanks de belgicistische claim erop ben ik trouwens ook nog steeds Vlaming, Antwerpenaar en Zuid-Brabander.

P.S.: Ik zou me ook niet te veel druk maken moest een Spanjaard onze taal holandés noemen. Dat doen ze nu ook al. In veel talen noemen ze de Nederlandse taal Hollands, en dat gaat ook over Belgisch Nederlands. Zolang wij onze taal niet Hollands noemen is het toch allemaal oké?
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 juli 2009 om 20:23.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 22:41   #52
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Rond 1600 zijn er vele duizenden vluchtelingen van uit Belgie ,veel Vlamingen en gedeeltelijk Walen naar Holland gevlucht.(waaronder ook mijn voorouders)
De Vlaamse steden stonden half leeg en de Hollandse steden groeiden in een ras tempo.
Deze Vlamingen voeren op de Hollandse schepen naar de Oost en naar de West.Zij hebben mee de Republiek en de Gouden Eeuw opgebouwd.
Eeuwen hebben de Belgen en de Vlamingen dit verdonkeremaand en ze hebben zich afgezet tegen Holland,het land van hun gevluchte familie en landgenoten.
Na eeuwen van verraad en later collaboratie met de Fransen ,beginnen ze nu te roepen, omdat er iets te vieren valt.
"Wij waren het die naar Amerika gingen .Wij waren het die Holland hebben groot gemaakt." En ondertusen gaan vele Vlamingen gewoon door met hun Hollanderhaat en het afzetten tegen Holland.
Niet in Limburg of Brabant ,niet in Friesland of Groningen. Juist in Holland gingen de Vlamingen van die tijd wonen .Juist Holland is het meest Vlaamse deel van Nederland.Juist de Hollandse arrogantie komt van Antwerpen .Juist Antwerpen lijkt het meest op Amsterdam.
En toch blijven vele Vlamingen beweren ,dat zij en ander volk zijn, dan de Hollanders.
Dus het is zo klaar als een klontje.
Vlaanderen verdient geen hereniging met Nederland
Natuurlijk zijn Vlamingen geen Hollanders, Vlamingen zijn nu eenmaal Bourgondiêrs - een Waalse arbeider ligt ons nauwer aan het hart dan een zwarte kousen dragende protestantse bijbelfreak...
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 22:44   #53
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Toch vind ik dat de Vlaamse bijdragen aan de Gouden Eeuw vaak worden overdreven. Ze waren voornamelijk financieel van aard. Je hoeft bijvoorbeeld geen kunsthistoricus te zijn om te zien dat Rembrandt en Vermeer in een compleet andere stijl schilderden dan zuiderlingen zoals Rubens. Verder geldt eigenlijk voor vrijwel alle groten uit die tijd dat het niet-Vlamingen waren. Van Leeuwenhoek, Huygens, De Groot, Beeckman, etc - allemaal niet-Vlamingen. Alleen Stevin is een uitzondering. Maar veel Vlamingen doen maar al te graag alsof ze ons de beschaving zijn komen brengen.
Sinds wanneer is Antwerpen=beschaving????
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 22:52   #54
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Natuurlijk zijn Vlamingen geen Hollanders, Vlamingen zijn nu eenmaal Bourgondiêrs - een Waalse arbeider ligt ons nauwer aan het hart dan een zwarte kousen dragende protestantse bijbelfreak...
Welkom in de 21ste eeuw beste.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Sinds wanneer is Antwerpen=beschaving????
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 juli 2009 om 22:53.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 22:57   #55
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
help dan constructief mee om een goed plan op te maken ipv het af te breken.
er is nog niets definitief.

en neen het is geen uitverkoop want we zijn van mening dat er nog veel vlaamse elementen erin kunnen gezet worden.
Ik vermoed dat er verschillende 'Vlaanderens' bestaan:
- die van Limburg voelen zich (allicht terecht) verwant met de Nederlands-Limburgers)-> maar: dat is het verre Oosten
- de Antwerpenaars denken dat ze de stichters van Amsterdam zijn
- de 'echte' Vlamingen, zijnde de West- en oost-Vlamingen, voelen zich daarentegen veel meer verwant met het 'Vlaamse' Noord-Frankrijk (zie enkel maar de economische driehoek Kortrijk - Rijsel- Doornik).


Holland is ver van hun bed - + dan liever de Franse waarden (vrijheid, gelijkheid, broederlijkheid) dan het onnozele Je m'aintriendrai van Bea.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 23:07   #56
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Zeg Boontjes, wist je trouwens dat jouw waardevolle West-Vlaanderen (Frans-Vlaanderen nu), dat daar de Beeldenstorm is begonnen (in Steenvoorde)? Het is maar dat voor iemand die in het verleden leeft men toch compleet dient te zijn.
Ik heb nog nooit een persoon zo collectief zien veralgemenen en botte/holle slogans zien hanteren trouwens. Je zou maar een "Bourgondische" Noord-Brabander zijn die niet zo vervuld is van wantrouwen tegenover het noorden hè?

Gelukkig zijn zowel Nederland als Vlaanderen erg ontkerkelijkte landen en heeft dat anti-calvinisme-gedoe eigenlijk weinig waarde op de hedendaagse samenleving. Maar ja, wat men geleerd heeft van meester Jan vergeet men ni gauw hè?
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 juli 2009 om 23:22.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 23:21   #57
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Zeg Boontjes, wist je trouwens dat jouw waardevolle West-Vlaanderen (Frans-Vlaanderen nu), dat daar de Beeldenstorm is begonnen (in Steenvoorde)? Het is maar dat voor iemand die in het verleden leeft men toch compleet dient te zijn.
Ik heb nog nooit een persoon zo collectief zien veralgemenen en botte/holle slogans zien hanteren trouwens. Je zou maar een "Bourgondische" Noord-Brabander zijn die niet zo vervuld is van wantrouwen tegenover het noorden hè?

Gelukkig zijn zowel Nederland als Vlaanderen erg ontkerkelijkte landen en heeft dat anti-calvinisme-gedoe eigenlijk weinig waarde op de hedendaagse samenleving. Maar ja, wat men geleerd heeft van meester Jan vergeet men ni gauw hè?
Kan niet volgen...maar gelukkig was er de beeldenstorm!!!!
Vlaanderen zal geus zijn of niet zijn!
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 23:28   #58
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Kan niet volgen...maar gelukkig was er de beeldenstorm!!!!
Vlaanderen zal geus zijn of niet zijn!
Veel van die beeldenstormers hun nakomelingen zijn stijve zwartsokkige calvinisten. Ik bedoel maar, ik neem toch die onzin over dat 'warme' 'bourgondische' Vlaanderen met een korreltje zout en dat al helemaal als men ons aan Frans jacobinisme moet meten.

Als ik sommige mensen mag geloven is heel Nederland een soort inspiratieloos Jezusland waar men enkel uitgaat van de slechtheid van de mens, waar kleinburgerlijkheid troef is, helemaal in contrast tegenover de volkse gezellige Vlaming (want die heeft meer zelfrelativering en houdt van het leven )
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 juli 2009 om 23:35.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 00:41   #59
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
denkt toch is positief over de vlamingen spinoza.

jullie kunnen dingen overnemen van vlaanderen om het leven in nederland nog beter te maken.
Maar ze nemen toch al lang dingen over? Momenteel zou ik echter wel nog ff wachten tot de beurskoersen nog wat lager staan; dus geef geen slechte raad, hè Schaduwken!
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 00:52   #60
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Uw uitspraak dat we "het niet verdienen" is kleinerend en nutteloos. Het dient de belangen van de Belgicisten.
Ik weet toch nog niet zeker of ik de eer verdien.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be